Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhoHaveWeHere
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 29-06-2022
Hoi Tweakers community,

Alvorens excuus mocht dit eerder gesteld zijn of in een verkeerd forum staan, de zoekfunctie bracht mij weinig informatie.
Ik zit te kijken om een aantal producten te kopen om mijn audio ervaring stukken te verbeteren maar heb er geen snars verstand van, vandaar dat ik even een paar vragen hier stel en hopelijk een volgende persoon er ook mee kan helpen.

Op dit moment bezit ik Logitech's X-530 5.1 setje, vrij standaard. Ik mis hierin veel bas en ervaar mijn muziek als futloos, nou zijn deze simpelweg aan te sluiten met 3,5mm jackplugs direct in mijn PC's moederboard en die regelt de rest.. perfect voor een leek.

Nou heb ik inmiddels uitgevogeld dat voor een speaker (Tweeter+Subwoofer-in1) je een versterker nodig hebt indien deze er niet ingebouwd zit.. ( 8)7 ) ik zat te kijken naar het volgende setje allemaal bij elkaar en zou graag wat advies willen hebben:

Speakers: Dali Zensor 1 OF 3
Versterker: Behringer Xenyx 802PA
Microfoon: Audio Technica AT2020 XLR. (Deze moet dan ook op de versterker)

Het doel van het setje is voor vrijwel alleen muziek (Veel bass, Hardcore, trance e.d.), zal in een woonkamer gebruikt worden, ik ben geen doorgewinterde audiofanaat dus het beste van het beste zal niet nodig zijn maar wel adequaat. :9

Alvast bedankt voor enig advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14-10 14:06

FeaR

In GoT we trust

Als je als eis iets als "veel bass" hebt staan dan zou ik er altijd een subwoofer bij nemen. Bij monitoren is dit in het grootste deel van de gevallen al een aanrader om het gehele bereik te vergroten, maar zelfs bij fikse vloerstaanders is een goede subwoofer een toevoeging.

Verder is die Behringer zo te zien alleen een mixer en geen versterker, dat laatste zal je er nog bij moeten kopen. Andere optie, met minder apparaten, is om actieve speakers te kopen. Dit zijn speakers met een ingebouwde versterker.

Verder schopje van AUD naar CEA aangezien het een aankoopadvies betreft.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhoHaveWeHere
Dankje voor de verplaatsing, zelf wist ik niet zo goed waar hij exact neer moest komen.

Wat betreft de bass, dit is een lastige aangezien er een balans in moet zitten.. ik wil hem kunnen merken en goed horen maar op de een of andere manier niet teveel laten doordreunen aangezien ik boven iemand woon en hem/haar zo min mogelijk wil lastig vallen met de muziek..

Ik probeer alles wel met zo min mogelijk apparaten te doen omdat ik een opgeruimd bureau wil maken. De microfoon moet ook aangesloten worden, zijn er versterkers + mixers in 1 ? 8)7 8)7

Nou heb ik in een review een paar dagen ook de AudioEngine (?) voorbij zien komen, er staat mij iets van bij dat deze series wel een ingebouwde versterker hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GreenGras
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-08-2022

GreenGras

Audiofiel

Er bestaan zeker powered mixers en als je een beetje zoekt op Marktplaats vind je er zo een van Behringer, Yamaha, Roland, Soundcraft en ga zo maar door. Met een budget van rond de 250,- moet daar wel een goede te vinden zijn.

Wat je wensen qua speaker, draaistijl en bovenburen betreft moet ik je helaas teleurstellen: Dreunende bass en blije bovenburen zijn vrijwel nooit te combineren, al koop je de allerbeste subwoofer die er bestaat...

Qua luidsprekers heb ik het advies eens te kijken naar PA/Studio speakers. Ik heb namelijk het idee dat je DJ-achtige dingen met je set wilt gaan doen en dan is het zeker handig om speakers te hebben die tegen ongenuanceerd geweld kunnen als dat nodig is (pops door kabels die in of uitgetrokken worden, microfoon aansluiting, ect). JBL maakt mooie studio monitoren bijvoorbeeld met een heel vol geluid dat perfect bij jouw wensen past. Behringer is prima voor de instappers en ook mackie, krk en Adam audio gaan het prima doen. Het mooie is daarbij, dat dit vrijwel altijd powered speakers zijn dus dan heb je geen powered mixer meer nodig en kun je naar een goedkopere standaard mixer zoeken :-)

En als je het aangesloten hebt, bel dan ff aan bij je buren en test op welk volume het voor hen hinderlijk wordt, dat houdt de verstandhouding wel zo leuk!

