30" vs 27" 4k voor foto bewerken & programmeren

Pagina: 1
Acties:

• MauritsG
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 12-10-2024
Op dit moment gebruik ik een dual monitor setup, maar met oude goedkope monitoren (23" main display en een 19" secondary) en ik merk dat de kleuren van de schermen onderling erg verschillen en dat de 23" ook niet goed de kleuren weergeeft en gecalibreerd kan worden. Vandaar dat ik op zoek ben naar een nieuwe monitor. Aangezien ik 500 tot rond de 1000 euro wil uitgeven is mijn blik gevallen op de volgenden:
pricewatch: Dell Ultrasharp U3014 Zwart
pricewatch: Dell P2715Q Zwart

een 30" met 2560x1600 of een 27" met 4K.
Bij de 27" zou ik wellicht mijn huidige 23" rechtop ernaast zetten als secondary.
Nu vraag ik mij af.. de 27" heeft door z'n resolutie veel meer "real estate", waardoor je, denk ik, meer kwijt kunt op op je desktop. Bv. meerdere vensters naast elkaar, of voor LR&PS toolbars etc.
de 30" heeft een lagere resolutie, maar werkt dat door z'n grootte niet juist ook fijn voor het bewerken van foto's?

Verder gebruik ik linux, waar ik LR&PS draai in virtualbox. Aangezien ik een monitor wil kopen die een goede kleurweergave heeft, fo die iig goed gecalibreerd kan worden, vraag ik me af of dat goed uitkomt met kleurprofielen etc. wanneer je LR&PS draait in een VM etc.

graag hoor ik jullie ervaringen en meningen hierover.

Ik programmeer redelijk veel, waar ik op mijn secondary display vaak een browser of een terminal open heb, mooier is dan alles op een scherm. Maar wat is handig.. een 4k 27" of een 30".

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Voor fotobewerken zou ik zeker 4k nemen (bij gelijke paneelkwaliteit iig).
Je ziet veel meer details.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:38

Deathchant

Don't intend. Do!

Juup schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 14:30:
Voor fotobewerken zou ik zeker 4k nemen (bij gelijke paneelkwaliteit iig).
Je ziet veel meer details.
Vreemd advies om maar gewoon te denken "meer pixels, dus meer details". Het gaat zich ook om de workflow en het feit of je overige programma's (en het OS uiteraard) alle icoontjes leesbaar kan scalen. Ik weet dat volgens mij Lightroom en photoshop nog niet goed meeschalen naar een dergelijke resolutie. Een 2560x1440 resolutie voorziet je dan van een betere workflow, omdat je toch nog flink wat details ziet, en je toch nog de slidertjes kunt lezen.
Wanneer het OS en al je fotobewerkingsprogramma's leesbaar scalable zijn, zou ik pas voor een 4K monitor gaan. Anders 2560x1440.

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

• MauritsG
Thnx deathchant, dat is inderdaad het soort commentaar wat ik zoek. Ik ben benieuwd wat anderen er over denken..

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16-02 00:34

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Ik vind 163 PPI nou niet verschikkelijk hoog.
Het 30" scherm heeft een PPI van 100, dat is vergelijkbaar met een 23" scherm dat een resolutie heeft van 1920x1200 en met een iets lagere PPI 1920x1080.

Je moet dus voor jezelf kijken of je de huidige PPI op je 23" scherm fijn vind of dat het scherper mag, neem wel dezelfde afstand voor ogen :P.

Daarnaast heb ik nog een ander punt toe te voegen, met een beeldscherm doe je toch wel een aantal jaar. Laat dit meespelen in je beslissing.

Kijk ook eens op tftcentral.co.uk en lees de reviews van beide schermen.

Overigens waarom die 2 schermen en niet bijvoorbeeld de Dell U2715H? Die is 27" met 2560x1440.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:41

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Deze gemist?
Aankoopadvies vragen mag weer.. (maar lees eerst dit!)

Aankoopadviesvragen horen in de aankoopadviesfora.

Move VB -> CAA

Oslik blyat! Oslik!

