Acties:
  • 0 Henk 'm!

• umbrellavs
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 20-05 20:29
Beste Tweakers,

Momenteel werk ik als assistent controller met als achtergrond HBO BE. Mijn werk spits zich voornamelijk op verbeteren van processen, rapportages en analyses. Ik wil mijzelf graag verder ontwikkelen naar Business Control. Het sturen van de organisatie (het bouwen van de tools om te sturen idem) en het advies geven trekt mij heel erg aan. Wat ik zie is dat het stukje BI steeds meer geïntegreerd word met Business Control. Om die reden wil ik eigenlijk die twee gaan combineren in een studie. Ik wil heel graag IT, Finance en Management in een studie combineren. Verder zou ik kennis willen krijgen van bijvoorbeeld SQL, SAS of R'. (ik zie dat dat veel wordt gevraagd) Nou was ik benieuwd of iemand mij advies kan geven welke studie of evt. welke cursus mij kan helpen. Zelf zat ik te denken aan Businessproces Management & IT aan de open universiteit.

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thecola
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:27
Interessant, ik lees even met je mee.

Ik heb HBO BE gedaan en ben op t moment in deeltijd bezig met de master Controlling. Echter, ik twijfel of ik misschien ook meer richting business control. Nog een master is voor mij wat overdreven maar misschien kan ik via cursussen o.i.d. de it-kant meer ontwikkelen.

toettoett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• umbrellavs
Thecola schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 13:03:
Interessant, ik lees even met je mee.

Ik heb HBO BE gedaan en ben op t moment in deeltijd bezig met de master Controlling. Echter, ik twijfel of ik misschien ook meer richting business control. Nog een master is voor mij wat overdreven maar misschien kan ik via cursussen o.i.d. de it-kant meer ontwikkelen.
Welkom :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruben0s
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:19
Ik ga dit topic ook volgen. Ben momenteel bezig met het laatste jaar van mijn studie bedrijfseconomie en wil ook meer richting de IT kant gaan. Tijdens mijn stage (implementeren van erp systeem) heb ik gezien dat kennis op het gebied van SQL en dergelijke rete handig is voor een bedrijfseconoom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTibben
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 30-07 15:43
Nou, ik sluit mij ook aan. Ik heb een Technische Bedrijfskunde opleiding afgerond, aanslutiend een zeer verkort traject Bedrijfseconomie waar ik mee bezig ben maar op korte termijn klaar mee ben en ik zit ook in de richting van BI te denken, en dan met name ook Businessproces Management & IT aan de OU. Echter zie ik ook vaak dat er certificaten zoals ITIL en BISL worden gevraagd. Is het dan slimmer om eerst die certificaten of eerst de Master er achter aan te doen... Keuzes keuzes :|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-09 03:32

PcDealer

HP ftw \o/

Wellicht kun je die certificaten inzetten voor een vrijstelling?

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Ik sluit me ook aan bij het rijtje geïnteresseerden. Ik ben na drie jaar 'assistent controller' (het heet hier wat anders) nu voor 2 dagen per week gedetacheerd als controller (vanwege tijdelijke karakter en beperkte tijd voornamelijk financial controller). De rest van de week (als assistent controller) ben ik voornamelijk bezig met cost control, rapporteren en analyseren.
Mij is de stijgende vraag naar ICT-vaardige (assistent-)controllers ook opgevallen en ik heb me ook geörienteerd op welke cursus ik kan doen om mijn HBO BE papier aan te vullen. Omdat de keuze reuze is en de baan ICT-controller eigenlijk nog niet bestaat is het denk ik lastig om er echt één antwoord op te geven.

Zelf ben ik voornemens om gewoon te beginnen met een cursus php/mysql/html en dat aan te vullen met een specifieke training voor een van de rapportagetools waar we nu mee werken. Zo'n cursus php/mysql/html is best easy als je wat basiskennis hebt maar je legt het gewoon wel vast. Vervolgens is het aan het bedrijf waar je werkt / komt te werken op welke manier ze daar verder mee willen. Elk bedrijf heeft tegenwoordig ongeveer zijn eigen rapportagetool wat het moeilijk maakt een ding te vinden wat voor iedereen aantrekkelijk is.
Door aan te tonen dat je gecertificeerd bent is het makkelijker om een bedrijf er van te overtuigen dat je meer in je mars hebt op dat gebied, laat vervolgens het bedrijf maar investeren in een cursus/opleiding voor het specifieke programma waarmee zij werken. Die cursussen zijn vaak namelijk best prijzig (denk >€ 500 per dag).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:20

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Controllers houden zich bij mijn weten bezig met procedures en het optimaliseren daarvan. Dan denk ik in de IT al snel aan zaken als ITIL (IT specifiek), Lean en Six Sigma.
Maar een financieel controller in de IT heb je eigenlijk alleen als je grote bedrijven hebt. Die gebruiken meestal flinke ERP systemen, dus als je dan als controller wat met financiele IT wilt zul je ook een flinke kennis moeten hebben van die specifieke ERP systemen.