I had to Google JFGI, the irony was overwhelming...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhoHaveWeHere
Goeie tips! Bedankt!
Tijdje niet meer gekeken naar de thread vandaar late reactie! :o

Ik was er niet van plan om DJ-achtige activeiten ermee uit te gaan halen... ik plaats ze 1 keer en haal ze hoogstens 1x per jaar uit mijn systeem.

Ik was inderdaad al bang voor een lastige combi van Bass:Blijheid onderburen, uiteindelijk maar eens even aankloppen bij de buurtjes.

Misschien iets meer informatie;

Het hoeven geen Top-of-the-line dingen te zijn, en het liefst zonder een aparte subwoofer er naast..
Ik zou graag 2 speakers willen die aan de muur bevestigd worden en daarnaast dan nog mixer ivm de XLR-microfoon.

Is dit te doen?

Veranderd het advies nu dat DJ-Activeiten buiten krijf staan? :)

[ Voor 23% gewijzigd door WhoHaveWeHere op 05-11-2015 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07:31
Ga je de microfoon gebruiken voor karaoke? Want dan is de bass wel het minste van je zorgen :P

Hangende speakers, zonder subwoofer erbij en toch duidelijke bass, is denk ik onbegonnen werk.

Als je de enige bent die de muziek beluisterd, zijn in-ear-monitors misschien nog wel het overwegen waard. Lagere prijs, luide bass en geen problemen met buren.

Ik heb zelf de RHA MA 750i, na wat inspelen klinken ze geweldig en ze produceren meer bass dan mijn Dalí Zensor 5 vloerstaanders. De muziek ervaring wordt wel bepaald door de oordopjes, sluiten deze niet goed aan, dan krijg je kille, saaie muziek zonder enige bass. Vergelijkbaar met een €15,- USB speakers eten speakersetje (autocorrect..) Zitten de oordopjes wel als gegoten, dan doen ze niet onder voor set zuilen met een veelvoud van de prijs.

Mocht het in je straatje liggen, dan kun je eens mijn review bekijken hier op tweakers

[ Voor 29% gewijzigd door LA-384 op 05-11-2015 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhoHaveWeHere
Karaoke? Geen denken aan, heb teveel zelf kennis daarvoor :P

Gezien jouw response, wellicht moet ik mijn wensen een beetje aanpassen..
Minder bass maar wel goed volume en kracht uit een speaker?
De eerste die mij opvielen waren de Dali Zensor 1 en 3, dan niet aan de muur gemonteerd maar op standaarden ?

Ideeën? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
Ik ben geen kenner, maar wil toch even reageren. Ik zou zeker niet op mijn gegeven informatie vertrouwen.

Volume en kracht (denk dat je daarmee bedoeld dat het geluid niet gaat vervormen bij hoog volume, want een hoog volume is volgens mij altijd wel mogelijk) wordt volgens mij voor een groot deel bepaald door de gevoeligheid en kwaliteit van de speakers. Een hogere gevoeligheid betekend dat er minder power nodig is om de speakers aan te sturen wat uiteindelijk geloof ik ook resulteert in een hoger volume en misschien zelfs in minder vervorming (door oversturing). Ik heb ergens eens gelezen dat een speaker met een gevoeligheid van 88db welke wordt aangestuurd met 50 watt, even luid zal klinken dan een speaker met een gevoeligheid van 85db welke wordt aangestuurd met 100 watt.

In dat opzicht zou de Dali Zensor 3 mogelijk wat harder kunnen dan de Zensor 1 (gevoeligheid van 88db t.o.v. 86,5db), maar of je dat verschil ook in de praktijk zal merken is de vraag en zal meer afhangen van de buren en van wat je zelf nog prettig vind.

De Zensor 3 is ook wat zwaarder en groter, waardoor deze ook iets dieper zal kunnen gaan qua frequentie. Toch denk ik nog steeds dat je de echte bass zal missen, puur omdat dergelijke speakers daar eigenlijk niet voor gemaakt zijn en die Logitech set al een aparte subwoofer heeft (welke dat wel is).

