Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adamvansanten
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-02 08:59

adamvansanten

Appletje voor de dorst

Topicstarter
Ik zoek een?
Een NAS-oplossing voor een thuissituatie.

Wat is je budget?
Geen vaste limiet, maar het liefst zo weinig mogelijk om toch alles goed te kunnen doen.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Als NAS heb ik het liefst een Synology, maar andere merken zijn ook opties. Voor de NAS/HTPC combi liefst een Intel N3150 moederbord (zeer zuinig en goede transcoding-mogelijkheden), maar wederom is iets anders ook mogelijk.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Ik ben dus op zoek naar een NAS of NAS/HTPC oplossing voor thuis. Mijn netwerk ziet er als volgt uit:
- Game PC (Windows 7 64bit)
- MacBook Air (privé)
- MacBook Pro (werk)
- AppleTV
- 2x TV (niet smart)
- Gigabit netwerk (deels WiFi-N)

Ik ben op zoek naar een oplossing waarbij ik al mijn documenten en media veilig op één locatie in huis op kan slaan en kan benaderen (online back-up en/of offsite USB HD backup ernaast, want RAID1 is geen back-up). Ook moet het apparaat wat services als downloaden en externe toegang tot bestanden kunnen doen. Verder is transcoding voor mij heel belangrijk (in geval van Synology). Ik heb ruim 2TB aan data. Dit neemt wel toe, maar heel langzaam, dus 3TB werkelijke opslag moet voldoende zijn.

Ik heb drie systemen die bij de bestanden moeten kunnen, plus twee televisies waar ik videobestanden heen wil streamen. Op dit moment heb ik één AppleTV, dus er moet sowieso een tweede streamer bij komen.

Wat mijns inziens de twee beste opties zijn:
1) Een Synology DS216play kopen met 2x 3TB WD RED en een tweede AppleTV. Via DS Video kan ik dan (denk ik?) video's naar de AppleTVs streamen. Verder kan de Synology volgens mij alles wat ik zoek.
2) Een HTPC/NAS combi bouwen. Dit geeft veel meer aanpassingsmogelijkheden, maar is wel meer werk qua setup/onderhoud. Ook zou ik dan één streamer met DLNA-support moeten aanschaffen (dit is niet anders dan bij voorbeeld 1, daarbij moet ook één extra streamer worden aangeschaft). Ik zat te denken aan onderstaand systeem (qua kosten vergelijkbaar met de DS216play). Het systeem moet onder Windows draaien en onder Windows/MacOSX goed remote te beheren zijn (denk webinterface a la Synology of Windows Remote Desktop), ik heb geen zin om me te gaan verdiepen in Linux. Eventueel zou ik bijvoorbeeld XPenology als VM kunnen draaien onder Windows, maar ik weet niet of de hardware daarvoor compatibel/toereikend is. Overigens helemaal geen ervaring met VM's, maar dat is vast wel relatief simpel te leren. Bij dit systeem kan natuurlijk later nog een eventuele Blu-Ray speler worden ingebouwd, een van de redenen van de keuze voor de behuizing (ipv een Elite 110). Nog een groot voordeel voor de HTPC/NAS is dat ik Steam in-home streaming kan gebruiken (van de Game PC in slaapkamer naar de TV in de woonkamer).

#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock N3150-ITX€ 82,95€ 82,95
2WD Red SATA 6 Gb/s WD30EFRX, 3TB€ 112,-€ 224,-
1Cooler Master Elite 130€ 42,29€ 42,29
2Kingston KVR16S11S8/4€ 20,95€ 41,90
1be quiet! System Power 7 300W€ 32,95€ 32,95
1Kingston SSDNow V300 120GB€ 45,-€ 45,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 469,09

Ik weet dat de Kingston SSD niet de beste is, maar het is sowieso snel genoeg en lekker goedkoop, probeer het budget zo laag mogelijk te houden. ;)

Wat is naar jullie inzicht de betere optie voor mijn situatie? Belangrijkste is dus toegankelijke bestanden (WAN+LAN), RAID1 (hebben beide systemen), transcoding, downloadservices. Zou een simpelere NAS ook voldoen (mits bijpassende clients die zelf kunnen transcoden, zo ja welke)? Kan ik op zowel de PC als de Synology Plex Media Server, of iets vergelijkbaars, installeren? Ik denk dat beide oplossingen ongeveer even zuinig zullen zijn, maar misschien heb ik het fout. Het is een beetje een lang verhaal met op sommige stukken er nog wat tussen getypt geworden, maar hopelijk is het een beetje duidelijk. Als ik informatie vergeten ben, hoor ik het graag!

