Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ph0en1x
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 20-07 21:46
Een hypothese: stel ik heb in drie kwartalen ca. 3000,- omzetbelasting af moeten dragen.

Als ik onder de grens van 1345,- wil komen voor het belastingvoordeel van de kleineondernemersregeling (KOR) zou ik dus één of meerdere investeringen moeten doen van in totaal (3000 - 1345) / 21 * 121 = ca. 9500,-. So far so good?

Nu is dat een behoorlijke smak geld, maar het feit dat ik de reeds betaalde omzetbelasting van 3000,- terug krijg (effectief 30% korting op de investering) scheelt al een hoop. Natuurlijk worden de inkomsten van de KOR weer gekort bij de inkomstenbelasting, maar er is ook weer investeringsaftrek... anyway, dat zien we dan wel weer.

Uiteraard ga ik geen geld uitgeven om het uitgeven, de spullen die ik voor het geld zou kunnen halen zullen m'n eenmanszaak volgend jaar zeker kunnen helpen. Maar toch is het wel even slikken, zo'n bak geld.

Wat me misschien over de streep zou trekken is het antwoord op deze vraag: mag ik materiaal dat ik dit jaar aanschaf om aan de KOR te komen, volgend jaar weer verkopen als ik het toch niet (genoeg) gebruik? Stel ik verkoop alles weer voor 8500,-. Dan maak ik er 1000,- verlies op, maar dat is nog altijd beter dan nu niets aanschaffen en de 3000,- BTW die ik al heb afgedragen nooit meer terugzien.

Of krijg ik dan boze blauwe brieven? :) Ik kan hier online weinig over vinden, of ik gebruik de verkeerde zoektermen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seraphin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:15

Seraphin

Meep?

De KOR (en ook je af te dragen btw), is afhankelijk van de hoogte van je omzet. Ik zie niet in hoe het doen van investeringen je omzet verlaagt.

[edit]

Oeps, het gaat natuurlijk om af te dragen btw, wat een saldo is van inkoop / verkoop, en ja dat zou je met inkopen kunnen beïnvloeden.

[ Voor 34% gewijzigd door Seraphin op 20-10-2015 14:32 ]

Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teddy
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:04
En als je volgend jaar iets verkoopt hoef je geen btw af te dragen? Ohja, toch wel, dus kost het je dubbel geld, de btw, en je 1000/1,21=826 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ph0en1x
Seraphin schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 14:31:
De KOR (en ook je af te dragen btw), is afhankelijk van de hoogte van je omzet. Ik zie niet in hoe het doen van investeringen je omzet verlaagt.

[edit]

Oeps, het gaat natuurlijk om af te dragen btw, wat een saldo is van inkoop / verkoop, en ja dat zou je met inkopen kunnen beïnvloeden.
Zo ver was ik. :) De vraag is of ik spullen die ik nu aanschaf weer mag verkopen in het volgende jaar als ik m'n BTW terug heb. Iets daaraan voelt verkeerd.
Teddy schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 14:31:
En als je volgend jaar iets verkoopt hoef je geen btw af te dragen? Ohja, toch wel, dus kost het je dubbel geld, de btw, en je 1000/1,21=826 euro.
Even rekenen. Als ik nu 10000,- incl BTW investeer, kan ik 1735,- BTW terugvragen. Daardoor ben ik over 2015 niet de reeds betaalde 3000,- schuldig, maar slechts 1265,-. KOR kickt in, 3000,- krijg ik helemaal terug. Streep ik weg van de investering: 7000,- betaald voor 10000,- aan spullen waar ik in 2016 mee aan de slag kan. Dat is al een mooie deal.

Wel minus 7000,- op de rekening. Maar:

Volgend jaar verkoop ik in theorie alles voor 9000,- incl BTW. Netto plus 2000,-. BTW is 1560,- nog wat. Blijft er plus 440,- over onder de streep.

Dit scenario is dan puur een vangnet. Grote kans dat ik alles gewoon ga gebruiken / nodig ga hebben. Of misschien gebruik ik 9000,- aan spullen en verkoop ik 1000,- aan spullen voor 500,-. Dan hou ik relatief nog meer over.

Hamvraag dus: is het toegestaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulchare
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:07
Laten we voorop stellen dat ik hier absoluut geen expert in ben, maar mag je de betreffende spullen twv circa 9 à 10k überhaupt wel in 1 keer afschrijven? Of moet dit gefaseerd?

Zie: Afschrijven belastingdienst

@Icephase Daarom ben ik dus ook geen expert ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Vulchare op 20-10-2015 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 26-09 21:25

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

@Vulchare: Je moet niet activeren, je mag activeren (en dus afschrijven). En voor de BTW maakt dat overigens helemaal niet uit.

@TS: Ik kan je rekensommetjes niet helemaal volgen, maar als ik het goed begrijp doe je dit:

Omzet 2015: 14.286,-
Af te dragen BTW: 3.000,-
Kosten 2015: 8.265,-
Te vorderen BTW: 1.735,-
Netto af te dragen: 1.265,-, dit valt onder de KOR dus wordt nihil. Voordeel: 1.265 minder kosten

Omzet 2016: 7.438,-
Af te dragen BTW: 1.561,-
Kosten 2016: 0,-
Te vorderen BTW: 0,-
Netto af te dragen: 1.561,-, valt niet meer onder de KOR.

Ja dit mag gewoon, alleen snap ik niet hoe jij bij een voordeel van € 440,- komt, je voordeel is gewoon die € 1.265 die je niet hoeft af te dragen maar mag houden. In 2016 heb je hier verder niks meer aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ph0en1x
Icephase schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 15:39:
@Vulchare: Je moet niet activeren, je mag activeren (en dus afschrijven). En voor de BTW maakt dat overigens helemaal niet uit.
En als starter mag je alles in een keer afschrijven. Dat terzijde.
@TS: Ik kan je rekensommetjes niet helemaal volgen, maar als ik het goed begrijp doe je dit:

Omzet 2015: 14.286,-
Af te dragen BTW: 3.000,-
Kosten 2015: 8.265,-
Te vorderen BTW: 1.735,-
Netto af te dragen: 1.265,-, dit valt onder de KOR dus wordt nihil. Voordeel: 1.265 minder kosten

Omzet 2016: 7.438,-
Af te dragen BTW: 1.561,-
Kosten 2016: 0,-
Te vorderen BTW: 0,-
Netto af te dragen: 1.561,-, valt niet meer onder de KOR.

Ja dit mag gewoon, alleen snap ik niet hoe jij bij een voordeel van € 440,- komt, je voordeel is gewoon die € 1.265 die je niet hoeft af te dragen maar mag houden. In 2016 heb je hier verder niks meer aan.
2016 valt er inderdaad buiten en hoe ik er over dat jaar op sta zie ik december volgend jaar wel weer.

Die 440,- is het positieve verschil tussen wat ik nu qua BTW in de min sta en wat ik volgend jaar na verkoop van de spullen in de min sta.
  1. Vertrekpunt is -3000,-. Dat is de reeds afgedragen BTW. Doe ik niks, blijft dat zo. Vrolijk volgend jaar in.
  2. Investering van 10000,- zorgt voor balans van -13000,-.
  3. BTW die met investering gepaard strepen we weg tegen de 3000,- reeds betaalde BTW, wat mij binnen de KOR brengt, waardoor alle verschuldigde BTW wordt kwijtgescholden. 3000,- krijg ik terug. Balans is dan -10000,-. 7000,- minder dan in situatie 1., maar heb wel voor 10000,- aan spullen. Goede deal. Iets vrolijker volgend jaar in (en met de spullen zo'n omzet gaan draaien dat ik nooit op nogmaals gebruik van de KOR ga uitkomen).
  4. Dan de hypothese. Nieuw jaar is ingegaan. Spullen verkoop ik voor 9000,-. Balans is - all other things being equal - -1000,-. BTW a 1561,- eraf. Resultaat: -2561,-. 439,- meer dan -3000,-.

[ Voor 6% gewijzigd door Ph0en1x op 20-10-2015 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

Je maakt wat rare vergelijkingen tussen kosten 2015 en opbrengsten 2016 waardoor je je in mijn ogen rijk rekent, en je gebruikt financiële termen op een verkeerde manier ('investeren' = aankopen, niet in de kosten opnemen maar activeren en erop gaan afschrijven; 'balans' = overzicht van bezittingen en schulden op een bepaald moment, en bevat geen kosten en/of opbrengsten) maar verder klopt je verhaal volgens mij wel.

Mijn tip is: zorg dat je de BTW los ziet van het opbrengsten/kosten verhaal (immers: BTW is geld dat niet van jou is maar je schuld/vordering op de belastingdienst) en gebruik de juiste termen. Volgens de richtlijnen voor jaarverslaglegging ga je nergens het 'voordeel' van € 440,- terug zien in je administratie namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutral
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22-09 13:05

Nutral

gamer/hardware freak

Er zijn nog wel andere factoren,
1. die 1260 euro die je dan met KOR terug krijgt, daar moet je wel weer inkomstenbelasting over betalen.
2. als je het verkoopt voor 9000 , zit daar ook weer 1550 eur ongeveer belasting in, wat maar deels onder de KOR valt van 2016, daarnaast ben je dan als een bedrijf spullen aan het verkopen en moet je daarvoor ook wettelijke garantie afhandelen.
3. Je maakt daarmee ineens in 2015 flink minder winst en in 2016 een stuk meer, waardoor je potentieel in 2016 meer inkomstenbelasting moet betalen.
4. hoe weet je zeker dat je het voor 9000 euro kan verkopen, veel spullen gaan 2e hands toch wat moeilijker.

