Toon posts:

HDD wordt niet herkend in bios

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo!

Ik heb een probleem en ik hoop hier de juiste plek gevonden te hebben om tot een oplossing te komen.

Ik heb vandaag een kleine upgrade aan mijn pc gedaan. Moederbord + CPU + geheugen vervangen.
Nu heb ik mijn oude HDD's gewoon aangesloten met de windows installatie van het oude Mobo etc met in gedachte dat ik kon proberen of ik gewoon in windows kon laden en anders een clean install zou doen.

Maar nu is het probleem dat de HDD niet gevonden word in de BIOS. Terwijl een oudere HDD wel word herkend.

Het gaat om een Samsung 500GB sata schijf die niet herkend word en een oude maxtor 80 GB die wel herkend word.

Het zijn beide sata schijfen alleen de maxtor is echt al een oudje.

Het moederbord is een ASrock 970 pro3 r2.0.

Ik heb geprobeerd te wisselen van ACPI en IDE en dan kan ik op de oude Maxtor windows installeren wat ik dan maar gedaan heb in de hoop iets verder te komen. Maar de Samsung word niet gevonden maakt niet uit wat ik probeer.

Kan iemand misschien hier wat licht op schijnen en mij in de goede richting helpen?
Mocht iemand meer info nodig hebben dan hoor ik het graag!

Alvast enorm bedankt!

Groeten,

Sven

• Jaer
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21-01 19:38
Probeer eens een andere sata aansluiting op je moederbord. Had ooit een bordje dat op poort 1 en 2 een HD niet zag en op 3 tm 6 geen problemen.

Verwijderd

Topicstarter
Dat heb ik ook gedaan met precies zelfde resultaat helaas :(

• Jaer
Bios ook al op default gereset? Klinkt suf maar kan ook helpen.

Je drive spint wel up en heeft power?;)

Verwijderd

Topicstarter
Ja heb ik ook gedaan. Drive spint zover ik weet wel op kan het moeilijk horen en voelen. Ik vind niks suf hoor... wie weet is het opeens een oplossing! :D

Verwijderd

Mocht je meerdere schijven aangesloten hebben probeer het dan eerst alleen met 1 schijf.

Verwijderd

Topicstarter
Als ik alles loskoppel en alleen de Samsung aangesloten laat, wordt ie wederom niet gevonden. Bedankt toch! :)

P.S vandaag met oude mobo en cpu deed hij het gewoon nog goed.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 21-10-2015 01:19 ]

• Jaer
Probeer nog even een andere stroom kabel op je hdd..

Verwijderd

Topicstarter
Goede tip... heb ik ook gedaan. Ik heb een modulaire PSU en heb een hele kabelboom vervangen. No luck...

Verwijderd

Het was beter geweest als je gelijk geformateerd had. Je oude OS laden op een nieuw MB is nooit een goed idee. Ik denk overigens niet dat het er mee te maken heeft dat hij niet herkend wordt. Het enige dat me te binnen schiet is de connectie van de sata aansluiting aan de harde schijf kant. Aangezien je aangeeft dat die wel draait. Probeer een andere kabel, mocht je dit nog niet gedaan hebben.

Verwijderd

Topicstarter
Ja ik weet niet al te goed idee. Met die kabel heb ik ook geprobeerd... no luck
Ik ga morgen de HDD eruit halen en aansluiten op oude mobo en kijken of ie het daar wel doet... doet ie het dan kan ik hem formateren en hopelijk doet ie het dan wel!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-01 16:25
-Heb je alle controllers aan staan in je bios?
-Probeer je hd op alle controllers?
Werkt je oude hd op alle controllers?
-Verwijder zoveel mogelijk hardware op je hd aansluitingen, misschien defecte dvd speler?
-Probeer te booten en dan ctrl alt delete, en boot weer, zie je nu wel de hd?
-Pc , de stroom kabel losmaken, dan pc start knop 5 seconde indrukken en vasthouden, dan pc weer starten met stroom, werkt dit?
-In bios de hd opstart tijd groter maken, helpt dit?

Verwijderd

Topicstarter
-Heb je alle controllers aan staan in je bios?
ja

-Probeer je hd op alle controllers?
Done, word niet gevonden.

Werkt je oude hd op alle controllers?
Oude werkt alleen op IDE

-Verwijder zoveel mogelijk hardware op je hd aansluitingen, misschien defecte dvd speler?
Alles los gehad, zelfde resulaat.

-Probeer te booten en dan ctrl alt delete, en boot weer, zie je nu wel de hd?
Nope

-Pc , de stroom kabel losmaken, dan pc start knop 5 seconde indrukken en vasthouden, dan pc weer starten met stroom, werkt dit?
Nope

-In bios de hd opstart tijd groter maken, helpt dit?
Ik zie geen optie hiervoor in de bios.

Bedankt voor de moeite, word erg gewaardeerd!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-01 16:25
http://hardforum.com/showthread.php?t=1677137
Zoek met google hier op,
ASrock 970 pro3+ hard disk not visible

• donderdraak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-07-2017
Heb je in bios een keuze uit SATA-300 en SATA-600 ?

Probeer eens die samsung forceren op sata-300

Want bepaalde schijven doen het niet op sata-600

[ Voor 20% gewijzigd door donderdraak op 21-10-2015 18:38 ]

Pagina: 1