• crepsly
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 01-02 22:06
Beste Tweakers,

De laatste weken heb ik nogal wat ruzie met mijn laptop. Het is allemaal begonnen nadat Matlab crashte en Windows opnieuw geïnstalleerd moest worden. Sindsdien start Windows niet meer op na een installatie waarvoor een herstart nodig is bijvoorbeeld Windows Update of Drivers. Inmiddels heb ik hierdoor al 5+ maal Windows opnieuw geïnstalleerd. Mijn conclusie is daarom dat het wat hardware matigs moet zijn, ik kan alleen RAM of mijn SSHD bedenken die dit kan veroorzaken. Ik heb memtest86 gedraaid en daar kwamen geen errors uit. Ik denk dus dat het mijn SSHD is, kan dit kloppen? Of is RAM toch waarschijnlijker?

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11-01 17:09
Daar is zo weinig van te zeggen.

Je kan eens kijken naar de SMART data van de harde schijf. Dit kun je onder andere opvragen met het programma "crystaldiskinfo". Als je van die data een screenshot kan posten is er al wat meer te zeggen.

Hoe lang heb je de memtest laten draaien? Om goed te testen ben je toch zeker een paar uur bezig.

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01-2025
Als memtest geen errors geeft dan zal het je SSD zijn óf de SATA controller is gaar en dan ben je verder van huis. Die zit geïntegreerd op het moederbord. Aansluiting of SATA kabel kan ook gaar zijn of niet helemaal goed verbinden.

Memtest een aantal runs compleet (en dus uren) laten draaien is het beste. Maar mijn ervaring is dat je met (select test) test 5 alleen al van een paar minuten al kan zeggen of het geheugen echt kapot is of te ver overgeclockt en dergelijke. Als die door test 5 heen komt is er zeker wat anders aan de hand.

[ Voor 40% gewijzigd door ToFast op 22-10-2015 13:18 ]

• crepsly
Bedankt voor de reacties, ik heb Memtest86 twee runs laten doen denk ongeveer 3 uur. Zodra Windows weer opnieuw geïnstalleerd is zal ik een screenshot van crystaldiskinfo sturen ;)

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ik zou software trouwens ook niet uitsluiten zolang je geen andere software hebt geprobeerd.

• crepsly
Bij deze de resultaten van Crystaldiskinfo.

Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/153pou8.png
Pagina: 1