Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Internet slurpende computer

Pagina: 1
Acties:

• jentlt1
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22-02-2024
Beste,

Waar wij nu thuis enige tijd al last van hebben is als mijn broertje het internet opgaat, facebook/youtube of maar ook gaat gamen. Dan stort het hele internet voor de rest in elkaar.

De snel heid is dan zo dramatisch dat gamen onmogelijk word, van 27ping is csgo ga je naar 1300 ping.
En zodra menneer zijn internet of game afsluit gaat alles weer zo smooth als een zonnetje. :?

Ik heb bij hem een virusscan gedraaid maar dat verholp niks. herinstallatie heeft ook niet geholpen (slow format er voor gedaan, dus alles is weg).

Drivers zijn up to date, en als ik bij zijn netwerkprestaties kijk, zie ik niets dan dat ik bij mij zelf ook zie.

Hij heeft het laatste poortje op de router gekregen (zou niks moeten uitmaken denk ik) maar toch maar gedaan.

Ik ben ten einde raad, want hij trekt voor iedereen thuis alles plat dat zelfs normaal surfen op het web niet meer gaat. 8)7

Wij hebben een 150MBit glasvezel pakket, tv en bellen hebben wij los er van.

Iemand ideen?

Alvast bedankt!

Groet,
Jasper

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21:51
Tijd dus eens om te checken, wat er dan allemaal netwerkverkeer verstookt op die pc ;) Kwestie van even z'n taakbeheer openen om te zien wat er verkeer aan het veroorzaken is. Welke router heb je trouwens, en wie kan daar bij? Daarmee zou je ook aan info kunnen komen.

• jentlt1
ShitHappens schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 21:33:
Tijd dus eens om te checken, wat er dan allemaal netwerkverkeer verstookt op die pc ;) Kwestie van even z'n taakbeheer openen om te zien wat er verkeer aan het veroorzaken is. Welke router heb je trouwens, en wie kan daar bij? Daarmee zou je ook aan info kunnen komen.
Dat heb ik dus inderdaad al bekeken, maar zelfs na een Clean install van windows 8.1 verstookt hij nog steeds als een gek bij het kijken van filmpjes.

Via taakbeheer draait dan alleen IE of Chrome (chrome vreet geheugen maar niet meer bandbreedte)

Dus 't is weird.

De router is Netgear JNR3000

• brid
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-11 18:24

brid

Onze excuses voor het ongemak

De vraag is trekt hij de verbinding dicht of maakt zijn pc zoveel connecties (netstat -a)dat de rout er het te zwaar krijgt?

Eerste verdachte is in dit soort gevallen een torent cliënt.

Maak anders even een screen shot van de netwerk performance. Het eerste youtube filmpje dat een 150 Mbit trekt moet ik nog tegen komen.

Andere optie is eventueel dat je data corruptie op de kabel hebt of een brakke nic

DIY NAS, Hoofd PC
Unchain your pc/laptop, buy a SSD!!!!!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Installeer Wireshark even op alle PC's, dan zie je zo al het netwerkverkeer op die machines en kun je zo de dader aanwijzen. Aangezien de PC van je broertje al opnieuw is geïnstalleerd, is de kans klein dat het probleem in die PC zit, tenzij het een rootkit is of zo.

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:09
jentlt1 schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 21:38:
[...]

Dat heb ik dus inderdaad al bekeken, maar zelfs na een Clean install van windows 8.1 verstookt hij nog steeds als een gek bij hetkijken van filmpjess.
Wat voor filmpjes en hoe kijkt hij die ? (/me thinks iets met p2p ofzo)

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

• jentlt1
Nouja, het is van de ene op de andere dag eigenlijk gekomen. Het heeft mij uren gekost om te kijken waar het nou vandaan is gekomen maar het blijkt dus zijn computer te zijn.

