Truecrypt wachtwoord achterhalen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:52
De titel van dit topic zal enigszins dubieus overkomen, maar de achterliggende gedachte van deze vraag is dat allerminst.

Een aantal jaren geleden ben ik begonnen met het digitaliseren van alle belangrijke post. Denk hierbij aan alle documenten met betrekking tot woning, werk, vervoer, zorg, etc. Ik kwam destijds op het idee om dit veilig op te slaan met behulp van truecrypt. Ik heb zowel een truecrypt partitie aangemaakt alsook een bestandscontainer (inclusief verborgen deel, dus dubbel wachtwoord). Dit werke allemaal zeer goed, maar zoals dat gaat in het leven kreeg ik het op een gegeven moment wat te druk om het allemaal goed bij te houden. Van wekelijkse updates, ging het naar maandelijkse updates tot eigenlijk helemaal geen updates meer.

Door de lange tussenperiode ben ik vergeten wat het wachtwoord ook alweer was, waardoor ik de beschermde bestanden niet meer kan bereiken. Een aantal dingen weet ik wel nog;
- Ik weet hoe lang het wachtwoord is (12 tekens)
- Ik weet ongeveer welke tekens ik heb gebruikt
- Ik weet ook de plek van deze tekens
- Maar er zijn nog een paar variabelen. Zo heb ik onder andere A, a en @ door elkaar gebruikt en daar zit hem juist het probleem. Door deze opzet zijn er mij 4-6 van de 12 tekens niet helemaal duidelijk, met voor elk maximaal 4 opties.

Via google kwam ik uit bij het progje unprotect, maar dat is eigenlijk geen optie. Je kunt maar beperkt een mask instellen (slechts 1 variabele instelbaar), waardoor het zo'n 3000 jaar duurt om alle mogelijke combinaties te proberen. Dat duurt me helaas te lang :+

Is er bij jullie een beter progje bekend? Is er een andere mogelijkheid?
Hoewel ik het jammer zou vinden, heb ik er begrip voor als mijn verhaal hierboven alsnog té dubieus klinkt waardoor dit topic niet op tweakers zou passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:41
ik weet niet helemaal of ik goed zit maar als je maar 4 letters/cijfers nodig hebt die ieder uit slechts 4 andere cijfers kunnen bestaan heb je toch maar 256 opties? 44

Dat is nog wel met de hand in te voeren.

:( Snel een edit doen.. bij 46 kom je uit op 4096 combinaties.

mocht van 1 van de cijfers de keuze mogelijkheid beperkt zijn tot 2 of 3 tekens dan neemt het aantal combinaties natuurlijk nog verder af.

4000 is overigens nog wel goed te doen. 34 uur (4 dagen van 8 1/2 uur) als je iedere 30 seconden een combinatie probeert

[ Voor 44% gewijzigd door nachtnet op 19-10-2015 23:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Daar heb je misschien wel gelijk in. Zal aanzienlijk minder lang duren dan die 3000 jaar, maar het vergt nog steeds wel wat tijd. En dan is het nog de vraag of ik wel goed zit. Ik ben er vrij zeker van dat ik 6 van de 12 tekens nog wel weet, 2 niet helemaal zeker en 4 weet ik gewoon niet meer. Dus in het slechtste geval zou dat 4096 opties geven. Dat is dan wel weer veel om handmatig te proberen.

(had de post nog net even aangepast nadat je dit topic opende, sorry :P ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Er zijn nog wel meer methodes, bv Truecrack (kan me niet herinneren of het werkt) of met een script alle variaties genereren en dat via een script met een command line versie van Truecrypt proberen. Onder Linux moet dat zeker werken. Als het echt in orde grootte duizenden is, is dat geen enkel probleem.

kortste route naar succes:
* genereer met een script alle variaties (wordlist)
* download een bootable Kali
* pas Truecrack met de wordlist toe op de Truecrypt container

[ Voor 22% gewijzigd door Rukapul op 19-10-2015 23:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardVanAfoort
  • Registratie: April 2010
  • Niet online

GerardVanAfoort

kalm aan

Heeft die hidden container misschien een wachtwoord wat afgeleid is van het container wachtwoord?
Had ik ook ooit, maar ook glad vergeten. Hidden container ging niet meer open ..

