Scherm issues Dell Precision M4600

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zalmanman
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 08:17
Hoi Tweakers!

Recentelijk heb ik een Dell Precision M4600 met een i7-2820QM, 8GB RAM, Quadro 2000M (dus Optimus. Jeej :-() en een Samsung 850 Pro 512GB over mogen nemen. Daar heb ik gisteren Xubuntu 15.10 op gezet. Ik weet 't, hij is nog niet officieel uitgebracht. Echter zitten we dusdanig dichtbij de release dat ik het prima aandurf.

Out of the box werkt alles zoals ik van Xubuntu gewend ben: Wifi, Bluetooth, LAN, geluid, FN-toetsen en het beeldscherm - al hoewel dat laatste nogal wat problemen op is gaan leveren.

Er zijn meerdere situaties mogelijk, dus die ga ik allemaal even bij langs:
  1. Laptop scherm+Nouveau drivers: Geen probleem, alles draait soepel. Ook het bekijken van Full-HD video's.
  2. Laptop scherm+Extern scherm+Nouveau drivers: Geen probleem, alles draait soepel.
  3. Extern scherm+Nouveau drivers: Alles wordt opeens schokkerig. De muis verplaatst zich met stapjes over het scherm en het lijkt alsof ik nog zo'n 15 FPS over heb. Gebruik ik het laptop scherm weer, draait alles opeens weer soepel.
  4. Laptop scherm+nvidia-352-updates (of nvidia-346)+nvidia-prime: Ik zie even het laadicoon van Xubuntu, maar als ik moet inloggen is het scherm alleen zwart.
  5. Laptop scherm+Extern scherm+nvidia drivers: Wederom zwart vanaf het inloggen.
Toen ik naar situaties 4+5 keek, heb ik getracht nouveau te blacklisten (door GRUB2 blacklist.nouveau=1 mee te geven en een blacklist aan te geven in /etc/modprobe.d/blacklist-nouveau.conf), dat had geen nut. ook heb ik geprobeerd het externe scherm via DP via het dockingstation aan te sluiten, DP via de laptop en HDMI via de laptop. Allemaal hadden ze hetzelfde effect. Optimus staat ook gewoon aan in het BIOS. Xorg.0.log vertelde mij dat alle schermen disconnected waren - dus ook het interne scherm.

Het probleem? Dat het beeld zo schokkerig wordt als het laptopscherm gesloten is. Het dockingstation zit namelijk in de voet van de monitor, dus het scherm is het grootste deel van de tijd gesloten. Hebben jullie enig idee hoe ik deze schokkerigheid kan verhelpen? Of ik de Quadro wel of niet kan gebruiken is mij om het even - het enige waar ik geïnteresseerd in ben is het schokvrij maken van externe monitoren.

and thanks for all the fish.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:50

Blokker_1999

Full steam ahead

bij situatie 4+5: normaalgezien is het niet eens mogelijk om de nvidia drivers te installeren als de nouveau drivers nog aangetroffen worden op het systeem. Heb je na het installeren van de officiële drivers ook nagekeken of je xorg.conf leeg/verwijderd is? Je kan altijd eens proberen om de nvidia-xconfig tool een nieuwe xorg.conf te laten genereren (als je dit al niet geprobeerd hebt).

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zalmanman
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 08:17
Blokker_1999 schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 18:02:
bij situatie 4+5: normaalgezien is het niet eens mogelijk om de nvidia drivers te installeren als de nouveau drivers nog aangetroffen worden op het systeem. Heb je na het installeren van de officiële drivers ook nagekeken of je xorg.conf leeg/verwijderd is? Je kan altijd eens proberen om de nvidia-xconfig tool een nieuwe xorg.conf te laten genereren (als je dit al niet geprobeerd hebt).
Enigszins en anderszins schaam ik me nu toch lichtelijk :X
Ik heb gewoon
code:
1
sudo apt-get install nvidia-352-updates nvidia-settings nvidia-prime
gedraaid, gereboot naar de Recovery Mode, Root Console geselecteerd en
code:
1
sudo nvidia-xconfig
uitgevoerd. Daarna nogmaals herstart voor de goede orde, en ja hoor, het werkt als een zonnetje. Ik heb zo vaak nvidia-xconfig uitgevoerd en net deze keer kijk ik er straal overheen. Bedankt Blokker_1999, nu kan ik definitief W10 (Get your high DPI scaling figured out, Windows!) van de laptop purgen en heb ik die hele SSD voor Xubuntu alleen <3 Deze fout ga ik niet nog een keer maken1

1Hoop ik dan. Ik bied geen garanties...

and thanks for all the fish.