Zin en onzin van extra/vervangende fans in mijn nieuwe PC.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d22wth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 14-06 20:03

d22wth

... 𝗁𝖾𝗍 π—π—ˆπ–Ύπ–Ώπ— 𝗇𝗂𝖾𝗍 𝗉𝖾𝗋𝖿𝖾𝖼𝗍

Topicstarter
Ik zoek?
Ik zoek 2 extra of vervangende fans voor mijn nieuwe PC.
Ik wil ook weten of dit nut heeft.
Ik denk zelf dat het wel handig is, want mijn pc staat heel vaak aan, en dan ook heel lang. Het is dan fijn dat de hardeschijven gekoeld worden.

Wat is je budget?
Voor mijn PC heb ik een budget van ruim €625. Dus voor de fans heb ik ongeveer 40/35 euro over.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Liefst Corsair of Coolermaster

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.
De PC die ik heb samengesteld:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 176,50€ 176,50
1ASRock B85M Pro4€ 61,95€ 61,95
1MSI R9 380 Gaming 4GB€ 220,95€ 220,95
1Cooler Master N200 Closed€ 35,95€ 35,95
1Kingston HyperX Fury red HX316C10FR/8€ 40,50€ 40,50
1Antec VPF Series 450W€ 49,95€ 49,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 585,80

In de pc komen nog 320GB HDD (x2) (die in het rek worden geplaatst) en een 500GB HDD (die onder de cd-lezer wordt geplaatst).

Dit zijn mijn opties:

Optie 1:
Ik laat de fans die meegeleverd zijn erin zitten.
Dan zet ik deze fans erbij:
AF120 Quiet 120mm + SP120 Quiet 120mm
De AF120 is bedoeld als exhaust aan de bovenkant maar kan ook als intake gebruikt worden op het sidepanel. De SP120 is bedoelt om de lucht makkelijker door het ''HDD rekje'' te laten gaan (door static pressure). Ik weet niet of de SP120 nut heeft, want het ''rekje'' staat niet pal tegen de fan aan (advies a.u.b)

Optie 2:
Ik haal de fans die meegeleverd zijn eruit.
Dan vervang ik ze met deze fans (twinpack):
AF120 Quiet Twin Pack 120mm

Optie 3: (niet echt helemaal wat ik wil)
Gewoon helemaal geen extra/vervangende fans kopen en geld ergens anders in stoppen.
Misschien in een CPU koeler? (misschien niet eens nodig op i5'je)

Alvast bedankt voor het lezen en ik hoor graag wat jullie erover denken
Denken jullie dat ik dan een SP of een AF voor het ''HDD rek'' moet zetten (ivm afstand tussen fan en ''rek'')?

πš’π™Ώπš‘πš˜πš—πšŽ 16 π™Ώπš›πš˜ - 𝖱7 5800𝖷3𝖣 - 𝖷63 - 𝖬𝖲𝖨 𝖱𝖳𝖷2070𝖲 - 32𝖦𝖑-3800 - 2𝖳𝖑 𝖲𝖲𝖣 - 𝖧510 𝖀𝗅𝗂𝗍𝖾

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d22wth

d22wth

Topicstarter
Nog niemand enig idee?
BTW: Op het sidepanel ga ik geen fan installeren, die is niet gefilterd... :F

πš’π™Ώπš‘πš˜πš—πšŽ 16 π™Ώπš›πš˜ - 𝖱7 5800𝖷3𝖣 - 𝖷63 - 𝖬𝖲𝖨 𝖱𝖳𝖷2070𝖲 - 32𝖦𝖑-3800 - 2𝖳𝖑 𝖲𝖲𝖣 - 𝖧510 𝖀𝗅𝗂𝗍𝖾

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iceheart
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 04-07 13:25
Begrijp ik goed dat je de twee meegeleverde fans laat zitten en er nog twee bij wil plaatsen? Dat lijkt me met dat systeem nogal overkill. Bedenk je wel dat ook stille fans een beetje geluid produceren, en dat telt wel aan als je vier van die krengen hebt, plus een CPU fan, plus je GPU.

Twee HDDs met nog ruimte er tussen produceren nou niet het soort hitte dat ik me veel zorgen zou maken om de koeling over die twee heen, maar als je toch een fan voorin hebt (en houd het toch alstjeblieft bij één fan voorin - geluid!) kun je die net zo goed onderaan hangen, dat deze ook tegen de HDD's aan blaast. Een enkele outtake (gewoon achteraan) is daarnaast gewoon goed. Enkele GPU, geen bijster heethoofd als CPU, weinig andere devices in je kast; twee casefans is meer dan voldoende.

