Planetbase

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19-09 18:13

Wat is planetbase?

Planetbase is een survival city builder. Hiermee is het vergelijkbaar met games als Banished. De speler start met een beperkte hoeveelheid inwoners en resources en zal door plaatsing van gebouwen zijn kolonie groter moeten maken. Het maken van fouten zal resulteren in overlijden van een deel of zelfs alle inwoners.

Afbeeldingslocatie: http://planetbase.madrugaworks.com/greenlight/structures.png

Gameplay

Planetbase gaat een stapje verder dan banished. Er zijn namelijk veel meer manieren waarop het mis kan gaan. De inwoners beschikken over de volgende stats:
  • Health
  • Nutrition
  • Hydration
  • O2
  • Sleep
  • Morale
Als het balkje op 0 komt gaan ze dood (in ieder geval bij de eerste 4). Daarnaast wil er nog weleens een komeet inslaan.

Balans is hierbij zeer belangrijk. Zo groeide mijn kolonie vrij snel naar de 25 inwoners. Ineens bleek dat mijn voedsel op was, 4 velden bleek niet genoeg. Dit oplossen is lastig want ik had geen metaal op voorraad en het produceren duurt lang en vereist werkende inwoners. Gelukkig kwam er een tradeship waar ik 10 medical supplies kon ruilen voor 24 maaltijden. Het trade ship kwam echter vrij laat en circa de helft van mijn inwoners viel dood neer op weg naar het tradeship. Gelukkig hadden 8 inwoners geen honger. De overige 4 overlevenden haalden een maaltijd uit het tradeship en zaten lekker in de kantine. Probleem opgel... BOEM. Een meteoor raakt de kantine en de 4 inwoners zijn opslag dood. Zo ging ik van 25 naar 8 inwoners... Het leven in een kolonie gaat niet over rozen.

Inwoners

Niet elke inwoner is gelijk.

Afbeeldingslocatie: http://planetbase.madrugaworks.com/greenlight/colonists.png
Afbeeldingslocatie: http://planetbase.madrugaworks.com/greenlight/bots.png

Via de landing rights kan bepaald worden wat voor nieuwe inwoners arriveren.

Infrastructuur

Infrastructuur is belangrijk. Via zonnepanelen (werken s 'nachts niet) en windmolens (werken zonder wind niet) moet er stroom worden opgewekt. Gelukkig kan stroom ook worden opgeslagen.
Afbeeldingslocatie: http://planetbase.madrugaworks.com/wp-content/uploads/photo-gallery/screenshots/screen4.jpg

Indien er voldoende stroom is dan kunnen diverse gebouwen zoals waterpomp, watertoren, O2 generator, etc aan het werk worden gehouden.

Base building

De game bevat 15 overdekte gebouwen waarmee de kolonie voor zichzelf kan zorgen. Denk aan voedsel verbouwen, een fabriek, slaapkamers, enz. Gebouwen moeten altijd met elkaar verbonden worden zodat de base één geheel is.

Van vrijwel alle gebouwen zijn ook diverse groottes beschikbaar (small, medium, large). Zo kost een normale biodome 2 metaal en 2 biopolymers en heeft ruimte voor 4 planten. De medium biodome kost 5 metaal en 5 biopolymers en heeft ruimte voor 12 planten.

Afbeeldingslocatie: http://planetbase.madrugaworks.com/wp-content/uploads/photo-gallery/screenshots/screen8.jpg

http://store.steampowered.com/app/403190/

[ Voor 14% gewijzigd door Gropah op 04-11-2015 00:36 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordsauron
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18-09 19:49
Cool! ben na het lezen van the martian en bezig in Red Mars. was ik al aan het spelen met het idee van een game die hier over gaat. Ik was nog niet bekent met deze, ziet er leuk uit. ga hem in de gaten houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ziet er leuk uit!
Doet me denken aan Moonbase en Outpost, spellen waar ik veel pelzier aan heb gehad :)

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18-09 09:37

ResuCigam

BOFH

Als ik dit soort reviews lees over hoe slecht de AI is momenteel dan kijk het nog wel even aan voor ik het koop.

