Aankoop server

Pagina: 1
Acties:

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:15

MadEgg

Tux is lievvv

Topicstarter
Ik zoek een?
Voor mijn werkgever stel ik een server samen voor website, database en zoekindex op virtuele servers.

Wat is je budget?
Een bedrag rond de €2000,- is acceptabel.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb wel een voorkeur voor Intel, maar met goede argumenten is er best over wat anders te praten.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
De server gaat op Debian draaien. Deze server draait een website voor hoofdzakelijk intern gebruik. De website zelf is niet bijzonder zwaar, maar ontsluit een database (PostgreSQL) en zoekindex (Apache SOLR), met daarin onder andere ruim 1 miljoen gecrawlde websites van 10 - 30 pagina's per website en 4 miljoen documenten.

Intern gebruik betekent: de webserver hoeft géén honderden requests per seconde af te werken; maar veel van de requests die hij binnenkrijgt zullen wel de database en de SOLR-index flink aan het werk zetten.

SOLR wordt, onder andere gebruikt voor full-text search in de website data, en ook voor facetting op zowel eenvoudige als complexe datastructuren. De postgresql database neemt ongeveer 165GB in beslag, de Solr index is 61 GB. Deze hoeveelheid data zal in de loop de jaren wel wat groeien, maar ik verwacht de komende 3 jaar zeker geen verdubbeling.

De webcrawler doet ook diverse tekstanalyses en moet hiermee ook werken. De wens is om de servers enigszins te segmenteren in enkel virtuele servers, maar bij voorkeur moet de boel nu wel op dezelfde fysieke server draaien.

Het gaat hierbij om een server die in een kantoorlocatie gevestigd is, en niet in een rack komt te hangen.

Het huidige systeem draait op een AMD Athlon II X4 640 processor, aangeschaft in 2011. De database en zoekindex draaien vanaf een Samsung SSD 840 EVO 500GB. We willen de boel vervangen omdat de database en index enorm gegroeid is sinds aanschaf en we merken dat de server het vrij zwaar heeft met alle queries die wij er zelf op afvuren.

Met het oog op virtualisatie en omvangrijke databases lijkt het mij handig om de server in ieder geval van flink wat geheugen te voorzien.

In het huidige systeem heeft de processor het zwaar en ziet de SSD ook behoorlijk wat IO tijdens zoekopdrachten.

Mijn eigen voorstel
Er zitten géén schijven bij: er ligt nog voldoende opslag op de plank om dit in te vullen. Het gaat hierbij om 2 magnetische schijven en 2 SSD, allen via SATA aan te sluiten. Overige randapparatuur zoals muizen, toetsenbord en een monitor is aanwezig voor het zeer beperkte gebruik dat deze zullen krijgen.

#ProductPrijsSubtotaal
2Intel Xeon E5-2620 v3 Boxed€ 428,-€ 856,-
1Asus Z10PE-D16/4L€ 531,50€ 531,50
1Phanteks Enthoo Pro Closed Zwart€ 83,01€ 83,01
1Crucial CT4K16G4RFD4213€ 435,60€ 435,60
1Super Flower Leadex Platinum 750W Wit€ 136,50€ 136,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.042,61

Mijn eigen opmerkingen hierbij:

Ik heb er nu 1 64-GB kit van 8 modules bij zitten. Meer modules is ruimte voor, maar twee kits van 64 GB gaan het budget aardig overschrijden. Is het qua performance / multiprocessing veel beter om 16 x 4 GB erin te stoppen in plaats van 8 x 8 GB en er 8 leeg te laten? Het vrijhouden van 8 sloten biedt natuurlijk wel de mogelijkheid om in de komende jaren eventueel het geheugen nog te verdubbelen.

Voeding: ik had eerst een ATX (Seasonic) van 620 Watt, maar dit moederbord lijkt een SSI voeding te vereisen, dus ik heb hem nu vervangen door de 750 Watt Super Flower Leadex Platinum. Qua vermogen lijkt me dit zwaar overkill, maar SSI-voedingen met minder vermogen zie ik niet.

De kast heb ik geen voorkeur voor; ik zocht een kast met EEB form factor om het moederbord te kunnen huisvesten en deze zag er wel redelijk basic uit.

Suggesties voor verbeteringen of zie ik dingen over het hoofd? Alvast hartelijk dank!

[ Voor 7% gewijzigd door MadEgg op 20-10-2015 12:58 . Reden: Voeding vervangen door SSI exemplaar ]

Tja

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 01-12 20:32
Waarom geen Dell of HP server? Daar kun je tenminste een goede sla voor afsluiten.

Of is het geen probleem als het moederbord kapot gaat en je 4 weken moet wachten op een nieuwe?