NRG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
GerardVanAfoort schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 23:33:
Heeft die hidden container misschien een wachtwoord wat afgeleid is van het container wachtwoord?
Had ik ook ooit, maar ook glad vergeten. Hidden container ging niet meer open ..
Nee, lijkt totaal niet op elkaar. Maar dat maakt ook niet uit, ik weet het wachtwoord voor 50-60% nog zeker. De overige 40-50% kent een beperkt aantal variabelen waar ik uit kan kiezen. Uiteindelijk zijn er max zo'n 4000 mogelijkheden. Zocht een manier om alle opties automatisch te testen.
nachtnet schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 23:12:
4000 is overigens nog wel goed te doen. 34 uur (4 dagen van 8 1/2 uur) als je iedere 30 seconden een combinatie probeert
Het is idd niet onoverkomelijk, maar ik laat het toch liever automatisch gebeuren. Daarnaast heb ik nog wel meer te doen dan 4 hele dagen handmatig opties proberen ;)
Rukapul schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 23:20:
Er zijn nog wel meer methodes, bv Truecrack (kan me niet herinneren of het werkt) of met een script alle variaties genereren en dat via een script met een command line versie van Truecrypt proberen. Onder Linux moet dat zeker werken. Als het echt in orde grootte duizenden is, is dat geen enkel probleem.

Bedankt voor de tips, dat ga ik vanavond eens proberen. Hopen maar dat ik eruit kom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Rukapul schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 23:20:

Mijn gebrek aan kennis op dit vlak speelt mij parten helaas. Ik heb Ubuntu op een USB stickje gezet en vanuit daar proberen te werken. Ik heb vervolgens truecrack bestanden gedownload, maar krijg dat met geen mogelijkheid aan de praat. Ubuntu blijkt veel command-based te zijn en dat lukt me niet. Ik ga nog wel eens een poging wagen. Jammer dat er geen Windows alternatieven zijn die exact hetzelfde doen.

Een ander script om mogelijkheden te genereren heb ik ook nog niet kunnen vinden. Google is NOT my vriend deze keer. :'(

[ Voor 5% gewijzigd door LA-384 op 29-10-2015 06:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Nu online
Ik zei ook 'kali' en niet 'ubuntu' ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ELD
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

ELD

LA-384 schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 06:22:
[...]

Mijn gebrek aan kennis op dit vlak speelt mij parten helaas. Ik heb Ubuntu op een USB stickje gezet en vanuit daar proberen te werken. Ik heb vervolgens truecrack bestanden gedownload, maar krijg dat met geen mogelijkheid aan de praat. Ubuntu blijkt veel command-based te zijn en dat lukt me niet. Ik ga nog wel eens een poging wagen. Jammer dat er geen Windows alternatieven zijn die exact hetzelfde doen.

Een ander script om mogelijkheden te genereren heb ik ook nog niet kunnen vinden. Google is NOT my vriend deze keer. :'(
Het zou helpen als je aangeeft in welke stappen het niet lukt, welke commando's je invoert en wat daar de output van is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
@rukapul,
Ah. Ik dacht dat dat een onderdeel was van truecrack. Ik moet er echt even een paar uur voor gaan zitten blijkt wel. Ik kan redelijk mee als het Windows betreft maar zo gauw er met command-lines gewerkt moet worden voelt het een beetje als
Afbeeldingslocatie: https://richardwiseman.files.wordpress.com/2011/08/square-peg-round-hole.jpg

Kun je me misschien wijzen naar een script voor zo'n wordlist? Ik krijg namelijk niets bruikbaars gevonden. Zijn er ook scripts waarbij je een Mask kunt instellen?

@ELD,
Het gaat mis bij de command-line, maar dat is een kwestie van opzoeken. Voor mij is dit een beetje als het instructieboekje van de LHC, maar dan in een vreemde taal. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Nu online
Probeer het eerst even werkend te krijgen met een wordlist die je zelf even in notepad of iets dergelijks maakt. Een tiental mogelijke wachtwoorden is genoeg.

We kunnen wel gaan vertellen hoe je zelf de lijst met je mask genereert, maar die moeite is vergeefs als je de rest niet werkend krijgt ;)

En eens met degene hierboven: slimme vragen stel je met voldoende context / informatie

[ Voor 13% gewijzigd door Rukapul op 29-10-2015 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Ik geef het op voor wat betreft de automatische route.
1. Ik krijg geen hogere resolutie dan 640x480, waardoor een deel van de menu's gewoon wegvalt. (heb dit geprobeerd aan te passen door met behulp van enkele gevonden tips, via commandlines instellingen toe te voegen, althans ik denk dat ik dat aan het doen was, maar dat pakt hij niet).
2. Ik ben onbekend met het werken met command-lines dus het enige wat ik kan doen is stap voor stap adviezen opvolgen, zonder dat ik weet wát ik aan het doen ben. Een echte stap-voor-stap guide krijg ik niet gevonden alleen maar kleine onderdelen van het totaalplaatje.
3. Ik heb zo weinig kennis dat ik ook niet kan uitleggen wat ik precies heb gedaan en wat er niet lukt.

