Onderzoek Soundbars

Pagina: 1
Acties:

• Rosaline34
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 27-01-2022
[MBR]Voor deze enquête is toestemming verleend door de crew. Topic reports wat betreft de enquête zijn niet nodig![/]

Beste Tweakers,

Voor mijn studie Commerciële Economie doe ik een onderzoek naar de soundbar.
Ik denk dat de mening van jullie zeer waardevol kan zijn voor mijn onderzoek.
Voor het onderzoek ben ik op zoek naar mensen in de doelgroep 25 tot 35 jaar.
Ongeacht of men in het bezit is van een soundbar of niet. De reden waarom niet is namelijk ook erg belangrijk voor mijn onderzoek.

De resultaten van het onderzoek zullen doorgespeeld worden naar de community.

Ik zou graag maximaal 5 minuten van jullie tijd willen vragen bij het invullen van de volgende enquête.
http://www.thesistools.com/web/?id=481548
Ik ben ervan op de hoogte dat de laatste vraag niet klopt. Wanneer deze niet op jou van toepassing is kun je deze overslaan.

Alvast enorm bedankt voor jullie hulp! :)

-----------

Ik heb inmiddels genoeg respons ontvangen op de enquête. Iedereen die hem heeft ingevuld duizend maal dank!
De enquête is inmiddels offline en de antwoorden zullen geanalyseerd en verwerkt worden.
Ik zal jullie in dit topic nog op de hoogte houden over de eindresultaten!

[ Voor 26% gewijzigd door Rosaline34 op 26-10-2015 12:59 ]

• ViperNL
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 19-12-2025
Ter info voor geinteresseerden: ik kreeg 26 vragen (meeste multiple choice) waarvan de moeilijkste toch wel was "Waarom heeft u een geluidsinstallatie?". Ik twijfelde nog om "tegen de buren" in te vullen, maar toch maar ge-opt voor "voor geluid". Ik hoop dat dat het juiste antwoord was.

• Rosaline34
Het aantal vragen kan verschillen per respondent, afhankelijk van de gekozen antwoorden.
De essentie van de vraag 'Waarom heeft u een geluidsinstallatie?' Is erachter komen wat de redenen zijn voor aanschaf van een bepaalde geluidsinstallatie.
Het antwoord 'geluid' wordt dan ook door de meerderheid gekozen, echter zijn er ook andere redenen gekozen.

• Mikayu
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19-01 17:31

Mikayu

.srt

Ik heb ook gekozen voor geluid bij een beamer voor films en games :P
Wel jammer dat er meteen van uit wordt gegaan dat je een TV hebt en/of (veel) kijkt

Ben benieuwd naar de resultaten

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:22
Ja inderdaad heb geen tv maar kijk alleen op mijn laptop icm een bluetooth speaker. Heb dat er maar ergens bij de vragen bijgezet maar dat was geen keuze in de multiple choice. Heb dus maar gedaan of mn laptop een tv was.

• dennisk.
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Ik heb meegedaan aan de enquête. Wel iets wat me opvalt:

Heeft u een Philips soundbar?
Nee

Hoeveel punten zou u de Philips soundbar geven?
Geen idee, heb ik niet :p

Reviews

• Rosaline34
dennisk. schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 14:36:
Ik heb meegedaan aan de enquête. Wel iets wat me opvalt:

Heeft u een Philips soundbar?
Nee

Hoeveel punten zou u de Philips soundbar geven?
Geen idee, heb ik niet :p
Dit heb ik al aangegeven in de eerste post.
Het probleem is als ik deze vraag wijzig in de enquête dat alle respondenten vervallen. Vandaar dat ik dit even hier vermeld heb.

• Frostbite
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-12-2025

Frostbite

🤦🏻‍♂️

Ik heb hem ook ingevuld hoewel ik net een paar maanden buiten de doelgroep val :D

Bewust gekozen voor de groep 25-35?

🎮 Steam
💻 i5 6600k
📱 Samsung Galaxy S25+

• Rosaline34
Frostbite schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 14:47:
Ik heb hem ook ingevuld hoewel ik net een paar maanden buiten de doelgroep val :D

Bewust gekozen voor de groep 25-35?
Een paar maanden zal niet zo veel uitmaken voor het eindresultaat.