Verwijderd

SSI heeft te maken met een extra 4 pin ATX aansluiting buiten de 8 (2x4) en 24 pins. Je kunt ook naar EPS12v 2.9 en hoger kijken en dan komt oa de pricewatch: Antec VPF Series 450W tevoorschijn.

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Topicstarter
.Maarten schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 22:36:
Waarom geen Dell of HP server? Daar kun je tenminste een goede sla voor afsluiten.

Of is het geen probleem als het moederbord kapot gaat en je 4 weken moet wachten op een nieuwe?
Correct. Er is wel (tragere) backup-hardware beschikbaar, en als gezegd, hij is voor intern gebruik. Het zou wel vervelend zijn, maar het kleine risico daarop nemen we wel.

Een zelfbouw-server levert véél meer power voor je geld, en dat is in geval leidend.
Verwijderd schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 23:02:
SSI heeft te maken met een extra 4 pin ATX aansluiting buiten de 8 (2x4) en 24 pins. Je kunt ook naar EPS12v 2.9 en hoger kijken en dan komt oa de pricewatch: Antec VPF Series 450W tevoorschijn.
Weet je dit zeker? Als ik kijk naar deze afbeelding van het moederbord zie ik 1 x 24 pins en 2x8 pins. Op de Antex VPF 450 zie ik maar één 8-pins connector, dus dan mist er nog eentje.

Tja

Verwijderd

Yep je hebt gelijk al doen de specs in de pw anders vermoeden. Even een check op de website van de fabrikant is dus wel aan te bevelen. Dan kom ik o.a. op de pricewatch: Seasonic S12II-Bronze 520W of de pricewatch: Seasonic S12G 650W

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
MadEgg schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 12:45:
[..]

Ik heb er nu 1 64-GB kit van 8 modules bij zitten. Meer modules is ruimte voor, maar twee kits van 64 GB gaan het budget aardig overschrijden. Is het qua performance / multiprocessing veel beter om 16 x 4 GB erin te stoppen in plaats van 8 x 8 GB en er 8 leeg te laten? Het vrijhouden van 8 sloten biedt natuurlijk wel de mogelijkheid om in de komende jaren eventueel het geheugen nog te verdubbelen.

[..]
De processoren hebben elk vier geheugenkanalen dus met 8 DIMMs benut je deze optimaal, daar zou ik niets aan veranderen.
Suggesties voor verbeteringen of zie ik dingen over het hoofd? Alvast hartelijk dank!
Ik zou zelf altijd voor IBM/Dell/HP of anders minimaal een Supermicro barebone gaan met gecertificeerd geheugen etc., ook als het voor intern gebruik is.

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 08:40:
Yep je hebt gelijk al doen de specs in de pw anders vermoeden. Even een check op de website van de fabrikant is dus wel aan te bevelen. Dan kom ik o.a. op de pricewatch: Seasonic S12II-Bronze 520W of de pricewatch: Seasonic S12G 650W
Die 520W ziet er inderdaad geschikt uit. Bedankt! Neem ik mee.
Bigs schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 08:47:
[...]
De processoren hebben elk vier geheugenkanalen dus met 8 DIMMs benut je deze optimaal, daar zou ik niets aan veranderen.
Top, goed om te weten.
[...]
Ik zou zelf altijd voor IBM/Dell/HP of anders minimaal een Supermicro barebone gaan met gecertificeerd geheugen etc., ook als het voor intern gebruik is.
Het biedt iets extra zekerheid, maar een SLA zal er sowieso niet afgesloten worden, en een Dell server met vergelijkbare processing power als mijn voorstel komt al gauw op het dubbele uit. Als ik voor een Supermicro barebone ga voor dezelfde processors kom je op één kandidaat: pricewatch: Supermicro SuperServer 2028GR-TRT waardoor in het huidige voorstel mobo + kast + voeding van ~700 vervangen wordt door deze barebone a 2400 euro. Een verdrievoudiging van de prijs.

Het is een afweging tussen zekerheid bij hardwarefalen en prestaties, waarbij in dit geval de voorkeur toch uitgaat naar hoge prestaties. Het is geen onoverkomelijke ramp als de server uitvalt; backups worden veelvuldig gemaakt en er is backup hardware beschikbaar, waardoor uitvallen van de server minimale downtime zal betekenen.

Ik kom dan op de volgende samenstelling. Ik zie dat de prijzen van het geheugen en de processor aardig gestegen zijn sinds ik de eerste lijst heb opgesteld, maar goed. :o

#ProductPrijsSubtotaal
2Intel Xeon E5-2620 v3 Boxed€ 434,90€ 869,80
1Asus Z10PE-D16/4L€ 531,50€ 531,50
1Phanteks Enthoo Pro Closed Zwart€ 83,01€ 83,01
1Crucial CT4K16G4RFD4213€ 492,-€ 492,-
1Seasonic S12II-Bronze 520W€ 59,-€ 59,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.035,31

Tja

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014