• reefclaw
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 13-09 10:58
Al een tijdje heb ik een pc draaien. Alleen mijn vriendin klaagt dat deze luid is, en dat de kast waar hij in staat niet dicht kan.

Hmm, dacht ik bij mijzelf.
Hier moet ik wat aan doen.
En nu is het zo ver, en wil ik beginnen aan watercooling.

Ik zal beginnen, dit is mijn aller eerste loop.
Nog 0 ervaring er mee. En de enige ervaring die ik met cooling heb is dat ik een keer het koelblok op mijn cpu heb aangepast.

De specificaties van mijn pc bestaat uit:
AMD phenom II 955 en een MSI R9 280X.

Het doel is om de pc in een (zo goed als) dichte kast te zetten, en de radiator (eventueel ook de pomp en reservoir) buiten de kast te plaatsen.
Dit zou als bonus moeten zorgen voor voetverwarming :9 .

Nu heb ik de volgende setup uitgezocht, en zou graag van jullie feedback krijgen of dit de juiste onderdelen zijn, of dat ik eventueel beter voor iets anders kan gaan.

1 Alphacool NexXxoS GPX - ATI R9 280 M11 - incl. backplate - black
1 Alphacool NexXxoS XP³ Light - Acetal - Intel/AMD
1 Alphacool NexXxoS ST30 Full Copper 560mm
4 Noiseblocker NB-BlackSilentPRO PK1 ( 140x140x25mm )
1 Phobya Balancer 250 black matte
1 Alphacool VPP655 - G1/4 IG complete with D5 HF Top
1 Alphacool tubing AlphaTube HF 13/10 (3/8"ID) - clear 3m (9,8ft) Retailbox
10 Alphacool 13/10 (10x1,5mm) compression fitting 90° revolvable G1/4 - Deep Black
1 Alphacool Ultra Pure Water canister 5000ml
1 Arctic Silver 5 thermal compound (3,5g)
1 Mayhems Biocide 10ml
1 anticorrosive AntiCorro-Fluid 50ml

De bedoeling is dat de setup stil wordt, en hergebruikt kan worden (voor het grootste deel) wanneer ik later upgrade naar een nieuwe cpu en gpu.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

[Voor 1% gewijzigd door reefclaw op 23-10-2015 08:36. Reden: Vloeistof toevoegingen toegevoegd. Dank je wel moret14.]

• moret14
  • Registratie: augustus 2013
  • Laatst online: 23-05 21:43
Je lijstje ziet er goed uit!

Een 560mm gaat het em wel doen :P

Zelf heb ik toevallig dezelfde fans, en ik kan ze in dit geval erg aanraden. Ze gaan niet harder dan 700rpm, maar met zo'n rad en jouw setup is dat ook niet nodig.

Ook heb ik dezelfde pomp met top, en ook die is erg aan te raden. Behoorlijk veel flow onder een indrukwekkend laag geluidsniveau, niets aan die keus veranderen!

Waar je wel even op moet letten is je koelvloeistof. Erg mooi dat het 100 keer zuiverder is dan standaard gedestilleerd water, maar als je het zo puur door je loop laat vloeien gaan er vanzelf organismen groeien en heb je kans op corrosie en verstopping. Ik gebruik zelf een all-in-one vloeistof van Mayhems, maar ik heb geleerd dat een biocide en een anti-corrosive nodig zijn als je puur water wilt gebruiken.

Bijvoorbeeld deze: http://www.aquatuning.nl/...2391/mayhems-biocide-10ml
en deze: http://www.aquatuning.nl/...sive-anticorro-fluid-50ml

Zo te zien zijn je tubing en fittingen goed op elkaar afgestemd, en ook alles G1/4 :)
Wat ook nog een aandachtspuntje is, is dat mocht je de radiator toch niet in je kast weten te passen, 3m aan tubing kort kan zijn. Kijk even wat je plan is met je radiator en kast, hoeveel ze uit elkaar staan and do the math!

Filmpjes als deze bekijken voor je gaat beginnen geven je een visueel voorbeeld en kan je veel goeds doen.

Veel succes! :)

• reefclaw
Hey Moret12,

Heel erg bedankt voor je reactie.
Ik was er al bang voor dat ik aditives nodig zou hebben in mijn vloeistof. Ik heb ze meteen op mijn lijstje erbij gezet.

Mooi dat ik voor de rest ook goede componenten heb gekozen.

Over de lengte van de tubing, hoeveel is er ongeveer nodig in de case zelf?