Bij het kopen van spullen die dan op de balans van je bedrijf staan komen weer regeltjes van pas waar ik niet zoveel van weet.

Ik zou zoals icephase zegt het houden bij, btw tel je nooit mee, en als je aan het einde van het jaar onder de grens is, is dat mooi meegenomen.

volgens mij, is de positieve van die balans niet goed, je krijgt geen 3000 terug maar ongeveer 1261 euro. dus dit kun je dan niet wegstrepen voor je btw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ph0en1x
Nutral schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 16:43:
Er zijn nog wel andere factoren,
1. die 1260 euro die je dan met KOR terug krijgt, daar moet je wel weer inkomstenbelasting over betalen.
Klopt, maar de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek compenseert dit dan weer toch? (28% van de investering) En er zijn nog andere aftrekposten uiteraard.
2. als je het verkoopt voor 9000 , zit daar ook weer 1550 eur ongeveer belasting in, wat maar deels onder de KOR valt van 2016,
Ik verwacht ook niet dat ik in 2016 gebruik zal kunnen maken van de KOR. Zoals je in 3. zegt hevel ik eigenlijk winst van 2015 over naar 2016.
daarnaast ben je dan als een bedrijf spullen aan het verkopen en moet je daarvoor ook wettelijke garantie afhandelen.
Dat is nog wel een goede, maar ik verwacht eerlijk gezegd dat ik de spullen gewoon ga gebruiken.
3. Je maakt daarmee ineens in 2015 flink minder winst en in 2016 een stuk meer, waardoor je potentieel in 2016 meer inkomstenbelasting moet betalen.
Tja, meer winst leidt tot meer inkomstenbelasting. Dat vind ik eigenlijk niet zo erg. ;) Tenzij ik opeens in een andere schijf kom, maar dat zal zo'n vaart niet lopen.
4. hoe weet je zeker dat je het voor 9000 euro kan verkopen, veel spullen gaan 2e hands toch wat moeilijker.
Weet ik uiteraard niet zeker, maar ook als ik niet alles kan verkopen blijft het voordeel staan. Sterker nog: hoe minder ik tegen die tijd verkoop tegen een 2e hands prijsje, hoe hoger het voordeel is.
volgens mij, is de positieve van die balans niet goed, je krijgt geen 3000 terug maar ongeveer 1261 euro. dus dit kun je dan niet wegstrepen voor je btw.
Deze begrijp ik niet. Ik heb in de afgelopen kwartalen 3000,- betaald. Als straks op jaarbasis blijkt dat ik slechts 1261,- verschuldig ben, krijg ik toch alle omzetbelasting die ik heb betaald terug?

[ Voor 3% gewijzigd door Ph0en1x op 20-10-2015 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ph0en1x
Icephase schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 16:29:
Mijn tip is: zorg dat je de BTW los ziet van het opbrengsten/kosten verhaal (immers: BTW is geld dat niet van jou is maar je schuld/vordering op de belastingdienst) en gebruik de juiste termen. Volgens de richtlijnen voor jaarverslaglegging ga je nergens het 'voordeel' van € 440,- terug zien in je administratie namelijk.
Dat doe ik ook. Ik kijk nu puur naar m'n rekening. Die staat nu door de omzetbelasting op X-3000,- en gaat door de aankopen naar X-10000,- (plus ik heb dan 10000,- aan materiaal) en de eventuele verkopen naar X-2561,-.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutral
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22-09 13:05

Nutral

gamer/hardware freak

Kijk dit gebeurt er,

Balans ~ BTW tegoed
+14.241 ~ -3.000
-8.264 ~ + 1.736
Eindafrekening:
+5,977 Omzet
- 1.264 Omzetbelasting tegoed, zit onder de 1345, dus dat word ook winst:

+7.241 Omzet

maar je moet dan het volgende jaar ook weer meer belasting moet teruggeven.
+7.438 Omzet
-1.562 Omzetbelasting.

vergelijk je met:
Balans ~ BTW tegoed
+14.241 ~ -3.000
Eindafrekening:
+14.241 Omzet
- 3.000 Omzetbelasting tegoed