Het feit dat ik voor iedere stap weer moet opzoeken hoe het werkt (ik verwacht teveel windows-achtige reacties bij handelingen), moet ik gewoon concluderen dat het allemaal te hoog gegrepen is voor me. Het is ook niet zo vreemd dat het niet met een paar klikken gedaan is, hoewel ik dat wel in gedachte had, juist omdat ik al een groot deel van het wachtwoord weet.

Ik waardeer jullie hulp en ik snap zeer goed dat jullie me op deze manier niet verder kunnen helpen.

Ik wil nog één ding proberen en dat is het genereren van een lijst met alle mogelijke tekencombinaties. Rukapul heeft het telkens over een script om een wordlist te genereren, maar als ik op die termen zoek, kom ik niet echt verder. Bestaat er een script/programma/command om dat in windows te doen? Kun je me anders linken naar een stap-voor-stap guide om zo'n lijst te maken?

Aangezien ik gedeeltes van het wachtwoord weet, zou ik met een mask moeten kunnen werken, waarbij alleen enkele variabelen gebruikt kunnen worden voor de ontbrekende tekens.

Het wachtwoord kent 12 tekens en ziet er ongeveer zo uit:
X = mij bekend
* = mij onbekend (met aantal variabele tekens)
X-X-X-*4-X-*4-X-X-X-X-*4-*4

of

X-X-*2-*4-*2-*4-X-X-X-X-*4-*4

Als ik een lijst heb gemaakt, ga ik alle mogelijkheden gewoon handmatig af. Duurt wel even, maar ik denk dat me dat een stuk minder tijd kost dan eerst leren hoe linux werkt. :+

[ Voor 3% gewijzigd door LA-384 op 31-10-2015 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Nu online
Als dat te lastig is dan geef ik de woordenlijst ook weinig kans. Een wordlist maken zoals hier is typisch niet meer dan een aantal geneste for-loops in een programmeer/script/macro taal naar keuze, maar ook daar zit dus een leercurve in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
OK, geen probleem. Gezien de term "geneste for-loops" geef ik je gelijk. :+
Dan maar volledig handmatig werken en hopen dat ik er snel genoeg achter kom.

Dit topic kan op slot

[ Voor 7% gewijzigd door LA-384 op 31-10-2015 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ongekend41
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09-10 22:26

ongekend41

Division Brabant

Handmatig? Ik wens je succes...
Vergeet de term "geneste for-loops" even en kijk wat de mogelijkheden precies zijn. Je kan zelfs in Excel (of een open/libre office) sneller een woordenlijst genereren dan dat je het handmatig doet. Dan heb je iets meer overzicht dan enkel cli en ik verwacht dat de leercurve wat vlakker is. VBA zou het makkelijker maken maar dat is ws niet eens nodig. Het leren van nieuwe vaardigheden geeft uiteraard ook meer voldoening ;)
De lijst die je vervolgens krijgt moet je aan een kraakprogramma voeren. Ik ken enkel linux + cli programma's maar meestal is de documentatie prima en kan je de voorbeelden die worden gegeven bijna(!)1 op 1 kopiëren. Alles handmatig doen duurt langer.

nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
ongekend41 schreef op zaterdag 31 oktober 2015 @ 23:58:
Handmatig? Ik wens je succes...
Vergeet de term "geneste for-loops" even en kijk wat de mogelijkheden precies zijn. Je kan zelfs in Excel (of een open/libre office) sneller een woordenlijst genereren dan dat je het handmatig doet. Dan heb je iets meer overzicht dan enkel cli en ik verwacht dat de leercurve wat vlakker is. VBA zou het makkelijker maken maar dat is ws niet eens nodig. Het leren van nieuwe vaardigheden geeft uiteraard ook meer voldoening ;)
De lijst die je vervolgens krijgt moet je aan een kraakprogramma voeren. Ik ken enkel linux + cli programma's maar meestal is de documentatie prima en kan je de voorbeelden die worden gegeven bijna(!)1 op 1 kopiëren. Alles handmatig doen duurt langer.
Kijk, dat hoor ik graag, althans die wordlist vanuit excell. Ik had al eerder hierover gelezen, maar daar werd een Engelstalige formule gebruikt welke bij mijn Nederlandstalige versie van excell niet leek te werken.

