Debian/Unstable:
Compileren van source is ook een hel, trouwens, het hangt van allerlei zaken af die net niet beschikbaar zijn - en geeft dan fijne foutmeldingen als
pogingen om de betreffende libraries te installeren, zelfs vanuit experimental, leveren zonder uitzondering een onbruikbaar systeem op.
Dus heb ik uiteindelijke via Virtualbox een ubuntu-variant geïnstalleerd, 14.04 LTS.
De standaard digikam versie daarin is 3.5 (actueel: 4.12), kennelijk.
werkt, maar bij het starten van digikam:
en nog wat van die fijne meldingen. Ubuntu is het dus ook niet. Weet iemand wat ik wel moet hebben? Wat werkt probleemloos met een recente versie van Digikam?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
| root@thinkpad:~# apt-get install digikam Reading package lists... Done Building dependency tree Reading state information... Done Some packages could not be installed. This may mean that you have requested an impossible situation or if you are using the unstable distribution that some required packages have not yet been created or been moved out of Incoming. The following information may help to resolve the situation: The following packages have unmet dependencies: digikam : Depends: digikam-private-libs (= 4:4.4.0-1.1+b2) but it is not going to be installed Depends: libopencv-core2.4 but it is not going to be installed Depends: libopencv-imgproc2.4 but it is not going to be installed Recommends: kipi-plugins but it is not going to be installed E: Unable to correct problems, you have held broken packages. |
Compileren van source is ook een hel, trouwens, het hangt van allerlei zaken af die net niet beschikbaar zijn - en geeft dan fijne foutmeldingen als
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
| CMake Error at extra/CMakeLists.txt:11 (add_subdirectory): add_subdirectory given source "libkexiv2" which is not an existing directory. CMake Error at extra/CMakeLists.txt:15 (add_subdirectory): add_subdirectory given source "libkdcraw" which is not an existing directory. CMake Error at extra/CMakeLists.txt:19 (add_subdirectory): add_subdirectory given source "libkipi" which is not an existing directory. |
pogingen om de betreffende libraries te installeren, zelfs vanuit experimental, leveren zonder uitzondering een onbruikbaar systeem op.
Dus heb ik uiteindelijke via Virtualbox een ubuntu-variant geïnstalleerd, 14.04 LTS.
De standaard digikam versie daarin is 3.5 (actueel: 4.12), kennelijk.
code:
1
2
3
4
5
| sudo add-apt-repository ppa:philip5/extra sudo apt-get update sudo apt-get install digikam showfoto |
werkt, maar bij het starten van digikam:
code:
1
| Object::connect: No such signal org::freedesktop::Upower::DeviceAdded(QDBusObjectPath) |
en nog wat van die fijne meldingen. Ubuntu is het dus ook niet. Weet iemand wat ik wel moet hebben? Wat werkt probleemloos met een recente versie van Digikam?
hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl