Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waarez
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 24-09 22:10
Ik zoek een?
5.1 compleet stijlvolle audio set met hoge staanders (liefst aluminium afwerking) met subwoofer en draadloze achterspeakers (komen achter de zetel)

Wat is je budget?
Maximum zou 620 euro zijn

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Ik zou het praktisch enkel en alleen gebruiken om tv, films en series (via men media player of TV, en dus niet via de meegeleverde bluray speler) af te spelen. De beleving moet gewoon top zijn. Er zou slechts zelden muziek op gespeeld worden

Wat heb je zelf al gevonden?
ik dacht aan een LF BH9540: http://www.homecinemacent...y-181641/lg-bh9540tw.html. Deze krijgt op thrusted reviews een 9/10 en biedt overigens 9.1 geluid + is stijlvol binnen het interieur

Welke vragen heb je hier nog over?
Ik vraag me vooral af hoe de geluidskwaliteit in de praktijk zal meevallen. Zoals gezegd, het setje zou voornamelijk gebruikt worden om films of series te bekijken. Volgens reviews op diverse websites zou deze lg 9.1 audio set ook veel beter geluid produceren dan zeg maar een Samsung setje van een paar honderd euro. Zou dit kloppen? Het ziet er alleszins een interessante set uit.

Ik vraag me af wat jullie nog kunnen aanraden, aangezien dit setje tegen de limiet van men budget zit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14-10 14:13
Puur voor films zal het wel gaan, maar ik denk dat je beter een degelijk 5.1 set kunt zoeken. Wat een nadeel van deze sets is, is dat de sattelieten te klein zijn om de lage middentonen/hoge bassen weer te geven. De subwoofer compenseert dit door hoger te gaan spelen. Dit zorgt er echter voor dat de sub richtingsgevoelig wordt (basstonen zijn niet richtingsgevoelig, hogere tonen wel) en je dus kunt horen waar de sub staat. Daarnaast komt dit de strakheid van de bassen niet ten goede en hebben deze subwoofers niet de capaciteiten om hard, strak laag weer te geven, dus wordt het een rommelig geluid. Dit is voor muziek dus een bottleneck, voor films zal je het minder snel merken.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13-10 13:05
9.1 geluid met 6 speakers?

Edit: Lijkt erop dat deze set ook dolby atmos ondersteund al wordt dat niet vermeld in de omschrijving. Bij de specificaties hebben ze het over 9.1 maar in de tekst over 5.1. Maar als je de foto's bekijkt lijkt het erop dat de staanders aan de bovenkant ook nog een speaker hebben. Dan zal dat geluid via het plafond weerkaatst worden om een dolby atmos ervaring te creeeren. Opzich niet gek dan voor dat geld en ik zie ook steeds meer dolby atmos aanbod langskomen op nieuwsgroepen.

Volgens mij hoort het dan ook eigenlijk 5.1.4 surround te heten ipv 9.1.

[ Voor 91% gewijzigd door Malt007 op 21-10-2015 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_Scratch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14-10 20:42
Als je dan al opzoek bent naar een stijlvol systeem, maar niet grote zuilen wilt hebben zou ik eerder kijken naar een systeem van een bekend audio merk. De betere merken weten vaak een stuk beter/mooier/voller geluid te krijgen uit systemen die gebruik maken van kleine/slanke speakers.

De subwoofer van het LG setje is tevens passief en heeft een diameter van 6,5 inch. Deze zal wel wat laag kunnen produceren, maar behaalt bij lange na niet de kracht en volume van een actieve sub. De versterker/receiver/speler van de LG is een alle in één apparaat. Allemaal leuke getallen qua vermogens etc. maar kwalitatief zal hij een receiver dan een degelijk merk niet kunnen evenaren. De aansluitmogelijkheden zijn ook vrij beperkt.