Is daar een universitaire master voor? Nee, dat is gewoon in de praktijk kennis opdoen. Moet je ook niet generiek willen leren, want ieder bedrijf is daar anders in, zeker de multnationals. Tuurlijk, als je beursgenoteerd bent moet je aan compliancy voldoen. Maar dat kan op heel veel manieren; het gaat e om dat eea geborgd is. Hoe maakt volgens SOx echt niet zoveel uit.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Exin-cursussen er bij doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:10

Sport_Life

Solvitur ambulando

The Eagle schreef op zondag 25 oktober 2015 @ 19:36:
Controllers houden zich bij mijn weten bezig met procedures en het optimaliseren daarvan. Dan denk ik in de IT al snel aan zaken als ITIL (IT specifiek), Lean en Six Sigma.
Maar een financieel controller in de IT heb je eigenlijk alleen als je grote bedrijven hebt. Die gebruiken meestal flinke ERP systemen, dus als je dan als controller wat met financiele IT wilt zul je ook een flinke kennis moeten hebben van die specifieke ERP systemen.
De erp systemen bij grote bedrijven zijn aan alle kanten dicht getimmerd, dus al zou je de kennis hebben, dan nog kom je niet ver met een gebruikersaccount. Ivm functie scheiding is het niet handig dat een controller toegang heeft tot dat soort zaken, daar is de afdeling IT voor (en bij SAP ed meestal een externe consultant). Waar je als controller wel wat aan hebt is uitgebreide excel kennis (VBA, sql etc) daarmee onderscheid je je en bij de meeste bedrijven is excel een veel gebruikt systeem voor rapportages.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• umbrellavs
intressant, welke cursus zou dan een optie kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _vision
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 12-09 18:50
The Eagle schreef op zondag 25 oktober 2015 @ 19:36:
Lean en Six Sigma is veel meer voor proces en business analisten. Controllers houden zich vooral bezig met risicobeheersing, controles, procedures en rechtmatigheid en niet zo zeer met "performance improvement" van een organisatie.
Is daar een universitaire master voor? Nee, dat is gewoon in de praktijk kennis opdoen. Moet je ook niet generiek willen leren, want ieder bedrijf is daar anders in, zeker de multnationals. Tuurlijk, als je beursgenoteerd bent moet je aan compliancy voldoen. Maar dat kan op heel veel manieren; het gaat e om dat eea geborgd is. Hoe maakt volgens SOx echt niet zoveel uit.
Nou, veel controllers die ik heb gesproken heb toch een WO master bedrijfskunde of accountancy & controlling. Dan neem je veel theoretische baggage mee die je uiteraard aanvult met praktijkkennis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zkotz
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13-02-2024
Ervaring met SAS hier (en SQL en beginnend R). Het gaat niet zozeer om toolingkennis. Met SAS kun je rapportages en analyses maken, maar dat kan met Excel ook. Een tool als SAS is veel meer gericht op data mining en predictive modeling, een business analist moet (oneerbiedig gezegd) meer kijken naar cijfertjes over 'hoe gaat het nu, hoeveel is er verkocht, hoeveel klanten zijn er' etc.

Kijk eens naar het Venn-diagram van Conway als je in de richting van de data science wilt. Dan heb je het niet alleen over IT-tooling, maar ook over (theoretische) kennis van wiskunde en statistiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _vision
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 12-09 18:50
Volgens mij loopt het werk van een business controller, business analist en data analist / scientist nogal door elkaar heen in dit forum. :)

TS wil zich graag richten op business controlling, maar gezien zijn interesse in R en SAS ligt misschien data analist meer voor de hand. Op dat punt begint statistiek en wiskunde relevantere bagage te worden dan financiële en business kennis (hetzij mooi meegenomen natuurlijk). Aanvulling op wat zkotz hierboven zegt: lees je dan vooral in op de gebieden variantie en (multiple) regressie-analyse.
Pagina: 1