Sinds kort heb ik een Chromecast 2 en stream ik hier vanaf m'n pc via Plex Media Server films naartoe. Ondanks dat het best goed werkt, is het een relatief oud beestje (Phenom II X4 945) die best eens vervangen mag worden. Daarnaast gaat Plex misschien ook nog op een Samsung Smart-TV draaien dus wat extra cpu-power kan beslist geen kwaad. Wat wil ik dus? Ik wil m'n huidige systeem een upgrade geven (of eigenlijk vervangen) die dan in staat moet zijn om via Plex naar twee apparaten zonder concessies op het gebied van kwaliteit (1080p) te kunnen streamen/transcoden. Maar nu dus de vraag; welk systeem moet dit worden? Ik ben niet echt een kenner dus verbeter me waar nodig, maar ik heb mezelf al geprobeerd in te lezen in de opties. In eerste instantie wilde ik gaan voor een AMD-systeem, met een FX6300 of FX8320E cpu. Maar omdat het allemaal best wat futureproof, redelijk stil en energiezuinig mag/moet zijn is dat vanwege het uitstervende socket en het hoge energieverbuik niet echt geschikt toch? Dan blijft Intel over, maar daar zie ik door de bomen het bos ook niet meer zo goed. Volgens mij is Skylake met een 1151-socket het nieuwste platform? Dit lijkt mij qua futureproof zijn een pluspunt. Na enig tobben heb ik het volgende systeem samengesteld en blijft de vraag; zal dit voldoen aan mijn wensen?
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Een systeem dat in staat is om via Plex naar twee apparaten zonder concessies op het gebied van kwaliteit te kunnen streamen/transcoden. Daarnaast is het m'n vaste allround-pc, maar een gamer ben ik niet.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Circa 350 euro.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb een Sharkoon WMP500 Bronze psu, één SSD, één 3,5" HDD, één 2,5" HDD en Blu-Ray brander die ik over wil zetten, allen Sata-300. Daarnaast beschik ik over een Radeon HD 5770 videokaart. Beeldscherm en invoerapparaten zijn aanwezig, eveneens een kast maar die mag vervangen worden.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee, alhoewel (het assembleren van) een Intel systeem nieuw voor me zal zijn. Mocht een FM2+ systeem het best aan m'n wensen voldoen dan hoor ik dat uiteraard ook graag.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
De kast moet mAtx zijn en mag maximaal 38 cm hoog en 19 cm breed zijn.
Ga je overklokken?
Nee.
Wat verwacht je van ons?
Hopelijk kunnen jullie helpen om een systeem samen te stellen wat aan m'n wensen voldoet, futureproof, redelijk stil en zuinig en bang for the buck is.
Wellicht moet bovenstaand lijstje ook nog aangevuld worden met een goede aftermarket-koeler?
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Core i3-6300 Boxed | € 154,- | € 154,- |
| 1 | Gigabyte GA-H110M-S2H | € 58,95 | € 58,95 |
| 1 | Antec NSK3100 | € 31,11 | € 31,11 |
| 1 | Kingston HyperX Fury HX421C14FBK2/8 | € 54,95 | € 54,95 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 299,01 | |
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Een systeem dat in staat is om via Plex naar twee apparaten zonder concessies op het gebied van kwaliteit te kunnen streamen/transcoden. Daarnaast is het m'n vaste allround-pc, maar een gamer ben ik niet.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Circa 350 euro.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb een Sharkoon WMP500 Bronze psu, één SSD, één 3,5" HDD, één 2,5" HDD en Blu-Ray brander die ik over wil zetten, allen Sata-300. Daarnaast beschik ik over een Radeon HD 5770 videokaart. Beeldscherm en invoerapparaten zijn aanwezig, eveneens een kast maar die mag vervangen worden.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee, alhoewel (het assembleren van) een Intel systeem nieuw voor me zal zijn. Mocht een FM2+ systeem het best aan m'n wensen voldoen dan hoor ik dat uiteraard ook graag.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
De kast moet mAtx zijn en mag maximaal 38 cm hoog en 19 cm breed zijn.
Ga je overklokken?
Nee.
Wat verwacht je van ons?
Hopelijk kunnen jullie helpen om een systeem samen te stellen wat aan m'n wensen voldoet, futureproof, redelijk stil en zuinig en bang for the buck is.
Wellicht moet bovenstaand lijstje ook nog aangevuld worden met een goede aftermarket-koeler?