• Torrie844
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 02-12-2024
Hoi allemaal,

Ik heb via tweakers goedkoop een mooie I7 4790 gekocht en vroeg me af of de stock cooler voldoende zal zijn? Mijn kast heeft wel wat extra fans maar loopt niet bepaald ijskoud (is een ouwetje). Is het slim om een extra cooler erop te zetten (bijv scythe mugen 4) of is dat overkill voor een non-overclock version?

Alvast bedankt.

-

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-01 11:05
Als je niet overclockt of 3 GTX980's in SLI hebt draaien, de airflow goed is van de kast, kan je best de stock koeler gebruiken.

Gebruik de stock koeler en meet je temperaturen (en zijn flink wat tooltjes te vinden die dit kunnen). Mocht de proc. nu warmer worden dan de maximale aangegeven specificatie's, dan kan je altijd nog een 3rd party cooler overwegen. Maar ik persoonlijk zou eerst gewoon de stockkoeler testen.

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• Torrie844
ChojinZ schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 12:43:
Als je niet overclockt of 3 GTX980's in SLI hebt draaien, de airflow goed is van de kast, kan je best de stock koeler gebruiken.

Gebruik de stock koeler en meet je temperaturen (en zijn flink wat tooltjes te vinden die dit kunnen). Mocht de proc. nu warmer worden dan de maximale aangegeven specificatie's, dan kan je altijd nog een 3rd party cooler overwegen. Maar ik persoonlijk zou eerst gewoon de stockkoeler testen.
Thanks, dan ga ik het zo proberen.

Ik run nu nog I7 4790 met Gigabyte G1.Sniper Z97 en R9 280x. Overclocken zal dus sowieso niet lukken.

-

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Zo'n stock koeler zal vooral op het randje kunnen zijn bijn continue zware belasting op alle cores, dus renderwerk van video en 3d enzo. Bij andere meer wisselende belastingen zal dat minder snel het geval zijn.

specs

• Torrie844
maratropa schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 12:47:
Zo'n stock koeler zal vooral op het randje kunnen zijn bijn continue zware belasting op alle cores, dus renderwerk van video en 3d enzo. Bij andere meer wisselende belastingen zal dat minder snel het geval zijn.
Ik gebruik after effects, premiere pro en 3dsmax, dus precies wat je zojuist noemt. Het ligt allemaal nog in doos en is niet geassembleerd, daarom twijfelde ik nu.

-

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Dan zou ik er zelf iets van een 3d party koeler op zetten. Op zich zijn hoge temps niet 1-2-3 schadelijk, maar ik heb testen gezien dat met een stock koeler je met dit soort werk mogelijk af en toe throttling triggered waardoor effectief je performance omlaag kan gaan. Ook zal een andere koeler onder langdurige full load stiller zijn. Iig zou ik zelf hier die paar extra tientjes uitgeven. :)

specs

• Torrie844
maratropa schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 12:53:
Dan zou ik er zelf iets van een 3d party koeler op zetten. Op zich zijn hoge temps niet 1-2-3 schadelijk, maar ik heb testen gezien dat met een stock koeler je met dit soort werk mogelijk af en toe throttling triggered waardoor effectief je performance omlaag kan gaan. Ook zal een andere koeler onder langdurige full load stiller zijn. Iig zou ik zelf hier die paar extra tientjes uitgeven. :)
Thanks. Heb je een tip voor een goede (niet te hoge)?

-

Pagina: 1