Nee, de verkoop van soundbars blijft achter in dit segment. Het doel van dit onderzoek is achterhalen hoe dit mogelijk is en hoe dit verbeterd kan worden. :)

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14-01 15:15

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Vreemde vraag over je geluidsinstallatie:

losse luidsprekers
Of een 5.1 set

Ik ehb een set van losse luidsprekers, maar wel degelijk 5.1
het is geen bose rommel set van melkpakjes.

Verder de vraag om aan te geven waarom je het niet koopt: Er staat een algemene term "kwaliteit"
Voor een soundbar kan iets prima kwaliteit zijn, maar het blijft een soundbar. Er zal nooit geweldig geluid uit gaan komen en zal nooit een volledige full size 5.1 set kunnen verslaan en dat hoeft ook niet. Het is een andere markt.

[ Voor 47% gewijzigd door Hann1BaL op 22-10-2015 15:03 ]

• Rosaline34
Hann1BaL schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 14:55:
....

Verder de vraag om aan te geven waarom je het niet koopt: Er staat een algemene term "kwaliteit"
Voor een soundbar kan iets prima kwaliteit zijn, maar het blijft een soundbar. Er zal nooit geweldig geluid uit gaan komen en zal nooit een volledige full size 5.1 set kunnen verslaan en dat hoeft ook niet. Het is een andere markt.
Opvallend is dat deze reactie al vaker is voorgekomen.
Delen jullie deze mening ook als het om een Sonos soundbar gaat?

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14-01 15:15

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Rosaline34 schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 16:25:
[...]

Opvallend is dat deze reactie al vaker is voorgekomen.
Delen jullie deze mening ook als het om een Sonos soundbar gaat?
Het is een beetje een motor en auto vergelijken:
Beiden gemotoriseerd transport, maar een andere manier met andere voor- en nadelen.

Een soundbar blijft een klein apparaatje met gebrek aan klankkast die vanaf 1 kant geluid geeft. Dat geeft niet, maar dat gaat een full size hifi subwoofer met goede vloerstaanders en volwaardige rear speakers niet vervangen. Dat blijft natuurlijk sterk afhankelijk van je eisen en wensen.

Ik vind je vraag daarom ook wat vreemd of dat ook voor Sonos Soundbar geldt: Een auto mag een luxe en mooie auto zijn, maar is nog steeds geen motor. Het is vanzelfsprekend dat het dus ook voor een Sonos soundbar geldt.

Er zijn zat mensen die weinig geven voor goed geluid (of die het geluid al snel goed vinden.) Ik ken mensen met de meest fantastische beamers in hun zolder thuisbios met waardeloze speakers er naast. Voor mij is geluid belangrijker dan beeld. Natuurlijk heb je beeld nodig bij films en series, maar goed geluid is belangrijker dan een grotere TV.

Anderen houden van klein, weinig ruimte innemend in de kamer en iets beter geluid dan de tv zelf: dan kan je prima voor een soundbar kiezen. :)

• Rosaline34
Ik doelde hier vooral op het feit dat een soundbar volgens meerdere respondenten geen goede geluidskwaliteit heeft.
Ik was vooral benieuwd naar de reacties in hoeverre Sonos dit tekort wel aanvult.
Maar ik begrijp hoe jij het bekijkt.

Leuk om deze verschillende aspecten van de soundbar te zien!
Ik heb al enorm veel inhoudelijke en zinvolle reacties, echt heel erg bedankt allemaal! :)

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Als je met Sonos hun Playbar bedoelt, dat is ook een soundbar. Het merk veranderd daar niets aan. Het nadeel van een soundbar is gewoonweg dat het in mijn ogen voor veel mensen een net-niet oplossing is.

Een muziekliefhebber wil geen soundbar omdat de geluidskwaliteit niet vergelijkbaar is met serieuze hifi speakers. Een filmliefhebber wil geen soundbar omdat de surround ervaring ontbreekt.

Wat resteert zijn de mensen die wel een iets beter geluid willen dat de tv voortbrengt maar verder minder eisen stellen wat betreft de geluidskwaliteit of ervaring. Er zijn natuurlijk ook kopers die geen zin hebben om meer speakers in huis te zetten. Het is dus echt afhankelijk van wat men wil.