Dus ja, dan zou je 3000 euro terugkrijgen, maar hier zit ook een deel in wat je aan btw hebt betaald voor die spullen.
uiteindelijk kom je dan op een 400 euro winst uit, maar met 42% inkomstenbelasting is dat alweer iets van 232 euro, en met zo'n lage winst in 2015 zul je misschien zo weinig inkomstenbelasting betalen wat een jaar erna weer een hogere trap is.

ik zou zelf zeggen als je 100/200 euro boven de KOR zit zou je met iets wat je toch moet kopen goed uit kunnen komen, maar dit is toch wel een groot verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-09 18:36
Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA) geldt alleen voor bepaalde bedrijfsmiddelen, niet voor activa met als doel het volgend jaar weer te verkopen of te verhuren. Voorraden en grondstoffen vallen ook niet onder de KIA... een PC waarmee je een administratie kan doen wel, maar een PC als handelsproduct (doorverkopen aan klanten) niet. Het moeten dus middelen zijn waarmee je je bedrijf kan runnen. Verder ga je zeker vragen krijgen als je zo'n duur bedrijfsmiddel aanschaft terwijl je eigenlijk maar heel weinig omzet maakt. Dan mag je de belastingdienst persoonlijk je businessplan gaan uitleggen (ik heb ervaring).

Verder mag je een (evenredig) deel van de KIA terugbetalen als je het binnen 5 jaar weer verkoopt. Koop je nu en verkoop je over 6 maanden, dan moet je 90% van de ontvangen aftrek als desinvesteringsbijtelling opnemen, waardoor je ook meer belasting gaat betalen.

Verder is het niet toegestaan om op een bepaalde manier te handelen puur om fiscaal voordeel te halen, maar dat terzijde ;)

Voor de teruggaaf BTW kun je inderdaad iets kopen wat je volgend jaar toch al had willen kopen. Daarmee krijg je nu BTW terug en - afhankelijk of het kosten, voorraden of een investering is - betaal je minder inkomstenbelasting. Volgend jaar als je het weer verkoopt krijg je de BTW binnen die je potentieel niet terug hoeft te geven als je verder geen omzet hebt. Je kunt er dus 2x voordeel uit halen, maar bij een controle moet je wel een goed verhaal hebben anders krijg je een significant hogere boete :)

Dit onder de aanname dat je het volgend jaar daadwerkelijk kunt verkopen, anders zit je met een extra kostenpost van 10k te kijken aan niet verkoopbare zooi :) Daarbij loop je ook flinke afschrijvingsrisico's als je het puur voor het BTW voordeel doet. Als je het maximaal voor 6k verkocht krijgt dan is het verlies wat je leidt al groter dan het BTW voordeel.

De KOR is dan ook vooral bedoeld voor - de naam zegt het al - kleine ondernemers die wel een beetje omzet en winst draaien, maar nog niet zoveel. Het is een stimulans om vooral door te gaan met ondernemen, zodat de overheid hoopt dat je straks heel veel omzet gaat maken en dus heel veel belasting gaat betalen :) Dat is goed voor zowel de kleine ondernemer als de overheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ph0en1x
Nutral schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 17:19:
Kijk dit gebeurt er,

Balans ~ BTW tegoed
+14.241 ~ -3.000
-8.264 ~ + 1.736
Eindafrekening:
+5,977 Omzet
- 1.264 Omzetbelasting tegoed, zit onder de 1345, dus dat word ook winst:

+7.241 Omzet

maar je moet dan het volgende jaar ook weer meer belasting moet teruggeven.
+7.438 Omzet
-1.562 Omzetbelasting.
Hier ben ik je kwijt. Hoe kom je aan 14.241? Over Q1 t/m Q3 was ik 3000,- BTW schuldig omdat ik 17.285,- incl BTW heb omgezet. Van die omzet gaat 10.000,- incl. btw af voor aanschaf materiaal. Blijft over 7.285,-. Over Q4 ben ik door de aankopen -1.736,- BTW verschuldigd. Verrekend met Q1-3 kom ik dan voor heel 2015 op 1.264,- BTW verschuldigd. Dat wordt door de KOR kwijtgescholden dus ik ben niets verschuldigd, maar heb al wel 3000,- afgedragen in Q1-3. Dat moet ik dan toch terugvragen? Uitslag: 10.285,- en 10.000,- aan spullen.

Spullen verkoop ik voor 9.000,- incl. BTW. Tussenstand 19.285,-. 1.562,- BTW eraf. Einduitslag: 17.723,-. 440,- meer dan 17.285,-.
Dus ja, dan zou je 3000 euro terugkrijgen, maar hier zit ook een deel in wat je aan btw hebt betaald voor die spullen.
Ja, als ik die BTW niet betaal voor de spullen, kom ik niet bij de KOR. ;)
uiteindelijk kom je dan op een 400 euro winst uit, maar met 42% inkomstenbelasting is dat alweer iets van 232 euro, en met zo'n lage winst in 2015 zul je misschien zo weinig inkomstenbelasting betalen wat een jaar erna weer een hogere trap is.
Ook dit begrijp ik niet. Die 400,- is toch slechts wat de hypothetische aan- en verkoop me oplevert vanwege de KOR die er tussen zit. De winst waarover ik inkomstenbelasting betaal is voor 2015 10.285,- + 1345,- en in 2016 de opbrengst van de verkoop plus de rest van wat ik in 2016 verdien. Of heb ik ergens een afslag gemist.

[ Voor 3% gewijzigd door Ph0en1x op 20-10-2015 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ph0en1x
pirke schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 17:39:
Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA) geldt alleen voor bepaalde bedrijfsmiddelen, niet voor activa met als doel het volgend jaar weer te verkopen of te verhuren. Voorraden en grondstoffen vallen ook niet onder de KIA... een PC waarmee je een administratie kan doen wel, maar een PC als handelsproduct (doorverkopen aan klanten) niet. Het moeten dus middelen zijn waarmee je je bedrijf kan runnen. Verder ga je zeker vragen krijgen als je zo'n duur bedrijfsmiddel aanschaft terwijl je eigenlijk maar heel weinig omzet maakt. Dan mag je de belastingdienst persoonlijk je businessplan gaan uitleggen (ik heb ervaring).
Het gaat in dit geval om professionele videoapparatuur. Dat gebruik ik voor m'n freelancewerkzaamheden. Ik neem aan dat ik hier wel KIA voor kan inzetten, mits ik de boel niet verkoop. En ik neem ook aan dat het voor de belastingdienst niet vreemd is als een startende ZZPer in z'n eerste jaar hoge kosten heeft en lage omzet. Of zit ik dan mis?
Verder mag je een (evenredig) deel van de KIA terugbetalen als je het binnen 5 jaar weer verkoopt. Koop je nu en verkoop je over 6 maanden, dan moet je 90% van de ontvangen aftrek als desinvesteringsbijtelling opnemen, waardoor je ook meer belasting gaat betalen.
Kijk, dát is goed om te weten. Kun je dit toelichten?
Verder is het niet toegestaan om op een bepaalde manier te handelen puur om fiscaal voordeel te halen, maar dat terzijde ;)
.
En dat ook. :)
Voor de teruggaaf BTW kun je inderdaad iets kopen wat je volgend jaar toch al had willen kopen. Daarmee krijg je nu BTW terug en - afhankelijk of het kosten, voorraden of een investering is - betaal je minder inkomstenbelasting.
Gezien de aard van de spullen valt het neem ik aan onder een investering?
Volgend jaar als je het weer verkoopt krijg je de BTW binnen die je potentieel niet terug hoeft te geven als je verder geen omzet hebt. Je kunt er dus 2x voordeel uit halen, maar bij een controle moet je wel een goed verhaal hebben anders krijg je een significant hogere boete :)
Waar is die boete dan precies voor? Handelen om fiscaal voordeel te halen? Waar ligt de grens tussen dat en een handigheidje door een investering naar voren te halen?
Dit onder de aanname dat je het volgend jaar daadwerkelijk kunt verkopen, anders zit je met een extra kostenpost van 10k te kijken aan niet verkoopbare zooi :) Daarbij loop je ook flinke afschrijvingsrisico's als je het puur voor het BTW voordeel doet. Als je het maximaal voor 6k verkocht krijgt dan is het verlies wat je leidt al groter dan het BTW voordeel.
Uiteraard. Ik ga er dan ook niet vanuit dat ik het zal verkopen, maar als de belastingdienst het toestaat (wat ik nog steeds niet helemaal zeker weet nu ;)), is dat een extra steun om nu toch rigoureus m'n omzet te drukken om in de KOR te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rr7r
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 20:38
Ph0en1x schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 14:23:

Uiteraard ga ik geen geld uitgeven om het uitgeven, de spullen die ik voor het geld zou kunnen halen zullen m'n eenmanszaak volgend jaar zeker kunnen helpen. Maar toch is het wel even slikken, zo'n bak geld.
Je zou het ook gewoon kunnen doen, geld uitgeven, en wel op 28 december 2015 waarvoor je een factuur zult ontvangen welke je kan boeken in 2015. Je kan dit bij een betrouwbare webwinkel doen op je privénaam als privépersoon zodat je onder het consumentenrecht valt en dus onder de Wet Koop op Afstand valt.