We do what we must because we can.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corset
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 25-07 13:11
Ziet er gaaf uit! toch maar proberen binnenkort. AI, dat is inderdaad afwachten of het echt zo dramatisch is.

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13:55

Sebazzz

3dp

corset schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 16:43:
Ziet er gaaf uit! toch maar proberen binnenkort. AI, dat is inderdaad afwachten of het echt zo dramatisch is.
Het zijn helaas wel concrete voorbeelden die de reviewer noemt.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Tot heden nog geen ruzie met de AI gehad. Als er iets mis ging (en dat gebeurde vaak :P) dan was het mijn eigen schuld. Maar ik zit op "slechts" 25 inwoners.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/vX32nkDh94Gu4T2s26EqgKg8/full.png

Edit: Ik ben nu op het punt dat ik probeer te groeien met robots ipv colonisten. Ik heb nu de driller bot tech gekocht. Deze werken langer door en verbruiken minder dan hun menselijke tegenhanger :). Ben nu gegroeid naar 29 inwoners, echter wel 2 guards (geen idee waar die goed voor zijn). Merk wel dat ik hierdoor niet meer af kon met één kantine. Ook is het voedsel en medical surplus verdwenen. Oppassen dus :+ .

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/Y4xYcur7r5KDeouFDKwviztn/full.png

[ Voor 56% gewijzigd door sdk1985 op 20-10-2015 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SafaN-
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-09 08:49
Lijkt me interressant, zou iemand de verschillen met Rimworld kunnen duiden? (behalve graphics uiteraard)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sHELL
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 24-08 14:02

sHELL

VR "connoisseur"

-SafaN- schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 09:55:
Lijkt me interressant, zou iemand de verschillen met Rimworld kunnen duiden? (behalve graphics uiteraard)
Totaal anders, Planetbase is vrij simpel kwa opzet. De enigste variable is de omgeving en hoe slim (of dom) je de basis op zet. Je hebt geen directe invloed op je inwoners.

Als je eenmaal de achievements voor een planeet hebt gehaald is naar mijn mening de lol er af, of te wel... geen replay value.

Ik dacht persoonlijk nog van "ze komen wel met nieuwe features" maar de developer heeft aangegeven te kijken naar een nieuwe versie. Voor Planetbase kunnen we alleen bug fixes verwachten. :/

het is niet mijn boedoeling om die oude koeien weer uit de sloot te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IdieEasy
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 18-09 20:43

IdieEasy

Death comes swiflty.. for me

sHELL schreef op vrijdag 23 oktober 2015 @ 06:32:
[...]

Totaal anders, Planetbase is vrij simpel kwa opzet. De enigste variable is de omgeving en hoe slim (of dom) je de basis op zet. Je hebt geen directe invloed op je inwoners.

Als je eenmaal de achievements voor een planeet hebt gehaald is naar mijn mening de lol er af, of te wel... geen replay value.

Ik dacht persoonlijk nog van "ze komen wel met nieuwe features" maar de developer heeft aangegeven te kijken naar een nieuwe versie. Voor Planetbase kunnen we alleen bug fixes verwachten. :/
Dat is goed om te horen, ik twijfelde al of ik deze moest halen. Maar dan kan ik hem met een gerust hart overslaan! Misschien nog eens in een humble bundle ^^ (zelfs -75% op sale zou ik er dan niet voor over hebben).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
sHELL schreef op vrijdag 23 oktober 2015 @ 06:32:
[...]

Volgens mij vergeet je het security control center (yellow en red alert) tbv solar flares and sandstorms. Ook kun je gebouwen prioriteit geven.

Verder is het in dit genre best normaal dat je geen directe invloed hebt op je bewoners (denk aan banished maar ook aan bijvoorbeeld de klassieker space colony).

Hoe lang de game leukt blijft weet ik nog niet. Dat staat en valt zoals elke strategie game met hoe lang het duurt om de game te masteren. Dat is voor mij eigenlijk nooit een reden om een game niet te spelen of te kopen. Tenzij het echt heel snel gaat. Zo ver ik nu kan zien is dat hier zeker niet het geval. Ik denk dat dit even lang gaat duren als prison architect (uur of 20) met als verschil dat je dan nog de milestones op alle 3 de planeten kunt unlocken. Het viel me overigens wel op dat de eerste planeet op 1.04 een stuk makkelijker is dan op 1.02.

[ Voor 8% gewijzigd door sdk1985 op 23-10-2015 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sHELL

sHELL

VR "connoisseur"

sdk1985 schreef op vrijdag 23 oktober 2015 @ 16:44:
[...]

Volgens mij vergeet je het security control center (yellow en red alert) tbv solar flares and sandstorms. Ook kun je gebouwen prioriteit geven.

Verder is het in dit genre best normaal dat je geen directe invloed hebt op je bewoners (denk aan banished maar ook aan bijvoorbeeld de klassieker space colony).

Hoe lang de game leukt blijft weet ik nog niet. Dat staat en valt zoals elke strategie game met hoe lang het duurt om de game te masteren. Dat is voor mij eigenlijk nooit een reden om een game niet te spelen of te kopen. Tenzij het echt heel snel gaat. Zo ver ik nu kan zien is dat hier zeker niet het geval. Ik denk dat dit even lang gaat duren als prison architect (uur of 20) met als verschil dat je dan nog de milestones op alle 3 de planeten kunt unlocken. Het viel me overigens wel op dat de eerste planeet op 1.04 een stuk makkelijker is dan op 1.02.
In vergelijking met RimWorld is Planetbase erg saai. Je hebt gewoon veel meer controle en vrijheid over alles in RimWorld. (en als je iets niet bevalt, MOD IT!)

Ik zeg niet dat ik me heb verveelt met Planetbase, het concept is erg goed en het ziet er goed uit. Helaas is de diepgang (en dus replay waarde) aan de lage kant. Als de developer had aangegeven dat ze dingen gaan toevoegen in de toekomst (of bezig zijn met Steam Workshop support) dan is naar mijn mening de huidige prijs wel waard.

Maar tot nu toe zijn ze helaas erg terughoudend met hun antwoorden over nieuwe features. Beetje een "af is af" mentaliteit die naar mening niet echt past bij een indidev.

[ Voor 3% gewijzigd door sHELL op 23-10-2015 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Ik ken RimWorld niet (zeer bijzondere naamgeving :P) dus ik vergelijk met banished en dan gaat deze game een stuk verder en dieper. Er zijn namelijk veel meer dodelijke stats, random events, verschillende worker types en gebouwen.

Ik weet niet hoe lang jij de game hebt gespeeld en of je alle milestones al hebt behaald maar in een poging die te behalen kwam ik aardig wat nuances in de game tegen. Zo kun je bij de voedsel productie bij een tekort aan biologen beter overschakelen naar de low maintenance varianten. Zo niet dan staat alles kapot te gaan. Heb je daarentegen genoeg personeel maar te weinig bouwmaterialen dan wissel je naar de snel producerende rassen. Doordat je kolonie groter wordt wisselt deze balans regelmatig (tot je GM crops koopt).

Verder combineren de verschillende foods tot gerechten (tomaat+tarwe=pasta, enz) dus je moet ook opletten dat er iets zinnigs van te maken is.

Base design wordt ook redelijk uitdagend naarmate je verder komt. Je moet ervoor zorgen dat de traveltime zo laag mogelijk blijft. Dus één grote kantine gaat niet werken. Dit levert ook interessante vraagstukken op mbt het nut van Cabins (1 bed is gekoppeld aan 1 persoon) vs Dorms (iedereen kan er slapen, maar dan heb je een bar nodig).

Over replay value kan ik nog niet oordelen ik zit nog onder de 10 uur.

Ik heb overigens voorzichtig gegoogled op Rimworld (inprivate browsing O-) ) en de trailer bekeken maar ik zag meer een soort dwarven fortress meets prison architect. Die laatste ben ik wel een beetje klaar mee :P.
sHELL schreef op vrijdag 23 oktober 2015 @ 17:40:
Als de developer had aangegeven dat ze dingen gaan toevoegen in de toekomst (of bezig zijn met Steam Workshop support) dan is naar mijn mening de huidige prijs wel waard.

Maar tot nu toe zijn ze helaas erg terughoudend met hun antwoorden over nieuwe features. Beetje een "af is af" mentaliteit die naar mening niet echt past bij een indidev.
Tucho van de studio gaf aan mij aan dat ze openstonden voor feedback dus mocht je met dringende vragen zitten, stuur me even een DM dan kan ik ze misschien meenemen met mijn eigen vragen/feedback.

[ Voor 3% gewijzigd door sdk1985 op 23-10-2015 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sHELL

sHELL

VR "connoisseur"

sdk1985 schreef op vrijdag 23 oktober 2015 @ 19:31:
Tucho van de studio gaf aan mij aan dat ze openstonden voor feedback dus mocht je met dringende vragen zitten, stuur me even een DM dan kan ik ze misschien meenemen met mijn eigen vragen/feedback.
Ik weet het antwoord al, ze gaan het niet toevoegen tenzij Planetbase het heel goed doet, maar als ik nu de reviews lees gaan mensen het niet kopen omdat er geen Steam Workshop support in zit. Kip en ei probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eehbiertje
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10-09 08:21
ben 3 dagen enorm bezig geweest met deze game. in het begin is het enorm verslavend (tot je eenmaal een leuke base opgezet hebt)

het is een leuke game maar de A.I en mogelijkheden tot micromanagement ontbreken op dit moment nog te vee; om het echt speelbaar te maken.

zo gaat bouwen voor productie (kun je niet op stop zetten) hierdoor kan het voorkomen dat als je teveel plant/bouwt al je resources naar de bouwsite gesleept worden waardoor je geen spares produceert

en je stroom opwekkers die onderhoud nodig hebben uitvallen > wat weer tot gevolg heeft dat je geen spares kan produceren

hierdoor is het al snel game over zolang je geen vooraden opgebouwd hebt. een basis plannen heeft dus geen nut en het is echt sparen > bouwen > sparen > bouwen

ook is er niet echt een optie om voorang te geven in het productie proces aan specifieke producten (behalve prioriteiten stellen) maar om 1 specifiek product te pakken (bijv metaal) moet je dus al 2 domes hebben omdat je anders je bioplastic producer uit moet zetten..

het bovengenoemde verhaal over de dorms en cabins is voor mij ook nog te bugged.. (personen nemen een bed op basis van bouw) zo kun je dus niet echt specifieke gedeeltes maken omdat je mensen nog vastzitten aan het oude gedeelte (dit zou op werkafstand moeten zijn in mijn ogen)

ik wacht een tijdje voor ik weer verder ga. elke nieuwe game is anders maar het komt voornamelijk op hetzelfde neer (de basis neer zetten en de boel onderhouden en dan is het eigenlijk al klaar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Ondertussen heb ik de Express Outpost achievement gehaald (Build a base with at least 100 colonists in less that 30 days). Global achievement rate zit nog onder de1% dus je moet wel een beetje weten wat je doet.

Dit is de basis:

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/IlzKuDfMxWpgQKxi4jQ7uyaM/full.png

Als je die achievement wilt halen dan moet je echt de nuances van de game gebruiken. Grootste uitdaging blijft wat bouw je wanneer. Immers je hebt altijd resources tekort. Daarnaast is een nacht zonder power eigenlijk geen optie. Dan ga je achter lopen. Het kwam bij mij ook regelmatig voor dat ik mijn plan moest bijstellen of zelfs dingen recyclen. Vanzelf sprekend heb ik de landing rights nooit uitgezet. Verder heb ik regelmatig gebruik gemaakt van de ingebouwde grafieken.

Persoonlijk denk ik niet dat deze game beter gaat worden van meer micro management. Het leuke zit juist in de afstand, net als bij banished en bijvoorbeeld Majesty (rts zonder directe controle). De space sim met direct controle is er al; Space colony. In de basis dezelfde game (=bouw gebouwen en overleef op een planeet) maar doordat je daar elke worker prioriteiten kunt geven speelt het heel anders. Ik vindt dat persoonlijk vermoeiend en ik houd het liever strategisch. Maar dat is dus persoonlijk.

Maar goed natuurlijk ging er weer verschrikkelijk veel mis... Ik kwam een keer vast te zitten in een low power "loop". Moest 30 minuten terug, projecten schrappen, investeren in power en in de nacht de halve base uitschakelen zodat voedsel in ieder geval door liep.

Tweede grote calamiteit zat in de O2 voorziening. Ik had een O2 generator > Medium Biodome > Dorm. Die zat vanaf +- 40 inwoners regelmatig over low O2 te zeuren. Door de positionering was daar echter niets aan te doen. Vervolgens gaat het bij 82 inwoners helemaal mis. De krijgt ook te weinig zuurstof en stopt de voedsel productie. Dit was 33% van mijn voedsel dus binnen no time heeft de hele base honger (het liep al terug!). Als klap op de vuurpijl was er een windloze nacht waardoor de stroom uitviel. Richting de morgen bleek de hele base zonder O2 te zitten. Vervolgens vrijwel de hele base afgesloten behalve enkele O2 generators maar het mocht niet baten... Van de 82 inwoners gingen er 60 dood :P . Dus ook dat was terug naar de autosave.

Laatste fout kon ik gelukkig wel corrigeren... Een meteor raakte de nieuwe large biodome en 5 bio workers stierven. Nu had ik precies genoeg bio workers (25%) en daarna dus net te weinig. Voedsel begon stuk te gaan, productie liep terug, inwoners kregen honger en gingen in staking. Opgelost door de tomato's te vervangen door een tragere voedselbron die minder verzorging nodig heeft.

Overigens tip mbt spares
spoiler:
Zorg altijd dat je twee workshops hebt en dat daar één metaal in zit voor je verder gaat met bouwen. Mocht je toch snel metaal nodig hebben dan kun je een workshop slopen en dan krijg je de resources terug. Verder natuurlijk een production limit instellen dan heb je altijd een buffertje van bijvoorbeeld 5+2.

[ Voor 3% gewijzigd door sdk1985 op 26-10-2015 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Ondertussen heb ik zowel de 100 colonists in 30 days als de 250 colonists in 60 day achievement te pakken. De global achievement rate hiervan is 0.5% dus ik ga er vanuit dat ik nu de game beheers O-) .

Afbeeldingslocatie: http://images.akamai.steamusercontent.com/ugc/402304273719579648/6E74C07C2CE32F7B3A762432647C4E0C5BF2F6A6/
Voor de geintereseerden:
  • Mines: 6
  • Metal processor: 12
  • Bioplastics processor: 16
  • Spares workshop: 3
  • Semiconductor factory: 4
  • Arms workshop: 1
  • Wheat: 36
  • GM tomato: 40
  • Medicinal pad: 12
  • Dorms Large: 5
  • Meal makers: 12
Dan is nu de vraag hoe lang het leuk blijft. Ik moet nog verder voor alle milestones op desert, daarna nog helemaal beginnen aan ice en de moon planeet. Het lijkt erop dat ik daar nog wel 20+ uur mee zoet ben. Het is wat mij betreft in ieder geval een veel betere game dan banished. Minstens net zo uitdagend maar veel meer gameplay.

Update: Na 26 uur spelen heb ik de milestones van Desert en Frozen behaald. Nu resteert nog de laatste (en moeilijkste) planeet.

[ Voor 46% gewijzigd door sdk1985 op 30-10-2015 22:41 ]

Pagina: 1