Wat is planetbase?
Planetbase is een survival city builder. Hiermee is het vergelijkbaar met games als Banished. De speler start met een beperkte hoeveelheid inwoners en resources en zal door plaatsing van gebouwen zijn kolonie groter moeten maken. Het maken van fouten zal resulteren in overlijden van een deel of zelfs alle inwoners.
Gameplay
Planetbase gaat een stapje verder dan banished. Er zijn namelijk veel meer manieren waarop het mis kan gaan. De inwoners beschikken over de volgende stats:- Health
- Nutrition
- Hydration
- O2
- Sleep
- Morale
Balans is hierbij zeer belangrijk. Zo groeide mijn kolonie vrij snel naar de 25 inwoners. Ineens bleek dat mijn voedsel op was, 4 velden bleek niet genoeg. Dit oplossen is lastig want ik had geen metaal op voorraad en het produceren duurt lang en vereist werkende inwoners. Gelukkig kwam er een tradeship waar ik 10 medical supplies kon ruilen voor 24 maaltijden. Het trade ship kwam echter vrij laat en circa de helft van mijn inwoners viel dood neer op weg naar het tradeship. Gelukkig hadden 8 inwoners geen honger. De overige 4 overlevenden haalden een maaltijd uit het tradeship en zaten lekker in de kantine. Probleem opgel... BOEM. Een meteoor raakt de kantine en de 4 inwoners zijn opslag dood. Zo ging ik van 25 naar 8 inwoners... Het leven in een kolonie gaat niet over rozen.
Inwoners
Niet elke inwoner is gelijk.

Via de landing rights kan bepaald worden wat voor nieuwe inwoners arriveren.
Infrastructuur
Infrastructuur is belangrijk. Via zonnepanelen (werken s 'nachts niet) en windmolens (werken zonder wind niet) moet er stroom worden opgewekt. Gelukkig kan stroom ook worden opgeslagen.
Indien er voldoende stroom is dan kunnen diverse gebouwen zoals waterpomp, watertoren, O2 generator, etc aan het werk worden gehouden.
Base building
De game bevat 15 overdekte gebouwen waarmee de kolonie voor zichzelf kan zorgen. Denk aan voedsel verbouwen, een fabriek, slaapkamers, enz. Gebouwen moeten altijd met elkaar verbonden worden zodat de base één geheel is.Van vrijwel alle gebouwen zijn ook diverse groottes beschikbaar (small, medium, large). Zo kost een normale biodome 2 metaal en 2 biopolymers en heeft ruimte voor 4 planten. De medium biodome kost 5 metaal en 5 biopolymers en heeft ruimte voor 12 planten.

http://store.steampowered.com/app/403190/
[ Voor 14% gewijzigd door Gropah op 04-11-2015 00:36 ]
Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.