Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Server 2008 oude software 32bits niet te zien

Pagina: 1
Acties:

• d-vine
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22:47
Op een server2008 moet ik oude software testen of dit werkt.
Een installer die prima alles doorloopt, hierna start alles op in een service waarbij 3 32 bits exe. worden gedraaid. (kleine tools om socket koppelingen / buttun updates van client PC's te zien, en binnenkomende meldingen vanuit buiten)
Client PC's maken verbinding via ODBC en dat gaat allemaal goed, hele programma werkt.
Echter de 32 bit exe. zie ik de schermen niet van.
In Taskmanager zijn ze gestart en lopen ze onder system.
Zelf ben ik ingelogd onder Administrator.
Als ik handmatig het programmatje open zie ik de gui ervan wel.

De vraag kan ik de tooltjes die onder system draaien standaard zichtbaar maken onder het administrator account ?

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-11 22:19
je wilt de GUI van een service zien? Een service heeft geen GUI...

Computer says no

• d-vine
nee de service van het programma laat 3 32 bits exe runnen onder system.
ik hoef alleen die 3 programma's te zien onder administrator account.
Nu zie ik dus niet dat ze lopen terwijl ze het wel doen. En ik moet ze continu in beeld zien..

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 04-11 15:26

MrMonkE

★ EXTRA ★

Als ik het goed onthouden heb staat er bij services ergens een vinkje waarmee je aangeeft dat de service op het de desktop mag.

★ What does that mean? ★

• mhoogendam
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:46
Pas je service aan zodat ze gestart worden als "administrator" en bekijk of dan de tool wel zichtbaar is.

• Meekoh
Een service of datgene wat een service start, mag over het algemeen geen interactie hebben met de desktop. Dit moet je zelf toestaan. (wat op zich niet aan te raden is)
Dan nog is het maar de vraag of de service die exe's wel start in een interactieve mode.
Leesvoor over Windows Services

[ Voor 4% gewijzigd door Meekoh op 21-10-2015 13:24 ]

Computer says no

• d-vine
die service start wel wat meer op de achtergrond volgens mij, maar ook die 3 exe. en daar gaat het om.
dank je voor de link meekoh.
misschien dat vinkje allow service to interact with desktop ... moet ik even testen..

• d-vine
helaas heeft dit nog niet het gewenste effect.
vinkje staat bij interact with desktop, registry gectonroleerd en in orde.
Ook geprobeerd om de service te runnen onder administrator.
bv sockeckoppeling.exe *32 loopt wel onder process maar ik zie hem niet. (hoort onder applications te staan en dan te zien)
als ik file location open komt deze keurig op de map uit waar de exe staat.
run ik de exe nogmaals krijg ik het programma voor mijn neus maar leeg, en doordat die dan 2x loopt crasht de boel. Maar dat is een logisch gevolg als het al werkt.

Dus blijkbaar handmatig onder administrator komt alles mooi naar voren maar onder service wordt het onder de grond gezet..

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

d-vine schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 15:33:
helaas heeft dit nog niet het gewenste effect.
vinkje staat bij interact with desktop, registry gectonroleerd en in orde.
Ook geprobeerd om de service te runnen onder administrator.
bv sockeckoppeling.exe *32 loopt wel onder process maar ik zie hem niet. (hoort onder applications te staan en dan te zien)
als ik file location open komt deze keurig op de map uit waar de exe staat.
run ik de exe nogmaals krijg ik het programma voor mijn neus maar leeg, en doordat die dan 2x loopt crasht de boel. Maar dat is een logisch gevolg als het al werkt.

Dus blijkbaar handmatig onder administrator komt alles mooi naar voren maar onder service wordt het onder de grond gezet..
Onder 2003 was het mogelijk om via een truuk bijvoorbeeld cmd.exe te runnen door deze met tooltjes uit de reskit als service uit te voeren. Hierdoor kreeg je een cmd-shell met system priveleges op de console. Zwaar ongewenst. In 2008 is dat niet meer mogelijk en kunnen alleen services interacten met de desktop die aan een aantal condities voldoen waaronder zelfde account als service account er 1 is.

Wil je een oplossing, doe dan gewoon zoals het moet. Maak een service account aan en log in met dit account als je Wilt interacten en laat de applicatie onder dit account starten.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• d-vine
kijk eens aan, even opgezocht principe is helder, dank voor uitleg. Zal morgen even proberen en kijken of het lukt.
Blijft oude software waar geen ontwikkeling meer in zit, en voor de tijd het duurt eventueel op server 2008 kan laten lopen.