Wellicht is dit een idee:

http://www.teufelaudio.nl...200-5.1-set-m-p14855.html

of

http://www.teufelaudio.nl...-mk2-5.1-set-s-p9480.html

Met

pricewatch: Pioneer VSX-323-K
of
pricewatch: Yamaha RX-V473 Titanium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waarez
Uiteindelijk ben ik tot de beslissing gegaan om Philips Zenit CSS5530B(http://www.homecinemacent...ilips-zenit-css5530b.html) te kopen.

Ik heb deze getest en besloten hem meteen terug te sturen.. De subwoofer maakte een constant geluid tijdens stille momenten.. Na wat tweaken van instellingen, veplaatsen van de subwoofer, kon ik het maar niet weg krijgen.
Eveneens was perfecte lipsync via tv ook niet mogelijk zonder elke keer deze te moeten instellen.

Wat heb ik dus besloten:
Ik ga een receiver kopen met 2 degelijke vloer speakers (en mogelijk nog geen subwoofer)..

Na het bekijken van heel wat topics hier, en na mijn recentelijke ervaring, begin ik te denken dat je met een goede hifi stereo set vaak beter (en correcter) geluid kan produceren dan met all-in-one setjes van 600 euro. Wat denken jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Waarez schreef op woensdag 02 december 2015 @ 18:39:
Na het bekijken van heel wat topics hier, en na mijn recentelijke ervaring, begin ik te denken dat je met een goede hifi stereo set vaak beter (en correcter) geluid kan produceren dan met all-in-one setjes van 600 euro. Wat denken jullie?
Hier trap je een open deur in. ;)

Met losse componenten zet je zeker iets beters neer dan met een standaard setje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waarez
Als vloerspeakers dacht ik aan iets van:

- Speakers: Jamo S 426 (http://tweakers.net/product/291358/jamo-s-426/reviews/) -> 199 euro bij Hifi Corner voor 2! :O

- Receiver: Denon x1100w (pricewatch: Denon AVR-X1100W) -> HDMI 2.0.. maar wel 8 Ohm.. komt dit goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12-10 21:11
Ja hoor volgens mij wel, gesloten grote boxen hebben wel wat extra versterking nodig om luid te spelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14-10 14:06

FeaR

In GoT we trust

De fysieke grootte van de speaker zegt niets over of deze makkelijk is aan te sturen. Dat hangt van de gebruikte componenten af.

Betreffende de 8 Ohm van de Denon: zie de FAQ. Getallen links laten liggen en niet op letten, maakt het onnodig lastig en matchen van cijfers hoeft niet en is haast onmogelijk. Een speaker en receiver zijn voorbeeld niet 8 Ohm, een speaker fluctueert over het gehele bereik en de versterker zal zich daar op aanpassen tot binnen de grenzen van het apparaat. Gelukkig is 99,9% van het spul wat je koopt binnen die grenzen. Pas exotische speakers die bijvoorbeeld op 1 Ohm uitkomen worden een probleem.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waarez
Ik dank jullie beide voor de tip en uitleg!
Andere suggesties voor receivers / speakers hoor ik graag.

In een receiver wil ik vooral dat deze HDMI 2.0 heeft, configureerbaar is per poort (mogelijk kunnen alle receivers dit standaard, geen idee.. betreffende lipsync, sound modus, equalizer), bluetooth heeft en een output van minstens 100-120 watt per poort..

Aantal kanalen zou ik op 5.1 willen mikken voor later uitbreiding.

[ Voor 10% gewijzigd door Waarez op 02-12-2015 22:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Vanwaar die geëiste output van 100 - 120 Watt per kanaal? Dat ga je met je budget namelijk echt niet redden en is ook nergens voor nodig.

Veel merken geven specificaties leuk op met 150 - 200 Watt per kanaal, maar dat is allemaal gemeten volgens een niet representatieve manier: gemeten op één kanaal bij 6 Ohm, 1000 Hz en veelal met > 1% THD. Je moet eigenlijk naar de specs kijken die op worden gegeven bij twee kanalen op 20 - 20.000 Hz en met < 0,1% THD. Dan zal je zien dat het vermogen een stuk minder is, maar wel realistischer opgegeven. Waar je met gebruik van 5 kanalen nog minder over houdt natuurlijk. Als je een receiver wilt die echt 100 - 120 Watt per kanaal doet moet je naar de topmodellen. De instap zit veelal rond de 20/30 - 70 Watt per kanaal. Nog steeds meer dan genoeg voor de gemiddelde woonkamer, want daar gebruik je maar een paar Watt per kanaal.