Mochten de aankopen om wat voor reden dan ook plots onvoldoende bevallen, dan kan je ze, laten we zeggen op 3 januari 2016, altijd retourneren. In dat geval ontvang je een creditnota die geboekt wordt in 2016.

Mocht dit scenario zich voltrekken, dan is er sprake van een toevallig samenvallen van belangen. Je moet echter voor jezelf afwegen in hoeverre de kans acceptabel genoeg is dat de aangekochte spullen je een week later ook definitief niet zullen gaan bevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Tip: lees handboek ondernemen vd belastingdienst: http://www.belastingdiens...p_ers/handboek_ondernemen

En de algemene belastingwebsite (linked naar KIA, maar alles is relevant): http://www.belastingdiens...idsinvesteringsaftrek_kia

Het moet geen belastingontduiking zijn. Zolang je binnen de regeltjes alles doet dan is dat prima (belastingontwijking is toegestaan, ontduiking niet), maar als je je in het grijze gebied begeeft kun je vragen verwachten. Nu iets kopen wat je volgend jaar toch nodig hebt (videoapparatuur) is een prima actie, daar is niets mis mee. Het op 28 december kopen en op 4 januari terugsturen is minimaal grijs gebied. Dat kan de belastingdienst opvatten als fraude. Zo kun je ook niet op 28 december al je cash opnemen of ergens aan uitgeven zodat het niet op de rekening staat zodat je geen vermogensrendementheffing hoeft te betalen, en dit dan op 4 januari weer terugstorten. Op fraude staan hele hoge boetes!

Maar als jij de spullen gewoon aanhoudt en het helpt je in de bedrijfsvoering is er niks aan de hand. Dat is een investering (die komt ook onder de activa op de balans te staan en schrijf je in 5 a 10 jaar af), dat zijn geen kosten. Investeer je voor meer dan 2500 euro (ex btw) op jaarbasis dan krijg je zelfs nog KIA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rr7r
pirke schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 18:51:
Zo kun je ook niet op 28 december al je cash opnemen of ergens aan uitgeven zodat het niet op de rekening staat zodat je geen vermogensrendementheffing hoeft te betalen, en dit dan op 4 januari weer terugstorten.
Dit is geen goede vergelijking. Wanneer je cash opneemt en later terugstort heb je verzuimt de cashpositie in box 3 te vermelden. Dat is wat het fraude maakt in dat geval. Mocht je stellen dat je het hebt uitgegeven, dien je de herkomst van de nieuwe storting te kunnen verantwoorden. Daar is in dit geval geen sprake van.

[ Voor 0% gewijzigd door rr7r op 20-10-2015 18:55 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Wanneer je een internet aankoop doet en die op 4 januari terugstuurt hebt je geen cashpositie... zelfde verhaal.

Meestal koop je niet iets voor een ton op internet om het daarna terug te sturen :) Aan de andere kant, koop je 50 pc's van 2k per stuk, met verschillende specificaties bij verschillende bedrijven, en stuur je er 49 terug... best een realistisch scenario. "Je wilde ze gewoon allemaal even zien". Toch zal de belastingdienst hier niet intrappen! Die hebben ook common sense, en het Nederlandse recht wordt ook met common sense uitgevoerd door de rechters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rr7r
pirke schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 18:58:
Wanneer je een internet aankoop doet en die op 4 januari terugstuurt hebt je geen cashpositie... zelfde verhaal.

Meestal koop je niet iets voor een ton op internet om het daarna terug te sturen :) Aan de andere kant, koop je 50 pc's van 2k per stuk, met verschillende specificaties bij verschillende bedrijven, en stuur je er 49 terug... best een realistisch scenario. "Je wilde ze gewoon allemaal even zien". Toch zal de belastingdienst hier niet intrappen! Die hebben ook common sense, en het Nederlandse recht wordt ook met common sense uitgevoerd door de rechters.
Leuke casus om aan een fiscaal expert voor te leggen dan. Hij heeft nog 2 maandjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ph0en1x
pirke schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 18:51:
Maar als jij de spullen gewoon aanhoudt en het helpt je in de bedrijfsvoering is er niks aan de hand. Dat is een investering (die komt ook onder de activa op de balans te staan en schrijf je in 5 a 10 jaar af), dat zijn geen kosten. Investeer je voor meer dan 2500 euro (ex btw) op jaarbasis dan krijg je zelfs nog KIA.
Dat is inderdaad het gewenste scenario. Alleen mag ik als starter toch willekeurig afschrijven? Enige wat ik daar nog verwarrend vind is die >450,- regel. Sommige onderdeeltjes zijn niet zo duur, maar horen wel 'bij elkaar' als het ware. Een vergelijking met een computerkast of interne geluidskaart is totaal niet vergezocht. Maar goed, dat zien we tegen die tijd wel weer. Het gros van het bedrag komt voort uit dure apparatuur.