Wat betreft dat kraakprogramma, als het idd stap voor stap staat uitgelegd, dan kom ik er wel uit.

Heb je misschien een link of naam/kernwoorden waar ik op moet zoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1W
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09-10 14:15

S1W

Als kali (crunch) te lastig voor je is, heb je deze Windows tool al geprobeerd:

https://code.google.com/p/l517/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Smelt
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18:27
hier een powershell script om wachtwoord lijst te maken.
onderstaande code kopieren, cijfers(0 t/m11) en letters(a t/m u) vervangen voor juiste tekens/mogelijkheden
bestandslocatie aanpassen naar plek om bestand op te slaan
nadat je dit hebt aangepast, alles kopieren powershell starten en het hier plakken(recht klikken)
dit zou een tekst bestand moeten maken met alle mogelijke wachtwoorden

PowerShell: passlist
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
#mask met nummering
#X-X-*2-*4-*2-*4-X-X-X-X-*4-*4
#0-1-2 -3 -4 -5 -6-7-8-9-10-11
#vervang hier tekens met correcte letters van wachtwoord die je nog weet
$password = @("0","1","2","3","4","5","6","7","8","9","10","11")
$passlist = ""
#mogelijke tekens op de verschillende posities
$positie2 = @("a","b")
$positie3 = @("c","d","e","f")
$positie4 = @("g","h")
$positie5 = @("i","j","k","l")
$positie10 = @("m","n","o","p")
$positie11 = @("q","r","t","u")
#bestands locatie
$file = "C:\mapnaam\bestandsnaam.txt"

#loop voor maken wachtwoord lijst
foreach ($pos2 in $positie2){
    foreach ($pos3 in $positie3){
        foreach ($pos4 in $positie4){
            foreach ($pos5 in $positie5){
                foreach ($pos10 in $positie10){
                    foreach ($pos11 in $positie11){
                        $password[2] = $pos2
                        $password[3] = $pos3
                        $password[4] = $pos4
                        $password[5] = $pos5
                        $password[10] = $pos10
                        $password[11] = $pos11
                        $passlist += $password -join "" | out-string
                    }
                }
            }   
        }
    }
}
$passlist | out-file $file
$file

ik zie dat truecrypt ook een commandline ondersteund voor mounten van volumes
truecrypt commandline

ik ben verder niet bekend met truecrypt maar via powershell zou je dan ook voor elk wachtwoord in bestand kunnen proberen het volume te mounten. geen idee of dit kan of dat computer vast loopt als je 1024 keer probeert een volume te opnenen

deze code is voorbeeld en zal niet werken
PowerShell: passlist
1
2
3
4
5
$file = "C:\mapnaam\bestandsnaam.txt"
foreach ($wachtwoord  in [System.IO.File]::ReadLines($file)) {
    $ArgumentList = "/v myvolume.tc /lx /a /p $wachtwoord /e /b"
    Start-Process '.\truecrypt.exe' -ArgumentList $arg -wait
}

[ Voor 0% gewijzigd door Smelt op 01-11-2015 13:18 . Reden: typefout ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Ik had dit topic even uit het oog verloren, maar zie deze geweldige toevoegingen.

@S1W,
Ik ga vanavond even kijken wat dat is. Bedankt!

@Smelt,
:o ik ga vanavond kijken wat daar uitkomt. Als me dát niet meer gaat lukken...
Ontzettend bedankt! _/-\o_

Edit (8-11-15):
Wordlist genereren ging feilloos, echter lijkt het er toch op dat ik minder van het wachtwoord wist dan gedacht. Ik heb handmatig alle gegenereerde variaties geprobeerd, geen van alle was correct. Het ziet er dus naar uit dat ik beter opnieuw kan beginnen met alle documenten. Een deel zal verloren zijn.

Bedankt voor alle hulp

[ Voor 40% gewijzigd door LA-384 op 08-11-2015 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boomtop2016
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 04-03-2024

Boomtop2016

Zoekend en leergierig

Ik zit hier ook mee. Zelfde probleem. Truecrypt container aangemaakt, en te lang niet gebruikt.

Het wachtwoord moet een combinatie zijn van een aantal wachtwoorden die ik heb gebruikt/gebruik.
Gevoelsmatig hooguit enkele 10duizenden combinaties.

Wat te doen? :+

Dominus illuminatio mea

Pagina: 1