Nadat afgelopen vrijdagavond jongsleden de CPU van mijn geliefde Dell Latitude E5530 is overleden, Heb ik besloten om dit keer eens wat minder mobiel te gaan worden, door een desktop aan te schaffen in plaats van een laptop.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Verschillende dingen. Gamen, maar ook wil ik mijn hobby's gaan uitoefenen op deze PC, en daarvoor draai ik regelmatig VM's, en werk ik regelmatig met Visual Studio. Het gamen zal niet plaats vinden in hogere resoluties dan 1080p. 40 FPS is voor mij voldoende, ik ben ook niet meer gewend, aangezien mijn laptopscherm een vernieuwingsfrequentie had van slechts 40Hz.
Wat mag het systeem gaan kosten?
€600 INCLUSIEF verzendkosten.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Geen.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Voor het gamen denk ik een redelijk krachtige GPU nodig te hebben.
Voor het virtualiseren en programmeren denk ik een krachtige CPU nodig te hebben, maar ik twijfelde daar nog een beetje. Ik kan natuurlijk voor een overklokbare Pentium gaan, (ik speel geen FC4) maar dan ga je dat wellicht terug merken in het virtualiseren en het compileren, dus dat is nog een twijfelpuntje. Een i3 is ook nog tot de mogelijkheden, aangezien ik hiervoor altijd op een laptop i5 heb gewerkt (i5-3340m) en qua CPU performance beviel mij dat prima.
Ik heb momenteel het volgende lijstje samengesteld:
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
De processor wordt vanzelfsprekend een Intel, omdat de Single core performance bij Intel processoren een stuk hoger ligt dan bij de concurrentie. Ik hoef geen MS-Tech rommel, en voor de rest heb ik niet veel voorkeuren.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Lawaai maakt niet uit, dan zet ik gewoon het volume van mijn headset wat hoger
Verder heb ik niet veel eisen en wensen. Liever niet tweedehands ivm garantie.
Ga je overklokken?
Afhankelijk van het systeem dat het uiteindelijk gaat worden wil ik wel voor de maximum performance gaan, dit lijkt mij enkel van toepassing op de Pentium G3258.
Wat verwacht je van ons?[i]
Graag wil ik nog besparen op mijn build. Ik zat zelf aan een goedkoper moederbord te denken, namelijk de pricewatch: MSI H81M-P33. Nadeel is dan dat ik minder futureproof ben, want qua RAM kan je dan geen kant meer op (of twee keer 8 aanschaffen in de toekomst), en dat mobo ondersteunt geen CF, wat ook handig kan zijn in de toekomst. Wat zijn jullie inzichten hier in? Zijn er nog andere dingen waarin ik kan besparen?
Ook zat ik zelf te twijfelen tussen meerdere processoren, en dan vooral tussen een i3 en een i5. Zijn i3's nu echt zulke grote bottlenecks?
Alvast bedankt voor de antwoorden!
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Verschillende dingen. Gamen, maar ook wil ik mijn hobby's gaan uitoefenen op deze PC, en daarvoor draai ik regelmatig VM's, en werk ik regelmatig met Visual Studio. Het gamen zal niet plaats vinden in hogere resoluties dan 1080p. 40 FPS is voor mij voldoende, ik ben ook niet meer gewend, aangezien mijn laptopscherm een vernieuwingsfrequentie had van slechts 40Hz.
Wat mag het systeem gaan kosten?
€600 INCLUSIEF verzendkosten.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Geen.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Voor het gamen denk ik een redelijk krachtige GPU nodig te hebben.
Voor het virtualiseren en programmeren denk ik een krachtige CPU nodig te hebben, maar ik twijfelde daar nog een beetje. Ik kan natuurlijk voor een overklokbare Pentium gaan, (ik speel geen FC4) maar dan ga je dat wellicht terug merken in het virtualiseren en het compileren, dus dat is nog een twijfelpuntje. Een i3 is ook nog tot de mogelijkheden, aangezien ik hiervoor altijd op een laptop i5 heb gewerkt (i5-3340m) en qua CPU performance beviel mij dat prima.
Ik heb momenteel het volgende lijstje samengesteld:
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Core i5-4460 Boxed | € 176,50 | € 176,50 |
| 1 | MSI H81M-P33 | € 37,99 | € 37,99 |
| 1 | MSI Radeon R9 270X HAWK | € 169,- | € 169,- |
| 1 | Seagate Desktop HDD ST1000DM003, 1TB | € 45,95 | € 45,95 |
| 1 | Cooler Master N300 (KKN1, closed) | € 38,95 | € 38,95 |
| 1 | TP-Link TL-WN851N | € 9,04 | € 9,04 |
| 1 | Corsair Vengeance LP 8GB 1600MHz CL10 | € 45,- | € 45,- |
| 1 | Antec VPF Series 450W | € 49,95 | € 49,95 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 572,38 | |
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
De processor wordt vanzelfsprekend een Intel, omdat de Single core performance bij Intel processoren een stuk hoger ligt dan bij de concurrentie. Ik hoef geen MS-Tech rommel, en voor de rest heb ik niet veel voorkeuren.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Lawaai maakt niet uit, dan zet ik gewoon het volume van mijn headset wat hoger
Ga je overklokken?
Afhankelijk van het systeem dat het uiteindelijk gaat worden wil ik wel voor de maximum performance gaan, dit lijkt mij enkel van toepassing op de Pentium G3258.
Wat verwacht je van ons?[i]
Graag wil ik nog besparen op mijn build. Ik zat zelf aan een goedkoper moederbord te denken, namelijk de pricewatch: MSI H81M-P33. Nadeel is dan dat ik minder futureproof ben, want qua RAM kan je dan geen kant meer op (of twee keer 8 aanschaffen in de toekomst), en dat mobo ondersteunt geen CF, wat ook handig kan zijn in de toekomst. Wat zijn jullie inzichten hier in? Zijn er nog andere dingen waarin ik kan besparen?
Ook zat ik zelf te twijfelen tussen meerdere processoren, en dan vooral tussen een i3 en een i5. Zijn i3's nu echt zulke grote bottlenecks?
Alvast bedankt voor de antwoorden!
[ Voor 4% gewijzigd door Johan9711 op 19-10-2015 20:23 ]
Mijn tweakblog: http://johan9711.tweakblogs.net/