Skylake Z170 mini-itx moederbordjes round up

Pagina: 1
Acties:

• Mschrijver88
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 01-02 13:22
Dag Tweakers,

Aangezien ik een tijdje ben bezig geweest met mijn zoektocht naar het ideale '' high end '' Z170 mini-itx moederbord wil ik hieronder even mijn bevindingen plaatsen, aangezien er helaas nogal wat compromissen gesloten worden bij deze bordjes.

ASRock Fatal1ty Z170 Gaming-ITX/ac
  • Helaas geen USB 2 poorten, kan de windows 7 installatie wat moeilijker maken.
  • 2 stuks sata poort van de Serial ATA Express werken niet meer als er een M.2 ssd wordt geplaatst.
  • Analoog 7.1 geluid is alleen mogelijk als je 1 mini-jack van het voorpaneel gebruikt.
  • Lelijk groen wifi plintplaatje.
Asus Z170I pro gaming
  • Veel voordelen, helaas geen USB-C poort aan de achterzijde. Erg jammer aangezien je bij mini-itx dit ook niet makkelijk met een pci-e kaartje kan toevoegen.
Asus ROG Z170 MAXIMUS VIII IMPACT
  • Heeft geen M.2 poort, wel een U.2 poort dus intel 750 SSD kunnen vrij makkelijk geïnstalleerd worden.
  • Door de stroomvoorziening en geluidskaart die op het moederbord aanwezig zijn zal het lastig worden om grote luchtkoelers te installeren.
  • Nog steeds onduidelijk wanneer deze te koop is.
  • Verder is dit bord best prijzig, eigenlijk alleen de moeite waard voor ( LN2 ) overclockers.
EVGA Z170 Stinger
  • Geen Wifi
  • Geen M.2 poort voor een SSD
  • Geen Usb 3.1 versie 2
  • Geen USB-C poort
  • Onbekend wanneer te koop.
Gigabyte GA-Z170N-Gaming 5
  • Te weinig USB poorten.
  • Gekantelde Sata poorten, misschien onhandig in een aantal Mini-itx kasten.
Gigabyte GA-Z170N-WIFI
  • Te weinig USB poorten
  • Ik betwijfel het nut van 2 LAN poorten op dit moederbord.
MSI Z170I Gaming Pro AC
  • Lelijk groen wifi plintplaatje.
  • M.2 slot passen alleen 2242 en 2260 ssd's in, dus geen supersnelle zoals de Samsung 950 Pro erg zonde.
Hopelijk hebben jullie er iets aan.

Andere mini-its bordjes worden later toegevoegd.

[ Voor 10% gewijzigd door Mschrijver88 op 23-10-2015 14:41 ]

• SaiBork
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02-11-2023
Hier was ik zelf ook al mee bezig aangezien ik aan het kijken ben voor een mogelijk nieuwe pc, maar dan in een ITX build. Hieronder mijn bevindingen gebaseerd op de specificaties zoals vermeld op de websites van de producenten als toevoeging op wat je al heb vermeld.

Gigabyte GA-Z170N-Gaming 5 (rev. 1.0)
Gigabyte GA-Z170N-WIFI (rev. 1.0)
Asus Z170I PRO GAMING

Plus punten ten op zichte van elkaar:

GB Gaming 5;
- Ondersteunt hogere memory clocks (3333) dan de GB WIFI (3200), en maar een enkele stap minder dan de ASUS (3400)
- Ondersteuning voor Sound Blaster X-Fi MB3
- 1 x USB 3.1 Type-A poort (red) via de achterkant (met 5 USB 3.0, waar de GB WIFI er 6 USB 3.0, maar geen 3.1 Type-A en beide hebben 1x USB Type-C)

GB WIFI;
- 2x Intel NIC, tegenover de GB Gaming 5 welke 1x Killer NIC en geen Intel NIC
- Dit bord heeft een 2e HDMI aansluiting voor wie dit interessant vind. Ikzelf gebruik een aparte videokaart, dus voor mij maakt dit niets uit.

Asus Z170I PRO GAMING;
- Ondersteund de hoogste memory clock @ 3400
- 1x Intel NIC
- 2 x USB 3.1 port(s) (Type-A), maar geen Type-C poort

Ik keek in eerste instantie ook naar de MSI Z170I Gaming Pro AC, maar vanwege het gebrek aan 2280 M.2 ondersteuning zal die het sowieso niet worden.

Door middel van de bovenstaande lijst denk ik te gaan voor de GB Gaming 5. Deze bevat de extra SoundBlaster software support en heeft beide Type-A en Type-C USB 3.1 poort beschikbaar. Helaas gebruikt dit bord een Killer NIC in plaats van de Intel NIC, maar ik denk meer te hebben aan de extra SoundBlaster software ondersteuning in games dan het kleine verschil in lag tussen de twee NICs.

Update:
Na verder onderzoek denk ik toch te gaan voor de ASRock Fatal1ty Z170 Gaming-ITX/ac. Deze heeft;
- meer USB poorten
- De 3 audio aansluitingen op de achterkant kunnen ingesteld worden om gebruikt te worden in 5.1 (voor 7.1 moet je inderdaad wel een poort van de voorkant gebruiken)
- De SoundBlaster software kan direct van de Creative site zelf aangeschaft worden als het nodig is
- Intel NIC in plaats van de Killer NIC

[ Voor 24% gewijzigd door SaiBork op 23-10-2015 11:52 ]

• Mschrijver88
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 01-02 13:22
SaiBork schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 13:54:
Update:
Na verder onderzoek denk ik toch te gaan voor de ASRock Fatal1ty Z170 Gaming-ITX/ac. Deze heeft;
- meer USB poorten
- De 3 audio aansluitingen op de achterkant kunnen ingesteld worden om gebruikt te worden in 5.1 (voor 7.1 moet je inderdaad wel een poort van de voorkant gebruiken)
- De SoundBlaster software kan direct van de Creative site zelf aangeschaft worden als het nodig is
- Intel NIC in plaats van de Killer NIC
Ik ga ook voor de ASRock Fatal1ty Z170 Gaming-ITX/ac die heeft namelijk alles wat ik wel graag wil in een Mini-itx mobo:)