• Artarion
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 15-09-2025
Hallo,

Ik ga binnen een aantal maanden verhuizen en ben aan het denken om dan een beamer te installeren omdat ik wat meer ruimte zal hebben. (en dus ook verder van de tv verwijderd)

Op de moment hangt mijn tv aan men desktop pc als 2de monitor zeg maar. Ik twijfel nog hoe dat met de beamer te doen. Heb daarbij enkele vragen:

1. wat met de audio ? Ik heb een 5.1 setje op de pc, maar denk die wel te houden om te gamen. lijkt me niet ideaal om dan bij het kijken van een film de speakers te verplaatsen od. Ik wil ook niet teveel gedoe met draden.
Mijn idee is om gewoon 2 speakers of bvb een soundbar bij de projector te plaatsen. Enkel staan de speakers dan wel allemaal achter de kijkers. Weet niet of dat stoort? En heb je sowieso een receiver nodig ?
Draadloos lijkt met nogal kostelijk?

2. de beamer zal wel een eindje van de pc vandaan staan, ik twijfel nog om deze met een lange hdmi kabel aan te sluiten of evt. via een chromecast. Iemand daar ervaringen mee?

3. Ik hoef geen 3D maar merk dat veel beamers daar wel mee uitgerust zijn, heeft het zin om speciaal eentje zonder te zoeken bespaar je daar amper mee?

4. Kan je ergens checken wat voor lamp een bep. beamer heeft en de prijzen daarvan? Of kennen julie een goede webshop daarvoor ofzo?

andere tips of suggesties zeker welkom.

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:39

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

kijk maar eens op htforum.nl

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• Munchkin
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:44
1. De gemiddelde kijker wordt gek wanneer het geluid achter hem vandaan komt, terwijl de film suggereert dat het van voren zou moeten komen. Dat wil je echt niet. Maar goed, daar kom je vanzelf achter als je dat uit probeert.

2. Mijn beamer(s) zijn altijd aangesloten geweest met een 10m kabel. Dat werkt prima, maar je moet even zoeken naar een kabel die goed genoeg van kwaliteit is, maar die nog wel betaalbaar is. Ik heb voor mijn kabel geloof ik zo'n 30,- betaald. Je hebt zat winkels die daar 150,- voor durven vragen.

3. Bespaar je de moeite. Het 3D gebeuren kun je voor lief nemen; sowieso verminderd de licht output behoorlijk bij het kijken van 3D. 3D is echter standaard bij alle beamers die het overwegen waard zijn.

4. De lamp details kun je altijd terugvinden op de website van de fabrikant. Bij een website als deze kun je dan kijken wat de lamp kost. Overigens raad ik je deze site aan om je in te lezen welke beamer voor jou interessant zou kunnen zijn.

5. Andere tips: Ik zou zelf geen beamer onder de 800,- kopen. Daar krijg je alleen maar spijt van. Een goede kwaliteit beamer kost wat geld, maar daar krijg je een hele hoop plezier voor terug. Ik zou kijken naar wat bekendere beamer merken als Epson, Panasonic, Sony, en Optoma.
Persoonlijk vind ik LCD-beamers fijner; ik kan niet tegen het regenboog effect. Verder zijn die wat makkelijker te plaatsen omdat er lenzen op zitten met grotere verstel mogelijkheden. Zeker als je de beamer niet recht voor het scherm kunt zetten, wordt dat een aankoopcriteria.

Als laatste: Veel kijkgenot toegewenst!

• Artarion
bedankt voor de tips!

Vreesde dat al van dat geluid achteraan. maar een surround set met al die draden kijk ik helemaal tegenop. + samen met een receiver der nog bij wordt het dan allemaal al snel heel duur..

ga eens wat rondkijken

• Artarion
toch nog een vraagje ivm audio.

Vaak heb je draadloze achterspeakers voor home cinemasets. Maar ik zou juist denken dat het voor projectors handiger zou zijn om het andersom te hebben?
anders moet je toch nog steeds een lange draad je naar je receiver trekken (neem aan dat je die vanvoor zet bij je bedrade speakers.)
bestaat dit ? of hoe lossen jullie dat op ?

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:39

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

ligt er maar net aan waar je reciever staat.

meestal staat het zo :

vooraan...........................................................................................achteraan
scherm.............................................................................................projector
receiver
Bron
frontspeakers..................................................................................achterspeakers
center speakers..............................................................................sub

zoals je ziet heb je dus korte kabels van je receiver naar je fronts.

Dan is het juist handig om draadloze rearspeakers te hebben.

Staat je receiver achter in de buurt van je projector dan wordt het plaatje anders natuurlijk.

eidt:

ik denk dat je beter even goed moet verdiepen in hoe je kabels gaan lopen.
Er gaat een HDMI van je bron (bluray bijv) naar je beamer.......die is er echter alleen maar voor het beeld natuurlijk he.
Je sluit je bron optisch aan (of audio uit met tulp) op je receiver die weer je speakers aanstuurt.

[ Voor 17% gewijzigd door Fraggert op 26-10-2015 14:03 ]

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• FotW
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 06-12-2025
2. Ik gebruik zelf een wireless HDMI setje om beeld van de pc naar de beamer te sturen, over +- 5 meter (geen enkele mogelijkheid om een kabel te trekken) werkt nagenoeg perfect, denk dat er 0.2 seconde vertraging tussen beeld en geluid zit maar dat kan nagenoeg elke speler wel compenseren.

• Artarion
Fraggert schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 09:52:
ligt er maar net aan waar je reciever staat.

meestal staat het zo :

vooraan...........................................................................................achteraan
scherm.............................................................................................projector
receiver
Bron
frontspeakers..................................................................................achterspeakers
center speakers..............................................................................sub

zoals je ziet heb je dus korte kabels van je receiver naar je fronts.

Dan is het juist handig om draadloze rearspeakers te hebben.

Staat je receiver achter in de buurt van je projector dan wordt het plaatje anders natuurlijk.

eidt:

ik denk dat je beter even goed moet verdiepen in hoe je kabels gaan lopen.
Er gaat een HDMI van je bron (bluray bijv) naar je beamer.......die is er echter alleen maar voor het beeld natuurlijk he.
Je sluit je bron optisch aan (of audio uit met tulp) op je receiver die weer je speakers aanstuurt.
mja bron zou pc zijn die ook in de living staat maar niet waar het scherm komt. daarom wilde ik niet een hoop audio kabels naar voren trekken (en een hdmi in nog een andere richting). eens kijken voor draadloze audio. jammer dat bij home theater sets vaak een bluray bijzit, heb ik niet van doen. en receiver is misschien ook niet nodig als ik via pc werk?

• Artarion
Ik dacht meer aan iets als CREATIVE T3150 WIRELESS SPEAKERS 2.1
(zodat ik sub kan aansluiten een beamer of pc en de overige speakers draadloos zijn) en enigszins betaalbaar.
maar weet niet of dat echt geschikt is voor tv/projector.
Pagina: 1