Wat je zegt over "Maak anders even een screen shot van de netwerk performance. Het eerste youtube filmpje dat een 150 Mbit trekt moet ik nog tegen komen." Dat moet ik ook nog inderdaad haha.

Hij trekt de gehele verbinding dicht omdat voor mijn ouders en mij computeren, telefonen of tabletten via het wifi netwerk niet meer kan. De desktops zijn allemaal verbonden aan de kabel en dit gaat ook niet meer op dat moment. foto ga ik zo uploaden

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Zijn het niet gewoon torrents ofzo die te veel connecties opzetten?

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• jentlt1

• jentlt1
Er word niks gedownload met Torrents, de enige die dit doet dat ben ik. Dan weet ik waar de traagheid vandaan komt. Maar als niemand thuis is behalve ik en mijn broertje dan merk je het eigenlijk al zodra hij zn pc opstart en het internet opgaat.

Wat mij opvalt aan de foto is, is dat zijn netwerk constant naar 11mb springt. en ik vermoed dat die hele korte hoge snelheden dit kan veroorzaken... not sure tough

Het zijn filmpjes op youtube die hij voorheen ook keek van 1080p, net zoals iedereen.

Maar doe ik het, heeft niemand er last van, even als voor mij ouders.

Maar hij... 8)7

[ Voor 18% gewijzigd door jentlt1 op 19-10-2015 22:02 ]

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Is het probleem aanwezig vanaf het moment dat zijn PC een netwerk kabel ingestoken heeft en weer verdwenen als die netwerkkabel eruit is?

Heb je al eens een Linux LiveCD gebruikt om uit te sluiten dat het aan het OS ligt?

Ik heb dit vaker voorbij zien komen en het kwam in veel gevallen door een brakke netwerkkabel of netwerkkaart (hardware storing).

https://discord.com/invite/tweakers

• H!GHGuY
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

H!GHGuY

Try and take over the world...

Zoals redfoxert:
Kijk even je kabels na. Versleur desnoods even de PC tot bij de router en probeer met een aparte kabel.
Andere mogelijkheid is bufferbloat, maar dan zou ik voor de offender zelf niet dat soort pieken verwachten.

ASSUME makes an ASS out of U and ME

• brid

brid

Hmmm ziet er inderdaad niet bijzonder uit.

Kun je je denk het beste richten op de andere optie
brid schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 21:48:

Andere optie is eventueel dat je data corruptie op de kabel hebt of een brakke nic
Makkelijkste is natuurlijk de pc op de kabel van een andere pc te zetten en anders even tijdelijk een andere NIC er in

DIY NAS, Hoofd PC

• jentlt1
Als zijn desktop uit staat, is er niets aan de hand. Staat zijn pc aan en op het bureaublad, niets aan de hand. (uit is met lankabel er in aagesloten)

Start hij internet op, dan begint het gemier.

Maar gaat hij surfen of iets doen, dan is het over voor de rest van ons huis.

sluit hij zijn explorer of chrome, dan is alles weer bloed snel.

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Installeer dan eens Wireshark op die PC. Dan kan je precies zien of er veel connecties worden gemaakt en waar ze heen gaan. Vervolgens kan je op die IP-adressen of hostnames een zoekopdracht starten en wie weet vind je dan iets. Zoals ik het lees (ook gezien de herinstallatie dat niet het probleem verholpen heeft) zou ik denken aan een of andere vage rootkit.

[ Voor 6% gewijzigd door CH4OS op 19-10-2015 22:16 ]

• jentlt1
Top en thanks voor de tips, dit zal ik dan morgen moeten gaan testen, want het werkt niet heel fijn :)
Ik heb de opties genoteerd en ga ze testen.

Ik zal morgen even laten weten wat voor informatie ik er bij heb gekregen!
Thanks for so far!

• enchion
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Al eens een andere driver geprobeerd voor de netwerkkaart. (nForce klinkt niet echt recent wat hardware betreft vandaar)

Heb je nog een ander netwerkkaartje wat je erin kan zetten om dat te proberen.

