Vreemde getik in kast sinds HW upgrade en Win10

Pagina: 1
Acties:

• Sanderke28
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 22-01 21:13
edit: wat een verschrikkelijke spelfout in de kop, helaas kan ik deze niet aanpassen.

Hallo, ik heb afgelopen weekend deze semi-nieuwe build gemaakt:Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/2zqtv1g.png
Sinds gister heb ik ineens een beangstigend tiksyndroom in mijn bak. Het lijkt wel alsof de HDD, al behoorlijk oud maar nooit iets aan gemerkt, aan het uit/aanschakelen is: [YouTube: https://youtu.be/unMwxLvLuhc.]
Maar óf het de HDD is, is wat mij betreft niet 100% zeker. Als ik hem aanraak bij het tikken voel ik niets bewegen; geen vibraties oid. Ik kan ook in de kast niet goed lokaliseren waar het geluid vandaan komt.

Verder:
Geen van de fans worden geblokkeerd door draden of andere zaken en ik heb alle powersaving settings uitgeschakeld, dacht even dat het daar mee te maken had. Want ik heb ergens het gevoel dat het misschien toch met power management te maken kan hebben:
Ik weet niet of het normaal is, maar er blijft spanning op mijn mobo staan na uitschakelen: telefoon blijft opladen via USB en mijn USB-muis blijft licht geven.

Verder opent de HDD-map direct als ik hem aanroep en geeft geen horten of stoten als ik er games van draai. (HDD is secundair, Windows staat op m'n SSD).

Waar het tikken eerst pas na lange tijd was en verholpen werd door een reboot, gebeurt het nu vaker en korter.

Hoop dat iemand hier een lichtje op kan schijnen.

Groet en dank,

Sander

NB: ja, ik poets de boel nog, komt goed.

[ Voor 3% gewijzigd door Sanderke28 op 22-10-2015 12:11 ]

• Brandonvds
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 16-01 10:21
Als je de hdd verdenkt van het tikkende geluid, heb je al geprobeerd om deze er uit te laten om dit uit te sluiten.
Ik heb zelf ook gehad dat de hdd rare geluiden maakte en al snel ging deze achteruit en moest vervangen worden.

Heb je ook al gekeken of er niet toevallig een kabeltje ofso tegen een fan aankomt en een tikkend geluid geeft?

• SN4K3
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 05-01-2025
Je CPU fan die tegen de fan kabel aantikt misschien. Zelf na knutselen in de kast ook vaak genoeg meegemaakt.

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 30-01 15:04
Klinkt iets te hard en te veel als metaal om een fan te zijn denk ik. Wat Brandonvds aangeeft is een snelle manier om er achter te komen of het je HDD is. Schakel de PC uit, stroom er af, HDD loskoppelen en weer opstarten. Als het geluid weg is zet je de PC weer uit, zoek je een schijf waarop je een volledige backup kunt draaien en hang die er aan. Netwerkkabel er uit. Vervolgens HDD weer aansluiten, opstarten en een volledige backup maken. Niet mee wachten, want je weet niet hoe lang de HDD het nog doet. Heb je een volledige backup, dan ga je kijken naar de SMART waarden van je HDD. Hoe dat moet kun je zelf prima vinden denk ik.
Als je de backup hebt en de SMART waarden gezien (en begrepen) hebt kun je kiezen om je systeem gewoon te gebruiken of de HDD te vervangen. Het kan best dat de HDD met eventuele foutjes en al nog jaren mee gaat. Hij kan ook morgen kapot zijn. Zeker met een oude of net nieuwe schijf is dat risico aanwezig.

Addicted to silent computing

• Sanderke28
Dank voor de tips guys, het is inderdaad zeker geen fan, dit is het eerste waar ik naar keek.

Het zou niet vreemd zijn als de HDD er mee kapt, deze is inmiddels meer dan acht jaar oud :)

Wat wel vreemd is, is dat het precies na een hardware-upgrade gebeurt en specifiek na een windows 10 install.

En ik ben gewoon een knuppel met BIOS/ UEFI dus vrees lichtjes dat daar wellicht iets niet goed staat (en vandaar mijn powermanagement- gedachte)

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:50

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Sanderke28 schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 13:20:
Wat wel vreemd is, is dat het precies na een hardware-upgrade gebeurt en specifiek na een windows 10 install.
Ach. Kan ook gewoon toeval zijn. Mogelijk was je schijf al brak, maar is door de Windows 10 install (relatief veel schrijfacties) de schijf nog slechter geworden.

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23-12-2025

MrMonkE

★ EXTRA ★

Click... of... DEATH

Replace ASAP :)

Google 'click of death', talloze voorbeelden van hoe dat allemaal kan klinken.
Die van jou klinkt wel erg luidt moet ik zeggen, lijkt wel een balpoint pen.

★ What does that mean? ★

• Sanderke28
[b] Google 'click of death', talloze voorbeelden van hoe dat allemaal kan klinken.
Die van jou klinkt wel erg luidt moet ik zeggen, lijkt wel een balpoint pen.
Ja lijkt er veel op inderdaad... Enneh, grote kast, harde galm hè ;)

• Sanderke28
Thanks voor de adviezen allen, er zit een razendsnelle SSD in nu. De HDD gaf de volgende ochtend definitief de geest.

GrtSander
Pagina: 1