Alles binnen de regeltjes doen is inderdaad exact wat ik wil, daarom in deze thread vooral de vraag wat de regels precies zijn. Als gezegd ga ik er vanuit dat ik de spullen kan en ook ga gebruiken en waarschijnlijk in de nabije toekomst sowieso al had gekocht. Alleen daarom is de investering al de moeite waard zou je denken, vanwege de KOR.

Was vooral benieuwd hoe de belastingdienst tegen het door mij geschetste scenario aan zou kijken. Een duidelijk gedefinieerde grens is er kennelijk niet. Common sense is ook maar betrekkelijk.

[ Voor 48% gewijzigd door Ph0en1x op 20-10-2015 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Los van wat iedereen hier zegt (myself included), op de belastingdienst website staan alle regeltjes en bij twijfel of vragen: bel de belastingtelefoon! Daar krijg je definitief antwoord op je vragen. Als je het helemaal safe wilt spelen stuur je ze een brief en je krijgt meestal na 1 a 2 maanden wel een schriftelijk antwoord. Mocht er dan in de toekomst een geschil zijn dan heb je een schriftelijke afspraak die rechtsgeldig is. Maar voor dit soort vragen kun je beter gewoon even bellen, daar zijn ze voor ;)

Als ondernemer is de belastingdienst je grootste vriend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

Ph0en1x schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 20:44:
[...]

Dat is inderdaad het gewenste scenario. Alleen mag ik als starter toch willekeurig afschrijven? Enige wat ik daar nog verwarrend vind is die >450,- regel. Sommige onderdeeltjes zijn niet zo duur, maar horen wel 'bij elkaar' als het ware. Een vergelijking met een computerkast of interne geluidskaart is totaal niet vergezocht. Maar goed, dat zien we tegen die tijd wel weer. Het gros van het bedrag komt voort uit dure apparatuur.

Alles binnen de regeltjes doen is inderdaad exact wat ik wil, daarom in deze thread vooral de vraag wat de regels precies zijn. Als gezegd ga ik er vanuit dat ik de spullen kan en ook ga gebruiken en waarschijnlijk in de nabije toekomst sowieso al had gekocht. Alleen daarom is de investering al de moeite waard zou je denken, vanwege de KOR.

Was vooral benieuwd hoe de belastingdienst tegen het door mij geschetste scenario aan zou kijken. Een duidelijk gedefinieerde grens is er kennelijk niet. Common sense is ook maar betrekkelijk.
Je mag niet 'willekeurig' afschrijven; daar zijn regels over - met name over de afschrijvingstermijnen en dat je dit niet van jaar op jaar mag wijzigen.
Verder moet je niet denken in uitgaven en ontvangsten, maar in kosten en inkomsten. Verschil zit 'm in wanneer en hoe je je uitgaven aan de verschillende periodes/jaren toerekent (en daarmee worden het dus kosten), hier zijn vrij strikte regels over. Maar dat kan je boekhouder je vast wel vertellen (en als je geen boekhouder hebt, zou ik dat wel doen want je reacties geven mij nou niet het idee dat dat wel goed komt als je het zelf gaat doen...)
Op zich zijn de grenzen best duidelijk gedefinieerd, wat er geschetst werd was een situatie waarvan iedereen op z'n klompen kan aanvoelen dat dat niet helemaal in de haak is. Vaak is zo'n "oplossing" niet per se tegen de regels, maar wel aanleiding voor de belastingdienst om verder te gaan graven. En daar zit niemand op te wachten natuurlijk.

/edit:
Over 'wat bij elkaar mag horen': alles wat op 1 factuur staat mag je als een geheel beschouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ph0en1x
Icephase schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 09:32:
[...]

Je mag niet 'willekeurig' afschrijven; daar zijn regels over - met name over de afschrijvingstermijnen en dat je dit niet van jaar op jaar mag wijzigen.
'Willekeurig' is nochtans exact het begrip dat ook door de belastingdienst wordt gehanteerd. Maar goed, hier moet ik nog even in duiken (met of zonder boekhouder).
/edit:
Over 'wat bij elkaar mag horen': alles wat op 1 factuur staat mag je als een geheel beschouwen.
Top!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Icephase schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 15:39:
Bij aanschaf (investering) van bedrijfsmiddelen etc. die langer dan een jaar mee gaan en 450 euro ex BTW of meer kosten (bij ondernemers die BTW plichtig zijn) is afschrijving verplicht.