[ Voor 3% gewijzigd door S1NN3D op 22-10-2015 19:54 ]

Verwijderd

Soundbar is niks anders dan een upgrade van je tv
Zodat spraak en effecten beter word weer gegeven bij je films
Zonder dat je meerderen speakers in je huis wild hebben

Een soundbar is niet voor muziek en ook niet voor surround
Zit ook meestal vollrange speakers in voor spraak

Verwijderd

Beste student,

ik heb de enquête ingevuld, en wens jullie veel succes met het onderzoek!

Verwijderd

Ik sluit me aan bij bovenstaande reacties. Soundbars zijn er in mijn ogen om het geluid van een moderne TV enigszins te verbeteren. Vroeger was je beeldbuistv een grote bak die meteen ook deels als klankkast kon fungeren voor de luidsprekers. Het geluid dat oude tv's produceerden was voor veel mensen meer dan acceptabel en vele malen beter dan het geluid van huidige tv's. Vandaag worden tv's steeds platter en compacter in behuizing (frameless toestanden) waardoor er vaak niet veel meer dan een paar veredelde laptopspeakertjes in passen. Men heeft noodgedwongen moeten inboeten op geluidskwaliteit. Voor de gemiddelde consument zal een soundbar dit probleem oplossen maar de meeste muziekliefhebbers of filmliefhebbers zullen vermoedelijk nog niet al te snel hun stereo of HT inwisselen.

Ik heb ook je enquête even ingevuld.

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik heb een soundbar en dat is puur omdat ik wel waarde hecht aan geluidskwaliteit maar in mijn huis de ruimte niet heb om mijn vloerstaanders kwijt te kunnen. En als ik de ruimte al had werd het erg lastig met kabels trekken.
Dus dan is de soundbar een compromis, een wereld van verschil in vergelijking met tv speakers maar ook weer een wereld van verschil met een fatsoenlijke 5.1 set. Heb er dan een draadloze subwoofer bij, dat maakt ook verschil. Die kan ik dan makkelijk op een andere plek zetten waar hij beter past.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Hoeveel waarde hecht ik aan het geluid van mijn tv.
niets, helemaal 0, omdat ik het uitzet !

Nogal open voor verschillende interpertaties

Iperf

• Rosaline34
Fish schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 23:45:
Hoeveel waarde hecht ik aan het geluid van mijn tv.
niets, helemaal 0, omdat ik het uitzet !

Nogal open voor verschillende interpertaties
Het gaat hier uiteraard om het geluid tijdens het tv (of film) kijken.
De intentie van deze vraag is om verbanden te leggen met andere vragen.
Wanneer iemand antwoord dat hij/zij geen waarde hecht aan het geluid tijdens het tv (of film) kijken, is er een kans dat hij/zij ook geen waarde hecht aan beter geluid dan alleen het geluid dat uit de tv komt. :)

• NL_Scratch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18-01 12:00
ingevuld!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:58
Rosaline34 schreef op vrijdag 23 oktober 2015 @ 08:40:
[...]

Het gaat hier uiteraard om het geluid tijdens het tv (of film) kijken.
De intentie van deze vraag is om verbanden te leggen met andere vragen.
Wanneer iemand antwoord dat hij/zij geen waarde hecht aan het geluid tijdens het tv (of film) kijken, is er een kans dat hij/zij ook geen waarde hecht aan beter geluid dan alleen het geluid dat uit de tv komt. :)
Ik zou de vraag letterlijk opvatten en antwoorden dat ik geen waarde hecht aan het geluid van de TV omdat wij de speakers van de TV nooit gebruiken, alles wordt bij ons afgespeeld via de receiver.
Wij (of beter gezegd ik, m'n vrouw boeit het niet zo) hechten juist veel waarde aan beter geluid en dat is ook de reden om het volume van de TV op nul te hebben staan en alles via de receiver te doen.

• Rosaline34
Velen van jullie zouden geen soundbar aanschaffen vanwege het ontbreken van surround sound.
Hoe staan jullie tegenover het idee van Philips van een soundbar met afneembare luidsprekers?
Deze kunnen losgekoppeld worden en op een willekeurige plek neergelegd worden, om zo toch het surround effect te creëren. Deze zijn tevens te gebruiken als bluetooth speaker.

