VRM Temperatuur Sapphire 290x

Pagina: 1
Acties:

• Jackson6
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Beste tweakers,

In mijn systeem hangt een Sapphire 290x met Corsair HG10 waterkoelingbracket i.c.m. Corsair Hydro H80i. Ik ben er erg tevreden over alleen de VRM temperatuur is wel heel erg hoog onder 100% load. Waar de GPU temperatuur niet boven de 57 graden uitkomt loopt de VRM1 temperatuur op tot 110 graden bij het draaien van furmark stress test.

Kan ik dit m.b.v. extra thermal pads verhelpen? Misschien dat iemand dezelfde kaart heeft en hier ook mee aan de slag is gegaan.

Alvast dank.

Verwijderd

Je moet een extra koeler over de vrm's heen zetten, dat kan passief maar als je niet voldoende airflow hebt kan dat nog niet voldoende zijn. Dit is het nadeel als je alleen de gpu gaat koelen en niet de hele videokaart met een fullcover blok.

• legendareN
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 28-09-2025
En tijdens realistische load? Want neem aan dat je niet de 290 hebt gekocht om enkel en alleen naar furmark te kijken.

Verwijderd

Heb je geinstalleerd zoals hier dus met de fan van je videokaart?
http://www.corsair.com/en...r/hg10_installation_video

• Jackson6
  • Niet online
@Spliffire
Extra koeler gaat niet vanwege de Corsair HG10 Bracket, en ja de fan zit er gewoon in.

@legendareN
Ook met GTAV meette ik 100 graden.

Verwijderd

Dan maken de koelpads niet goed contact of de fan speed moet hoger?

• Jackson6
  • Niet online
Fan hoger maakt geen verschil, en het bracket zit gewoon goed gemonteerd dus de koelpads zouden gewoon goed moeten zitten, bracker loshalen en checken dan maar?

• ion
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

ion

Nieuwe koelpads halen dus. Of nogmaals goed montere om te controleren.

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-01 09:44

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Volgens mij mag een vrm prima 110 graden worden. Veel vrm's hebben een max temperatuur van 125 graden.
Geen idee of er een betere bron te vinden is, dit vond ik in 1min zoeken :p.

http://www.hardwarecanuck...peratures.html#post603575
A lot of VRMs are rated at 125°C (as they are usually power MOSFET chips, and those are normally rated at either 85°C or 125°C). As Soul mentioned, the VRMs vary between manufacturers (even 2 seemingly identical cards) so the best way to find out is to try to find the little chips near the PCI-E power connectors (usually 3-terminals at one end + grounding tab at the other) and look up their part numbers.

That said, you probably have 125°C rated chips given that your GPU still functions.
Wat dus ook wordt gesuggereerd, bekijk je vrm eens en zoek het partnummer op.

• Jackson6
  • Niet online
Dat heb ik ook gelezen ja maar in verschillende reviews en benchmarks lees ik bij stresstests een temperatuur uit van om en nabij de 75 graden, dat zou dus gewoon haalbaar moeten zijn.

Ik ga morgen bij daglicht wel even de kaart demonteren en goed kijken.

Verwijderd

Ik ben benieuwd of die koelpads wel op de goede plek zitten en goed genoeg contact maakt want deze vrm temps zijn veel te hoog en zo mis je weer heel wat oc potentie als je dat zo willen benutten.

• Yamotek
  • Registratie: Oktober 2011
  • Nu online
Zelf heb ik een paar dagen geleden ook de HG10 op de GPU gezet. De GPU temps zelf (1 Ghz core) komen tussen de 60-65C uit. De VRM gaat langzaam omhoog naar zo'n 86C dus inderdaad hoger dan de reference. Ik heb het idee dat het komt omdat het 'koelvlak' maar ruwweg 1/3 van de oppervlakte heeft tenopzichte van de reference koeler, er zitten namelijk geen koelvinnen op.

Tijdens het proberen van een OC stop ik de test maar als de VRMs 95C aantikken, hoger wil ik niet gaan vanwege de risico's.

Als oplossing zit ik er dus even over na te denken om extra 'koelvinnen' voor de fan neer te zetten zodat de VRMs iets meer airflow oppervlakte krijgen. Of dit zin heeft weet ik ook niet helemaal maar het is inderdaad niet lekker om over te gaan klokken terwijl de core temp zeer laag is...

Edit: ik ben natuurlijk vergeten te melden dat dit over een Reference Sapphire 290x gaat

Edit2: Ik zie dat de TS dezelfde oplossing al had met extra koelvinnen plaatsen.
Ook wil ik even melden dat het bij mij 1 van de 2 VRM temperaturen zijn die hoog zijn, VRM 1 95C max (toen sloot ik de test af met een OC op m'n kaart) en VRM2 heeft maar 53C max...

[ Voor 18% gewijzigd door Yamotek op 25-10-2015 20:51 ]

Pagina: 1