[ Voor 7% gewijzigd door adamvansanten op 21-10-2015 16:10 ]

Battle.net: adamvsan#2784 | Steam: adamvansanten | PSN: adamvansanten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19:18
Ben zelf geen voorstander van een htpc/nas combo. 1 keer een virus oid en je kan weer opnieuw beginnen. Zelfbouw nas is meer dan prima met bv freenas of expenoligy. Zelfs een gewone linux/windows versie werkt.

Als htpc zou je naar de raspberry pi 2 kunnen kijken. Kosten weinig. En draaien kodi meer dan prima. Gewoon openelec er op gooien en gaan. Je kan ook naar bv een intelstick kijken. Of de duurdere maar snelere intel nuc mocht je bv steams inhome streaming nog gaan gebruiken.

Ben zelf geen fan van appeltv 2 omdat deze tot 720p gaat. En de atv 3 geen jailbreak heeft(of heb ik iets gemist).

[ Voor 10% gewijzigd door loki504 op 21-10-2015 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adamvansanten

adamvansanten

Appletje voor de dorst

Topicstarter
loki504 schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 16:27:
Ben zelf geen voorstander van een htpc/nas combo. 1 keer een virus oid en je kan weer opnieuw beginnen. Zelfbouw nas is meer dan prima met bv freenas of expenoligy. Zelfs een gewone linux/windows versie werkt.

Als htpc zou je naar de raspberry pi 2 kunnen kijken. Kosten weinig. En draaien kodi meer dan prima. Gewoon openelec er op gooien en gaan. Je kan ook naar bv een intelstick kijken. Of de duurdere maar snelere intel nuc mocht je bv steams inhome streaming nog gaan gebruiken.
Dank voor je reactie. RPi2 is een optie, maar lijkt mij redelijk beperkt qua mogelijkheden. Intel Compute Stick heb ik lang als optie overwogen, totdat de reviews kwamen en het een dramatisch apparaat bleek te zijn. Intel NUC (x2) naast een NAS wordt me veel te duur... Ik heb de ATV3 en jailbreak hoeft van mij niet (is geloof ik niet nodig voor Plex).

[ Voor 4% gewijzigd door adamvansanten op 21-10-2015 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
Ik geloof dat ook een jailbreak nodig is voor plex.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adamvansanten

adamvansanten

Appletje voor de dorst

Topicstarter
loki504 schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 16:46:
Ik geloof dat ook een jailbreak nodig is voor plex.
Vooralsnog lijkt het zonder te kunnen, klik hier. Ook moet de Apple TV gewoon DS Video (van de Synology) ondersteunen. Maar toch dank voor het meedenken!

[ Voor 8% gewijzigd door adamvansanten op 21-10-2015 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
adamvansanten schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 16:49:
[...]

Vooralsnog lijkt het zonder te kunnen, klik hier. Ook moet de Apple TV gewoon DS Video (van de Synology) ondersteunen. Maar toch dank voor het meedenken!
Plexconnect werkt nier meer met de nieuwe versies. Dus mag je niet meer updaten. Ds video kan nog wel werken ja. Maar dan heb je ook geen transcoding meer nodig(dit is immers een plex only ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adamvansanten

adamvansanten

Appletje voor de dorst

Topicstarter
loki504 schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 16:58:
[...]

Plexconnect werkt nier meer met de nieuwe versies. Dus mag je niet meer updaten. Ds video kan nog wel werken ja. Maar dan heb je ook geen transcoding meer nodig(dit is immers een plex only ding.
DS Video doet toch ook transcoding op een Apple TV? Aangezien een Apple TV alleen mp4 kan afspelen en een vriend van mij regelmatig via DS Video van alles en nog wat naar zijn Apple TV (zonder jailbreak) streamt?

Mocht de Apple TV overigens te beperkt zijn, kan deze altijd vervangen worden door een andere speler. Volgens mij is elke mediastreamer prima, met de meeste mediastreamers zal transcoding inderdaad niet meer nodig zijn.

[ Voor 17% gewijzigd door adamvansanten op 21-10-2015 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
Maar transcoding is iets wat alleen plex kan doen. En zover ik weet is het wel of niet draaien van bestandformaten software based. En niet hardware based.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adamvansanten

adamvansanten

Appletje voor de dorst

Topicstarter
loki504 schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 17:09:
Maar transcoding is iets wat alleen plex kan doen. En zover ik weet is het wel of niet draaien van bestandformaten software based. En niet hardware based.
Zeker niet. DS Video (of Video Station) doet transcoding. En wordt vaak hardwarematig gedaan, niet alleen softwarematig... Ook decoding aan client-kant kan zowel hardwarematig als softwarematig.