Daarbij mogen startende ondernemers willekeurig afschrijven en de [url="http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/winst/inkomstenbelasting/inkomstenbelasting_voor_ondernemers/investeringsaftrek_en_desinvesteringsbijtelling/milieu_investeringsaftrek_mia_willekeurige_afschrijving_milieu_investeringen_vamil"]VAMIL/MIA[/url.

De Belastingdienst verplicht je dus wel degelijk investeringen (>450 euro) te activeren en af te schrijven

Er zijn ook een aantal aftrekregelingen (op de Vpb of IB) mbt investeringen.
Ph0en1x schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 16:17:
[...]

En als starter mag je alles in een keer afschrijven. Dat terzijde.
Met in acht name van de restwaarde en onder voorwaarde die onder de link staan die ik al eerder posten. (Net als bij gewone afschrijving, mag de boekwaarde van het bedrijfsmiddel niet lager worden dan de restwaarde).

Let je ook op de regeling privé gebruik?
rr7r schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 18:45:
[...]

Je zou het ook gewoon kunnen doen, geld uitgeven, en wel op 28 december 2015 waarvoor je een factuur zult ontvangen welke je kan boeken in 2015. Je kan dit bij een betrouwbare webwinkel doen op je privénaam als privépersoon zodat je onder het consumentenrecht valt en dus onder de Wet Koop op Afstand valt.
En dus geen btw aftrek hebt, de factuur op privénaam/persoon voldoet niet aan de administratie vereisten.
Mochten de aankopen om wat voor reden dan ook plots onvoldoende bevallen, dan kan je ze, laten we zeggen op 3 januari 2016, altijd retourneren. In dat geval ontvang je een creditnota die geboekt wordt in 2016.

Mocht dit scenario zich voltrekken, dan is er sprake van een toevallig samenvallen van belangen. Je moet echter voor jezelf afwegen in hoeverre de kans acceptabel genoeg is dat de aangekochte spullen je een week later ook definitief niet zullen gaan bevallen.
Is het niet zo dat de creditnota gecorrigeerd moet worden op de btw aangifte waarop de oorspronkelijke factuur is meegenomen in dit geval q4 21015 of december 2015 (kwartaal/maandaangifte).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

PolarBear schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 10:55:
[...]

Bij aanschaf (investering) van bedrijfsmiddelen etc. die langer dan een jaar mee gaan en 450 euro ex BTW of meer kosten (bij ondernemers die BTW plichtig zijn) is afschrijving verplicht.

[...]

De Belastingdienst verplicht je dus wel degelijk investeringen (>450 euro) te activeren en af te schrijven

[...]

Is het niet zo dat de creditnota gecorrigeerd moet worden op de btw aangifte waarop de oorspronkelijke factuur is meegenomen in dit geval q4 21015 of december 2015 (kwartaal/maandaangifte).
Je hebt gelijk, hier geldt dat er in principe geactiveerd moet worden omdat het hier een ondernemer voor de inkomstenbelasting betreft. Zodra geen inkomstenbelasting, maar vennootschapsbelasting verschuldigd is, geldt die eis niet meer.
Maar goed, het gaat hier om een startende onderneming waardoor 'willekeurig' afschrijven mogelijk is toegestaan. Nogmaals, willekeurig betekent niet dat er geen regels voor gelden!

Als je gebruikt maakt van het factuurstelsel voor de BTW geldt dat de factuurdatum leidend is voor het tijdvak waarin de BTW moet worden aangegeven. Bij het kasstelsel geldt de datum waarop het geld daadwerkelijk in kas of op de bank is bijgeschreven/afgeboekt. In beide gevallen kun je dus, door het slim te plannen, de BTW enigszins 'sturen'. Wel moet je zorgen dat je kosten aan de juiste periode voor het juiste bedrag worden toegerekend, dus zul je met transitorische posten moeten gaan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rr7r
PolarBear schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 10:55:
[...]

En dus geen btw aftrek hebt, de factuur op privénaam/persoon voldoet niet aan de administratie vereisten.

In artikel 35a lid 1 sub e van de Wet op de Omzetbelasting staat aangegeven dat de naam en het adres van de ondernemer vermeld moet zijn.

Bij een eenmanszaak is de natuurlijke persoon altijd eigenaar en ondernemer. Los van het feit hoe hij of zij de zaak noemt.
http://hallo.kvk.nl/hallo.../p/10013/44372.aspx#44372
Pagina: 1