Nieuw systeem. Receiver + vloerstaande speakers

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwin85
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20-09 15:54
Afgelopen zaterdag ben ik bij Hifi Klubben in Den Haag geweest om mij wat te oriënteren. Ik heb 2 receivers bekeken en geluisterd en 2 soorte speakers.
De receivers NAD T748v2 en de Denon AVR-X2200W.
De speakers die ik heb gehoord zijn de Dali ZENSOR 7 en de B&W 684 S2.

Omdat het verschil wat ik hoorde minimaal was, kon ik zelf geen keuze maken. Beide speakers klinken goed op beiden receivers.

Nu wil ik graag jullie mening horen. Wat zouden jullie kiezen en waarom? Of zouden jullie voor de bedrag iets heel anders kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14-10 14:06

FeaR

In GoT we trust

AUD > CEA

Qua receiver zou je kunnen kijken naar of andere merken wellicht meer opties bieden dan de beluisterde NAD of Denon. Dat zijn punten die meetbaar zijn.

Qua speakers is daar zo geen antwoord op te geven. Geluid is persoonlijk, wat de één mooi vindt hoeft de ander niet mooi te vinden. Waar de één met de jouw genoemde B&W's weg zal lopen zal een ander ze bij wijze van spreken nog niet gratis willen hebben. Dus als men hier tientallen andere merken gaat roepen heeft dat eigenlijk niet zo veel zin. Enige echte advies wat gegeven kan worden is om langs andere ketens te gaan en daar nog meer merken en types speakers te beluisteren. Elke speaker heeft een eigen klank en geluid die je alleen op die manier kan ervaren. Oké, akoestiek doet ook veel waardoor het thuis anders kan klinken dan in de winkel. Maar je krijgt wel het idee wat de ene speaker doet ten opzichte van de andere.

Als je geen verschil hoort en het geluid bevalt je is het simpel: neem de goedkoopste. Of neem het paar wat het beste past in je interieur. Niet de punten waar je normaal de hoogte prio aan zou moeten geven bij speakers, maar als je geen verschil hoort is het makkelijk(er).

[ Voor 13% gewijzigd door FeaR op 19-10-2015 23:19 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:08
Misschien is het vloeken in de kerk wat ik nu ga zeggen, maar ik denk dat het voor veel mensen niet heel veel uitmaakt. Zoals je zelf al aangaf hoor je eigenlijk geen verschil tussen de genoemde speakers. Ik heb zelf de dali zensor 5. i.c.m. de zensor 1 vormt dit een 4.0 speakerset. Voor mij ideaal voor zowel film als muziek. De bass-weergave is bij de zensor 5 niet echt uitgesproken, maar voor mij wel voldoende. De zensor 7 zal nog iets meer bass produceren.

Ik heb de speakers blind gekocht, ze vielen me vanaf het eerste moment al niet tegen en in dat opzicht voldoen ze perfect aan mijn eisen. Waarschijnlijk zal ik wel verschil kunnen horen wanneer ik ze naast andere speakers zou zetten, maar zo is de thuissituatie niet. Ik ben van mening dat wanneer het geluid acceptabel is (je hoort voldoende detail en het geluid is zuiver), je er meer en meer aan zal wennen/van gaat houden. Natuurlijk zullen er speakers zijn die het geluid "beter" zullen reproduceren, maar dat verschil hoor je pas wanneer je beide speakers naast elkaar zet. Op het moment dat ze weer in afzonderlijke kamers staan, zal het verschil weer minder of helemaal niet meer merkbaar zijn.

Ik zou zeggen; luister naar wat mogelijkheden, maak een keuze en hou het daarbij.
Zoals FeaR ook al aangaf
Als je geen verschil hoort en het geluid bevalt je is het simpel: neem de goedkoopste. Of neem het paar wat het beste past in je interieur.

[ Voor 6% gewijzigd door LA-384 op 20-10-2015 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:18
Het luisteren klinkt heel leuk, maar is toch wel iets wat eigenlijk best lastig is. Als leek is het moeilijk te beoordelen wat nu slechte en goede eigenschappen zijn en ten opzichte van bijvoorbeeld de ingebouwde speakers van een LCD TV of een keukenradiotje klinken alle speakers geweldig. Ik heb er zelf ook een paar beluisterd (boekenplank speakers) en heb uiteindelijk de goedkopere genomen omdat deze net zo prima klonken (wel anders, maar ook gewoon goed).

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smithkj
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 10-04 13:45
Wat betreft receivers: Check vooral even of alle opties die je wil erop zitten.

ik heb even snel gekeken:

de NAD heeft geen netwerkmogelijkheden zo te zien, 4x hdmi, geen streaming en DLNA en netwerkmogelijkheden. ook geen Airplay.

De Denon heeft dat wel allemaal: ook bediening via een APP.

De kenners zullen misschien toch voor de NAD kiezen en een extra device aanschaffen om ook netwerkmogelijkheden te hebben, die zullen daar verschil in geluid horen.

Ik wil graag goeie bediening via een app, netwerkmogelijkheden (voornamelijk gebruik van spotify) en een beetje toekomstproof.

dus bedenk wel dat tussen deze 2 receivers een groot verschil zit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowhite0901
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 19:13
NAD staat voor geluidskwaliteit (of het ook echt zo is laat ik in het midden) maar is wat kleiner dan Denon en loopt dus vaak net achter op de laatste ontwikkelingen (netwerkconnectiviteit etc). Als je het verschil tussen die twee niet hoort zou ik persoonlijk voor de Denon gaan, ik heb ook een paar jaar geleden een Denon gekocht (1912) en daar nooit spijt van gehad). Qua speakers sluit ik me bij de ander posters aan.

