Verzekerd pakketje PostNL met ringen verdwenen

Pagina: 1
Acties:
  • 934 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hummed
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 01-09 23:38
Beste lezers,

In juli jl. was ik bij een juwelier op grote afstand van mijn woonplaats. Hier heb ik toen een ring gevonden die me beviel, waarna ik er direct twee heb besteld in mijn eigen maat. De juwelier is akkoord gegaan om ze te verzenden en op mijn verzoek en betaling zijn deze kort daarna verzekerd verzonden. Helaas is het verzekerde pakketje ergens anders door de bezorger 'afgeleverd' en is er getekend door iemand anders dan de geadresseerde (ik).
Na wekenlang in contact te zijn met de juwelier en PostNL is er besloten het pakketje te vergoeden. Nu is mijn contact met de juwelier niet meer zo goed als in het begin, daar ik telkens achter hem aan heb moeten zitten om met PostNL in contact te blijven. De stand is nu dat de juwelier mijn geld heeft (kostprijs+kosten verzekerde verzending), de ringen zijn verdwenen en PostNL heeft toegezegd het totaalbedrag te vergoeden.
Nu vroeg ik me drie dingen af:
1. De juwelier heeft het zo geregeld dat hij het geld gestort krijgt. Ik vroeg me af aan wie PostNL het bedrag hoort te vergoeden, daar het mijn aankoop was en hij eigenlijk al gebakken zit omdat hij mijn geld heeft.
2. Hij besloot zojuist aan de telefoon dat hij van het geld dat binnenkomt direct nieuwe ringen opstuurt. Hier heb ik twee bezwaren tegen: mijn vertrouwen in de bezorger is weg, vooral omdat het waarschijnlijk dezelfde persoon zal zijn. Ook mijn relatie met de juwelier is zodanig verslechterd dat ik het liefst geen zaken meer met hem doe. Hij gaf aan dat als ik de koop wil annuleren hij me een tegoedbon zal geven.
3. Is er een manier waarop ik nu onder de koop uit kan komen? Want zoals eerder aangegeven, de juwelier heeft netto twee ringen verkocht en het geld ervoor ontvangen. Het lijkt nu alsof hij hier een slaatje uit probeert te slaan door dezelfde ringen twee maal te verkopen.

Alvast bedankt voor de moeite!

[ Voor 5% gewijzigd door Hummed op 22-10-2015 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

1: Aan de verzender, dus aan de juwelier
2: Ja, dat mag hij. Hij moet jou een product toesturen (ook als hij het niet vergoed had gekregen overigens) volgens de overeenkomst. Tenzij je uberhaupt probleemloos mocht ontbinden moet je inderdaad genoegen nemen met een tegoedbon. Een koop is een koop (het is geen koop op afstand tenslotte).
3: Nee, tenzij dat expliciet mogelijk word gemaakt door de AV van de juwelier.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hummed
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 01-09 23:38
Hooglander1 schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 13:25:
1: Aan de verzender, dus aan de juwelier
2: Ja, dat mag hij. Hij moet jou een product toesturen (ook als hij het niet vergoed had gekregen overigens) volgens de overeenkomst. Tenzij je uberhaupt probleemloos mocht ontbinden moet je inderdaad genoegen nemen met een tegoedbon. Een koop is een koop (het is geen koop op afstand tenslotte).
3: Nee, tenzij dat expliciet mogelijk word gemaakt door de AV van de juwelier.
Bedankt voor je reactie. Ik heb aan de juwelier aangegeven binnenkort langs te komen om mijn geld/ringen te halen. Als er nergens in de winkel iets over retourrecht is aangegeven, heb ik dan recht op mijn geld terug of is dit juist een extra service wat een verkoper je kan bieden?

[ Voor 9% gewijzigd door Hummed op 22-10-2015 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiant
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Radiant

Certified MS Bob Administrator

Je hebt nooit 'recht' op je geld terug als je fysiek iets in een winkel koopt en je gewoon een goed product geleverd krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:57
Hummed schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 13:30:
[...]

