Advies aanleggen 4G-internet+netwerk in magazijn

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daffie
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 25-06 12:38
Hoi Tweakers,

Bij het bedrijfje van m'n broer werken ze met een extern magazijn, ergens in de wilde wildernis in Brabant....... Waar tijgers kruipen en... Nee dat is overdreven. Maar er is wel alleen stroom; geen kabel of telefoonlijn. Voor (lichte) communicatie tussen het magazijn en het hoofdfiliaal, willen ze graag een WiFi netwerk in het magazijn, welke via 4G met internet verbonden is.

Nu ben ik op zich niet vreemd in netwerken enzovoorts, maar 4G en semi-professionele WiFi/access point apparatuur is nog wel redelijk nieuw terrein voor me, dus wil ik graag wat advies inwinnen.

Om internet te realiseren lijkt me een 4G modem wel zo handig. Voor het beste bereik lijkt het mij het beste om een externe antenne buiten het pand te plaatsen en deze te verbinden met het modem (juiste aanname ja/nee?). Vanaf dit modem loopt er dan een kabeltje naar de router (tenzij de modem ook een router is), en daar vindt de WAN/LAN scheiding plaats.

Ik heb zelf al wat rond zitten snuffelen naar goede AP's, en daarbij zag ik Ubiquiti vrij veel naar voren komen. Na wat reviews gelezen te hebben en op hun fancy website geneusd te hebben, lijkt dit ook wel een goede keuze. Waar ik alleen nog niet helemaal uit kom is wat je nog méér nodig hebt naast de AP's zelf; ik zie namelijk ook dat ze routers en switches aanbieden, is dit een vereiste om zo'n netwerk op te zetten?

Al met al rollen er een paar vragen door mijn hoofd:
1. Is het raadzaam om een externe antenne buiten het pand te plaatsen voor beter bereik?
2. Welk 4G modem is geschikt en aan te raden hiervoor? Ik neem aan dat veel modem/routers 'vaste' antenne's hebben.
3. Als access point had ik deze in gedachte. Hoeveel er precies nodig zijn voor een dekkend WiFi netwerk weet ik eerlijk gezegd niet; ik ben nog nooit bij dat magazijn geweest en ga er binnenkort een site survey doen. Is dit AP (of een veelvoud ervan) een goede keuze? Stabiliteit en dekking gaat in ieder geval boven snelheid.
4. Wat heb ik nog meer van Ubiquiti nodig om dit te realiseren? Of kan ik ook gewoon een 4G modem --> Router --> AP's aansluiten en werkt het dan ook?
5. Nog meer tips/ideeën?

Dank u voor het lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:56
straalverbindinkje is geen optie?

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daffie
Helaas niet, de afstand tussen magazijn en hoofdlocatie is te groot, plus er staan een heleboel hoge gebouwen tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:56
ik bedoelde meer, een straalverbinding naar buren, waar je dan een soort abonnementje afneemt voor het gebruik van hun internet.

neem aan dat 4g data verbruik best wel in de papieren kunnen lopen

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
shure-fan schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 14:09:

neem aan dat 4g data verbruik best wel in de papieren kunnen lopen
Het gaat om "licht" gebruik, sluit bij T-Mobile een Sim-Only Abo af met 3GB en als je er buiten gaat kost het niks, het word alleen een heel stuk trager.
Prop het in een 3G/4G modem en hang een paar AP's aan het plafond, wil je semi-profi spul? Check Unifi eens, mooie AP's voor een goede prijs en erg fijn te beheren :)
Edit : Ik zie dat je al bij Unifi had gekeken, goed bezig! Ik zou wel de nieuwe Unifi AC Lite pakken, een stuk beter qua snelheid!
Edit 2 : Op je laatste vraag, met alleen internet -> Router -> Unifi kom je goed weg. Even laptop er aan met Unifi software om het in te richten en gaan met die banaan :)

[ Voor 22% gewijzigd door DennusB op 21-10-2015 14:11 ]

Owner of DBIT Consultancy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daffie
@DennusB: Dank voor je antwoord. Biedt die Unifi AC Lite ook voordelen als al het gebruikte apparatuur toch maar op 802.11g werkt?

En verder heb ik elders ook nog informatie ingewonnen, ben al een heel stuk wijzer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:05
Neem een deftige MiFi router en knup die aan een switch met X poorten en hang daar enkele unifi AP's aan via poe. Is ook afhankelijk hoe groot die locatie is hoeveel AP's je ertussen moet gooien.