Afbeeldingslocatie: http://images.philips.com/is/image/PhilipsConsumer/B5_12-IMS-global?wid=370&hei=340&$jpglarge$

• Mikayu
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19-01 17:31

Mikayu

.srt

Surround kan niet echt op een willekeurige plek, daar zijn richtlijnen voor.
Verder is het draadloos niet stabiel genoeg

• Ample Energy
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:49
"Elk cijfer mag één keer toegewezen worden"
Daar ben ik net even te rebels voor, hoor :+
Rosaline34 schreef op zaterdag 24 oktober 2015 @ 18:35:
Velen van jullie zouden geen soundbar aanschaffen vanwege het ontbreken van surround sound.
Hoe staan jullie tegenover het idee van Philips van een soundbar met afneembare luidsprekers?
Voor de mensen die de geluidskwaliteit van een soundbar goed genoeg vinden zal dat gerust een heel leuke oplossing zijn. Maar bijvoorbeeld de speaker naast me heeft een inhoud van ongeveer 55 liter en het gewicht wordt door de fabrikant in kilo's opgegeven. Een plastic (= aanname) apparaatje met een enkele driver van 1" (= aanname) die je in 1 hand vast kunt houden kan daar gewoon niet tegenop. Ook bij surround heb je gewoon grote drivers nodig om bijvoorbeeld het geluid van een machinegeweer, helikopter of auto realistisch te kunnen weergeven.
Voor de huidige gebruikers van de soundbar is het een mooie toevoeging, maar iemand die de geluidskwaliteit extra belangrijk vindt kan je simpelweg niet overhalen met zaken als 'verplaatsbaar' en 'draadloos'. "Wij" vinden dat we met de huidige kennis van de natuurkunde simpelweg onmogelijk dezelfde kwaliteit in een klein plastic gevalletje kunnen proppen :P

Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:11

mr.paaJ

generatie cmd+z

Philips surroundbar: aardig concept en betaalbaar. Matig geluid. Zou liever een beter klinkend stereobar neerleggen dan een matige surroundbar. Beetje in lijn met de rest van mijn opstelling: liever goed groot dan matig klein :).

Ik heb de TV geluid vraag ook geïnterpreteerd als geluid van de TV zelf, neutraal belangrijk omdat ik ook wel eens zonder installatie TV kijk maar voor films en series gaat de versterker altijd aan.

Elk cijfer een keer heb ik ook overheen gelezen.

liever de tong gebrand dan lauwe soep

• Bartske
Rosaline34 schreef op zaterdag 24 oktober 2015 @ 18:35:
Deze kunnen losgekoppeld worden en op een willekeurige plek neergelegd worden, om zo toch het surround effect te creëren. Deze zijn tevens te gebruiken als bluetooth speaker.

[afbeelding]
Leuk voor als je makkelijk een surround opstelling wil realiseren zonder gedoe met kabels (al zal je die speakers ook op het stroomnet moeten aansluiten) maar lijkt me neit tegen een 'serieuze' 5.1 set opwegen. Al is het alleen maar om de grootte van de speakers.

Maar ik heb hem nooit gehoord dus kan er moeilijk een oordeel over geven.

[ Voor 4% gewijzigd door Bartske op 24-10-2015 19:20 ]

• mr.paaJ
  • Laatst online: 19:11

mr.paaJ

generatie cmd+z

Die twee zijn echt draadloos: ingebouwde accu. Klik ze terug en ze laden weer op. Wel een mooi systeem maar klank is matig.

liever de tong gebrand dan lauwe soep

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Op de vraag of ik een Philips soundbar heb, geef ik als antwoord nee, toch krijg ik de vraag wat ik van mijn Philips soundbar vind? :?

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17-01 01:08

M2M

medicijnman

Bartske schreef op zaterdag 24 oktober 2015 @ 19:19:
[...]

Leuk voor als je makkelijk een surround opstelling wil realiseren zonder gedoe met kabels (al zal je die speakers ook op het stroomnet moeten aansluiten) maar lijkt me neit tegen een 'serieuze' 5.1 set opwegen. Al is het alleen maar om de grootte van de speakers.

Maar ik heb hem nooit gehoord dus kan er moeilijk een oordeel over geven.
Ik ben meer van mening dat als je goed geluid wil, je daar in moet investeren.

-_-

• King4589
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 09-01 17:03
Als je het goed wil hebben zal je meer geld neer moeten leggen dan voor de gemiddelde soundbar. Iedere installatie / opstelling heeft zijn eigen doel doel.