How do you save a random generator ?

• jentlt1
enchion schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 22:16:
Al eens een andere driver geprobeerd voor de netwerkkaart. (nForce klinkt niet echt recent wat hardware betreft vandaar)

Helaas geen lose netwerk kaart, ik zal morgen weer verder troubleshooten :S

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

enchion schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 22:16:

Geen idee waar je nForce vandaan haalt, in het topic ben je de eerste? Ik heb iig geen glazen bol. ;)
Grote kans dat er geen nieuwere drivers zijn, als de nForce idd het gebruikte chipset op het moederbord is.

• Ketho
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13:20
Zou je anders misschien de specs van zijn pc en een schema van de netwerkopstelling kunnen posten?

Het schept een beetje overzicht en hebben wij wat meer informatie.

• mat.hi.as
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
CptChaos schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 22:20:
[...]
Geen idee waar je nForce vandaan haalt, in het topic ben je de eerste? Ik heb iig geen glazen bol. ;)
Grote kans dat er geen nieuwere drivers zijn, als de nForce idd het gebruikte chipset op het moederbord is.
Uit het plaatje blijkt dat het gaat om een NVIDIA nForce Networking Controller

[ Voor 3% gewijzigd door mat.hi.as op 19-10-2015 22:23 ]

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:08

Tazzios

..

Zou er wat extra software bij de netwerk meegeleverd zijn die de boel saboteert? (Ik heb dit met AMD gehad)

Hoe heb je de drivers geinstalleerd?/SCrenshot met geinstaleerde software.

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

mat.hi.as schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 22:23:
[...]

Uit het plaatje blijkt dat het gaat om een NVIDIA nForce Networking Controller
Och, nu zie ik het ook idd, lekker handig van me, hahaha. :)

• enchion
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Ik denk eerlijk gezegd dat de netwerkkaart aangesproken wordt vanuit het modem alsof het een 100mbit kaart is maar dat de kaart zelf maar 10 mbit accepteert.

Staat dus iets verkeerd bij de 100/10-duplex instellingen, of nog logischer de kabel geeft teveel storing zodat beide apparaten niet weten hoe snel elkander is.

Dit kan ook zijn omdat er een statische lading op de netwerkpoort staat die niet ontladen kan worden. Enige wat je dan kan doen is alle kabels (ook de stroomkabel en de monitorkabel en ook de harddiskkabels) losmaken, en dan weer allemaal aansluiten.

How do you save a random generator ?

• floorcleaner
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 01:51
Dit lijkt wel heel sterk op het verhaal dat wij hier afgelopen 2 weken hadden. Eigenlijk 100% hetzelfde probleem. Zoeken en nog eens zoeken, ook her-installatie. drivers , alles getest en nagekeken door
zelfs verschillende mensen.

Bleek uiteindelijk het meest rechtse pennetje in de netwerkaansluiting van mijn laptop te zijn dat scheef stond. Op een of andere manier kunnen routers daar niet zo goed tegen....
Toch werkte mijn laptop echter volledig normaal , en hadden enkel de anderen daar last van..

Het was eigenlijk bijna niet te zien met het blote oog. Doe me een plezier en kijk toch eens even goed
in de netwerkaansluiting ? Het is misschien een maat voor niets, maar wie weet ...

• jentlt1
Netwerk kabel heb ik helaas niks aan kunnen zien of aan het poortje, wireshark snap ik niet heel erg veel van..:S

Probleem verhuist met het verhuizen van de desktops. Dus de kabels zijn allemaal goed.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:40

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

jentlt1 schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 22:11:
Als zijn desktop uit staat, is er niets aan de hand. Staat zijn pc aan en op het bureaublad, niets aan de hand. (uit is met lankabel er in aagesloten)

Start hij internet op, dan begint het gemier.
Het internet is decennia geleden opgestart en - gelukkig - nog nooit uitgezet. Waarschijnlijk bedoel je de verbinding, maar inbellen doen we al lang niet meer. Wat bedoel je hier exact mee?
Maar gaat hij surfen of iets doen, dan is het over voor de rest van ons huis.

sluit hij zijn explorer of chrome, dan is alles weer bloed snel.
Oftewel dit is linksom of rechtsom een softwareprobleem op die computer. Als het aan kabels/connectoren gelegen had zou wat je op de PC draait.

