Toon posts:

Nieuwe (primaire) monitor voor PC. Budget €1000,-

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Al enige tijd ben ik op zoek naar een nieuwe monitor. Momenteel heb ik een Dell U2713HM (2560x1440 60hz IPS scherm) en een TN scherm (met beroerde kijkhoeken en slechte kleurweergave). Het TN scherm is aan vervanging toe, terwijl de Dell m'n secundaire monitor moet worden. Kortom: ik ben op zoek naar een nieuwe primaire monitor.

Welke monitor zouden jullie aanbevelen? Ik wil graag een betere monitor dan de Dell die ik nu heb. M'n budget is flexibel. Ik ben bereid te betalen als ik waar voor mijn geld krijg, maar mijn max is wel rond de 1000 euro. Voor de beeldvorming: het scherm wordt gebruikt voor multimedia content. Ik ben geen grafisch designer, maar vind beeldkwaliteit en goed contrast wel belangrijk. Daarnaast speel ik in m'n vrije tijd enkele games (CS GO, GTA V). Ik sluit niet uit dat ik in de toekomst nieuwe (meer veeleisende) games wil spelen. Hoewel ik wel games speel, vind ik responsetimes niet heel belangrijk (zolang het rond de 6ms ligt is het prima).

Hardware die ik heb:
- GTX 780 Ti
- 4770k
- 8b RAM

In onderstaande aspecten van een scherm ben ik in het bijzonder geïnteresseerd (een aantal van deze moeten toch gerealiseerd kunnen worden lijkt mij met een budget van 1000 euro):
- G-sync (vooral wanneer het scherm een hogere resolutie heeft dan 2560x1440)
- Goede beeldkwaliteit (kan met IPS, maar ook TN-panelen zijn tegenwoordig een stuk beter dan vroeger)
- Hoge refreshrate
- Hoge resolutie (minimaal 2560x1440)
- Design (subjectief, maar dunne bezels vind ik wel mooi)

Gelet op bovenstaande, welke monitoren zouden jullie dan aanbevelen?

Het liefste heb ik onderstaand scherm:
http://tweakers.net/price...iphz-aluminium-zwart.html

Dit scherm lijkt mij ideaal vanwege IPS, G-sync, 100hz refreshrate, 21:9 en een resolutie van 3440x1440. Ik denk dat mijn 780 Ti nog wel in staat is om een redelijke game ervaring op het scherm te toveren, vooral vanwege G-sync. Vermoedelijk lukt dat niet op de allerhoogste settings in de nieuwste games, maar dan alsnog vind ik het niet erg om de settings wat omlaag bij te stellen.

Dit scherm heeft echter een groot nadeel: de prijs. Maar liefst 1300 euro betaal je voor deze monitor. Daarbij komt: het plaatje in de pricewatch laat een Acer logo zien op de behuizing, terwijl in werkelijkheid je een predator logo krijgt. Dit laatste vind ik jammer. Ik heb liever gewoon het Acer logo.

Er is vrij weinig bekend over dit scherm. Ook in het hele forum wordt deze monitor slechts enkele keren genoemd.

Wat vinden jullie? Is dit scherm zijn prijs waard?

Onderstaand scherm is volgens mij exact hetzelfde paneel, maar dan met FreeSync en max 75hz. Prijs is toch zo'n 250 euro goedkoper.
http://tweakers.net/price...edator-xr341ck-zwart.html

Een optie is om:
- 780 Ti te verkopen
- De XR341CK te kopen
- Twee R9390(x) te kopen en een CrossFire opstelling te draaien

Deze optie kost zo'n 200/300 euro meer dan het simpelweg aanschaffen van de G-sync variant, maar ik heb dan wel flink wat GPU kracht in m'n PC zitten (en in ieder geval genoeg voor dit scherm). Nadeel is alleen wel dat je 75hz hebt ipv 100hz en Freesync hebt ipv G-sync.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 20-10-2015 22:09 ]

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:10
Kun je "multimedia content" nader definiëren?
Als je hiermee bedoeld games spelen en films kijken, dan zet ik mijn vraagtekens bij de gestelde eisen en zou je mijns inziens ook met een aanzienlijk simpeler scherm uit de voeten kunnen, of je zou misschien voor 4k kunnen gaan, zodat je ook de komende jaren op filmgebied niets te kort zal komen.

Verwijderd

Topicstarter
Met multimedia content bedoel ik inderdaad games spelen, films kijken, internet browsen maar ook productiviteitswerkzaamheden waarbij ik veel met excel-bestanden werk. Een hoge resolutie (vanwege veel werkruimte) is dan wel prettig.

Het wordt m'n primaire monitor, dus dit moet een goed scherm zijn. Daarbij wil ik graag een beter scherm dan de de Dell U2713HM die ik nu heb. En 'beter' is dit scherm als het de functionaliteiten biedt die ik eerder noemde (hoge refreshrate, g-sync enz.).

