Erg trage random lees/schrijf Iops na installatie tweede SSD

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donny110
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08-09 17:58
Ik zit met een probleem sinds de installatie van mijn tweede Samsung 850 pro, beide schijven zijn het 512gb model. Ze zitten beide aangesloten op de intel Sata 3 6Gb poort op mijn mobo.
De bovenste test was voor de installatie van de tweede SSD en de tweede erna.. (heb hem bewust niet laten overschrijven omdat dit de enige screeny is die ik ervan had..) Even ter notitie, Rapid staat uit
Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/24b2ibr.png

Tevens een AS SSD test erna (na de vertraging dus)
Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/i4pid3.png

En dit na het fiasco en de nieuwe losgekoppeld te hebben nog steeds geen oplossing:
Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/2cmu0aw.png

Dit is het systeem:
Asusz68-V
I5 2500k
Msi geforce 970 gtx
be quiet straight power 500CM
Fractual design fractal R4
Windows 10 pro

Als ik iets ben vergeten te meldden laat het gerust weten, ik weet echt niet meer wat ik hiermee moet doen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donderdraak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-07-2017
Weet je 100% zeker dat je na het aansluiten van de tweede SSD de juiste gekleurde 6Gb/s SATA kabels en op de juiste SATA-controllers op het moederbord hebt aangesloten?
2x grijze sata connectoren zijn voor 6Gb/s
4x blauwe sata connectoren zijn voor 3Gb/s
Dat kan je ook in de EFI BIOS Utility - Advanced Mode > SATA instellingen zien via de GUI

Kijk ook het volgende instellingen even na:
In EFI BIOS Utility de SATA Mode instellen op "AHCI"
In EFI BIOS Utility de Serial-ATA Controller 0 instellen op "Enhanced" 6Gb/s
In EFI BIOS Utility de Serial-ATA Controller 1 instellen op "Disabled" dit forceert 3Gb/s en daar maak je toch geen gebruik van

Volgens de handleiding is de IRQ assignment van die SATA Controller shared zie blz 31 van de handleiding. Dit betekent dat je prestaties met PCI#1 en PCIe#1 worden gedeeld op hetzelfde kanaal en zou mogelijk een bottleneck of conflict met andere hardware.

Neem hier een kijkje voor andere tips
https://www.asus.com/nl/support/FAQ/98404/

update:
ik las zojuist bij tomshardware dat gebruikers klagen dat Magician (<< die jij ook gebruikt) de firmware heeft geforceerd en dat hun ssd's ook trager zijn geworden en zelfs bij iemand is gebricked, kun je uitzoeken welke firmware de EXM02B6Q samsung ssd's nu hebt?

[ Voor 15% gewijzigd door donderdraak op 21-10-2015 19:51 . Reden: firmware navraag toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donny110
Wat firmware aangaat hebben ze beide dezelfde firmware voor zover ik kan zien dit betreft EXM02B6Q.. Op het moment gebruik ik de rode asus SATA 3gb kabels, maar zoals die test volgens mij ook zegt zou dat niet (al teveel) verschil moeten maken xD. Umm wat betreft IRQ kan ik niet helemaal volgen wat dit in zou houden..? Verder is er wel een dvd drive aangesloten op de Sata 3gb port (maakt dat iets uit voor die desbetreffende instelling??
In sata setting staat het op AHCI, maar ik kan de dingen als enhanced enz. niet vinden... Ik heb mijn bios aardig doorgepluist xD.
Edit:
Ik vraag me zelfs nog af of het (beter) zou werken als ik 1 van de 2 op SATA 2 zou aansluiten.. Al lijkt me dat eerder een achteruitgang. En of een herinstallatie van windows nut heeft danwel drivers controleren (geen benul of daar iets fout zit eigenlijk...)