Denon zit met de AVR-X1100 qua opgegeven er tussen in: wel twee kanalen maar nog steeds 1000 Hz.Ze hadden ook de 145 Watt neer kunnen zetten, zo geven veel fabrikanten de specificaties op. Het zegt niets, maar de gemiddelde consument vindt hoge getalletjes nu eenmaal leuk. Voor het vergelijk: de Denon AVR-X1200W heeft bij 5 kanalen op 8 Ohm nog "maar" 69,9 Watt over bij 0,1% THD. En dat is dan gemeten en niet opgegeven.

Maar nogmaals: vergeet ook het vermogen. Het zegt niets en voor de gewone huiskamer moet het voldoende zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waarez
FeaR schreef op donderdag 03 december 2015 @ 07:32:
Vanwaar die geëiste output van 100 - 120 Watt per kanaal? Dat ga je met je budget namelijk echt niet redden en is ook nergens voor nodig.

Veel merken geven specificaties leuk op met 150 - 200 Watt per kanaal, maar dat is allemaal gemeten volgens een niet representatieve manier: gemeten op één kanaal bij 6 Ohm, 1000 Hz en veelal met > 1% THD. Je moet eigenlijk naar de specs kijken die op worden gegeven bij twee kanalen op 20 - 20.000 Hz en met < 0,1% THD. Dan zal je zien dat het vermogen een stuk minder is, maar wel realistischer opgegeven. Waar je met gebruik van 5 kanalen nog minder over houdt natuurlijk. Als je een receiver wilt die echt 100 - 120 Watt per kanaal doet moet je naar de topmodellen. De instap zit veelal rond de 20/30 - 70 Watt per kanaal. Nog steeds meer dan genoeg voor de gemiddelde woonkamer, want daar gebruik je maar een paar Watt per kanaal.

Denon zit met de AVR-X1100 qua opgegeven er tussen in: wel twee kanalen maar nog steeds 1000 Hz.Ze hadden ook de 145 Watt neer kunnen zetten, zo geven veel fabrikanten de specificaties op. Het zegt niets, maar de gemiddelde consument vindt hoge getalletjes nu eenmaal leuk. Voor het vergelijk: de Denon AVR-X1200W heeft bij 5 kanalen op 8 Ohm nog "maar" 69,9 Watt over bij 0,1% THD. En dat is dan gemeten en niet opgegeven.

Maar nogmaals: vergeet ook het vermogen. Het zegt niets en voor de gewone huiskamer moet het voldoende zijn.
Veel nieuwe informatie! Dankjewel. De exacte specificaties voor deze Denon X1100 lijken met niet zo evident om op te sporen. Op de officiële productfiche (http://www.denon-hifi.nl/...ter/avreceivers/avrx1100w) kom ik wel dit tegen:

Uitgangsvermogen (6 ohm, 1 kHz, 0.7% 2ch Drive): 120 Watt

Dit will zeggen dat ik bij 2 Channel dus 2 speakers van ieder 120 Watt kan aansluiten?
Van zodra ik een subwoofer toevoeg, en het dus 2.1 is, geldt dit niet meer?
Kan Q Acoustics 2050i vloerstaanders nemen en later nog uitbreiden (één speaker is 25Watt tot 150 Watt als ik het goed heb)? Of zal ik voldoende moeten nemen met minder zware speakers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waarez
Overigens twijfel ik wel tussen de 1100W en de 1200W.. Welke scoort het beste?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rickz
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08-10 15:28
Is het geen idee om voor luidsprekers 2e hands te kijken? Staan vaak mooie luidsprekers tussen.

Voorbeeldjes:
http://www.marktplaats.nl...0afa33e3a&previousPage=lr

Laatste zelfs een 5.0 setje.

