Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T1psY
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 06-10 17:56

T1psY

Dumo-Technics

Topicstarter
Besten,

Ik zit met een probleem en geraak hier zelf niet meer uit wijs.
Wat ik nodig heb is op mijn laptop een RS485 aansluiting.
Nu vind ik op internet verschillende converters van USB naar RS485 dit is geen probleem,
maar ik vind ook RS232 converters die er eigenlijk hetzelfde uit zien, allemaal com poort.

Nu heb ik wel zo een converter liggen, maar ik kan er niet uit afleiden of dit RS232 of RS485 is. Als ik de converter aan de pc hang meld hij het aan onder apparaatbeheer als "USB Serial Port (Com3)". Ik geraak hier dus niet meer uit wijs.

Kan ik uit deze converter een RS485 signaal halen of alleen RS232?
Kan ik een RS485 signaal halen uit de vaste COM poort van mijn laptop?
Heb ik dan een RS232 naar RS485 converter nodig?
Koop ik beter gewoon een USB naar RS485 converter?

Ik gok op de laatste, maar misschien kan iemand mij hier meer uitleg rond geven?

Alvast bedankt,
Stijn

http://www.dumo-technics.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alain
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
RS485 werkt met spanningsverschil tussen de datalijnen, terwijl RS232 werkt met een spanningsverschil t.o.v. een nul punt. Een RS232 poort kan geen RS485 signalen uitsturen.

Ik vind zelf de Moxa converters erg prettig werken (heb je lampje waaraan je kunt zien of er iets verstuurd of ontvangen wordt). Maar er zijn natuurlijk tig converters die hetzelfde kunnen.

Zie bijvoorbeeld: http://www.moxa.com/product/UPort_1130_1130I.htm

You don't have to be crazy to do this job, but it helps ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-10 22:48

ThaHandy

Discovery Channel

RS232 en RS485/422 sturen allebei seriële data alleen de uitgang is anders zoals Knuffelbeer al aangaf.
[...]
Nu heb ik wel zo een converter liggen
[...]
Kan ik uit deze converter een RS485 signaal halen of alleen RS232?
als je het merk/type er ook bij zet kunnen wij hier ook wat mee.
Kan ik een RS485 signaal halen uit de vaste COM poort van mijn laptop?
nee
Heb ik dan een RS232 naar RS485 converter nodig?
ja, de die converter heeft ook een voeding nodig dmv. adapter of USB
Koop ik beter gewoon een USB naar RS485 converter?
Kan voor de meeste gevallen, maar hangt er van af waar het voor gebruikt wordt. Industriële hardware/toepassingen zijn nogal piekerig kwa signalering van de "simpele" converters of het missen van een fysieke poort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuikie
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-10 14:35
Als het voor een test is zou je zoiets als dit kunnen proberen, kijken of je hier mee weg komt. Zelf heb ik deze Moxa (de dongle) en het mooie van deze is dat je kan wisselen tussen RS232/RS422 en RS485. Ideaal als je soms met RS485 apparaten moet babbelen.
Ik ben het wel met ThaHandy eens, het ligt aan de applicatie of je zomaar van RS232 naar RS485 kan wisselen(Ik heb applicaties gezien die niet met half-duplex om konden gaan, ja het bestaat!) en of de applicatie met een 'virtueele' com poort als een USB of ethernet naar RS232/485 omzetter om kan gaan.

Wij gebruiken in de fabrieken van onze klanten zelf veel ethernet->RS232 devices van Moxa. Dan kan je ook lange afstanden afleggen, zeker als je met glasvezel gaat werken.

succes met je projectje ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-10 16:32

SA007

Moderator Tweaking
Je hebt voor $5 heb je rs232 naar rs485 converters, die werken prima mits het een echte rs232 poort is.
Een die op je laptop/desktop zit zal dan prima zijn.
Een usb variant is dat vaak niet, de goedkope usb->rs232 converters gebruiken te lage spanningsniveau's om dergelijke goedkope converters te laten werken.

Usb->rs485 is een prima oplossing, maar je wil er wel 1 met een fatsoenlijke chipset, vermeid prolific/pl2303.
CP2102's zijn leuk, FTDI's zijn leuk (als je een niet-namaak hebt).

Je hebt hele hele goedkoper met CH340 chipset, van wat ik vind werkt die prima, maar is vrij nieuw dus drivers moet je nog handmatig installeren.
Heb er zelf maar 5 gekocht, voor $6 totaal. $1,20/stuk damn wat goedkoop. (linkje)
Laat hier nog wel weten of het was is als ze over een maand of wat binnen zijn.

Moxa maakt eigenlijk alleen maar goed spul, maar is meestal wel erg duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-10 22:48

ThaHandy

Discovery Channel

Moxa kan ook net zo goed een FTDI/ATMEL/MicroChip gebruiken door middel van een eigen VID/PID. De key zit 'm vaak in de gebruikte transceiver (TTL signaal <-> RS232/422/485 signaal)

/edit

Ik verwacht geen reactie hier meer op v/d TS.

[ Voor 31% gewijzigd door ThaHandy op 23-10-2015 21:37 ]

Pagina: 1