Als je puur tv wil kijken met een prettig geluid is een soundbar voldoende, als je films wil kijken met een surround ervaring heb je daar een set voor nodig. Afhankelijk van je kwaliteitseisen kies je een set of losse speakers en een versterker.

Muziek luisteren doe je gewoon niet via de TV en dus niet via een soundbar. een TV is namelijk gemaakt voor beeld en niet voor geluid. Je hele paneel staat dan aan puur om geluid uit te kunnen sturen naar je soundbar, wat natuurlijk onzinnig is. Hier is een stereo installatie voor, of een versterker.

Zelf zou ik gaan voor een goede versterker met twee boekenplank speakers naast de tv ipv een soundbar. Dit geeft over het algemeen een beter geluid waar je meer kanten mee op kunt. met extra speakers heb je surround, een multiroom opstelling etc.

Persoonlijk vind ik de intensiteit van het geluid van een stereo of surround set voor casual tv kijken niet prettig, de tv is er dan puur voor simpel vermaak. Daarom zou ik wellicht weer overwegen om alsnog een soundbar te kopen omdat dit minder intens zou zijn en dus rustiger om naar te luisteren/kijken.

Maar ik heb de enquete ingevuld zoals we het nu hebben, soundbar en een losstaande stereo in de huiskamer en zonder soundbar in de slaapkamer. (soundbar zou 2x zo breed zijn dan de tv)

• TWeaKLeGeND
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-01 14:17
Na een vraag of 20 afgehaakt omdat ik me steeds meer begon te ergeren aan de enquete kwaliteit ;-)

Maar de grote vraag van waarom wel of geen soundbar?
Die vraag valt te beantwoorden door het antwoord te weten van de 'Waarom geluidsinstallatie' vraag:

Voor levenskwaliteit.

m.a.w. ik zie de geluidsinstallatie als waardevolle toevoeging aan het leven, dat laten we dan niet van een soundbar af hangen natuurlijk.

[ Voor 62% gewijzigd door TWeaKLeGeND op 25-10-2015 03:50 ]

• Bartske
M2M schreef op zondag 25 oktober 2015 @ 02:44:
[...]

Ik ben meer van mening dat als je goed geluid wil, je daar in moet investeren.
Alsof de prijs van iets alles zegt? Ik ben meer van mening dat je eerst moet gaan luisteren wat je zelf mooi vind, dat is voor iedereen anders namelijk. En die soundbar kan wel 2000 euro kosten maar dat zegt niet dat er ook goed geluid uit komt.

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

King4589 schreef op zondag 25 oktober 2015 @ 03:23:
Muziek luisteren doe je gewoon niet via de TV en dus niet via een soundbar. een TV is namelijk gemaakt voor beeld en niet voor geluid. Je hele paneel staat dan aan puur om geluid uit te kunnen sturen naar je soundbar, wat natuurlijk onzinnig is. Hier is een stereo installatie voor, of een versterker.
Muziek luisteren kan prima via een soundbar zonder dat de tv aan staat. Vrijwel allemaal hebben bluetooth ondersteuning voor mobiele apparaten.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• LA-384
  • Laatst online: 21:59
Wat deze enquête naar mijn mening duidelijk weergeeft, is dat het verdomd moeilijk is om een goede enquête in elkaar te zetten. Een aantal vragen kun je op meerdere manieren opvatten, waardoor de antwoorden niet door iedereen met dezelfde onderbouwing gegeven zullen zijn.

Daarnaast vind ik dat de vragen opgesteld lijken te zijn door personen die niet op "dezelfde golflengte" zitten als de gemiddelde tweaker. Nu ga ik er vanuit dat de populatie van dit onderzoek niet alleen uit tweakers zal bestaan, dus is het ook wel weer te begrijpen.