Heb zelf ook een nieuwe receiver gekocht en de luidsprekers 2e hands. Als ze bij het testen prima spelen en alle foamranden zijn nog heel kunnen ze vaak nog jaaaaaren mee :Y

Known as dlm | PSN ID = Rickz1989

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Nogmaals: die opgegeven waardes zeggen niets. Speakers zijn niet 6 Ohm en spelen niet alleen op 1000 Hz. Je speakers fluctueren in weerstand van een paar Ohm tot soms tientallen en het frequentiebereik is niet 1000 Hz, maar 20 - 20.000 Hz. Die waardes kan je dus niet tegen een speaker aanhouden. Waarbij je ook geen 120 Watt nodig hebt om een speaker aan te sturen, slechts een paar Watt. Je hoeft de cijfertjes niet te matchen. Kies speakers op de klankkleur door te gaan luisteren of desnoods op looks, maar niet omdat de speaker 100 Watt is en de receiver 120 Watt. Je kan ook speakers met opgegeven 150 Watt aansluiten op de Denon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chic de Friemel
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 10-09 09:09
De voordelen van de 1200 t.o.v. 1100:
- HDCP 2.2 support
- Dolby Atmos
- DTS-X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waarez
Top! Dankjewel allemaal.

Het zal iig de Denon x1200W worden.

De speakers ga ik 2e hands proberen te vangen.
De marktplaats aanbieding van de Boston A250 vind ik zeer interessant! Ik kijk nog even verder..
Mijn vrouw heeft aangegeven liever geen zwarte vloerstaande speakers te nemen vanwege conflicten in het interieur. Het zal dus sowieso een lichtere houtkleur of witte glans moeten worden. Maar goed, keuze genoeg zo te zien!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hades.NL
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
De 1200w is nu bij Redcoon voor €349,- te koop. Dat scheelt weer €44,- ten opzichte van pricewatch: Denon AVR-X1200W ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waarez
Hades.NL schreef op donderdag 03 december 2015 @ 13:35:
De 1200w is nu bij Redcoon voor €349,- te koop. Dat scheelt weer €44,- ten opzichte van pricewatch: Denon AVR-X1200W ;)
Zag het ook net. Perfect, top! Thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waarez
Ik zoek een?
2 vloerstaande speakers die aansluiten bij mijn net aangekochte receiver Yamaha RX V-479

Wat is je budget?
600-700 is het uiterlijke maximum dat ik wil uitgeven. Ik zoek een oplossing die het meeste waar bied voor mijn geld. Indien de speakers goedkoper uitvallen, zou ik durven opteren om ook een subwoofer en center speaker te kopen

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Voornamelijk om films en series te kijken. Af en toe zal er ook wel een muziekje opstaan

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik heb een grote voorkeur voor de Q Acoustics 2050i (299 euro per speaker), maar betwijfel of ze al dan niet een overkill zijn als ik het voornamelijk zal gebruiken voor films en series.
Ook dacht ik aan de Jamo S426, maar daar lees ik dan weer dat de laag en middenweergave niet speciaal is. Ik heb momenteel nog geen subwoofer.

Welke vragen heb je hier nog over?
Wat denken jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Aangezien je een tweede topic hebt geopend voor je reeds lopende zoektocht naar een nieuwe audioset, heb ik deze samengevoegd. Meerdere topics op deze manier is ongewenst.

Heb de topic titel wel wat algemener gemaakt zodat deze beter past bij je huidige stand van zaken.
Wat denken jullie?
Dat deze vraag weinig zinvol is en dat je beter naar speakers kan gaan luisteren. Smaak qua geluid is persoonlijk en elk merk/type klinkt anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waarez
S1NN3D schreef op woensdag 09 december 2015 @ 10:22:
[mbr]Aangezien je een tweede topic hebt geopend voor je reeds lopende zoektocht naar een nieuwe audioset, heb ik deze samengevoegd. Meerdere topics op deze manier is ongewenst.