[ Voor 31% gewijzigd door donny110 op 22-10-2015 01:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Lijkt mij eerder een driver fout, je kan een andere dan de iastor driver proberen (dus dat rst eraf).
Als drivers dwars liggen kan een ander sata aparaat ook roet in het eten gooien, maar is iets onwaarschijnlijker.
Maar ook chipset driver kan dwars liggen in jouw geval.
Vraag je verder ook af of de machine werkelijk trager is, of dat de benchmarks het gewoon fout hebben terwijl in real-life gewoon normale snelheden gehaald worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donny110
Ik merk in real life scenarios ook de nodige verschillen, onder andere het langzamer openen van programma's en mappen met kleine bestanden e.d. Kwa chipset driver vraag ik me af wat en welke ik dan moet hebben.. En wat rapid storage aangaat.. mits ik het programma verwijder blijft de driver achter (daar krijg je immers een waarschuwing voor bij de deinstallatie ervan)..

edit:
screenshot na het wijzigingen van de sata driiver (versie vooral) en de chipset Intel ME:
Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/5wjtwm.png

[ Voor 17% gewijzigd door donny110 op 22-10-2015 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
Vreemd probleem. Maar dan zijn ze dus echt sloom.
Zitten er nog andere HDD aangesloten? of andere usb apparaten?

Probeer anders eens terug naar win7 te gaan, of doe een clean install van win 10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donny110
Er zit een toetsenbord en een (laptop) muis aangesloten.. Het toetsenbord werkt via 2 usb aansluitingen (logitech G710+). En de muis zit aan de voorkant.. Een clean install van windows 10 is opzich geen probleem.. Het meest verbazende is dat deze snelheid issues ook bleven nadat ik de nieuwe SSD loskoppelde.. Want voor zover ik weet zijn deze snelheden lager dan normaal is voor deze SSD's (de Seq valt dan nog wel mee maja xD)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
De snelheid van de ssd wordt voor het grootste gedeelte door de lage acess times veroorzaakt. Dit zie je ook terug aan hogere 4k waarden (als alles goed is). Die zijn bij jouw veels te laag.

Je zou nog op de site van je mobo fabrikant naar drivers kunnen zoeken, maar deze zijn in de regel verouderd.

Probeer eerst eens een clean instal vanuit win10 zelf, dat is zo gebeurd. Gebruik dat magician niet, want dat zou bij jouw de fout hebben kunnen veroorzaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donny110
Maakt het hierin iets uit of ik hem mijn gegevens laat bewaren of niet?? (als in refresh of reinstall).. De huidige drivers waren al een lichte vooruitgang en die kwamen inderdaad van asus af!
edit: Enige reden dat ik op dit moment samsung magician eigenlijk wenste te gebruiken was voor de over provisioning (maar ben eigenlijk wel benieuwd of een herinstallatie het oplost)

[ Voor 32% gewijzigd door donny110 op 22-10-2015 18:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
Maakt niet uit, maar je ssd scoort ongeveer 1000 punten als die goed werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In de link hierboven gepost kon je de (hoogstwaarschijnlijke) oplossing vinden...

Good news for some folks out there. As mentioned, I am from those who somehow survived the madness caused by Samsung's stupidity. The only damage to my 850 pro was that according to Magician the speeds and iops were somewhat halved. 300/500mb and 55k/55k iops. So once with the new fw there was no turning back to the old fw. After reading some tips in the forums I reinstalled the storage drivers and the intel rap. storage tech. stuff and an good improvement was measured in Magician which lead me to think that some files were damaged by the wrong fw update procedure. Just for the record I did my fw update thru the desktop utility in Magician, not thru the dos boot iso. So I had a spare partition on the ssd on which I just installed Windows 7 and guess what .. speeds and IOPS there are back to normal as they are supposed to be - 560/530 and 92k/82k iops.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
Goed, het opnieuw instaleren van windows is dan dus de oplossing. Daar waren we ook op uitgekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het verwijderen en opnieuw installeren van de Intel Storage drivers en software...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
Reepje schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 10:18:
Lijkt mij eerder een driver fout, je kan een andere dan de iastor driver proberen (dus dat rst eraf).
Als drivers dwars liggen kan een ander sata aparaat ook roet in het eten gooien, maar is iets onwaarschijnlijker.
ik quote mezelf dan maar. RST is de intel storage driver. Dat heeft TS gedaan, en het werkte niet.
Verwijderd schreef op vrijdag 23 oktober 2015 @ 09:08:
Het verwijderen en opnieuw installeren van de Intel Storage drivers en software...
...................

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donny110
Opnieuw installeren heeft het inderdaad verholpen.. na een refresh deed mn chipset driver het niet meer.. dus usb 2 weigerdde.. muis en toetsenbord dus.. muis op usb 3.0 werktte wel dus heb ik maar met de usb stick een compleet verse installatie gedaan na een backup en zie het resultaat!:

Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/aujxjk.png
Pagina: 1