Een voorbeeld waaruit bovenstaande (voor mij) blijkt:
De vraag over hoe belangrijk andere factoren meewegen bij de aankoop van mijn speakersysteem, met als opties;
- korting
- aftersales
- gratis accessoires
- cashback
- goede klantenservice

Geen van deze opties heeft aan mijn speakerkeuze bijgedragen. En ik denk dat de meeste tweakers en/of mannen die punten ook minder belangrijk vinden. Uiteraard gaat dat pas gelden als er eenmaal een speakerkeuze is gemaakt. Dan ga je kijken waar je de betreffende speakers gaat aanschaffen. Is er maar 1 aanbieder? dan is de keuze makkelijk. Ben je in de winkel geweest voor een luistersessie, ook dan zal de aankoop in 90% van de gevallen bij die winkel plaatsvinden. Ben je niet "gebonden" aan een specifieke winkel, pas dan gaat men kijken naar prijs en ervaringen gebaseerd op shopreviews.

Persoonlijk zie ik een soundbar als een kleine upgrade voor tv-speakers, ontstaan uit de logische kwaliteitsafname door het almaar smaller en dunner worden van de bezels/schermen. Je kunt er prima mee tv-kijken en daar zou de fabrikant zich dan ook op moeten richten. Stellen dat het een "ultieme kijkervaring geeft" is onzin en de drang om de soundbar meer dan 2.1 te maken is compleet zinloos. Het is volgens mij wel mogelijk om een surround-ervaring te geven waarbij het geluid maar van 1 punt komt (de soundbar), maar dan moet je heel veel geluk hebben met de vorm van de kamer en de plaatsing van meubels e.d. Iets waar maar weinig mensen rekening mee zullen/kunnen houden.

Onlangs bij een vriend geweest, hij had pas een nieuwe tv met soundbar gekocht (á €2500,-). Beeld was prachtig, maar geluid was om te huilen. Het klonk dof en op sommige momenten ook onduidelijk. De subwoofer stond er alleen maar voor de sier en ik vroeg me af of die wel aangesloten was. Dat is een duidelijk voorbeeld van iemand die zich heeft laten (mis)leiden door de verkoper. Hij zou dan ook buiten de leeftijdscategorie van deze enquête vallen (ouder), dus in dat opzicht past het wel bij de motivatie van Rosaline34 om deze enquête te houden :+

Dit is een aanname, maar ik kan me voorstellen dat de verkoop van soundbars onder mensen in de leeftijdscategorie van 25-35 tegenvalt om de volgende redenen:
  • >25 heeft veelal een vaste baan met daardoor voldoende inkomsten om wat duurdere producten te kunnen kopen.
  • <35 is opgegroeid met het mainstream worden van pc/internet/home-cinema en daardoor mogelijk beter op de hoogte van de ontwikkelingen en mogelijkheden op multi-media gebied. Volgens mij is dit namelijk ook de groep die vaker zelf op onderzoek gaat (reviews).
  • >35 heeft veelal kinderen, waardoor er minder tijd (en geld) is om zich te verdiepen in alle mogelijkheden en zich daardoor meer laat leiden door advies van anderen de winkelverkoper. Om dezelfde reden zou het kunnen zijn dat "gemak" het belangrijkste aspect is.

[ Voor 42% gewijzigd door LA-384 op 25-10-2015 12:32 ]

• Irminsul
  • Laatst online: 07-09-2025
Precies wat hierboven staat. Heb de enquete ingevuld, maar veel vragen vond ik suggestief. Voor mij is prijs uiteraard belangrijk, maar geluid staat altijd voorop.

Een soundbar is een oplossing voor je ouders, of mensen die bewust kiezen voor iets zonder kabels. Maar een hifi ervaring zal het nooit bieden.

• Ambition88
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 18-01 12:19
Deze vraag/opmerking staat een beetje los van deze enquette zelf, maar ik hoor iedereen altijd roepen dat een soundbar meer is geschikt voor TV Geluid dan voor muziek etc, waarom is dat precies? mag er toch vanuit gaan dat een apparaat van 600 euries wel enigsinds wat meer kan dan je tv wat beter laten klinken, een vriend van me heeft er 1 en toen hij wat muziek afspeelde werd ik anders compleet weggeblazen, dus ik denk dat het net is wat je bent gewend. :P

ik kom van losse pc ''speakers'' van 70euro naja die zegt wel U tegen zo een soundbar,en tja bedoel mn huis hoeft geen discotheek te zijn. :+

[ Voor 6% gewijzigd door Ambition88 op 25-10-2015 13:20 ]

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Bartske schreef op zondag 25 oktober 2015 @ 08:10:
Alsof de prijs van iets alles zegt? Ik ben meer van mening dat je eerst moet gaan luisteren wat je zelf mooi vind, dat is voor iedereen anders namelijk. En die soundbar kan wel 2000 euro kosten maar dat zegt niet dat er ook goed geluid uit komt.
Het zegt niet alles, maar is wel een indicatie natuurlijk. Goede speakers zijn nu eenmaal duur.