• Foritain
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online

Foritain

BaasHaas

Ik zit nu op een 28" met 4K, en ik blijf sterk van mening dat voor all-round gebruik, inclusief foto handel, 27" icm 1440p een prettigere oplossing is. Blijft uiteraard subjectief, maar als ik naar programma schaling kijk, het samen werken met mijn 2e en 3e scherm, en andere taken zoals gamen, dan doet 1440p simpelweg nooit iets fout terwijl 4k regelmatig irritaties geeft en als enige voordeel biedt dat je soms wat pixel scherpte hebt.

Nogmaals, subjectief, maar ik kijk nu weer naar een 1440p scherm als vervanger. Waarbij ik wel op moet merken dat goede 1440p schermen niet eens goedkoper zijn dan 4K.

Je zou evt voor een goede workflow een ultrawide kunnen overwegen met 1440p.

• MauritsG
Bedankt voor jullie reacties. Mbt 4k is dit mss iets voor de toekomst, maar nu nog niet echt nodig en zoal ik inderdaad lees veel scaling issues etc.

Inmiddels is mijn oog ook gevallen op:
pricewatch: Samsung S32D850T (LS32D85KTSN) Grijs, Zwart
Een 32'' met 2560x1440 waar die 30'' Dell 2560x1600 heeft.

OK.. qua ppi wellicht niet extreem hoog zo rond de 100 allebei. Sja op zich mag mijn huidige monitor wellicht iets crispier, maar goed om dan gelijk een kleinere monitor te nemen?

Die Samsung is bijna d helft van de prijs tov de Dell, gebruikt wel amva+ ipv ips maar zoals ik de reviews op Amazon lees zijn mensen er toch erg tevreden over en kan hij ook goed gecalibreerd worden.

Iemand ervaring met amva?

Apart dat er geen gebruikerservaringen bij de pricewatch staan bij de samsung..

• swv
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:13

swv

Ik heb nu de Dell 2713HM welke een resolutie heeft van 2560 x 1440 op 27". In augustus wilde ik de overstap maken naar de P2715Q. Het is een prachtig display. Alles is zo scherp! Ik vond echter wel de lettertjes erg klein. Nou hebben OS X en Windows wel scaling maar ik vind zelf dat je er meer aan hebt als je gewoon op maximale resolutie werkt.

Wat ik zeg 4K op 27" is wel klein als je echt op 3840 x 2160 gaat werken. Bij goede ogen geen probleem maar je hebt soms wel de neiging om te gaan turen. Op zich heb ik goede ogen dus voor mij was het niet zo'n probleem. De vraag is wel wat nog gezond is ;) Wegens een dode pixel op het 1e exemplaar en oneven kleuren op het 2e exemplaar, heb ik de P2715Q 2x geruild en retour gestuurd. Ik heb besloten het nog even te laten bij mijn 2713HM (was een flinke stap terug maar ben inmiddels weer gewend) en later eventueel de overstap te maken naar 4K maar dan op 30" of 32" voor een betere workflow. 4K is leuk maar op een gegeven moment moet je je afvragen welk nut de scherpte gaat hebben. De 2715Q zit wat mij betreft op het randje. Net als dat ik bij smartphones 1080p genoeg vind op 5.5". Al is dat niet helemaal vergelijkbaar omdat je dan sowieso met scaling te maken hebt.

Ik heb in ieder geval nog geen kandidaat voor op het oog die voor een leuke prijs 4K biedt op >30". Tip: Misschien dat voor jou een 3440 x 1440 monitor nog een optie is. Hopelijk heb je wat aan mijn ervaring en ik wens je succes met het maken van de juiste keuze!

• MauritsG
sww89 die dell die je gelinked hebt 3440x1440 is curved. Het lijkt mij dat dat voor programmeren en dagelijkse taakjes wel fijn is, maar voor het bewerken van foto's? Iemand daar ervaring mee?

Zoals ik het nu zie heb ik 4K inderdaad niet nodig. De vraag is echter of bij een 30 of 32" monitor de resolutie icm de grootte van het scherm ervoor zorgt dat het niet "heel scherp" is. Ik ben net bij de mediamarkt geweest om eens naar schermen te kijken, maar ze hebben er maar weinig, weinig info, staan niet allemaal aan en tonen slechts wat films ipv desktop gebruik.

Als iemand een winkel in Den Haag weet waar je dit soort schermen goed kan bekijken...?
Pagina: 1