Het filmpje ga ik bekijken.
Wel heb ik deze al bekeken.
Die jij linkte had ik nog niet gevonden.

Zodra ik de flash op mijn mobiel heb gerepareerd zal ik ook paar fototjes plaatsen van de PC locatie (en de progressie).

• HammerNL
  • Registratie: maart 2007
  • Niet online
Ik denk dat je er wel rekening mee moet houden dat er nog enige airflow in je kast aanwezig is. Hoewel je loop een groot deel van de warmte buiten de kast zal dumpen, zullen je onderdelen enige airflow nog steeds op prijs stellen. En daarnaast heb je nog te maken met de voeding, die z'n warmte kwijt moet. Zeker in een gesloten kast, kan de temperatuur best snel oplopen lijkt me. Maar ik ken de situatie niet waarin je je case gaat plaatsen, foto's geven inderdaad meer duidelijkheid.

Wat betreft vloeistof. Het klinkt allemaal heel fancy, maar gewoon gedestilleerd water van de super/bouwmarkt is stukken goedkoper en werkt prima. Maar dat is je eigen keus, zoals moret14 al aangaf moet je sowieso bij beiden nog wel even van dat anti algen spul toevoegen.

Ik weet niet hoe je slangen gaan lopen, maar wellicht is het idee om quick disconnect fittings te gebruiken op je slangen die naar je radiator buiten de kast lopen. Als je je pc dan even wilt verplaatsen, heb je niet het probleem dat er nog een 560 radiator aan vast zit.

[Voor 9% gewijzigd door HammerNL op 23-10-2015 12:25]

• Dofke
  • Registratie: februari 2005
  • Laatst online: 10-01-2018
kan de Koolance koppelingen aanbevelen.
Gebruik deze aangezien mijn rad in de kruipkelder staat.

http://www.highflow.nl/aa...koppeling-qd3-f10x13.html

http://www.highflow.nl/aa...g-stekker-qd3-m10x13.html

Heb een Watercool MO-RA3 9x120 PRO Black in de kruipkelder hangen op 2 beugels....moet niet echt mooi zijn daar...wel functioneel.

Leg er altijd wel keukenrol onder als ik disconnect.....maar morst zelfs geen druppel (zijn zelfsluitend)

• reefclaw
De bedoeling is dat er nog een gaatje in de achterkant zit waar nu kabels doorheen lopen, en straks een extra gat waar de slangen van de koeling doorheen lopen. Hopelijk is dat genoeg koeling voor de case. (de pc van mijn vriendin die het met minder ;)).

Quick disconnects is idd een goede. Daar had ik nog niet aan gedacht, maar zijn wel erg handig om er in te verwerken.

Zit er trouwens nog verschil tussen quick disconnects?
Is Dofke had er al een paar gelinked. Maar ik ik snap graag de verschillen ;).

Wat betreft de vloeistof.
Die Alphacool stuff is 21,79, en is non-conductive.
Voor mijn eerste build vindt ik dat wel prettig, vooral omdat het prijsverschil met gedestileerd water maar 5,- is (bron: beslist.nl).

Ik zal vandaag of morgen wat foto's plaatsen van mijn huidige setup.

• loki504
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 14:28
https://www.quofi.nl/prod...nZTC7hAX7zAFpgaAgTy8P8HAQ

is 5 liter voor nog geen 4 euro.

en ik had ergens gelezen(weet niet of het waar. ben zelf nog bezig met mijn eerste loop). dat non-conductive.vanzelf conductive. word als het in contact komt met metalen. dus is je vloeistof als conductive. na een tijdje. en tijdens leak testing staat er geen stroom op je systeem dus maakt het weinig uit.

Loki Gaming Mmo pvp channel

• reefclaw
Loki,

Dank je wel. Dat scheelt een hoop. Dan gebruik ik waarschijnlijk wel gewoon gedestilleerd water.

Ik beloofde ook nog foto's. Ik heb mijn telefoon ondertussen gerepareerd, dus hierbij de foto's van de huidige situatie:

De huidige situatie:
27-10-2015 setup

De binnenkant (soort van):
27-10-2015 setup inside

De case is trouwens een asus yento a6 (goedkoop, maar koelt verassend goed (lees, overleefde met gemak campzone terwijl een shuttle vol z'n warmte in de case blies)).

Oohw, en idd, de cable management is ver te zoeken in deze setup.

[Voor 4% gewijzigd door reefclaw op 27-10-2015 16:38]

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee