Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Laptop voor veeleisende mechenical engineering student

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wat ga je met je laptop doen?
Op mijn laptop wil ik voor mn studie zonder problemen 3D-modellen kunnen maken. Het exacte programma waarin gewerkt gaat worden is nog erg lastig te achterhalen, maar 3D CAD moet geen probleem vormen. Daarnaast moeten er ook allerlei andere minder zware wiskundige en engineering programma's op kunnen draaien. Daarnaast nog een aantal zwaardere games, maar dat mag dan natuurlijk geen probleem meer vormen als 3D-modellen kunnen worden gemaakt. Een goede processor en grafische kaart is dus een vereiste. Als het past zou ik het geen probleem vinden achteraf zelf een betere grafische kaart in te bouwen.

Wat is je budget?
het liefst max. 1500

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ik ben van plan mijn laptop dagelijks mee te nemen. Het gewicht vind ik dus zeker wel belangrijk, hoewel dit ondergeschikt is aan de prestaties. Bij voorkeur dus een 512GB SSD schijf. Het liefst heb ik dan ook een 13 inch scherm ipv de gangbare 15 inch. Mijn laptop kan ik dan thuis aansluiten op een groter scherm en voor op school is 13 inch voldoende. 13 ipv 15 inch is geen eis, maar wel een wens

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Allereerst werk ik het liefst op Windows, omdat daar alle programma's op draaien. Mocht eruit komen dat een macbook toch echt beter bij mijn wensen past wil ik dat ook zeker wel overwegen. Een macbook pro zal dan denk ik goed aansluiten.
Ik heb ook zelf al even gezocht en kom dan uit op een macbook pro. Ik vind het moeilijk om iets gelijkwaardigs of beters te vinden waarop windows draait.

Kunnen jullie mij helpen?

• John Rambo
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09-10 21:07
In de Mac heb je geen 512Gb SSD voor die prijs, of wel?

In de pricewatch kan je een aantal Windows systemen vinden met een I7-6700/5700 met een leuke GPU (GTX960/965). De SSD is dan ook meestal 128Gb, je zou kunnen kijken of je er een extra SSD bij kan prikken of wat kan vervangen.

Voor ~160 euro heb je een 512Gb SSD

[ Voor 6% gewijzigd door John Rambo op 20-10-2015 16:11 ]

“You’re Not Hunting Him. He’s Hunting You.” Trautman - First Blood (1982)

• Nutral
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12:25

Nutral

gamer/hardware freak

Welke studie ga je doen? Meestal zijn de zaken die je met cad doet op de studie niet zo uitgebreid en kom je mee met een wat lichtere pc. Al is een losse videokaart wel handig.

Het enige wat er echt in past is de HP zbook 14 omdat deze ook echt een workstation videokaart heeft, zal bij solidworks/nx/catia van pas komen.

Ik zou er toch over nadenken om voor een 15 inch te nemen. de meeste 13 inch laptops zoals de macbook pro hebben namelijk geen dedicated videokaart.

Iets als de dell xps 15 heeft door zijn kleine bezels een 14 inch laptop maat en is vrij licht voor 15 inch laptops. 1,8kg tegenover de 1,6kg van de macbook pro 13. Al is de xps 15 wel wat duur en zou je er nog apart een ssd voor moeten kopen.

Goede power voor de prijs zijn dan de msi GE62 en de dell inspiron 7000 15inch. Beiden hebben de i7 quadcores en 960m nvidia videokaarten voor rond de 1250 euro. zou je er zelf nog een ssd van 512gb in kunnen zetten.

• M3rcury
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

M3rcury

Quick

^^

Dat dus. Voor je studie hoef je waarschijnlijk maar 1 of 2 keer een CAD modelletje te maken. En die modellen zijn over het algemeen vrij simpel en niet zo gedetailleerd dat je er echt een high end laptop voor nodig hebt.

Zelfde voor je processor. Ik neem aan dat je een keer moet programmeren in MATLAB oid, maar ook dat werkt prima op de mid-range laptops.

No signature required.

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 13:08
Heb je al gekeken wat je universiteit of hogeschool aanbiedt? Nadeel is wel dat deze laptops helaas geen zware games op hoge settings aan kunnen.
Pas heel erg op met IOS, daar draait bijvoorbeeld geen Solidworks op etc.

https://www.utwente.nl/ic.../highendmodel1516-nl.html
https://intranet.tudelft.nl/en/direct-links/service-desk/student-it-desk-sid/laptop-project/models-2015-2016/

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• Volkan1984
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:37
busscherski schreef op zondag 25 oktober 2015 @ 16:43:
Heb je al gekeken wat je universiteit of hogeschool aanbiedt? Nadeel is wel dat deze laptops helaas geen zware games op hoge settings aan kunnen.
Pas heel erg op met IOS, daar draait bijvoorbeeld geen Solidworks op etc.

https://www.utwente.nl/ic.../highendmodel1516-nl.html
https://intranet.tudelft.nl/en/direct-links/service-desk/student-it-desk-sid/laptop-project/models-2015-2016/
iOS draait op iPhone/ iPad/ iPod touch. OS X draait op de Mac. Je kan Bootcamp draaien als je toch Solidworks wil draaien. Windows in een VM en dan Solidworks is niet aan te raden.

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 13:08
Oeps, beschouw dat maar als een typo dan. Haha

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• hjkv
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12:03
Bij mij op de studie (TU/e werktuigbouwkunde) loopt vrijwel iedereen rond met de laptops die je van de TU kan kopen. In mijn geval is dat een HP EliteBook 8560w. Snelle samenvatting (zal min of meer hetzelfde zijn voor meeste workstation laptops)

+ Quadcore i7 processor
+ Professionele videokaart (Een plus voor NX of Solidworks)
+ Veel upgrademogelijkheden (4 geheugensloten, laptop binnen een minuut open en dicht te krijgen)
+ Gebouwd als een tank (magnesium frame, aluminium beplating, kunnen echt veel hebben)

- Zwaar (meestal rond de 3kg)
- Accuduur matig (2-2,5 uur, Lenovo's hebben bv. meer)
- Duur als je ze niet via de TU koopt

Deze laptops kunnen echt alles aan wat je voor de studie nodig hebt. Als ik eens mensen op de studie tegen kom met een Macbook of Acer of wat, dan zijn die vrijwel altijd aan het rotzooien met simulaties of andere berekeningen die niet normaal willen draaien.

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Vorige week een 8560W overgenomen van een andere tweaker voor tekenwerk in Revit en Autocad en dit werkt perfect. Ook een solide toetsenbord waar je de nodige verslagen wel erg fijn op zou kunnen typen.

Inderdaad wel een nadeel dat hij iets meer dan drie kg weegt en de accu met een uur of twee leeg is.

• hjkv
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12:03
Jup! 8560w's zijn ook echt cheap tegenwoordig, euro of 500. 8570w (3e generatie) kun je krijgen rond 700-800 en Zbooks (4e generatie) rond de 1000 euro.

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Op 13 inch formaat zijn geen laptops met aparte grafische kaart te koop. Veel Ultrabooks moeten het doen met de geïntegreerde grafische kaart. Om nog maar te zwijgen over de ULV processor die zich zeker niet kan meten met de volwaardige M-exemplaren.

De HP ZBook 14 G2 is de enige 14 inch workstation die ik ken. De rest is of 15 inch of 17 inch.

Kijk eerst eens wat je universiteit aanbied als laptop. Die kan je vaak met flinke korting kopen. Een goede workstation laptop begint normaal pas bij 1500 euro inclusief BTW. Universiteiten zitten daar vaak een flink stuk onder.
Pagina: 1