Als je een extra fan plaatst dan zou een fan die meer koude lucht beschikbaar maakt voor je GPU met afstand het nuttigst zijn; sorry, maar als je extra fans plaatst, begin dan bij het zijpaneel!

Mbt stof is het in de praktijk toch zo dat dat wel gebeurt zolang dat paneel geperforeerd is - doe daar dan maar gelijk wat nuttigs mee :)

overigens zou je zelfs nog een tower-model CPU koeler kunnen pakken (hyper 212 oid, goedkoop, koelt veel beter dan stock en belangrijk: doet dat aanzienlijk stiller!) en de fan in een pull-configuratie richting de outtake achteraan plaatsen. Kartonnen DIY fanduct in die richting geheel optioneel; dit werkt voldoende goed zelfs als je gewoon de outtake fan verwijdert en alleen de CPU fan die kant op laat blazen. Die kast van je is geperforeerde gatenkaas en plenty ruim van binnen dus convectie alleen zal al plenty doen (en met 0dB geluidsdruk! :+ ) en zo veel hardware stop je er nu ook weer niet in.

Moraal van het verhaal: ga nou niet een smak extra geld besteden aan, uiteindelijk, alleen maar meer herrie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d22wth

d22wth

Topicstarter
iceheart schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 00:15:
Begrijp ik goed dat je de twee meegeleverde fans laat zitten en er nog twee bij wil plaatsen? Dat lijkt me met dat systeem nogal overkill. Bedenk je wel dat ook stille fans een beetje geluid produceren, en dat telt wel aan als je vier van die krengen hebt, plus een CPU fan, plus je GPU.

Twee HDDs met nog ruimte er tussen produceren nou niet het soort hitte dat ik me veel zorgen zou maken om de koeling over die twee heen, maar als je toch een fan voorin hebt (en houd het toch alstjeblieft bij één fan voorin - geluid!) kun je die net zo goed onderaan hangen, dat deze ook tegen de HDD's aan blaast. Een enkele outtake (gewoon achteraan) is daarnaast gewoon goed. Enkele GPU, geen bijster heethoofd als CPU, weinig andere devices in je kast; twee casefans is meer dan voldoende.

Als je een extra fan plaatst dan zou een fan die meer koude lucht beschikbaar maakt voor je GPU met afstand het nuttigst zijn; sorry, maar als je extra fans plaatst, begin dan bij het zijpaneel!

Mbt stof is het in de praktijk toch zo dat dat wel gebeurt zolang dat paneel geperforeerd is - doe daar dan maar gelijk wat nuttigs mee :)

overigens zou je zelfs nog een tower-model CPU koeler kunnen pakken (hyper 212 oid, goedkoop, koelt veel beter dan stock en belangrijk: doet dat aanzienlijk stiller!) en de fan in een pull-configuratie richting de outtake achteraan plaatsen. Kartonnen DIY fanduct in die richting geheel optioneel; dit werkt voldoende goed zelfs als je gewoon de outtake fan verwijdert en alleen de CPU fan die kant op laat blazen. Die kast van je is geperforeerde gatenkaas en plenty ruim van binnen dus convectie alleen zal al plenty doen (en met 0dB geluidsdruk! :+ ) en zo veel hardware stop je er nu ook weer niet in.

Moraal van het verhaal: ga nou niet een smak extra geld besteden aan, uiteindelijk, alleen maar meer herrie :)
Bedankt voor je reactie!

Oke dus ik moet gewoon een Hyper 212 erbij zetten en in pull opstelling zetten.
Als mijn hardeschijven te heet worden, heb ik hier nog 2 80mm fans liggen, die ik via molex aansluit (5 volt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mick1990
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Casefans vind ik persoonlijk enorm overrated, zeker tegenwoordig. Want tegenwoordig heeft een PC-kast bijna overal wel koelingsgaten zitten en stoot hardware over het algemeen veel minder warmte uit dan een paar jaar terug. Ook jouw kast heeft veel koelings-mogelijkheden (front, top, zijpaneel, plek voor de voeding heeft eigen koelingsgaten). Dat maakt (extra) casefans in veel situaties alleen maar overbodig en zorgt zoals iceheart al zegt voor onnodig lawaai. Ik zou eerst kijken wat de temperaturen zijn onder load.