Met andere woorden, ik denk dat je het aanvankelijke doel niet gaat halen met de eisen/beperkingen die je stelt aan de speakerset. Je zegt wel dat je je verwachtingen wat moet aanpassen, maar ik weet niet of je daar ook daadwerkelijk mee tevreden gaat zijn.

Ik heb die Logitech set overigens nooit gehoord, dus weet niet hoe "futloos" ze klinken en hoeveel die subwoofer toevoegt aan het geheel. Ik heb zelf vroeger een set Creative Gigaworks T3 gehad voor bij de pc. Deze hadden als slechte eigenschap dat de subwoofer te overheersend en ongecontroleerd was. Muziek was bij deze set niet futloos, maar vermoeiend. Ik zag zojuist een oude vergelijkingstest waarin de genoemde creative, maar ook de Logitech x-230 werd getest. Volgens mij gebruikt de x230 dezelfde subwoofer als de x530. In deze review werd ook vermeld dat de subwoofer te overheersend was.

Met dat in het achterhoofd denk ik eigenlijk wel zeker dat een speakerset zonder losse subwoofer tegen gaat vallen op gebied van bassweergave. Of mijn vermoeden klopt kun je zelf alleen testen door eens te gaan luisteren in de winkel.

Wat overigens ook interessant kan zijn is de Audioengine A5+, deze worden eigenlijk veelal geroemd om de bassweergave. Neem die zeker mee in je luistersessie. Het zijn actieve speakers, dus je hebt geen extra dingen nodig zoals een versterker. Of ze ook in staat zijn een ruimtevullend geluid te produceren kom je dan gauw genoeg achter.

[ Voor 8% gewijzigd door LA-384 op 11-11-2015 21:26 ]

• WhoHaveWeHere
Een goede post LA-384, zeer veel nuttige informatie.
Ik denk dan ook wel dat een tripje naar de lokale Audioboer dan wel vereist is..
Dan inderdaad de Dali zensor 1 en 3 uit proberen.. de Audioengine A5+ uiteraard ook aangezien ik deze meerdere malen nu voorbij heb horen komen.

Wat betreft mijn huidige setje, de speakers zelve geven 0 bassweergave, maar dan ook niet eens een kleine trilling zelfs op hoog volume.. deze subwoofer is dan ook ontworpen (redeneer ik dan) om de bass op te vullen voor de 5 speakertjes en komt daardoor vaak overheersend over en niet mooi.

Een setup zonder mengpaneel kan ik mij niet voorstellen, aangezien ik ook een XLR Microfoon zal gaan aansluiten op een computer zal deze er ongetwijfeld komen.. daarom zullen de speakers niet genoodzaakt Actief moeten zijn.

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14-10 14:06

FeaR

In GoT we trust

LA-384 schreef op woensdag 11 november 2015 @ 21:13:
Ik heb ergens eens gelezen dat een speaker met een gevoeligheid van 88db welke wordt aangestuurd met 50 watt, even luid zal klinken dan een speaker met een gevoeligheid van 85db welke wordt aangestuurd met 100 watt.
Dat klopt: verdubbeling van het vermogen levert 3dB meer op. Waarbij 85 dB al behoorlijk hard is voor een huiskamer.
WhoHaveWeHere schreef op donderdag 19 november 2015 @ 09:51:
de Audioengine A5+ uiteraard ook aangezien ik deze meerdere malen nu voorbij heb horen komen.
Kijk ook eens bij Hi-Fi Klubben. Die doen in het merk Argon die actieve speakers in het assortiment heeft. Ik heb de voorloper van de huidige generatie Argon en ik ben er zeer content mee. Wellicht niet de looks van de A5+, maar wel de prestaties voor minder geld.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• WhoHaveWeHere
Hi-Fi klubben is in dit geval ook de lokale audioboer aangezien hun het meeste verstand en assortiment hebben in de buurt en het is met audio aankopen vaak handig om het geluid ook daadwerkelijk te horen.

• LA-384
Ik snap dat je graag je microfoon wil gebruiken (waarvoor is me nog altijd een raadsel, ondanks een aantal pogingen om dit op indirecte wijze duidelijk te krijgen :P) en de XLR-aansluiting is in dit geval een beetje een beperkende factor.

