Ik heb even het originele artikel in IEEE doorgespit.
Blijkt dat ze een 50W radio gebruiken. Dit resulteerd dan in een lokale veldsterkte van 25--30 Volt per meter. Verder gebruiken ze AM modulatie op 103MHz om het voice commando over te brengen. De echt leuke gimmic is dat ze met een speciaal geshaped FM signaal het ook voor elkaar krijgen om het te doen lijken dat het knopje van de headset word ingedrukt.
Het lijkt er een beetje op dat het werkt zoals een versterker voor een electrische gitaar soms ook radiozenders oppikt. Zelfde principe: lange, niet goed afgeschermde kabel en onbedoelde demodulatie van het AM signaal door de electronica in de versterker. Of zoals een versterker de radiogolven van je GSM oppikt als je vlakbij staat te bellen.
Het probleem wat ik heb met het artikel in IEEE is dat ze maar heel summier uitleggen hoe het nou precies werkt. Eg, ze zeggen bijna niks over wat de optimale frequenties zijn, hoe goed de kwaliteit van het geluid is, hoe vaak google now/siri/cortana nu daadwerkelijk verstaat wat je overzend etc etc.
Daarnaast zijn er nog problemen met deze techniek. Je hebt redelijk veel vermogen nodig (dicht bij persoonlijke veiligheids-limieten) én je hebt ook kans dat je andere apparaten stoort. Moch er toevallig iemand aan het bellen zijn, dan kan je dat zeker horen.
Dus nee, ik denk niet dat je straks allemaal 0906 kosten gaat hebben. Dat is veel te ingewikkeld. Kunnen ze je beter een mep verkopen en je broekzak leeg stelen. Leverd meer op.
Ik kan me misschien wèl voorstellen dat er op hoog niveau geprobeerd word om op deze manier een backdoor te injecteren in een telefoon. Men neme een zero-day exploit op een website. Laat nu een korte voice command klinken op de telefoon van het slachtoffer zodat die daarheen gaat surfen. Job done. Kan dus ook zo kort duren dat de persoon er niks van merkt. Hoef je niet meer het slachtoffer gaan verleiden om op een linkje te klikken.
Maar dan heb je het wel over high-prize targets, bijvoorbeeld de telefoons van Merkel et al. die al eens 'behandeld' zijn. Maar voor de gemiddelde burger is het niet zo interessant. En er is m.i. een eenvoudig middel tegen te bedenken: Je kabel even een paar keer door een RF-smoorbead wikkelen doet wonderen. Die dingen zie je ook vaak rond monitor kabels etc en kosten geen drol , zie
http://audiosystemsgroup.com/SAC0305Ferrites.pdf voor hoe het werkt.