12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:24

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Beide luidsprekers geven een mooie range aan geluid en zoals anderen al zeggen: Het is heel persoonlijk.

Nu heb ik zelf de Zensor 7 (en ben er zeer blij mee) dus een objectief antwoord geven is niet makkelijk.
Als de receivers vrij hetzelfde klinken kun je misschien voor jouw geval beter de Denon nemen ivm extra features.Hoe belangrijk die features zijn is aan jou.

Met de opties die je geeft ga je sowieso geen miskoop doen. Het kan dus eigenlijk niet mis gaan. En inderdaad, als de luidsprekers jou ongeveer even goed in de oren klinken: Waarom de dure nemen?

Geluid is een persoonlijke keuze en laat je dus ook niet leiden door wat fora en websites zeggen. Jij moet er naar luisteren.

Verder vind ik het geluid icm met een Marantz erg mooi, rara, welke zal ik gekozen hebben?

Dus misschien is de Marantz SR5009 nog interessant (of evt 6009)?
Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maeslant
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:44
NOFI, maar als je (in de toekomst) nog rekening moet houden met een vrouw; B&W.

Meeste vrouwen vinden B&W nog net mooi genoeg om in de huiskamer te houden; iets hogere WAF factor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VincentG
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 09:32
Zoals aangegeven: hoor je geen of nauwelijks verschil, probeer ergens anders nog eens te luisteren (andere keten). Is het verschil dan nog verwaarloosbaar, kies dan waar je het beste bij voelt (looks, size, price etc).
En voor de receiver zou ik erg kijken naar wat je ermee wilt gaan doen. Wil je een hoop features, of is het minimale voldoende? Vond de NAD zelf ook fijn klinken, maar voor mij te beperkt qua features.

Oh oh Mr. B, oh oh!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maeslant schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 21:03:
NOFI, maar als je (in de toekomst) nog rekening moet houden met een vrouw; B&W.
Meeste vrouwen vinden B&W nog net mooi genoeg om in de huiskamer te houden; iets hogere WAF factor.
Ik weet niet wat voor vrouwen je kent, maar ik mag hopen dat als je voor deze B&W kiest dat puur voor het geluid is, het "WAF design" is nu niet bepaald een hoogtepunt. :+

Veel meer fantasie dan zes tegen elkaar gelijmde rechthoekige planken is het namelijk niet, ik heb qua looks mooiere speakers voorbij zien komen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HogRider
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18-02 10:06
Inhakend op deze vraag, ik zie dat mensen de Denon aanbevelen om de netwerk features. Dit begrijp ik goed, zeker omdat Erwin geen verschil hoort, maar ik begin met ook net te orienteren en vraag me af of die features makkelijk te vervangen zijn door bijvb een chromecast wat denk ik gebruikersvriendelijker is en beter doordacht dan wat een Denon of Sony of wie dan ook maakt qua App (beetje zelfde verhaal als met smartTV). Daarnaast zal het denk ik meer updates en meer features krijgen.

Dan zijn mijn vragen eigenlijk:
1. Heb je hierdoor kwaliteitverlies?
2. Betaal je niet relatief veel voor die extra features? (>Chromecast)

voor de duidelijkheid, ik heb geen Chromecast. Ik stel dat mij alleen zo voor. Iemand ervaring hiermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14-10 14:06

FeaR

In GoT we trust

msabbaghian schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 23:21:
Dan zijn mijn vragen eigenlijk:
1. Heb je hierdoor kwaliteitverlies?
2. Betaal je niet relatief veel voor die extra features? (>Chromecast)
Kwaliteitsverlies is relatief en hangt af van de externe bron waarmee je de functie wilt vervangen. Ik kan bijvoorbeeld Spotify op mijn Denon receiver afspelen of extern via een Logitech Squeezbox. Beide apparaten doen de max van Spotify (320 kbps MP3), dus dan is er van kwaliteitsverlies eigenlijk niet te spreken. Kan de TV bijvoorbeeld geen 5.1 FLAC aan, maar de externe bron wel heeft de externe bron weer een streepje voor.

Het niet willen hebben van SMART TV op een TV is gelijk aan het niet meer willen hebben van 3D op een high-end model. Het zit er standaard op. Het is waarschijnlijk duurder een TV te produceren zonder dergelijke apps dan met. Als je gehele productielijn aan moet worden gepast op één serie die geen SMART wil dan is dat kostbaarder dan het model gewoon met te produceren. Mijn Panasonic heeft ook 3D en SMART TV, nog nooit gebruikt maar het kwam als het ware bij de TV.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HogRider
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18-02 10:06
Thanks Fear, zal erop letten. Bedoelde met de vergelijking met de smarttv meer de versnippering van alle verschillende systemen wat ook het geval is met alle fabrikanten van versterkers, maar het is natuurlijk een goed punt. Het is tegenwoordig mainstream om al die features te hebben (behalve NAD dan blijkbaar).

Me eerste vraag moet ik dan ook misschien herformuleren: in welke gevallen kan de Chromecast de bottleneck vormen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwin85
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20-09 15:54
bedankt allemaal voor de tips. Mij spreekt de Denon ook meer aan. Juist om de features en Denon lijkt wat populairder.
Ik ga zeker nog naar een andere winkel. Kent iemand nog een goede winkel waar ik kan luisteren in omgeving Leiden?

Zelf vind ik de Monitor Audio speakers erg mooi qua design. Heb hem nog niet kunnen horen alleen.

Ik ga mij de komende tijd nog verder verdiepen.
Pagina: 1