Meerder stereo versterkers voor surround weergave

Pagina: 1
Acties:

• 4-systeembeheer
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12-10-2021
Voor mijn nieuw te bouwen home cinema had ik het idee om in plaats van een 5.1 receiver 3 stereo receivers te gebruiken. 3x 2 is immers ook 6.
Als speakers worden JBL zuilen, JBL front speaker en Magnat sub gebruikt.

Als input wordt alleen een pc met 5.1 geluidskaart gebruikt en als eindversterkers zat ik te denken aan dit soort dingen:
http://nl.aliexpress.com/...3_74_75,searchweb201560_2

Het idee hierachter is dat dit waarschijnlijk goedkoper is en ook weer makkelijker uit te breiden (naar 7.1 of 9.2), want modulair.

Aangezien de pc als enige input bron gebruikt wordt, lijkt me dat ik hierop ook de evt. delay voor surround signaal op kan instellen middels software. Dit ligt uiteraard allemaal aan de geluidskaart die ik hiervoor wil gaan gebruiken en de beschikbare drivers, maar ik voorzie hier geen probleem in.

Kan iemand mij er nog van overtuigen deze aanpak niet te realiseren of zit ik gewoon goed met mijn idee?

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
Is het goedkoper dan een surround receiver, en is het beter? Is de DAC in je geluidskaart beter dan de DAC in een receiver? Dat zijn de vragen. Of het kan of niet, tja, dat boeit niet, alles kan :p

[ Voor 64% gewijzigd door johnkeates op 19-10-2015 12:53 ]

• 4-systeembeheer
Goekoper? Ja deze bijvoorbeeld:
http://nl.aliexpress.com/...3_74_75,searchweb201560_2
US $22.50 * 3 = 67,50$ en gratis verzending.

Daar vind ik weinig voor:
http://www.kieskeurig.nl/...[]=115242&sort=pop&pcode=

Geen idee of het beter is.. ben geen audiofiel. Gaat erom dat het een lekker volume aankan.
Sommige mensen zeggen dat een receiver minimaal 10.000 euro moet kosten, maar heb ik het verleden een receiver (Kenwood KRF serie) gehad voor nog geen 300 euro die ik prima vond.

[ Voor 25% gewijzigd door 4-systeembeheer op 19-10-2015 13:02 ]

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:22

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 19-01 15:41
4-systeembeheer schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 13:00:
[..]
Sommige mensen zeggen dat een receiver minimaal 10.000 euro moet kosten, [..]
Die zijn niet helemaal goed bij hun hoofd dan.. 8)7

*sowieso

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 15-01 15:05
Voor dat geld zou ik niet verwachten dat je daarmee veel kwaliteit koopt, plus dat je daarmee geen echt x.1 hebt uiteraard, sowieso zal het niet veel vermogen hebben...

Ik zou dan persoonlijk nog liever naar 2e hands kijken...

V&A aangeboden: JVC RX-5062 Zilver

V&A aangeboden: Denon AVR-1908

Zoiets bijvoorbeeld, kost uiteraard nog wel wat meer maar zal absoluut stukken degelijker klinken.

• jorisjan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 01-12-2025
kan prima op deze manier.

in plaats van software op de PC kun je ook een processor nemen.

• 4-systeembeheer
Ja grappig dingetje..
Ik denk alleen dat er amper volume uitgeperst kan worden.

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:22
4-systeembeheer schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 13:09:
[...]

Ja grappig dingetje..
Ik denk alleen dat er amper volume uitgeperst kan worden.
En dat denk je met de dingen die jij wil aanschaffen wel te bereiken? Er staat 30W rms maar dat is nog maar af te wachten denk ik. Beter zoals hierboven gezegd schaf je een 2e hands versterker aan.

• 4-systeembeheer
MicGlou schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 13:08:
Voor dat geld zou ik niet verwachten dat je daarmee veel kwaliteit koopt, plus dat je daarmee geen echt x.1 hebt uiteraard, sowieso zal het niet veel vermogen hebben...

Ik zou dan persoonlijk nog liever naar 2e hands kijken...

V&A aangeboden: JVC RX-5062 Zilver

V&A aangeboden: Denon AVR-1908

Zoiets bijvoorbeeld, kost uiteraard nog wel wat meer maar zal absoluut stukken degelijker klinken.
Tweedehands is ook nog een optie, of ik probeer mijn Kenwood nog te repareren.

Is echt x.1 nou anders dan een lowpass die je bijv. op dit soort autoversterkers aantreft?
https://www.conrad.nl/nl/...eland-xca-200-373514.html

Toevallig heb ik deze in mijn auto liggen en weet ik uit ervaring dat ik daar wel het gewenste volume uit kan persen (op 12 volt). Via USB (5 volt) heb ik daar zo mijn twijfels bij, vandaar dat ik het ook even vraag.

