Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DLGandalf
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22-08 17:20
Tot vorige week werkte mijn volgende opstelling nog prima:

EB <---> OpenWRT <---> Clients

De DHCP op de experiabox (v9) was beperkt tot 1 lease voor de TV tuner. De DHCP op de OpenWRT werkte in cooperative mode en daar zit dan denk ik ook niet de fout. De DHCP van de OpenWRT gaf zichzelf uit als de gateway voor het netwerk en als de gateway forwarde hij simpelweg naar de EB (zonder NAT)

Wat dit mij echter bood was een hoop flexibiliteit aangezien ik op deze manier VPN clients kon instellen op OpenWRT en al het verkeer karakteristieken kon bijhouden in OpenWRT.

Nu werkt dit alles niet goed meer, na 5 maanden perfect te hebben gewerkt. Wifi devices die de OpenWRT als gateway gebruikten kregen geen verbinding meer met IP-addressen buiten het netwerk. Ik kon met tcpdump zien dat OpenWRT nog gewoon paketjes forwarde, maar er kwam gewoon niks terug. Na veel getest kwam ik erachter dat als een wifi device zijn verkeer laat forwarden door een ander wifi device (dus in contrast met OpenWRT router die via UTP verbonden is) dan werkt het wel.

Het lijkt er dus op dat de EB packets dropped die via een UTP binnenkomen maar waarvan het source IP adres afkomstig is voor/van Wifi.

Heeft iemand een idee om mijn opstelling weer werkend te krijgen, of meer details wat KPN veranderd in hun software upgrades (waarvan ik vermoed dat heel deze toestand is gekomen door een SW update)

/update
Ik gebruik nog steeds de wifi van de EB. Mijn OpenWRT router heeft geen accesspoint

[ Voor 3% gewijzigd door DLGandalf op 20-10-2015 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Doe eens een plaatje posten met IP-adressen enzo....

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DLGandalf
Bij deze,

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/fdecLNaBzkR89tdC102hV9B8/thumb.png

Zwarte lijnen zijn physieke kabels, groene lijnen zijn ip verkeer van lokaal naar internet (upstream verkeer).

[ Voor 15% gewijzigd door DLGandalf op 20-10-2015 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowLord
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14-09 07:39
Als ik je verhaal dus goed begrijp gaat het WiFi verkeer van de client naar de Experiabox (door de lucht), dan naar de OpenWRT machine (over UTP), terug naar de ExperiaBox (over dezelfde UTP) en dan het internet op (over VDSL/Glasvezel)?

Dat heen en weer sturen van de WiFi data tussen de ExperiaBox en de OpenWRT machine lijkt me niet handig. Zeker omdat de Experiabox nu exact hetzelfde verkeer 2x binnenkrijgt, maar dan van twee verschillende MAC adressen en fysieke verbindingen. Grote kans dat hier inderdaad je probleem zit.

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Is de experiabox niet gewoon de port mapping naar de openwrt kwijt?

[ Voor 5% gewijzigd door Brahiewahiewa op 20-10-2015 16:22 ]

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DLGandalf
@Shadowlord.
De experiabox krijgt niet 2x hetzelfde verkeer binnen. (Ik beschouw de switch in de EB niet als "EB"). De EB krijgt alleen verkeer binnen als deze wordt aangesproken als zijnde een gateway. Dat er toevallig ethernet frames over de switch heen gaan met 2x dezelfde payload (maar verschillende headers) zou de EB zich niks van mogen aantrekken.

@Brahiewahiewa
Er zijn geen port mappings nodig in deze opstelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowLord
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14-09 07:39
De meeste routers die ik ken hebben geen 'hardware' switch tussen het WiFi gedeelte en de bedrade netwerkpoorten. Dit verkeer loopt dan gewoon via de CPU van het apparaat, Ik denk niet dat de ExperiaBox hierop een uitzondering is. En dan kan een softwarewijziging vanuit KPN inderdaad een setup als deze kapot maken.

Handigste lijkt me dat je de EB als gateway voor je Wireless apparaten laat fungeren ipv het heen en weer sturen over dezelfde lijn (is ook nog eens efficiënter) of dat je je OpenWRT apparaat voorziet van WiFi mogelijkheden.

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DLGandalf
Ik zal vanavond eens kijken wat er gebeurd als ik ARP injection uitvoer op de EB zodat deze denkt dat een Wifi apparaat op openwrt machine zit.

/update
Ik ben vergeten te vertellen dat in mijn beschreven situatie ICMP wel correct wordt afgehandeld.

[ Voor 27% gewijzigd door DLGandalf op 20-10-2015 23:41 ]

Pagina: 1