Btrfs extra hardeschijf toevoegen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• commentator
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18:20
Ik heb een Raspberry PI met Raspbian en daar aan een harddisk met brtfs.
/dev/sda
hier op heb ik 2 subvols aangemaakt
backup
fotos

ze zijn gemount als:
/mnt/backup
/mnt/fotos

Het top volume is niet gemount.

Nu is deze schijf bijna vol en wil ik een extra harde schijf toevoegen. Vragen:
1) Hoe voeg ik die extra disk toe? (alle online tutorials gaan er namelijk van uit dat het topvolume gemount is en dat is nu dus niet)
2) Weet de combi na een reboot ook nog dat die harde schijf toegevoegd is of moet ik iets in fstab toevoegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Welke "combi" bedoel je bij vraag twee? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• commentator
CptChaos schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 17:21:
Welke "combi" bedoel je bij vraag twee? :?
de 2 harde schijven. Dus weet het systeem op de een of andere manier dat die extra harde schijf er aan toegevoegd is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

De aansluiting (op het moederbord dus) bepaald geloof ik welk getal de disk krijgt, SDA1, SDA2, enz.
Middels fstab koppel je dan mountpoints daaraan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• commentator
CptChaos schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 17:33:
De aansluiting (op het moederbord dus) bepaald geloof ik welk getal de disk krijgt, SDA1, SDA2, enz.
Middels fstab koppel je dan mountpoints daaraan.
ja dat snap ik , maar de vraag si nu hoe dat bij brtfs moet en of dat nog nodig is voor die extra schijf ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Je moet elke schijf natuurlijk partioneren, anders is het niet uit te lezen.
Na partitioneren moet je nog je mountpoints maken vervolgens, dat zijn dus twee andere zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• commentator
CptChaos schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 21:04:
Je moet elke schijf natuurlijk partioneren, anders is het niet uit te lezen.
Na partitioneren moet je nog je mountpoints maken vervolgens, dat zijn dus twee andere zaken.
Jaja weet ik maar brtfs kun je aan elkaar koppelen zodat het een groter volume wordt en/of voor veiligheid zorgt... En het begint nu af te wijken van de originele vraag ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12-09 14:11
commentator schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 21:15:
Jaja weet ik maar brtfs kun je aan elkaar koppelen zodat het een groter volume wordt en/of voor veiligheid zorgt... En het begint nu af te wijken van de originele vraag ;)
Ja, dat soort info vist btrfs uit de metadata, en als het goed is zoekt hij dan additionele schijven vanzelf bij als je er een mount - als die er niet zijn faalt de mount.

Using Btrfs with Multiple Devices

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• commentator
maar nu nog steeds de vraag hoe doe ik dat aangezien ook deze howto uitgaat van een gemount hoofdvolume.
dus /dev/sda1 gemount als bijv /mnt/mijnhardeschijf maar dat is nu dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-09 14:49

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Zet de output van mount hier dan eens neer?
Want als het goed is is /dev/sda1 wel degelijk gemount. Twee keer zelfs, namelijk als /mnt/backup en /mnt/fotos. Echter wel met mountoptie subvol= en dan de naam van de betreffende subvol.

Als jij nu een extra USB schijf aan de Pi hangt zal die waarschijnlijk de naam /dev/sdb toegekend krijgen. Eventueel met een partitie er op, dat is voor btrfs niet strikt noodzakelijk.
Die kun je toevoegen aan het btrfs bestandsysteem welke je al hebt. Sla voor het exact commando even de manpage er op na, maar ik meen dat het btrfs dev add /dev/sdb1 /mnt/backup moet worden dan.
Subvol maakt niet uit omdat zo'n toevoeging op het onderliggende btrfs filesystem werkt. De ruimte komt voor beiden dan beschikbaar; de subvols opereren op dat onderliggende volume, welke vergroot wordt.

En mocht je het toch op je "hoofdvolume" willen doen. Dan hoef je die alleen maar te mounten.
Maak je bijvoorbeeld even /mnt/disk1 aan en moet je daar je btrfs sda1 op zonder de subvol= optie.

