Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Raspberry Pi server

Pagina: 1
Acties:

• Nickname27
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18:30
Goedemiddag,

Ik heb thuis een Raspberry Pi (Model B+) op raspbian draaien, hieraan heb ik een externe HDD gekoppeld die ik via Samba als NAS gebruik. Hierop heb ik mijn BluRay backups staan die ik vervolgens via Kodi op verschillende apparaten afspeel. Dit werkt allemaal als een zonnetje.

Nu reis ik nogal veel en neem ik de externe HDD geregeld mee om op die manier mijn films buitenshuis op mijn laptop te kunnen bekijken. Echter laat ik de HDD natuurlijk veel liever gewoon thuis. Vandaar aan jullie de vraag: kan ik mijn Pi ook dusdanig als server instellen waardoor ik de HDD via internet in Kodi kan toevoegen, zodat ik zelfs wanneer ik elders ben mijn films in Kodi kan afspelen?

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17:05

P_Tingen

omdat het KAN

Zelf hier ook al eens aan gedacht, maar nog niet gedaan. Is het niet een kwestie van de juiste poorten openzetten / doorsluizen naar je pi?

... en gaat over tot de orde van de dag

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Via Samba niet zomaar, de poorten daarvoor worden meestal door de ISP geblokkeerd. Maar dat is dan ook geen goed idee om Samba via internet te willen gebruiken.

Beste oplossing is via een VPN, kijk bijvoorbeeld eens naar OpenVPN.

• commentator
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17:52
Via VPN moet dat lukken maar hier in Nederland zijn we best wel verwend wat snelheden betreft. Van belang is:
1) is je upload hier voldoende
2) is je download in het buitenland voldoende

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

YouTube: 10 Minute Free VPN Server Build, Hak5 1822
OpenVPN primer van HAK5 :) gaat t vast goed mee komen.
En wat commentator zegt klopt. Je verbindingssnelheid is wel van groot belang.

Ander idee is SoftEther VPN. Niet zo heel bekend hier, maar ik vind het wel een fijn pakket om mee te werken.
Het spreekt de meeste VPN protocollen, dus de native support van elk populair platform connect er mee zonder speciale client. Of je nou een mobiel/tablet met Android hebt of iOS of WindowsPhone, of een desktop/laptop met Windows, Linux, MacOS, BSD, maakt allemaal niet uit :)
Plus dat het een eigen protocol bied waar je wel weer een losse client voor moet hebben, maar die transporteert complete ethernetframes (lager nivo dan TCP/IP) door een VPN tunnel. Mede daar door ook bliksemsnel.
En er zit de mogelijkheid in om op de SE-VPN server een halve netwerkinfrastructuur te simuleren met vlan's, virtuele switches, routers, dhcp servers, etc etc. Maar dat is voor thuisgebruik weer n beetje overdreven :P

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Yarisken
  • Registratie: Augustus 2010
  • Nu online
Waarom neem je niet gewoon een dropbox account of andere vendor van 1 TB. Kost je 99 euro voor een jaar en is goed voor je backups en films. Zolang je geen films deelt krijg je geen problemen.
Zo doe ik het ook. Ben ik ergens, effe download op tijd starten en s'avonds film of serie zien.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Yarisken schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 00:52:
Waarom neem je niet gewoon een dropbox account of andere vendor van 1 TB. Kost je 99 euro voor een jaar en is goed voor je backups en films. Zolang je geen films deelt krijg je geen problemen.
Zo doe ik het ook. Ben ik ergens, effe download op tijd starten en s'avonds film of serie zien.
Nou ja voor dat geld koop je (elk jaar) bijna 2 harde schijven waar je een kopie op kan bijhouden van je films. dus het risico is zo gauw snel afgekocht

vpn is gratis kun je ook van downloaden, en met een beetje mazzel direct kijken

Iperf

• Nickname27
Dank voor de reacties allemaal!
McKaamos schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 22:30:
Dit vanavond eerst maar eens proberen :)

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:40
Iets om rekening mee moet houden met VPNs, is de open poorten van de internet verbinding. Op een echt open verbinding geen probleem, maar hospitality diensten beperken het aantal poorten wat je mag benaderen nog wel eens.

Daar zijn oplossingen voor, afhankelijk hoe parnoide je verbinding is ingesteld, maar het is handig daar over na te denken voordat je in verweggistan niet met je VPN kan connecten. :D

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15:07
PNS -> NT
Dit heeft niks met Professionele netwerken te maken.

If it ain't broken, tweak it!

• DenBenny
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 15-11 09:57
Kan je geen media server voorzien (eventueel met Bubbleupnp server mocht dat nodig zijn).
Ik draai Twonky Media Server op mijn NAS samen met BubbleUPNP server om een connectie van buiten te kunnen maken.

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15:04

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

Ik draai precies de zelfde setup als jou, enkel met idd OpenVPN. Dit werkt als een zonnetje, en overal waar ik ben kan ik verbinding maken naar thuis toe. Mocht het zijn met 4G of wifi.