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17-04 11:17

FeaR

In GoT we trust

CEA > CAA

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:44
Valt onder film kijken ook serie"s? Zoniet dan kan je eens kijken naar een 21:9 scherm. Ideaal voor film en games.

• TheunG
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 12-02-2021

TheunG

Voor al uw bouwproblemen

Al gekeken naar de Asus ROG Swift PG278Q? Dit is voor mij een hele goed keuze geweest en voldoet aan de meeste eisen van jou (Design subjectief, maar dunne bezels vind ik wel mooi). Design is subjectief zoals je al zegt.

pricewatch: Asus Republic Of Gamers Swift PG278Q Zwart

De g-sync zorgt ervoor dat je weinig tot geen last hebt van stuttering. Games lopen hierdoor al lekker bij 40frames.

Zelf heb ik de 780, draai alles op high ~ 60 frames. 144 zul je niet snel halen en dat is ook nergens voor nodig. Als je toch het geld hebt, is dit een mooie (naar mijn mening) keuze.

Succes met het uitkiezen!

Specs: Asus Sabertooth 990FX R2.0, AMD FX-8320, Kingston HyperX Predator KHX28C12T2K2/8X, Asus GTX780-DC2OC-3GD5 & Asus ROG Swift

• loki504
kijk ook eens naar pricewatch: Asus Republic Of Gamers Swift PG279Q Zwart een van de nieuwste monitoren. maar .wel 165hz ips.

• TheunG

TheunG

Voor al uw bouwproblemen

loki504 schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 09:28:
kijk ook eens naar pricewatch: Asus Republic Of Gamers Swift PG279Q Zwart een van de nieuwste monitoren. maar .wel 165hz ips.
Dat is inderdaad een mooi scherm, alleen het heeft 2 'nadelen'. (als je dat als nadelen beschouwd natuurlijk)

reactie tijd is 4 ms
refresh rate is 165hz, wat je waarschijnlijk nooit echt gaat behalen.

Natuurlijk is daarin tegen het IPS scherm veel mooier!

Specs: Asus Sabertooth 990FX R2.0, AMD FX-8320, Kingston HyperX Predator KHX28C12T2K2/8X, Asus GTX780-DC2OC-3GD5 & Asus ROG Swift

• loki504
TheunG schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 09:30:
[...]

Dat is inderdaad een mooi scherm, alleen het heeft 2 'nadelen'. (als je dat als nadelen beschouwd natuurlijk)

reactie tijd is 4 ms
refresh rate is 165hz, wat je waarschijnlijk nooit echt gaat behalen.

Natuurlijk is daarin tegen het IPS scherm veel mooier!
`
klopt 4ms is wat minder. maar 165 hz heeft ook voordeel pre 60 fps. al is dat in vergelijking met 144 niet zo groot als 60/75 naar 144.

misschien kan je je pc meenemen en ze allebei testen?

[ Voor 5% gewijzigd door loki504 op 21-10-2015 09:36 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik kijk inderdaad ook series. 21:9 schermen zijn mooi, maar wel erg duur. 2560x1080 schermen vind ik maar niets, dus dan kom je snel uit op 3440:1440. Deze schermen hebben echter vaak een 60hz IPS/TN paneel en ik vraag me af of ik zonder G-sync wel een acceptabele game ervaring krijg.

Deze bijvoorbeeld: pricewatch: LG 34UM95C Zilver, Zwart

De Asus schermen zijn beiden mooi. De bezels ogen redelijk dun op het plaatje. De P278Q heeft wel een TN-paneel. Hoe zit het met de beeldkwaliteit op die monitor? Ik las laatst dat TN qua horizontale kijkhoeken niet zo slecht meer zijn, maar dat verticale kijkhoeken nog steeds drama zijn.

De P279Q zou het beste zijn. IPS, hoge refreshrate en G-sync. Maar de meerprijs is wel 230 euro ten opzichte van de P278Q. Lastig is alleen dat deze schermen doorgaans niet te vinden zijn in de schappen van de lokale media markt. Ik wil ze het liefst eens in het echt zien.

Ik vind het rode licht niet zo mooi. Hopelijk kan dat uitgezet worden?

Overigens, als ik een G-sync monitor heb en een secundaire monitor zonder G-sync en ik sluit ze beiden aan op dezelfde GPU, werkt G-sync dan gewoon?

G-sync is wel een voordeel, maar ik dacht altijd dat je hier pas echt wat aan hebt als je framerate tussen de 30 en 50 FPS ligt. Merk je het ook als je toch al 60+ fps haalt?

@loki504 hoe bedoel je dat 165hz voordeel heeft pre 60 fps?

UHD zou natuurlijk ook kunnen, maar dan gaat m'n GPU het wel echt lastig krijgen met games. G-sync is dan wel echt een must. Daarbij komt: als UHD niet goed draait, schakel je niet zo makkelijk om naar QHD vanwege het ontbreken van 1 op 1 schaling van pixels. Om nog maar te zwijgen over schalingsproblemen van software.

