CPU FAN 100%, BIOS/Speedfan helpen niet

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gnermo
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 28-08 10:52

Gnermo

All about that bass!

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik heb hier een PC die een probleem heeft, namelijk dat de CPU fan altijd op 100% draait, ongeacht de settings in de BIOS of dergelijke.

Het gaat hier om een Coolink SWiF2-120P fan, gemonteerd op een Mugen 2. PWM fan dus!
Het moederbord is een GA-G31M-S2L, een 775 bord. Oudje dus!
Nu zou je zeggen dat je in de BIOS de snelheid moet kunnen instellen, maar niets is minder waar.

De BIOS staat ingesteld op SMART fan, dus dat zou geen probleem moeten opleveren.

Ik heb geprobeerd Speedfan te installeren om de fansnelheiden te regelen, maar er is geen fan in het systeem wat hier op reageert. Ook het melden waard is misschien dat de GPU fans eerst wel reageerden hier op, en nu niet meer na een reinstall van Speedfan.

Heet iemand een tip. of moet ik overschakelen op een fancontroller of met fan weerstandjes gaan werken?

[ Voor 8% gewijzigd door Gnermo op 19-10-2015 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09:30

Nemesizz

Untouchable

Kun je niks instellen bij Smartfan ? (iets van 'target temperature' of een percentage van fanspeeds)
(heb hier geen manual van dat betreffende bord en/of BIOS opties, vandaar).

Kan ook zijn dat een sensor defect is (temperatuur sensor), dat het systeem 'denkt' dat ie te warm word en de fansnelheid omhoog gooit (welke temperaturen geeft ie aan in je BIOS / andere software?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gnermo

Gnermo

All about that bass!

Topicstarter
De temps van de CPU komen niet boven de 45 uit op load, er zit een 140mm direct achter de Mugen en twee 120mm er boven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azerion
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 01-07 19:53
Gnermo schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 23:09:
De temps van de CPU komen niet boven de 45 uit op load, er zit een 140mm direct achter de Mugen en twee 120mm er boven.
Al een andere ventilator geprobeerd of de ventilator op een andere moederbord?

Op die manier kan je makkelijk de ventilator uitsluiten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buzzel
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 28-07 09:54
Bios versie F9? er hier http://www.tomshardware.c...7-30-updated-bios-running iemand met het zelfde probleem. Onderaan staat ook zijn oplossing.
SOLVED!

In PC Health & Status, I changed CPU Smart Fan Mode from "Auto" to "Voltage".
Misschien helpt het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gnermo

Gnermo

All about that bass!

Topicstarter
Ik zal de BIOS eens updaten, ik moet zeggen dat ik niet weet welke versie er op staat.

Uit voorzorg maar wel de panelen ge-Macgyver'd:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/W3msDrY.jpg

EDIT:

Net de nieuwste (F9) BIOS er op gezet, maar ik krijg geen optie om het voltage van de CPU fan te veranderen. Volgens mij zijn er überhaupt geen functies bij gekomen of verdwenen.

[ Voor 70% gewijzigd door Gnermo op 20-10-2015 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10:31
Dan blijft speedfan over. Werkt voor mij prima.
Pagina: 1