Eigendomsrechten data website + domein achteraf betalen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nextware
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:45
Geachte Tweakers,

TL:DR onderaan ;)

Ik loop even tegen de volgende vraagstelling aan:

Een klant van ons wil haar domeinnaam naar ons overzetten. De reden hiervoor is dat haar vragen / opmerkingen over haar huidige website genegeerd worden door de huidige hoster (reseller van MijnDomein) en dat de kosten best groot zijn voor een simpel domein en bijbehorende website.

Op het domein draait een op Drupal gebaseerde website die bijna twee jaar niet meer is aangepast. Uit onderzoek blijkt dat de Drupal versie ook al flink verouderd is (versie 5.x).

Nu heb ik na ruim een week eindelijk de EPP-code gekregen van de huidige hoster. Omdat wij voor de klant een nieuwe website gaan ontwikkelen heeft de klant gevraagd of het mogelijk is de huidige site zolang nog even in de lucht te houden.

Omdat wij de domeinnaam willen verhuizen, heb ik de huidige hoster gevraagd om een kopie van de website te kunnen maken. Hiervoor zou ik dan de FTP-gegevens nodig hebben of (tijdelijke) toegang tot de DirectAdmin omgeving van het domein.

Op de vraag voor FTP-gegevens kreeg ik het volgende terug:
Helaas kunnen wij geen ftp gegevens verstrekken, we kunnen wel een kopie maken van de site en deze ter beschikking stellen.
OK. Geen probleem. Doe mij dan maar een kopie van de betreffende website.

Daarom kreeg ik dus een mail terug dat hiervoor kosten gerekend zouden gaan worden. Het totale bedrag: € 100,- excl. BTW.

Ook krijgt de klant nog een rekening voor de rest van de lopende registratie bij de huidige hoster. Het bedrag hiervoor is onbekend.

Daarop heb ik de mail terug gestuurd dat dit mijns inziens not done is. Dat je baalt dat iemand vertrekt met zijn hosting en domeinregistratie kan vervelend zijn. Maar om hiervoor dergelijke kosten te rekenen gaat mij te ver. Daarop heb ik de vraag terug gestuurd of dit niet gewoon als een stukje service bekeken kan worden.

Als antwoord het volgende:
EPP-code uiteraard na goedkeuring klant (die heb je al gekregen), maar een kopie maken van de website, zodat jij er mee aan de slag kunt, wat dacht jezelf.
Eigenlijk heeft de klant dus maar één keus: betalen om de data van haar website te krijgen of anders heeft ze gewoon pech gehad.

Nu zijn er uiteraard opties om de data van de website op een andere manier te verkrijgen, maar daar is dit topic eigenlijk niet voor.

In dit topic wordt gesproken over een eigen ontwikkeld CMS, maar dat geldt hier niet (vanwege het gebruik van Drupal als CMS).

Als ik naar de SIDN-registratie kijk, zie ik de medewerker van de huidige hoster (dus de reseller) als technisch en administratief contactpersoon staan. De klant staat nergens vermeld.

TL:DR
Even samengevat:

1: wie is de eigenaar van data van een website met bijbehorende database wanneer de website gebaseerd is op Drupal ?
2: is het normaal om kosten te rekenen om een kopie van de data beschikbaar te stellen ?
3: mogen de kosten van een domeinregistratie achteraf gerekend worden of moet dit vooraf ?

Ter info: Als één van onze klanten komt met het verzoek om een EPP-code te verstrekken en een kopie van de website data, dan wordt dit zonder kosten te rekenen uitgevoerd. Stukje klantenservice en om een goede relatie met de klant te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat ik eigenlijk niet goed begrijp is waarom de eigenaresse niet zelf beschikt over de accountgegevens van haar website?

Als ik ergens hosting of een server afneem ben ik zelf in het bezit van alle gegevens die nodig zijn om mijn domein en website te onderhouden. Heeft mevrouw alles uitbesteed aan een webbureau die alles voor haar in beheer heeft en haar geen gegevens heeft verstrekt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

nextware schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 12:46:
1: wie is de eigenaar van data van een website met bijbehorende database wanneer de website gebaseerd is op Drupal ?
Dat ligt aan de overeenkomst met degene die de website gemaakt heeft.
2: is het normaal om kosten te rekenen om een kopie van de data beschikbaar te stellen ?
Ja.
3: mogen de kosten van een domeinregistratie achteraf gerekend worden of moet dit vooraf ?
Dat is iets tussen de registrar en zijn klant.
Ter info: Als één van onze klanten komt met het verzoek om een EPP-code te verstrekken en een kopie van de website data, dan wordt dit zonder kosten te rekenen uitgevoerd. Stukje klantenservice en om een goede relatie met de klant te houden.
De EPP-code verstrekken is een verplichting vanuit SIDN maar wat je met je website-data doet is je eigen zaak. Wij berekenen daar typisch gezien ook gewoon de bestede tijd voor door.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
wie is de eigenaar van data van een website met bijbehorende database wanneer de website gebaseerd is op Drupal ?
Zou dat in beginsel niet gewoon de auteur ervan zijn? Wat bedoel je precies met 'data van de website' (inhoud of bijvoorbeeld ook log-gegevens)? Wie heeft de afbeeldingen en teksten gemaakt? Je klant zou lijkt me de rechten hebben, als je klant bijvoorbeeld zelf het materiaal in drupal heeft aangemaakt of anderszins toereikende rechten erop heeft verkregen.

[ Voor 72% gewijzigd door begintmeta op 21-10-2015 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nextware
Verwijderd schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 13:18:
Wat ik eigenlijk niet goed begrijp is waarom de eigenaresse niet zelf beschikt over de accountgegevens van haar website?