Hoewel: dit laatste kan softwarematig opgelost worden en wordt (als het goed is) in de toekomst steeds beter.

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 21-10-2015 10:37 ]

• TheunG

TheunG

Voor al uw bouwproblemen

Verwijderd schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 10:21:

Ik vind het rode licht niet zo mooi. Hopelijk kan dat uitgezet worden?
Jup dit kan uitgeschakeld worden
Overigens, als ik een G-sync monitor heb en een secundaire monitor zonder G-sync en ik sluit ze beiden aan op dezelfde GPU, werkt G-sync dan gewoon?
G-sync zit in het scherm, je zal dus beide schermen gewoon kunnen aansturen.
G-sync is wel een voordeel, maar ik dacht altijd dat je hier pas echt wat aan hebt als je framerate tussen de 30 en 50 FPS ligt. Merk je het ook als je toch al 60+ fps haalt?
G-sync zorgt er onder andere voor dat je een soepel beeld hebt bij een lage framerate. Zodra je boven de 60 frames uitkomt, betekend dit dat de videokaart genoeg vermogen heeft om de processen aan te sturen. Het kan zo zijn dat hij zichzelf dan terug throttled, waardoor framerate omlaag gaat. Dit vangt G-sync ook op.

• loki504
Verwijderd schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 10:21:

@loki504 hoe bedoel je dat 165hz voordeel heeft pre 60 fps?
.
net als met 144hz

is de kans pre 60 fps groter dat je sneller een nieuwe frame krijgt als met bv 60hz. waardoor de ervaring beter is als met een 60hz scherm. de fps zullen immers nooit gelijk lopen met de refresh rate van monitor.

of je gaar voor pricewatch: Acer Predator XR341CK Zwart en gaat over op het rode kamp. _/-\o_ of zeg ik nu iets wat niet mag :)

al vraag ik mij af wat deze boven de RoG te bieden heeft.

[ Voor 24% gewijzigd door loki504 op 21-10-2015 11:50 ]

• TheunG

TheunG

Voor al uw bouwproblemen

loki504 schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 09:35:
[...]

`
klopt 4ms is wat minder. maar 165 hz heeft ook voordeel pre 60 fps. al is dat in vergelijking met 144 niet zo groot als 60/75 naar 144.

misschien kan je je pc meenemen en ze allebei testen?
Hoe bedoel je de laatste vraag Loki? 8)

• loki504
TheunG schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 13:04:
[...]

Hoe bedoel je de laatste vraag Loki? 8)
naar een winkel om te bekijken welke monitor je het fijnste vind.

• TheunG

TheunG

Voor al uw bouwproblemen

Dat is een lastige zaak, beide schermen zijn staan meestal niet in computer winkels. Dat heb je als je in het hoge noorden woont. 8)7

• psnepvangers
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 08-04 14:17
Ik heb zelf de Acer XR341CK, en ik heb er absoluut geen spijt van. Ik zou hem alleen niet aanraden i.c.m. Nvidia kaarten, schijnt problemen te geven.

Op het moment gebruik ik nog een R9 290 Tri-X, welke enorm goed meekomt (Geen ultra settings in meeste games, maar toch zeker high op 3440x1440).

Ik wacht rustig op de nieuwe serie videokaarten van AMD.

Zou voor 3440x14440 alleen de Fury X geen beter keuze zijn dan de crossfire R9 390 die je voorstelt? Of wachten tot december voor de Fury X2, en hopen dat dat of qua prijs meevalt, of de prijs van de Fury X omlaag drukt.

Verwijderd

Topicstarter
Ik zou de XR341CK alleen halen als ik over zou stappen naar AMD. Met een nividia kaart ligt het sowieso niet voor de hand om dat scherm te halen.

Mag ik je vragen wat je zo prettig vindt aan het scherm?

is die R9 390 Tri-X een single kaart? Zo ja, dan zou ik met mijn GTX 780 Ti ook prima moeten kunnen gamen op 3440x1440 denk ik.

Heb jij op je XR341CK het Acer logo voorop? (of ook het predator logo?). En mag ik je vragen wat je er voor betaald hebt?

• loki504
De tri-x is een singel gpu ja.

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan overigens ook op de Asus PG348Q wachten. Een soortgelijke monitor als de Acer. Komt (naar verluidt) pas in januari volgend jaar uit. Ben benieuwd naar de prijs. Jammer genoeg is die nog niet bekend.

Verwijderd

Topicstarter
Het wordt trouwens toch de X34 monitor (g-sync variant). Ik las dat er wat problemen waren met deze monitor, maar dat dat gefixt is met een firmware update.

Voor mij is nu van belang hoe ik weet of de monitor die ik koop deze nieuwe firmware heeft. Hoe kan ik dat checken? Simpelweg navragen bij de winkel? En stel ik koop onverhoopt een exemplaar met gedateerde firmware, hoe kan ik dat dan up-to-date krijgen?

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 25-10-2015 22:26 ]

Pagina: 1