Zelf gebruik ik geen enkele casefan meer; enkel een goede aftermarket CPU-cooler en een GPU met goede cooler. Dat scheelt al enorm veel. En dan heb ik zelfs een mini-ITX systeem en zitten alle onderdelen erg compact op elkaar. Totaal geen problemen met de temps. i5 4670k met een pricewatch: be quiet! Dark Rock Advanced C1 en een Asus DirectCU-II GTX780 in een pricewatch: BitFenix Prodigy Wit. Onder load CPU max 65 graden en GPU max 70 graden.

WP: Mitsubishi SUZ-SWM40 VA + EHST20D-VM2D | WTW: Zehnder E300

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Assix
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 15-01 18:52
als je een verschrikkelijk kabaal wilt moet je vooral 80mm fans gaan installeren... Sluit nou eerst die HDD's eens aan en kijk naar de temperatuur. De kans dat die dingen te warm worden is zeer klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iceheart
with ^^ :+

oude 80mm fans zou ik inderdaad vooral niet gebruiken. Maar als je je (onterecht, op zich - maar dat mag :+ ) druk maakt om die HDD temps, bevestig dan gewoon die voorste casefan onder- in plaats van bovenin - dat beetje airflow is ruimschoots voldoende om je HDD's werkelijk geweldig koel te houden. Juist dat beetje extra ruimte tussen fan en HDD rails maakt overigens dat de verdere airflow je case in nauwelijks minder zal zijn.

overigens: die 212 in pull alleen doen als je ook je rear outtake fan verwijdert. anders in push richting de outtake fan. Of een duct knutselen vanaf de outtake naar de 212, en geen fan op de 212. Die CPU van je heeft niet bijster veel airflow nodig.

[ Voor 22% gewijzigd door iceheart op 22-10-2015 01:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 28-07 09:14
Als je toch €40 budget over hebt, doe dan die oude 320GB harde schijven weg en koop een 1TB HDD of een 120GB SSD. Hoe oud zijn die 320GB schijven? Moeten bijna 10 jaar oud zijn, die gaan ooit wel eens sneuvelen en dan ben je je data kwijt. Je zit dus met onveilige opslag die buitensporig veel plek in je kast inneemt en extra lawaai maakt (twee harde schijven zijn luider dan één), stuur die dan vervroegd met pensioen.

Overigens worden harde schijven alleen warm als je er dingen van leest en schrijft, maakt dus eigenlijk weinig uit dat je pc constant aan staat zolang je niet constant schijfbewerkingen doet. Gewoon je front case fan voor de harde schijven zetten is voldoende.

Ik zou je trouwens sterk aanraden om door te sparen voor een SSD te gaan, daar later naar upgraden kost moeite en het maakt echt een wereld van verschil. Ik zou nooit meer willen werken met een HDD als bootschijf. Het is niet alleen het opstarten dat sneller gaat, alle programma's op de SSD starten veel sneller op, het systeem is veel responsiever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheunG
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 12-02-2021

TheunG

Voor al uw bouwproblemen

Vraag mij sterk af, waarom je extra fans zou willen plaatsen als je niet zeker bent van het feit dat het ook echt warm wordt. Zelf heb ik noctua fans geplaatst, aangezien jij net zoals ik een closed case hebt.

Noctua fans zijn zeer stil en hebben een hele goede airflow, alleen betaal je daar ook voor.

http://tweakers.net/categ...bIyNDAAcosyk1N9M_OUrAxqAQ

Specs: Asus Sabertooth 990FX R2.0, AMD FX-8320, Kingston HyperX Predator KHX28C12T2K2/8X, Asus GTX780-DC2OC-3GD5 & Asus ROG Swift

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d22wth

d22wth

Topicstarter
Allemaal erg bedankt voor jullie reactie's!

@MacPoedel
Ik heb de HDD's in een andere pc getest. Daarin had ik 1 320gb en de 500gb. Ik heb de pc toen anderhalve dag aan laten staan. Deze schijven waren beide rond de 50 graden! Dit terwijl ze helemaal niks aan t doen waren (de 320Gb stond niks op, op de 500Gb stond een schone windows installatie) (de 500Gb stond onderin, de 320Gb stond boven de 500gb)
Over de SSD: Die betaald mijn opa. Het wordt een BX100 250GB

@Assix
Ook heb ik de 2 80mm fans getest op 5 en 7 volt. Daarop zijn ze erg stil. Daarbij creΓ«ren ze ook nog eens redelijke airfloww.