Als ik ergens hosting of een server afneem ben ik zelf in het bezit van alle gegevens die nodig zijn om mijn domein en website te onderhouden. Heeft mevrouw alles uitbesteed aan een webbureau die alles voor haar in beheer heeft en haar geen gegevens heeft verstrekt?
De eigenaresse heeft eerlijk aangegeven geen verstand te hebben van dit hele verhaal. Ze wist niet eens dat ze hiervoor ook accountgegevens, etc kon verkrijgen, toen ik haar hier om vroeg.

Op het moment dat ze een wijziging wou doorvoeren aan de website stuurde ze hiervoor een mail naar de hoster (zijnde reseller en een normaal ICT bedrijf) met de wijzigingen die ze wou hebben. Hiervoor kreeg ze dan een fikse factuur terug.

Echter de laatste anderhalf jaar kreeg ze totaal geen reacties meer terug. Daarbij is ook een keer zelfs een oude backup van haar website teruggezet. Op de vraag waarom dit was gebeurd en of de laatste versie teruggezet kon worden, heeft ze nooit antwoord gekregen.

Het gevolg is dus dat haar website voor het laatst in januari 2014 voor het laatst is aangepast. Omdat ze meer wil gaan doen met haar website en ze van haar huidige hoster geen reactie meer kreeg, heeft ze ons gevraagd om dit verder te gaan verzorgen.

Maar om eenvoudig antwoord op je vraag te geven: Nee, ze heeft nooit deze gegevens gekregen. Niet van de website en/of het domein.
begintmeta schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 13:24:
[...]

Zou dat in beginsel niet gewoon de auteur ervan zijn? Wat bedoel je precies met 'data van de website (inhoud of bijvoorbeeld ook log-gegevens)? Wie heeft de afbeeldingen en teksten gemaakt? Je klant zou lijkt me de rechten hebben, als je klant bijvoorbeeld zelf het materiaal in drupal heeft aangemaakt of anderszins toereikende rechten erop heeft verkregen.
Het gaat puur om de bestanden van de website. Omdat wij de huidige site tijdelijk in de lucht willen laten (nadat de verhuizing is doorgevoerd) hebben wij gevraagd om een backup van de huidige site. De foto's en teksten zijn gemaakt door de klant en aangeleverd aan de ontwikkelaar van de site (zijnde de hoster).

[ Voor 20% gewijzigd door nextware op 21-10-2015 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
En terecht. Tenzij expliciet anders is overeengekomen (contract) liggen de auteurs- en eigendoms rechten bij de maker van de website en niet de opdrachtgever. De opdrachtgever krijgt vaak een gebruiksrecht.
Dus zij staan zeker in hun recht om hun onkosten door te berekenen.

Of het netjes is, is een 2de. Van de andere kant het kost hun tijd, dan vind ik het in sommige gevallen (zeker als andere partijen daar wel geld aan verdienen) niet meer dan redelijk dat zij hun tijd tegen redelijke prijzen vergoed krijgen (a 60 tot 120 euro p.u.)

[ Voor 34% gewijzigd door eL_Jay op 21-10-2015 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nextware schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 13:28:
[...]
Maar om eenvoudig antwoord op je vraag te geven: Nee, ze heeft nooit deze gegevens gekregen. Niet van de website en/of het domein.
Dan begrijp ik het. Ik sluit met dan volledig bij de antwoorden van CyBeR aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nextware
Dank voor de reacties. Het is duidelijk voor mij. Niet het antwoord waar de klant op heeft gehoopt, maar in dit geval is het dan niet anders. Het hoeft niet altijd positief uit te vallen (uit oogpunt van de klant dan ;) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Haar eigen teksten en afbeeldingen mag je op zich wel gewoon gebruiken, maar goed, als ik het goed begrijp moeten die toch worden herschreven/geupdate.

[ Voor 3% gewijzigd door begintmeta op 21-10-2015 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nextware
begintmeta schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 13:35:
Haar eigen teksten en afbeeldingen mag je op zich wel gewoon gebruiken, maar goed, als ik het goed begrijp moeten die toch worden herschreven/geupdate.
De complete website wordt opnieuw gebouwd. Hierbij dus ook andere foto's en teksten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08:16
Ik zou lekker de website opnieuw opnieuw bouwen en zodra die klaar is over gaan. Tot die tijd de website lekker bij de oude hoster laten draaien. Mits dat nu nog mogelijk is tenminste want je hebt de EPP code inmiddels al.

Ondanks dat hij in zijn recht staat is het overigens wel een botte lul.

[ Voor 14% gewijzigd door Craven op 21-10-2015 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Waarom zou je klant de toch al betaalde&bestaande website niet laten doordraaien tot de nieuwe klaar is om het over te nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Laatst online: 01:06

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Drupal heeft toch ook een optie om de hele content te exporteren? Zou ik via die kant proberen.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08:16
SinergyX schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 13:41:
Drupal heeft toch ook een optie om de hele content te exporteren? Zou ik via die kant proberen.
Dan moet je daar wel bij kunnen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ancoo
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19-10-2021
Lijkt mij als ze moet betalen, dat de site gewoon daar kan blijven draaien, dat domein overgezet is moet niet het probleem zijn lijkt mij. (gewoon nameserver hetzelfde instellen als bij oude hoster) en dan inderdaad overgaan op moment dat nieuwe site af is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• commentator
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08:55
Of pas verhuizen vlak voor de nieuwe termijn ingaat of als de nieuwe site klaar is :)
Pagina: 1