[ Voor 13% gewijzigd door adamvansanten op 21-10-2015 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Maar doet DS Video dat op de NAS, of op de iPhone/iPad waar je de DS Video app draait en via AirPlay naar de AppleTV streamt?

* Orion84 gebruikt dat overigens regelmatig: DS Video app op de iPad 3 of iPhone 6, streamen van DS213+ naar TV.

Waarbij de DS213+ dus geen speciale "transcoding" features heeft zoals de play varianten. Dat werkt prima, maar ik durf niet te zeggen of het voor alle videoformaten even goed werkt. Veel zaken speel ik ook gewoon rechtstreeks af middels de DLNA client in mijn Smart TV. Maar soms vind ik de DS Video interface net even handiger om door mijn video bestanden te bladeren.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

http://xpenology.com/forum/viewforum.php?f=15

Lijkt mij duidelijk dat dit is wat je zoekt op een eigen gebouwde servert ;)

Kijk ff goed naar de ondersteuning van de hardware die je gaat gebruiken 8)

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-05 15:40
V.w.b. Synology trancoding kun je hier e.e.a. bekijken.
https://www.synology.com/en-us/knowledgebase/faq/577
Niet elk model kan hetzelfde.

Edit:
Ik zie dat je al spreekt over een play model. Dus dan zit je wel goed qua transcoding.

Ik doe het zelf nog op de "ouderwetse" manier dus nas als storage en aparte rpi2 met kodi.
Daar kun je ook bluray isos mee afspelen met dts geluid (en misschien zelfs wel hoger) dus voor de meeste wel genoeg.

[ Voor 56% gewijzigd door technorabilia op 21-10-2015 17:27 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adamvansanten

adamvansanten

Appletje voor de dorst

Topicstarter
Orion84 schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 17:17:
Maar doet DS Video dat op de NAS, of op de iPhone/iPad waar je de DS Video app draait en via AirPlay naar de AppleTV streamt?

* Orion84 gebruikt dat overigens regelmatig: DS Video app op de iPad 3 of iPhone 6, streamen van DS213+ naar TV.

Waarbij de DS213+ dus geen speciale "transcoding" features heeft zoals de play varianten. Dat werkt prima, maar ik durf niet te zeggen of het voor alle videoformaten even goed werkt. Veel zaken speel ik ook gewoon rechtstreeks af middels de DLNA client in mijn Smart TV. Maar soms vind ik de DS Video interface net even handiger om door mijn video bestanden te bladeren.
Dat is best eigenaardig, heb dat nog niet eerder gehoord! Dacht dat dat alleen vlekkeloos werkte met de ds214play en ds216play (de vriend waarbij ik het vlekkeloos heb zien werken heeft een ds214play).
keur0000 schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 17:18:
http://xpenology.com/forum/viewforum.php?f=15

Lijkt mij duidelijk dat dit is wat je zoekt op een eigen gebouwde servert ;)

Kijk ff goed naar de ondersteuning van de hardware die je gaat gebruiken 8)
Eigen gebouwde server met XPenology zou kunnen, maar dan kan je net zo goed een Synology kopen toch (besturingssysteem is dan grotendeels identiek). Hoe denk je dat het met performance van Windows met een virtuele XPenology gaat, op een N3150 (als het überhaupt kan)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
Waarom xpenology in vm draaien? Gewoon direct draaien. En qwa prijs ben je voor een 2bay nas pre build iets goedkoper uit. Maar ga je naar een 4+bay nas dan is zelf bouwen stukken goedkoper. Je heb immers alleen een paar kabels en hdd's nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adamvansanten

adamvansanten

Appletje voor de dorst

Topicstarter
Denk dat ik dan toch het beste voor de Synology kan gaan. Klinkt alsof dat het meest gebruiksvriendelijk is. Dank voor je advies loki!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adamvansanten

adamvansanten

Appletje voor de dorst

Topicstarter
Een zijdelingse vraag oké, maar het topic wordt nu wel heel erg gehijacked jongens ;) Misschien even een eigen topic openen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:20

br00ky

Moderator Harde Waren
Daar heb je natuurlijk helemaal gelijk in. Off-topic gedeelte afgesplitst :).
Pagina: 1