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

• DukeBox
  • Laatst online: 12:05

DukeBox

loves wheat smoothies

VPN is leuk maar veel bewerkelijker, gewoon simpel SSH en dan de poorten tunnelen is veel makkelijker.
Daar hoef je niets voor te installeren en werkt out-of-the box Pi.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:29
McKaamos schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 22:30:
Dit ziet er nog moeilijk uit, en vraag me af of het gaat werken, zoals hun het laten zien heb je alleen maar x86 en x64 bit versies, dat gaat niet werken op de ARM pi..

Wat wel werkt, is dit openvpn script: https://github.com/Nyr/openvpn-install, dan heb je letterlijk binnen 1 minuut geïnstalleerd. Draait hier perfect op de Pi. _/-\o_

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Compizfox

Bait for wenchmarks

Dacuuu schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 13:16:
[...]

Dit ziet er nog moeilijk uit, en vraag me af of het gaat werken, zoals hun het laten zien heb je alleen maar x86 en x64 bit versies, dat gaat niet werken op de ARM pi..
OpenVPN draait gewoon op ARM hoor.

Maar inderdaad, als het je alleen om Samba gaat, en naar één specifieke machine, dan is het sneller en efficiënter om gewoon SSH tunneling te gebruiken.

[ Voor 19% gewijzigd door Compizfox op 22-10-2015 13:20 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:29
Compizfox schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 13:19:
[...]

OpenVPN draait gewoon op ARM hoor.
Uiteraard, maar op de youtube tutorial, waar ik wat doorheen scrolde. Hadden ze het de hele tijd over x64. En aangezien mijn link een fluitje van een cent is, lijkt mij dat de betere optie voor de TS.

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Compizfox

Bait for wenchmarks

Dacuuu schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 13:21:
[...]

Uiteraard, maar op de youtube tutorial, waar ik wat doorheen scrolde. Hadden ze het de hele tijd over x64. En aangezien mijn link een fluitje van een cent is, lijkt mij dat de betere optie voor de TS.
Ik heb het filmpje niet volledig gekeken, maar ik maak eruit op dat ze OpenVPN installeren op een Ubuntu server. In het voorbeeld gebruiken ze misschien x86, maar OpenVPN draait ook gewoon op ARM en is dus ook op de RPi te installeren.

Ik zie eerlijk gezegd ook niet in waarom je zo'n script zou willen gebruiken. Het beste kun je gewoon de package manager van je distro gebruiken.

Onder Raspbian zou het gewoon
# apt-get install openvpn
moeten zijn.

[ Voor 17% gewijzigd door Compizfox op 22-10-2015 13:24 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• arie_papa
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 28-11 21:40

arie_papa

Running on Ubuntu

Ik heb deze tutorial destijds gevolgd. Werkt als een zonnetje

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:23
ijdod schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 10:31:
Iets om rekening mee moet houden met VPNs, is de open poorten van de internet verbinding. Op een echt open verbinding geen probleem, maar hospitality diensten beperken het aantal poorten wat je mag benaderen nog wel eens.

Daar zijn oplossingen voor, afhankelijk hoe parnoide je verbinding is ingesteld, maar het is handig daar over na te denken voordat je in verweggistan niet met je VPN kan connecten. :D
Daarom laat ik OpenVPN over poort 443 TCP lopen en laat dat nou toevallig net de poort zijn die ook nodig is om HTTPS-sites te kunnen openen (en daarom zelden geblokkeerd is >:) ). Heb nog geen hotspot/bedrijfsnetwerk meegemaakt waar de VPN niet werkt. In China e.d. gebruiken ze DPI, daar loopt zo'n VPN natuurlijk wel tegen de lamp omdat de firewall ziet dat het geen echt HTTPS-verkeer is.

• Nickname27
Ik heb uiteindelijk de tutorial die arie_papa voorstelde gevolgd en OpenVPN is geïnstalleerd op mijn Pi. Op aanraden van ThinkPad vervolgens poort 443 over TCP hierop ingesteld.

Helaas lukt het me nog niet om een connectie te maken (ik gebruik hiervoor Tunnelblick op mijn Mac). Hij geeft aan (IP adres gecensureerd):
2015-10-23 16:47:50 TCP: connect to [AF_INET]x.x.x.x:443 failed, will try again in 5 seconds: Connection refused
Na dit tooltje te gebruiken erachter gekomen dat mijn 443 poort helaas niet open staat. Deze heb ik echter wel geforward in mijn netwerk. Ik vermoed dat dit te maken heeft met een enigszins aparte setup thuis. In ons studentenhuis hebben wij namelijk één router waar de internetconnectie binnenkomt, een Thompson TG712. Daarop zijn verschillende routers aangesloten die iedereen voor zichzelf gebruikt. In mijn geval is dat een DLink DIR-600, hierop is dus ook de Pi aangesloten.

Nu heb ik als volgt geforward: poort 443 TCP geforward in de Thompson naar het IP adres van mijn DLink, en vervolgens in de DLink deze poort geforward naar de Pi. Helaas schijnt dit niet te werken. Beide routers gebruiken overigens een andere IP range (192.168.1.x voor de Thompson en 192.168.0.x voor de DLink).

Jullie enig idee hoe ik deze poort toch open krijg?

• ijdod
  • Laatst online: 17:40
Niet optimaal, maar in basis zou dat moeten werken. Firewall rules op de routers? Andere forwards op 443 naar andere bewoners die in de weg zitten?

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Pagina: 1