• jeantje
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 01-02 18:05
Beste Tweakers,

Ik heb even snel een pc'tje in elkaar gevlamd.

Maar na wat testen zie ik dat bijvoorbeeld Fallout 3 op max settings niet hoger dan 50fps komt.

Ook is de gpu load maar 30%. CPU Load rond de 50%.

Zou mijn CPU aan het bottlenecken zijn?

PSU is het niet, al getest.

CPU: Q8200
GPU: HD6770
RAM: 4GB

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 01-02 00:23
Als de cpu load 50% is dan is het niet de bottleneck...

Maar hoe heb je het gemeten? Screenshots van de gebruikte tools etc. En hoe heb je de psu getest waardoor je zeker weet dat daar het probleem niet zit? Oftewel, vertel eens wat meer...

Overigens is FO3 een super game, maar het heeft niet echt de meest betrouwbare engine wat betreft performance. Het is denk ik toch wel handig om met andere games ook te gaan testen en daarbij ook goede meetmethodes/software te gebruiken.

[ Voor 17% gewijzigd door MicGlou op 22-10-2015 09:37 ]

• jeantje
Alleen Crysis gebruikt rond de 90% GPU, ook hier is de cpu load niet erg hoog.

Het gaat me er meer om dat ik gewoon lage GPU load heb in bijna alle games. Maar cpu load blijkt ook niet hoog te liggen. Dit geld voor o.a. Far Cry 3, Just Cause 2, Fallout 3.

Tools zijn GPU-Z, Coretemp en Taakbeheer.

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:30
MicGlou schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 09:36:
Als de cpu load 50% is dan is het niet de bottleneck.
Dat kun je zo helemaal niet zeggen. Als de CPU 4 cores heeft en er maar 2 threats door het spel gebruikt worden zit je dus op die 50%.

@ TS: probeer eens je grafische settings op low te zetten. Als je dan nog steeds 50 fps hebt, dan is dus niet je GPU de bottleneck, maar je CPU.

Als je bij Crysis met die Q8200 geen hoge CPU-gebruik heb, en wel hoge GPU-gebruik, dan zou ik het nogmaals in je GPU zoeken. crysis is namelijk voor beiden zwaar en wel zwaar multithreated. Als hij je cpu nodig heeft, dan gebruikt hij die ook. Lage cpu en hoge GPU load komt dus doordat je GPU het niet trekt en daardoor hoeft je processor niets te doen.

[ Voor 28% gewijzigd door White Feather op 22-10-2015 10:03 . Reden: Reactie op Crysis ]

• jeantje
Ga ik vanavond even proberen! Ik laat nog wat horen!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 01-02 00:23
White Feather schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 09:54:
[...]

Dat kun je zo helemaal niet zeggen. Als de CPU 4 cores heeft en er maar 2 threats door het spel gebruikt worden zit je dus op die 50%.
Dat zeg ik ook niet zo ik ga uit van wat de TS zegt, daarom vraag ik ook om wat meer duidelijke info... TS is te summier om er ook maar iets logisch over te kunnen zeggen. Een paar screenshots van de tools e.d. zou al een heleboel helpen.

• jeantje
Maar bijvoorbeeld als ik FurMark en Prime95 draai kan ik ze wel allebei op maximum load krijgen.

Ik zal vanavond even een screenshot maken van fallout met de tools open.

• jeantje
Low settings

Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/2dvv5o8.png

High settings

Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/33wskl0.png

Dit zijn de results.

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
Lijkt me vrij duidelijk dat het je GPU is.

• GromuhlDjun
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 01-02 17:15
De gamebryo engine die in fallout 3 is gebruikt is ook niet de meest efficiënte engine.

Het ondersteunt nauwelijks multithreading, dus is het ook afhankelijk van je single core cpu performance op hogere details (waarbij ook cpu-belasting hoger wordt). Je zult dus nooit 100% benutten, omdat het maar 1 core echt effectief gebruikt.

• jeantje
Dus zijn jullie van mening als ik een i5-6400 ga halen dat ik er meer performance uit ga persen en mijn GPU beter benut gaat worden?
Pagina: 1