Dus de conclusie (ook met jullie meningen) is:
  • Geen extra fans (i5 is nou niet bepaald een heethoofd);
  • Sparen voor een Hyper 212 Evo / Scythe Mugen 4 (om de boxed cooler te vervangen: koeler, stiller);
  • Als de HDD's echt te warm worden, een 80mm op 5/7 volt aansluiten.
@iceheart
Over de Hyper 212 / Mugen 4:
Kan ik hem dan niet beter doen in push Γ©n pull? Zodat ik die fan die achter zit ook gebruik op de koeler (als pull)?

[ Voor 31% gewijzigd door d22wth op 22-10-2015 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17-07 12:55

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

de enige reden die ik kan verzinnen om extra fans toe te voegen is om de boel allemaal langzamer te laten draaien en te koelen. Echter heb je bij 't gamen vast geluid van enige soort op, en dan heeft die 280 pas koeling nodig, voor de rest valt dat wel mee.
een Mugen 4 vind ik wel een beetje overkill voor een non-OC en niet fluisterstille setup; die kun je bijna passief gaan draaien dan. een Tranquillo of de 212 Evo is eerder in beeld, zijn iets goedkoper.
wat ik zelf zou doen:
een 120mm fan voorin er bij plaatsen en een kleine CPU-towerkoeler kopen, dan heb je een mooie overdruk in je kast (2x intake voorin, 1x outtake achter) zodat stof zo veel mogelijk wegblijft.
#ProductPrijsSubtotaal
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 25,95€ 25,95
1Cooler Master Silent Fan 120 SI1, 120mm€ 3,99€ 3,99
1Enermax T.B.Silence Fan UCTB12 - 120mm, 120mm€ 7,99€ 7,99
1Scythe Slip Stream 800rpm, 120mm€ 6,53€ 6,53
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 44,46

zoiets, waarbij je dan 1 van de fans kiest.

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d22wth

d22wth

Topicstarter
NLBUURMAN schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 11:37:
de enige reden die ik kan verzinnen om extra fans toe te voegen is om de boel allemaal langzamer te laten draaien en te koelen. Echter heb je bij 't gamen vast geluid van enige soort op, en dan heeft die 280 pas koeling nodig, voor de rest valt dat wel mee.
een Mugen 4 vind ik wel een beetje overkill voor een non-OC en niet fluisterstille setup; die kun je bijna passief gaan draaien dan. een Tranquillo of de 212 Evo is eerder in beeld, zijn iets goedkoper.
wat ik zelf zou doen:
een 120mm fan voorin er bij plaatsen en een kleine CPU-towerkoeler kopen, dan heb je een mooie overdruk in je kast (2x intake voorin, 1x outtake achter) zodat stof zo veel mogelijk wegblijft.
#ProductPrijsSubtotaal
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 25,95€ 25,95
1Enermax T.B.Silence Fan UCTB12 - 120mm, 120mm€ 7,99€ 7,99
1Scythe Slip Stream 800rpm, 120mm€ 6,53€ 6,53
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 44,46

zoiets, waarbij je dan 1 van de fans kiest.
Oke, bedankt voor je suggesties!

Ik denk dat ik dit dan doe:
#ProductPrijsSubtotaal
1Cooler Master Hyper 212 EVO€ 28,-€ 28,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 31,99

Zo zijn alle fans hetzelfde in de behuizing.

Ik weet alleen niet of ik dan 1 of 2 fans moet aanschaffen.
Als ik dan 2 fans heb, hoe moet ik ze dan aansluiten?
Het moederbord is een B85M Pro4 met de volgende aansluitingen:
2x CPU_FAN
2x CHA_FAN
1x PWR_FAN

*EDIT: Ik zie dat de Coolermaster Si1 binnen 2-5 werkdagen leverbaar zijn. Is dit een probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iceheart
"Ook heb ik de 2 80mm fans getest op 5 en 7 volt. Daarop zijn ze erg stil. Daarbij creΓ«ren ze ook nog eens redelijke airfloww."

Sure. En toch is geluidsdruk cumulatief soms nog een ander verhaal ;) Uiteindelijk doe je er altijd beter aan nèt genoeg te koelen, en 35-45 graden is voor consumentenschijven vaak min of meer de optimale temperatuur (google's leuke onderzoekje van een paar jaar geleden, om maar eens iets te noemen!) en daar kom je met het minste beetje airflow in die kast al niet bovenuit.

Verder zijn de conclusies prima ;)
Pagina: 1