Bedankt voor je reactie. Ik heb aan de juwelier aangegeven binnenkort langs te komen om mijn geld/ringen te halen. Als er nergens in de winkel iets over retourrecht is aangegeven, heb ik dan recht op mijn geld terug of is dit juist een extra service wat een verkoper je kan bieden? Oftewel moet er duidelijk zichtbaar iets aangegeven staan en als het bijvoorbeeld op een a4'tje staat aangegeven had hij deze dan uit moeten reiken tijdens de aankoop?
Als die ringen op maat gemaakt worden zal je ze niet zomaar terug mogen brengen als ze 'het doen' (in goede staat zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeanj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

1. De juwelier heeft het verzonden, dus de juwelier
2. Ja dat mag, hij probeert gewoon jullie overeenkomst na te komen
3. Ja door die tegoed bon te accepteren. Check de av van de juwelier wat die zegt over een koop annuleren, maar aangezien het meestal maatwerk is, geef ik je weinig kans dat de av iets anders zeggen.

Wat je waarschijnlijk bedoeld te vragen bij 3) kan ik de koop annuleren en mijn geld terug krijgen? Zie de AV. Was dit een koop op afstand? Dan zou je daar nog even naar kijken, die geldt in principe niet voor zaken specifiek op maat gemaakt, maar de tweede set moet nog gemaakt worden, dus dat bied mogelijk een opening.

Retour zal niet gelden voor op maat gemaakte zaken vermoed ik.
Av moeten jou terbeschikking worden gesteld, dus op hun site ingeval van koop op afstand

(als iedereen maar blijft antwoorden, kan ik nooit op submit drukken)

[ Voor 4% gewijzigd door jeanj op 22-10-2015 13:35 ]

Everything is better with Bluetooth

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Hummed schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 13:30:
[...]

Bedankt voor je reactie. Ik heb aan de juwelier aangegeven binnenkort langs te komen om mijn geld/ringen te halen. Als er nergens in de winkel iets over retourrecht is aangegeven, heb ik dan recht op mijn geld terug of is dit juist een extra service wat een verkoper je kan bieden?
Als er niets over retourrecht is aangegeven dan heb je alleen recht op een deugdelijk product, tenzij hij niet kan leveren, dan is er sprake van ontbinding. Maar dat is hier niet het geval. Hij heeft dus alle recht om geld in contanten terug te weigeren.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Nu online

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Is er al aangifte gedaan van diefstal/verduistering :?

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeanj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

Over Av in de winkel (en website)
Wat zijn de regels voor algemene voorwaarden in winkels?

Ondernemers moeten hun algemene voorwaarden uiterlijk bij het afrekenen aan de kassa overhandigen aan de consument. Dat kan door de belangrijkste voorwaarden op de achterkant van de aankoopbon af te drukken, met een verwijzing op de voorkant. Krijgt een ondernemer dat niet voor elkaar? Dan mag hij de belangrijkste voorwaarden ook op een bord in de winkel zetten. Dat kan bijvoorbeeld zijn: 'Ruilen binnen 14 dagen met kassabon'. Ondernemers mogen ook met een consument afspreken om de voorwaarden te mailen. Dit mag alleen doen als zij hiervoor toestemming hebben gevraagd.

Everything is better with Bluetooth

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
Als ik naar de feiten kijk is alles netjes opgelost. Vervelend dat de ringen niet meteen goed bezorgd zijn, maar het is opgelost. Wat de juwelier van PostNL betaald krijgt is voor jou niet relevant, het gaat erom dat jij geleverd krijgt wat afgesproken is.
Je verschuilt je echter steeds achter een verslechterde relatie met de leverancier en probeert uit dat feit rechten te halen. Dat lijkt mij niet echt constructief om tot een oplossing te komen. Bovendien, waardoor komt het dat jij die relatie als verslechterd ervaart? Hier ben je zeker zelf ook (mede) schuldig aan. (en onbewust vorm ik mij hier obv jouw reacties toch een beeld van hoe de schuld verdeeld moet worden over de partijen - jouw houding komt op mij niet erg constructief over. Dit niet om je te veroordelen maar een stukje reflectie)

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepper92
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 15:49
Ik zie het probleem zo niet? De juwelier heeft zijn ringen verkocht en heeft daar (indirect van PostNL) geld voor gekregen. Dan snap ik niet dat de juwelier zo moeilijk doet en de aankoop niet wilt ontbinden. Hij heeft zijn geld immers al verdiend, en de al dan niet 'op maat gemaakte' ringen is hij al kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13:55

Perkouw

Moderator General Chat
Dit topic doe ik dicht omdat er legio aan voorbeelden zijn te vinden op GoT en elders op the interwebz. Naast dat ik eigen inzet mis lijkt me stiekem het topic ook wat overbodig met de reeds beschikbare informatie...
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.