[ Voor 7% gewijzigd door Ultraman op 19-10-2015 22:04 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• commentator
Ultraman schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 21:42:
Zet de output van mount hier dan eens neer?
Want als het goed is is /dev/sda (de disk zonder partitie zoals jij anageeft) wel degelijk gemount. Twee keer zelfs, namelijk als /mnt/backup en /mnt/fotos. Echter wel met mountoptie subvol= en dan de naam van de betreffende subvol.

Als jij nu een extra USB schijf aan de Pi hangt zal die waarschijnlijk de naam /dev/sdb toegekend krijgen. Eventueel met een partitie er op, dat is voor btrfs niet strikt noodzakelijk.
Die kun je toevoegen aan het btrfs bestandsysteem welke je al hebt. Sla voor het exact commando even de manpage er op na, maar ik meen dat het btrfs dev add /dev/sdb1 /mnt/backup moet worden dan.
Subvol maakt niet uit omdat zo'n toevoeging op het onderliggende btrfs filesystem werkt. De ruimte komt voor beiden dan beschikbaar; de subvols opereren op dat onderliggende volume, welke vergroot wordt.

En mocht je het toch op je "hoofdvolume" willen doen. Dan hoef je die alleen maar te mounten.
Maak je bijvoorbeeld even /mnt/disk1 aan en moet je daar je btrfs sda1 op zonder de subvol= optie.
Ah dank je, dus als ik die aan de backup map toevoeg heeft de fotos map daar dan ook voordeel van? Dat wilde ik even weten :)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Filesystem      Size  Used Avail Use% Mounted on
/dev/root       9.8G  1.8G  7.5G  20% /
devtmpfs        237M     0  237M   0% /dev
tmpfs            49M  264K   48M   1% /run
tmpfs           5.0M     0  5.0M   0% /run/lock
tmpfs           507M     0  507M   0% /run/shm
/dev/mmcblk0p1   56M   20M   37M  36% /boot
/dev/sda1       1.9T  766G  1.1T  42% /mnt/fotos
/dev/sda1       1.9T  766G  1.1T  42% /mnt/backup
none            242M     0  242M   0% /sys/fs/cgroup

Moet ik ook nog wat aan fstab toevoegen of kan brtfs dat zelf onthouden dan er die extra hd is?
(ja de backup is even leeg om weer even wat ruimte te hebben, vandaar dus nu even niet zo vol)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Dat is de output van df -h ipv mount , maar dat voldoet ook ;)

Ik zie inderdaad twee keer /dev/sda1 gemount onder de verschillende directories. In je fstab zal dan wel de optie "subvol=fotos" of iets wat daar op lijkt staan bij de /mnt/fotos mount.

Ik meen dat je niets hoeft toe te voegen aan fstab voor die extra schijf. btrfs houdt zelf bij dat het een multi-device betreft en zal die ook zelf tot stand brengen tijdens het mounten.
Als je dat zeker wilt weten moet ik morgenvroeg op het werk even kijken. Mijn werkstation heb ik 4x250GB btrfs raid10 in zitten met schijven die over waren. Ik meen dat ik daarvoor niets heb hoeven aanpassen.

Waarom trouwens een extra schijf toevoegen? Volgens df -h benut je nog maar 42% van het volume. Nou komt dat niet helemaal overeen met het echte gebruik van btrfs, dat kun je opvragen net btrfs fi df <pad> en/of btrfs fi usage <pad>, maar df zit vaak redelijk in de buurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• commentator
Ultraman schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 21:58:

Waarom trouwens een extra schijf toevoegen? Volgens df -h benut je nog maar 42% van het volume. Nou komt dat niet helemaal overeen met het echte gebruik van btrfs, dat kun je opvragen net btrfs fi df <pad> en/of btrfs fi usage <pad>, maar df zit vaak redelijk in de buurt.
commentator schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 21:47:
[...]

(ja de backup is even leeg om weer even wat ruimte te hebben, vandaar dus nu even niet zo vol)
;)

Maar dank! Ga ik dit weekend even proberen zodra ik een nieuwe schijf heb :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Aha. Zorg wel voor backups van je foto's he. Je hebt altijd kans dat die operatie niet goed gaat ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• commentator
Die map foto's is ook al de backup van de foto's :) Dus komt goed!
Pagina: 1