Eventueel een firewall ertussen die facebook/dumpert/youtube ed kan blokkeren want als je bijv. mobiele telefoons erop aanmeld ben je zo door die X GB heen. Die krengen zien het netwerk als een standaard Wi-Fi verbinding en gaan dan automatisch updaten ed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daffie
Vooralsnog ben ik van plan om de Pepwave MAX BR1 M2M 4G LTE Router te nemen. Hier kunnen 2 sims in als ze dat willen. Is verder schijnbaar best robuust, ondersteund allerlei fallback/failover instellingen, QoS, datalimieten en is makkelijk te beheren via een webinterface.

Verder komt er een externe antenne aan, en aan de LAN kant komt dan een switch waar de Ubiquiti AP's komen. Bij de AP's zit een PoE adapter meegeleverd dus die ga ik dan ook gebruiken.

[ Voor 19% gewijzigd door Daffie op 21-10-2015 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredkroket
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Voor wat evenementen heb ik recent deze aangeschaft:
http://www.zyxel.com/nl/n...ries.shtml?t=p&tabOrder=2

Is echt een prima ding (icm 4G). En als er toevallig een DSL-lijn of Ethernet verbinding ligt kan je meteen mooi een redundante verbinding maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:56

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Daffie schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 23:19:
[...]

Verder komt er een externe antenne aan, en aan de LAN kant komt dan een switch waar de Ubiquiti AP's komen. Bij de AP's zit een PoE adapter meegeleverd dus die ga ik dan ook gebruiken.
Hou er rekening mee dat de UniFi Lite itt de Pro geen 802.3af PoE doet. Dat betekent dat je geen PoE switches e.d. kunt gebruiken en dus voor iedere AP apart een voeding + injector moet neerzetten. Bedenk dat beheer via zo'n gestandaardiseerdere oplossing eenvoudiger is en daarmee de beperkte meerprijs van de Pro snel rechtvaardigt.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daffie
dion_b schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 19:01:
[...]

Hou er rekening mee dat de UniFi Lite itt de Pro geen 802.3af PoE doet. Dat betekent dat je geen PoE switches e.d. kunt gebruiken en dus voor iedere AP apart een voeding + injector moet neerzetten. Bedenk dat beheer via zo'n gestandaardiseerdere oplossing eenvoudiger is en daarmee de beperkte meerprijs van de Pro snel rechtvaardigt.
Ik snap niet helemaal wat je hiermee bedoelt. Bij de beoogde AP's zit toch een PoE adapter? Dan kan ik toch vanaf de switch een kabel richting de AP doen en ergens daartussen de PoE adapter (helemaal aan de switch kant, of het laatste stukje naar de AP toe).

Of bedoel je iets anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:56

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Wat jij beschrijft is hoe je het met de proprietary PoE injectors moet doen ja. Met 802.3af levert de switch zelf de voedingsspanning en heb je geen losse adapters nodig. Dat is aanzienlijk eenvoudiger in beheer, en als je ooit andere apparatuur wilt gebruiken zal het (mits het 802.3af ondersteunt) ook werken.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daffie
dion_b schreef op vrijdag 23 oktober 2015 @ 09:13:
Wat jij beschrijft is hoe je het met de proprietary PoE injectors moet doen ja. Met 802.3af levert de switch zelf de voedingsspanning en heb je geen losse adapters nodig. Dat is aanzienlijk eenvoudiger in beheer, en als je ooit andere apparatuur wilt gebruiken zal het (mits het 802.3af ondersteunt) ook werken.
Ik snap nog steeds niet zo goed hoe dat makkelijker in 'beheer' is; Het scheelt je misschien x keer een PoE adapter inprikken, en dat scheelt misschien 3 minuten. Het gaat niet om 300 AP's hè, ik schat hoogstens 6. Dus of je dan 6x kabel in de PoE switch <--> kabel in de AP doet, of 6x kabel in de non-PoE switch <--> kabel in de PoE adapter, kabel van de PoE adapter <--> kabel naar de AP doet. Dat scheelt toch niet veel?

Tegelijk scheelt het wel 6 maal x euro voor de AP's, en een non-PoE switch zal ook wat goedkoper zijn dan een PoE switch. Daarentegen heb je wel gelijk dat indien er later meer/andere PoE apparaten komen, dat dit dan makkelijker op te nemen is in de configuratie.

Of snap ik het nu nog steeds verkeerd? :/

Desalniettemin bedankt voor het meedenken hoor d:)b

[ Voor 12% gewijzigd door Daffie op 23-10-2015 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:13
Houd bij buiten geplaatste antennes rekening met de voorschriften rond (en risico op) blikseminslag.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Pagina: 1