Oslik blyat! Oslik!

• brid

brid

Je kan een eventueel software probleem uit sluiten met een Ubuntu live cd/stick als het probleem zich dan niet voor doet ligt het aan de software.

Hen je het probleem dan nog. Dan moet je naar de hardware gaan kijken.

Zie trouwens dat de laatste divers van 2011 zijn en max windows 7......

Hoe oud is het spul precies en wat voor specs?
Zou anders gewoon een goedkope nieuwe set halen

[ Voor 28% gewijzigd door brid op 20-10-2015 22:20 ]

DIY NAS, Hoofd PC

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 28-11 07:40
brid schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 22:07:
Je kan een eventueel software probleem uit sluiten met een Ubuntu live cd/stick als het probleem zich dan niet voor doet ligt het aan de software.

Hen je het probleem dan nog. Dan moet je naar de hardware gaan kijken.

Zie trouwens dat de laatste divers van 2011 zijn en max windows 7......

Hoe oud is het spul precies en wat voor specs?
Zou anders gewoon een goedkope nieuwe set halen
Wireshark snapt hij al niet, hoe gaat hij dan iets doen met een Ubuntu cd/stick?
Misschien is het handig als we op het juiste niveau blijven, zodat TS ook weet waar het over gaat ;)

Ik denk dat je het beste toch Wireshark kunt gebruiken en als je de schermen niet snapt, maak dan screenshots zodat wij ernaar kunnen kijken.

• brid

brid

Staat allemaal netjes uitgelegd op http://www.ubuntu.com/download/desktop
Een guide volgen en op "try ubuntu" klikken is toch echt iets dat iedereen zou moeten kunnen. (10 seconde google)
Een browser start en naar youtube gaan kan hij al ;)

Dat niet iedereen weet hoe je netwerk capture moet analyseren/interpreteren kan ik wel begrijpen....

In de basis ga ik er toch wel dat een gemiddelde tweaker met google overweg kan en genoeg interesse heeft in Computers om op basis van een pointer zelf wat uit te zoeken
Het is hier (hopelijk) geen computer idee/Computer Totaal forum....

[ Voor 25% gewijzigd door brid op 21-10-2015 11:18 ]

DIY NAS, Hoofd PC

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Je kan ook nog wat spelen met de netwerkinstellingen van je broer zijn netwerkkaart. 100/10 mbit, full/half duplex. Zijn internet zal er misschien langzamer van (en misschien ook niet) worden maar als dat het voor jullie oplost.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• jentlt1
Ik ga eens spelen met zijn netwerkkaart settings, dat het voor hem langzamer word maakt mij niks uit, als er maar verschil komt voor ons :)

ik laat het weer even weten!

• Ketho
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13:20
Ik vraag het nog maar eens, zou je de specs van zijn PC en optioneel een schema van de netwerkopstelling kunnen posten? Het schept een beetje overzicht en weten wij gelijk meer.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:21
Zet een wat optimalisaties uit in de router. Dat heb je helemaal niet nodig met 150Mb glas, en werkt dan zelfs averechts.

Handleiding
FastLane: Pagina 29, Uitzetten.
QoS: Pagina 41. QoS en Bandwidth control uit. WMM kan aan blijven.
UPnP: Pagina 82
Guest network: Pagina 27. Uitzetten.

Doe dit één voor één, zodat je weet welke het nou uiteindelijk was.

• brid

brid

En hoe is het af gelopen?

DIY NAS, Hoofd PC

Pagina: 1