[ Voor 3% gewijzigd door d-vine op 21-10-2015 19:53 ]

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:17

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Een service hoort juist onzichtbaar op de achtergrond te draaien. Wat zegt de documentatie van de programmatuur? Hoort er een scherm te komen die iets laat zien? Moet je dat venster zelf opstarten? Het lijkt er nu op dat je allerlei omwegen probeert te bewandelen die helemaal niet nodig zijn en ook helemaal niet hoort voor een programma dat als een service draait. Het hele principe van een service is dat het kan draaien zonder dat er iemand is aangemeld op het systeem, zodat als het systeem opnieuw is opgestart, er geen extra handelingen gedaan hoeft te worden om de dienst beschikbaar te hebben.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• d-vine
met aparte service account heeft het geen effect.
over de programmatuur; hoort inderdaad de service in de background te draaien zo far zo good. echter op het moment van starten van de service moeten er dus 3 tools (exe.) worden gestart die zichtbaar moet zijn op de desktop. Nu starten ze ook keurig maar net als de service op de achtergrond.
Die 3 tools zijn nodig om socket koppeling en bepaalde in en uitgaande meldingen te controleren/ monitoren
Misschien moet ik toch in de executiebles een oplossing zoeken zodat als die gestart worden alleen op de desktop te zien zijn ?

• Meekoh
Moet het perse die service zijn die de tools start? Kun je tegen die service zeggen doe maar niet starten die tools, dat doe ik zelf wel?

Computer says no

• d-vine
nee hoeft niet per de service zijn, als die start en apart de tools zou het moeten lukken alleen kan ik dat niet uit elkaar trekken volgens mij.

• Meekoh
bedoel je dat je niet kunt zorgen dat die service die tools niet start?
Er zijn namelijk genoeg opties om een .exe te starten als bijvoorbeeld een bepaald event in het eventlog staat. En wat zorgt er voor een event in het eventlog? Het starten van een service.

Computer says no

• d-vine
interessant, nog niet aan gedacht.
die service start altijd die tools daar kan ik niet omheen.
ik moet nu eerst even weer schone installer hebben want door al dat getest heb ik de boel om zeep geholpen , crash na paar minuten van een client.
Ga morgen even verder kijken, laat het wel even weten, dank voor meedenken nog.

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 28-11 16:59

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

d-vine schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 12:44:
Op een server2008 moet ik oude software testen of dit werkt.
Heeft het überhaubt ooit al eens gewerkt?

En zelfs al zou je dit technisch voor elkaar kunnen krijgen, dan is het ook maar de vraag of je dit moet willen.

Het draaiend krijgen van "oude" software met wat kunstgrepen op een OS gaan draaien waar geen mainstream support meer op zit, is beheers- en security technisch niet wenselijk.

Als je toch perse deze software onder dit OS moet draaien, volg dan deze oplossing
Wim-Bart schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 19:14:
[...]
Wil je een oplossing, doe dan gewoon zoals het moet. Maak een service account aan en log in met dit account als je Wilt interacten en laat de applicatie onder dit account starten.
Maak een service-account aan. Zet een machine neer die automatisch aanlogged met dit account en zorg dat na het aanloggen de juiste executables gestart worden. Op het moment dat er grafische interactie nodig is met een applicatie, dan is het geen background service. Punt.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• d-vine
nee nog nooit op een server2008 echt compleet gewerkt/ ingezet, oude software, niet meer door ontwikkeld. Programmeur weg, en daarmee de vraag kan het werken op server2008.
Het is software dat nog heeft gewerkt op NT, daarna met een change gemaakt is voor 2003 en toen stopte het op paar kleine dingetjes na.
Als het niet kan werken dan zei het zo, alleen als je het draaiend hebt, en alleen op 3 exe. die te zien moeten zijn hikt het leek het de moeite om ernaar te kijken.

[ Voor 4% gewijzigd door d-vine op 22-10-2015 19:59 ]

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:17

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als het op 2003 werkt zoals het hoort, kan je altijd nog 2003 in een VM draaien, zorgen dat de bak geen internet heeft (nadat je uiteraard alle beschikbare updates hebt toegepast) en er een goede, strakke firewall tussen zetten zodat er geen troep op kan komen (dus alleen de applicatie is te benaderen). Moet je natuurlijk nog wel een 2003 licentie hebben.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• d-vine
Het gaat om een standalone server zonder connectie met internet. En lokaal is er voorziening met firewalls op systemen van derden.
En die licentie of downgrade van een server2008 naar 2003 (wat niet meer beschikbaar is) was onder andere de reden om dit te proberen. En voor een paar jaar om het nog draaiende te houden in geval van dikke system crash je zo het kan installeren op een andere server.

• d-vine
blijkbaar als er iets in de installatie aangepast is, wordt alles compleet instabiel, bij client crasht de boel.
het was een poging waard voor deze noodoplossing, en zoals ik en andere al dachten niet wenselijk maar nooit geschoten is altijd mis.
Nog bedankt voor het meedenken, heb toch een aantal zaken nog kunnen proberen /uit sluiten helaas zonder effect.
Pagina: 1