Toon posts:

Surround met stereospeakers

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Probleempje bij pa en ma thuis. Ma wilde nieuwe meubels. Prima, heel gezellig. Pa vond alles best. Dus nieuw TV-meubel aangeschaft. Ma laat enthousiast de foto's van het te leveren meubel zien, waarop ik terloops reageer: "Past de apparatuur daar wel in?".

Gevolg: heel bleke snoet.

Goed, even nagemeten, het wordt krap. Heel krap, en dat is mijn vriendelijke taal voor: "het past niet". Nu wil mijn pa best wat concessies doen. Maar 'dan maar geen audio-installatie' ging hem (begrijpelijk) veel te ver. Hij heeft echter nog een analoge stereo installatie van al tegen de 20 jaar oud, zit nog wel prima geluid in. Hij heeft er een casette-recorder, radio en CD-speler bij (zo eentje met een vaste laser). Alles van Sony. Daarnaast ligt er een draad met van die rood-witte tulpjes naast zodat hij zijn oude platenspeler eens kan aansluiten als hij die weer wil horen.

Er is een Panasonic Vierra TV bij... en helaas ook zo'n ziggo kastje, wat ik onpraktisch blijf vinden. En een DVD/HDD-recorder die aan het analoge tv-signaal hangt.

Aangezien de koptelefoonuitgang op de TV analoog is (die onafhankelijk van het speakervolume geregeld kan worden), gooi ik er dus gewoon een 3.5 mm jack naar rood-witte tulpstekkertjes verloopkabel tussen de koptelefoonuitgang van de tv, en de aux-ingang van de versterker, en voilla, digitale tv met analoog geluid over de speakers. Ideale en vooral goedkope knutseloplossing waar pa en ma heel tevreden mee zijn :P

Terug naar het probleem, pa wil dus eigenlijk eens kijken of hij wellicht zijn geluidsoplossing naar de 21e eeuw kan brengen voor een redelijk budget (en ik heb geen flauw idee waar ik hierbij aan moet denken, maar het houdt bij een enkele honderden euro's wel op gok ik, ze hebben net nieuwe meubels XD).

De eisen:
- AB-SO-LUUT geen subwoofer... (dat is ma)
- De Bose 501 serie V speakers behouden (dat is pa)
- Wellicht een ietsje meer solide oplossing voor het kijken van films via de speakers, liefst met surround-geluid.
- Ietsje meer 21e eeuwse oplossing.

Ergo, is het mogelijk om met een nieuwe, digitale versterker gewoon simpel CD's af te spelen, lekker DVD's (of misschien in de toekomst BD's) af te spelen, eenvoudig radio te luisteren, nog wat randapparatuur aan te sluiten en een soort van home theater opstelling te maken (al dan niet met een aantal extra bescheiden speakers)? Zonder de huidige speakers 'op te offeren'?

Dit komt bij mij op:
- Stereo-oplossing behouden, zou in theorie al kunnen met bijvoorbeeld de aanschaf van een Sony STR-DH130 receiver, daar de overige randapparatuur, zoals cd speler en cassetterecorder wél in het nieuwe meubel past.
- Surround-oplossing, waarbij het in theorie dus een 5.0 systeem wordt? Maar of dit haalbaar is weet ik niet, vandaar ook mijn vraag aan jullie: Is dit voor een vrij beperkt budget mogelijk binnen de genoemde eisen?

Ik heb altijd oplossing 1 nog (tenzij een van jullie nu straks iets roept wat ik over het hoofd heb gezien :P), maar ik ben erg nieuwsgierig naar de mogelijkheden. Alvast hartelijk dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14-10 14:06

FeaR

In GoT we trust

AUD > CEA

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Woops, sorry, zat al te twijfelen welke de betere was... blijkbaar net de verkeerde kant op getwijfeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcg_nl
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11-10 14:58
Voordeel van een nieuwe receiver, 2.0 of 5.0 is dat ze tegenwoordig allemaal digitaal zijn, dat scheelt dan weer een kabel van de tv naar de versterker. (Kan dus optisch of via HDMI rechtstreeks van het ziggo kastje naar de receiver)

Aangezien ma geen subwoofer wil, wil ze vast ook geen 3 extra speakers in de (woon)kamer, maar er is bijna geen prijsverschil tussen stereo / surround receivers op de 'instapmarkt' dus wat dat betreft kan je net zo goed een surround receiver kopen. (en later wel extra speakers bijplaatsen)

Het nadeel van de goedkopere receivers is dat ze weinig analoge ingangen hebben, en al zeker geen aparte phono aansluiting (hier zou dan weer een phone pre amp bij moeten) (Ook bij de Sony die je aangeeft)

Afhankelijk van het aantal HDMI aansluitingen op de TV, en het in de toekomst aan te sluiten HDMI apparaten zou in dit geval meer bepalend zijn om voor een HDMI receiver te gaan.

Dat je pa de bose speakers wil houden lijkt mij ook geen probleem, kunnen prima als front/ stereo speakers zoals ze nu ook gebruikt worden.