Heb de topic titel wel wat algemener gemaakt zodat deze beter past bij je huidige stand van zaken.[/mbr]

[...]

Dat deze vraag weinig zinvol is en dat je beter naar speakers kan gaan luisteren. Smaak qua geluid is persoonlijk en elk merk/type klinkt anders.
Ok thanks.. enkel heb ik hier niet meteen een hifi winkel in de buurt. Ik ga er vanuit dat een kwalitatieve speaker dan ook gewoon goed geluid produceert, ook al is sprake van een variërend geluid tussen verschillende merken en modellen. Vergelijk het met een goede klassieke bordeaux wijn die iedereen graag lust, ook al zijn er verscheidene andere smaken en varianten op de markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markje1
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13-10 21:59
Op marktplaats worden ook regelmatig sets aangeboden, wie weet valt er met een verkoper wel te regelen dat je de aangeboden speakers kan beluisteren op je eigen versterker.
voorbeeld: http://www.marktplaats.nl...0afa33e3a&previousPage=lr

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaas
  • Laatst online: 14-10 20:24
Ik heb zelf de s426 set van Jamo gehad. Er komt leuk geluid uit maar viel mij toch echt wat tegen.

Heb ondertussen de s606 van Jamo en die bevallen al stukken beter. Het aantal watts mak inderdaad niks uit. Ik heb een versterker die 50 watt per kanaal uitstuurt en dat gaat behoorlijk hard!

don't mind me

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

FeaR schreef op donderdag 03 december 2015 @ 10:01:
Nogmaals: die opgegeven waardes zeggen niets. Speakers zijn niet 6 Ohm en spelen niet alleen op 1000 Hz. Je speakers fluctueren in weerstand van een paar Ohm tot soms tientallen en het frequentiebereik is niet 1000 Hz, maar 20 - 20.000 Hz. Die waardes kan je dus niet tegen een speaker aanhouden. Waarbij je ook geen 120 Watt nodig hebt om een speaker aan te sturen, slechts een paar Watt.
Misschien ten overvloede, maar Hulde met een hoofdletter voor deze moderator.
De kwaliteit van je geluid zit in de eerste paar Watt afgegeven vermogen door je versterker (waarvan de gebruikte speakers meestal veel minder dan 1% omzetten in geluid).

Een paar feitjes op een rij:
- een verdubbeling van afgegeven vermogen geeft een verhoging van 3 dB aan volume (1 dB verschil is nauwelijks waarneembaar door het menselijk oor)
- een speakerset met een SPL van 85 dB/Wm heeft 32x meer vermogen nodig als een speakerset met een SPL van 100 dB/Wm om hetzelfde volume te bereiken.
- een speakerset met een SPL van 85 dB/Wm heeft een efficientie van net iets minder dan 0,2%
- efficientie zegt helemaal niks over de geluidskwaliteit, het zegt alleen maar iets over de hoeveelheid energie die wordt omgezet in geluid (lawaai). Erg efficient zijn: megafoon en sirene, maar die klinken vreselijk (bij de sirene is dat ook de bedoeling).
- zoals de moderator terecht aangeeft: speakers hebben een nominale impedantie, dat is heel iets anders dan een vaste weerstand. De impedantie is een weerstand die afhankelijk is van de weergegeven frekwentie (maar meestal wordt gemeten bij 1000 Hz).
- een klasse-A versterker (beste kwaliteit) heeft een theoretische efficientie van nog geen 20% en in de praktijk is het zelfs nog lager. Een klasse-B versterker kan in theorie 70% halen, maar gemiddeld mag je blij zijn met 50%. Al die draadloze Bluetooth-setjes gebruiken dan ook een klasse-D versterker die theoretisch 100% efficientie behalen, maar in praktijk 85-92%
- Veel liefhebbers van buizenversterkers gebruiken een versterker die hooguit 2x9 Watt kan produceren, maar met de juiste speakers (zeg 92-95 dB) gaan die dingen ongelooflijk hard en behouden ook bij volume hun A-klasse kwaliteit.