• croxz
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 05:46
Als toch alle input via PC laat lopen, kan je er voor weinig geld een oude 5.1 receiver aan hangen. Als die maar 5.1 analoog of coax/optical digitale input heeft. Bijvoorbeeld:
http://www.marktplaats.nl...6db858f31&previousPage=lr

• albino71
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Vergeet niet de stroomkosten even mee te nemen in je kostenberekening.

http://watt-kosten-berekenen.gebruikmaar.nl/

Te koop....

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:08

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Persoonlijk zou ik ook een receiver aanschaffen. Tweedehands is een optie. En indien je wenst kun je bij de meeste receivers tegenwoordig een eindversterker hangen. Al verwacht ik dat dit niet echt nodig is ;-)

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19-01 19:12

FeaR

In GoT we trust

Welke speakers en subwoofer moeten er aan worden gesloten? Als het een actieve subwoofer is hoef je die namelijk alleen van signaal te voorzien en niet van vermogen.

In theorie gaat dit overigens wel werken. Je PC is de pre/pro dus je hebt alleen maar eindversterking nodig. In de praktijk vraag ik me af hoe veel headroom je hebt met een dergelijke opzet. Dit soort ampjes levert veelal stabiel maar een paar Watt. Alles wat op wordt gegeven is bij een berg THD(+N) of zo gemeten dat het niet realistisch is. Nu kan je met 2-4 Watt ook behoorlijk wat geluid produceren maar dat hangt van het rendement van je speakers af. En natuurlijk van wat je zelf verwacht. Voor velen is 80 dB in de huiskamer meer dan genoeg, er zijn echter personen die vrolijk op 90+ dB spelen. Dan vraag je toch wat meer van de versterking.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Die Denon heb ik op de zolder staan met een paar B&W DM602s3 en die doen het prima.

• 4-systeembeheer
FeaR schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 13:28:
Welke speakers en subwoofer moeten er aan worden gesloten? Als het een actieve subwoofer is hoef je die namelijk alleen van signaal te voorzien en niet van vermogen.

In theorie gaat dit overigens wel werken. Je PC is de pre/pro dus je hebt alleen maar eindversterking nodig. In de praktijk vraag ik me af hoe veel headroom je hebt met een dergelijke opzet. Dit soort ampjes levert veelal stabiel maar een paar Watt. Alles wat op wordt gegeven is bij een berg THD(+N) of zo gemeten dat het niet realistisch is. Nu kan je met 2-4 Watt ook behoorlijk wat geluid produceren maar dat hangt van het rendement van je speakers af. En natuurlijk van wat je zelf verwacht. Voor velen is 80 dB in de huiskamer meer dan genoeg, er zijn echter personen die vrolijk op 90+ dB spelen. Dan vraag je toch wat meer van de versterking.
4x 100 watt JBL zuiltjes uit de correct koopjeskelder van 10 jaar oud, 1x 100 watt JBL center speaker ooit een keer ergens gehaald. Subwoofer is een Magnat 150 watt ding van 10 jaar oud die ik actief gemaakt heb met een DAP versterker.

Ik snap dat dergelijke ampjes niet veel zullen kunnen leveren, maar als je kijkt naar wat een goedkope 5.1 receiver per speaker kan leveren is dat niet veel meer. Een tweedehands bakbeest lijkt me vooralsnog een betere optie, maar vooral het modulaire aspect van losse ampjes leek me wel leuk om naar te kijken.
Je hebt namelijk ook van die AMP modules waar je zelf een leuk kastje omheen kan maken.
https://www.google.com/se...ODFr6y-zsgCFWOPcgod1mwH2A

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19-01 19:12

FeaR

In GoT we trust

"100 Watt JBL zuiltjes" zegt nog steeds niet over of je aan een paar Watt van de gekozen versterkers genoeg hebt. Dat hangt, zoals gezegd, van het rendement en het beoogde gebruik af.

Goedkope receivers die ik ken leveren, ondanks dat ze gigantisch inkakken, nog steeds 25 Watt per kanaal op alle kanalen aangestuurd. Dat is zeker meer dan die 2 - 4 Watt die je uit zo'n Chinees apparaat krijgt. Je moet verder lezen dan die 200 Watt-kreten die dergelijke apparatuur niet waar kan maken. Dergelijke vermogens worden behaald bij gigantische vervorming en/of gemeten over slechts een deel van het bereik. Ook niet heel gek aangezien je voor nog geen twee tientjes zo'n versterker in huis haalt.

Een tweedehandse receiver met analoge meerkanaals ingangen lijkt mij ook de betere en veiligere keuze.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Pagina: 1