• Rosaline34
Beste Tweakers,
Allereerst wil ik iedereen bedanken die de enquête heeft ingevuld.
Ik heb ontzettend veel inhoudelijke en zinvolle reacties ontvangen, daarnaast kan ik ook veel met de reacties in dit topic die mij tot nieuwe inzichten hebben gebracht.

De enquête is voordat hij online werd geplaatst door meerdere mensen bekeken en gecheckt op dubbelzinnigheid etc. Echter blijken er toch vragen tussen te zitten die anders kunnen worden opgevat.
Mijn excuses hiervoor.

De enquête is inderdaad op verschillende netwerken afgenomen. Hier zaten ook vaak mensen tussen die niet bekend waren met de soundbar. Daarom heb ik besloten om contact op te nemen met Tweakers, omdat ik van mening was dat de tweaker-gebruikers wel degelijk iets afwisten van de soundbar.

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06-2025
LA-384 schreef op zondag 25 oktober 2015 @ 09:17:
Wat deze enquête naar mijn mening duidelijk weergeeft, is dat het verdomd moeilijk is om een goede enquête in elkaar te zetten. Een aantal vragen kun je op meerdere manieren opvatten, waardoor de antwoorden niet door iedereen met dezelfde onderbouwing gegeven zullen zijn.

Daarnaast vind ik dat de vragen opgesteld lijken te zijn door personen die niet op "dezelfde golflengte" zitten als de gemiddelde tweaker. Nu ga ik er vanuit dat de populatie van dit onderzoek niet alleen uit tweakers zal bestaan, dus is het ook wel weer te begrijpen.

Een voorbeeld waaruit bovenstaande (voor mij) blijkt:
De vraag over hoe belangrijk andere factoren meewegen bij de aankoop van mijn speakersysteem, met als opties;
- korting
- aftersales
- gratis accessoires
- cashback
- goede klantenservice

Geen van deze opties heeft aan mijn speakerkeuze bijgedragen. En ik denk dat de meeste tweakers en/of mannen die punten ook minder belangrijk vinden. Uiteraard gaat dat pas gelden als er eenmaal een speakerkeuze is gemaakt. Dan ga je kijken waar je de betreffende speakers gaat aanschaffen. Is er maar 1 aanbieder? dan is de keuze makkelijk. Ben je in de winkel geweest voor een luistersessie, ook dan zal de aankoop in 90% van de gevallen bij die winkel plaatsvinden. Ben je niet "gebonden" aan een specifieke winkel, pas dan gaat men kijken naar prijs en ervaringen gebaseerd op shopreviews.

Persoonlijk zie ik een soundbar als een kleine upgrade voor tv-speakers, ontstaan uit de logische kwaliteitsafname door het almaar smaller en dunner worden van de bezels/schermen. Je kunt er prima mee tv-kijken en daar zou de fabrikant zich dan ook op moeten richten. Stellen dat het een "ultieme kijkervaring geeft" is onzin en de drang om de soundbar meer dan 2.1 te maken is compleet zinloos. Het is volgens mij wel mogelijk om een surround-ervaring te geven waarbij het geluid maar van 1 punt komt (de soundbar), maar dan moet je heel veel geluk hebben met de vorm van de kamer en de plaatsing van meubels e.d. Iets waar maar weinig mensen rekening mee zullen/kunnen houden.

Onlangs bij een vriend geweest, hij had pas een nieuwe tv met soundbar gekocht (á €2500,-). Beeld was prachtig, maar geluid was om te huilen. Het klonk dof en op sommige momenten ook onduidelijk. De subwoofer stond er alleen maar voor de sier en ik vroeg me af of die wel aangesloten was. Dat is een duidelijk voorbeeld van iemand die zich heeft laten (mis)leiden door de verkoper. Hij zou dan ook buiten de leeftijdscategorie van deze enquête vallen (ouder), dus in dat opzicht past het wel bij de motivatie van Rosaline34 om deze enquête te houden :+