Kortom: het aantal Watts zegt helemaal niks (zeker niet PMPO t.o.v. RMS), de kwaliteit zit echt in de eerste 3 echte Watts en 2x3 Watt aan muziek kan behoorlijk hard zijn kan ik u vertellen.

• Waarez
Verwijderd schreef op donderdag 10 december 2015 @ 06:32:
[...]

Misschien ten overvloede, maar Hulde met een hoofdletter voor deze moderator.
De kwaliteit van je geluid zit in de eerste paar Watt afgegeven vermogen door je versterker (waarvan de gebruikte speakers meestal veel minder dan 1% omzetten in geluid).

Een paar feitjes op een rij:
- een verdubbeling van afgegeven vermogen geeft een verhoging van 3 dB aan volume (1 dB verschil is nauwelijks waarneembaar door het menselijk oor)
- een speakerset met een SPL van 85 dB/Wm heeft 32x meer vermogen nodig als een speakerset met een SPL van 100 dB/Wm om hetzelfde volume te bereiken.
- een speakerset met een SPL van 85 dB/Wm heeft een efficientie van net iets minder dan 0,2%
- efficientie zegt helemaal niks over de geluidskwaliteit, het zegt alleen maar iets over de hoeveelheid energie die wordt omgezet in geluid (lawaai). Erg efficient zijn: megafoon en sirene, maar die klinken vreselijk (bij de sirene is dat ook de bedoeling).
- zoals de moderator terecht aangeeft: speakers hebben een nominale impedantie, dat is heel iets anders dan een vaste weerstand. De impedantie is een weerstand die afhankelijk is van de weergegeven frekwentie (maar meestal wordt gemeten bij 1000 Hz).
- een klasse-A versterker (beste kwaliteit) heeft een theoretische efficientie van nog geen 20% en in de praktijk is het zelfs nog lager. Een klasse-B versterker kan in theorie 70% halen, maar gemiddeld mag je blij zijn met 50%. Al die draadloze Bluetooth-setjes gebruiken dan ook een klasse-D versterker die theoretisch 100% efficientie behalen, maar in praktijk 85-92%
- Veel liefhebbers van buizenversterkers gebruiken een versterker die hooguit 2x9 Watt kan produceren, maar met de juiste speakers (zeg 92-95 dB) gaan die dingen ongelooflijk hard en behouden ook bij volume hun A-klasse kwaliteit.

Kortom: het aantal Watts zegt helemaal niks (zeker niet PMPO t.o.v. RMS), de kwaliteit zit echt in de eerste 3 echte Watts en 2x3 Watt aan muziek kan behoorlijk hard zijn kan ik u vertellen.
Wauw. Enorm informatief! Bedankt.
Ik heb besloten de 2x Jamo C95 te kopen om te beginnen met een stereo sound. Vanavond krijg ik ze toe! Let's hope for the best :)

Verwijderd

Beste @Waarez,
Ik zou zelf nooit hebben gekozen voor Jamo (al heb ik ze ooit wel eens gehad en hebben ze me veel plezier gebracht). Nah, raar bericht, Jamo is geen goede opbouw van je installatie, IMHO. Maar ik bouw wel, maar gewoon voor de hobby, niet met enig doel, ik maak amper ooit iets af. Goede muziek is belangrijker dan goede weergave.
Het is wel een knap setje zo te zien, die Jamo en voor een prijs waar je amper zelf voor kunt bouwen. Je kunt zelf iets leuks bouwen (vergelijkbaar met de Jamo) voor 400 euro, maar dan moet je er wel 100 uur werk bij rekenen. Kortom: goed gedaan. Zelf bouwen loont alleen als je er ervaring mee op wilt doen, of iets unieks wilt hebben. Mijn oom is kunstenaar en heeft ooit eens een uniek stel boksen in elkaar gezet, die klonken magistraal. Die heeft hij aan zijn zoon gegeven, mijn neef dus, en daarna heeft hij volgens hem betere boksen gebouwd. Nou beter? Wel heel veel duurder, maar ze klinken voor geen meter....
Pagina: 1