Volgens mij is het aansluiten van speakers op een mengpaneel, puur omdat dan ook de microfoon aangesloten kan worden, een beetje een vreemde oplossing. Zou het niet makkelijker/handiger zijn om gewoon een verloopstekkertje te gebruiken? Bijvoorbeeld XLR naar Jack 3,5mm?
Dan krijg je namelijk ineens aanzienlijk meer mogelijkheden welke mogelijk beter passen bij je overige wensen.

Laat je zeker goed informeren bij Hifi-klubben. Ik ben benieuwd wat ze adviseren en wat je uiteindelijke keuze gaat zijn.

Mocht de Dali zensor 1 bijzonder goed in de smaak vallen, weet dat hij ook in de actieve variant te krijgen is (evenals de zensor 5). Ze zijn wel erg prijzig; resp. €599 en €999.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhoHaveWeHere
Een directe vraag was misschien makkelijker geweest, een geheim is het zeker niet ;)

De microfoon zal gebruikt worden bij opnames tijdens het spelen van video games. Voice overs of livestreaming, afhankelijk van hoe het gaat lopen.
Wellicht dat een XLR>3.5mm wel kan werken alleen weet ik dan niet hoe het zit met eventuele instellingen voor de microfoon zelve.

Ik heb hiervoor namenlijk een Audia-Technica AT2020 met USB variant gehad, de microfoon klonk geweldig en was zeker het geld waard, het enige jammere was dat aangezien het USB was ik er vrijwel niks tot geen aanpassingen op kon doen en hij zelfs een scheetje van 20m verder nog keurig oppikte.. niet ideaal in een huiselijke omgeving.

Als het met een XLR>3.5mm ook aardig aan te passen is dat de desbetreffende AT2020(XLR) niet zo gevoelig is, is het voor mij ook prima.

Dat was het originele doeleinde van het mengpaneel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GreenGras
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-08-2022

GreenGras

Audiofiel

Hmmm okay ik begin het te snappen maar dan komt het toch een beetje in de buurt van het DJ-en wat ik voor ogen had. Niet zozeer wat het verslepen van gear betreft maar wel wat je wensen betreft. Ik zou inderdaad voor een mengtafel gaan als je voiceovers en dergelijke wil gaan doen. Het liefst een tafeltje met fatsoenlijke (fantoom)voeding voor je mics en een cut-off filter voor het laag. Liefst ook nog een compressor aan boord en dan heb je eigenlijk alleen nog 2 redelijke powered monitors nodig.

Toch herhaal ik nog eens wat ik eerder zei: Heb je ook wat de speakers betreft al eens aan PA/Studio achtig spul gedacht? Aangezien je toch al met een mengtafel bezig bent, de speakers wil gaan ophangen en (niet verkeerd bedoeld) duidelijk voorkeur geeft aan iets enthousiastere woofer-sympathieke muzieksoorten is het niet gek bedacht om een speaker te kiezen die flink wat geweld aan kan, bijvoorbeeld een powered studiomonitor? KRK maakt hele redelijke maar ook JBL, Dynaudio, Focal, Genelec en Adam klinken heel behoorlijk: Check anders een bij bax shop dan weet je meteen hoe de prijzen liggen en kun je ook gelijk een Behringer (xenyx) mengtafeltje uitzoeken, dat brengt enorm veel bang for the buck. Succes ermee iig!

I had to Google JFGI, the irony was overwhelming...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhoHaveWeHere
Na veel lezen, discussiëren en informatie inwinnen uiteindelijk een mooi setje weten te bemachtigen.

Uiteindelijk gegaan voor de Edifier R2600 (Set van 2.0 waarvan 1 Actieve speaker welke verbonden word via XLR naar een passieve, simpel aan te sluiten via 3.5mm jack).
Zeer tevreden over het setje tot dusver (bezit hem nu ongeveer 2 weken), mooi helder geluid en zowel de lage als hoge tonen komen goed door in mijn mening.

Hiervoor aldus een simpel 5.1 setje gehad van Logitech waarbij de lage tonen vaak zwaar overheerste, nu dat ik deze heb hoor ik pas hoe erg de vorige van mindere kwaliteit waren.

Eventuele andere apparaten zoals microfoon/etc (nog) niet aangeschaft.

In ieder geval bedankt voor alle feedback, heb hier veel aan gehad, ook al is de keuze niet op 1 van de voorgestelde items gekomen. :9

Thx :w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeHoDo
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 07-10 01:53
Haha, veel plezier enne denk aan de buren :)

PSN: plexforce (ps4)

Pagina: 1