Dit is een aanname, maar ik kan me voorstellen dat de verkoop van soundbars onder mensen in de leeftijdscategorie van 25-35 tegenvalt om de volgende redenen:
  • >25 heeft veelal een vaste baan met daardoor voldoende inkomsten om wat duurdere producten te kunnen kopen.
  • <35 is opgegroeid met het mainstream worden van pc/internet/home-cinema en daardoor mogelijk beter op de hoogte van de ontwikkelingen en mogelijkheden op multi-media gebied. Volgens mij is dit namelijk ook de groep die vaker zelf op onderzoek gaat (reviews).
  • >35 heeft veelal kinderen, waardoor er minder tijd (en geld) is om zich te verdiepen in alle mogelijkheden en zich daardoor meer laat leiden door advies van anderen de winkelverkoper. Om dezelfde reden zou het kunnen zijn dat "gemak" het belangrijkste aspect is.
Helemaal mee eens. Gelukkig ben ik niet de enige. Begon bij mij te kriebelen toen ze wouden dat ik 5-1 ging gebruiken en alles 1 keer mocht. Ik kijk zowel nooit nieuws als nooit talkshows. Nu moet ik ineens toch doen alsof ik 1 van de 2 vaker kijk. Vanaf daar ging het enkel 'downhill', je gaat er meer op letten en vervolgens irriteren hoe het eigenlijk totaal niet open is opgezet.

Gezien dat het begint met dat de enquete is opgezet door studenten in een economische richting, denk ik dat ze daardoor geen kaas hebben gegeten van 'niet-econimische' onderwerpen zoals kwaliteit. Gaat vrij sterk om geld of service, waarschijnlijk zaken die van belang zijn voor commerciele economie. Echter juist de zaken die echt relevant zijn aan een aankoop, namelijk de functie/kwaliteit (in dit geval, geluidskwaliteit) komen vrijwel niet aan bod.

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:12

FeaR

In GoT we trust

Xanaroth schreef op zondag 25 oktober 2015 @ 19:23:
[...]

Helemaal mee eens. Gelukkig ben ik niet de enige.
Er zijn enquêtes op slot gegaan - allemaal over hetzelfde onderwerp trouwens - waar geen toestemming voor was verleend. Die enquêtes zaten nog veel beroerder in elkaar of nog meer sturend dan deze.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:42
Ingevuld voor je, succes !

• Rosaline34
Beste Tweakers,

Vanwege tentamens is het analyseren even blijven liggen, maar zoals beloofd zijn hier de belangrijkste resultaten voor jullie.

Slechts 16,6% van alle ondervraagden (+-550) is in het bezit van een soundbar.
De full-time werkenden scoorden het hoogst op deze vraag.
De opdrachtgever van dit onderzoek was Philips, daarom is er ook specifiek gevraagd naar wie er een Philips soundbar had. Van iedereen die in het bezit is van een soundbar heeft slechts 26,0% een Philips Soundbar.
De informatie over de geluidsinstallatie wordt het meest verkregen in de fysieke winkel, en ook het meest aangeschaft in de fysieke winkel. De voornaamste reden dat men geen soundbar heeft is, zoals velen van jullie al zeiden, de geluidskwaliteit maar op de tweede plaats komt dat men er geen behoefte aan heeft.

Het meest belangrijke aan een soundbar is, naast geluidskwaliteit, het uiterlijk.
Bij mensen die een Philips soundbar hebben kwam echter de prijs op de tweede plaats.

Nogmaals allemaal heel erg bedankt voor de medewerking allemaal! :)

• LA-384
  • Laatst online: 21:59
Je schrijft dat "slechts 26% een Philips Soundbar heeft", dat is toch een vrij acceptabel aandeel als je het mij vraagt. Bijna elk audio-merk heeft wel één of meerdere soundbars in hun assortiment. Denk dan toch dat het feit dat Philips een Nederlands merk is, sterk meespeelt hierin.

Nu je alle enquetes binnen hebt, is het nu ook duidelijk waarom specifiek de groep 25-35 achterloopt met het bezit van soundbars? (dit was toch één van de drijfveren voor dit onderzoek) Of gaat dat nog komen in een vervolgonderzoek?
Pagina: 1

Let op:
Voor deze enquête is toestemming verleend door de crew. Topic reports wat betreft de enquête zijn niet nodig!