Compaq SLT/286 laptop "162-system options not Set" MS-DOS5.0

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10:45
HELP! mijn laptop start niet meer op!

Uiteraard zou ik zo mijn topic kunnen starten. Ervaring leert inmiddels dat dat niet de beste topictitel en topicstart zijn.

Daarom hier onder een uitgebreide toelichting:

DE HARDWARE

Compaq SLT-286 laptop met de fantastische snelle 80c286 12Mhz low-power processor net zo fantastich snelle 80286 8Mhz model 2680 toch de fantastisch snelle 80c286 12MHz low-power processor.

1 compaq slt-286 laptop

daarnaast bevindt zich in de laptop de volgende relevante hardware:
3.5" HD Diskettestation Citizen OSDA-53B
20MB hardeschijf Connor CP-3021i type 2
VGA-LCD beeldscherm 640x480
640KB of 1MB geheugen

HET VERHAAL

Deze laptop heb ik begin september gekregen in het kader van: "jij bent toch handig met computers? Hier heb je een laptop."
En daar stond ik met een grote laptoptas, een laptop en de adapter.. In september heb ik toen even geprobeerd de laptop aan de praat te krijgen. Helaas zonder succes. Wel had ik een klein groen lampje op de voeding. (Hoera, er zou leven in kunnen zitten.) Toen al snel besloten de gehele laptop hier in de V&A te zetten, op zoek naar een tweaker die hier meer tijd en liefde in zou willen steken.

Later heb ik met behulp van een fijne disassembly-tutorial de gehele laptop gedemonteerd (helaas kan ik de foto's die ik gemaakt dacht te hebben niet meer vinden.) en de gehele binnenkant netjes stofvrij gemaakt. (was gezien de leeftijd erg schoon trouwens.) En met wat moeite (de aansluiting naar het LCD scherm moet bij montage er echt in gewurmd worden.) zat de laptop weer in elkaar.

Helaas bleef de laptop nog steeds geen enkel teken van leven geven... Tenminste tot gisteravond. Omdat ik het niet kon hebben dat ik niet kon vinden waarom de laptop niet wilde opstarten heb ik de multimeter maar eens uit de kast gepakt en ben begonnen met het meten van de spanning op de pinnen. en tot mijn geringe vreugde! de diverse pinnen gaven ergens tussen de 5 en 6 volt. Dan zou de adapter gewoon moeten werken en is de volgende stap de verbinding naar de laptop zelf. Zou de stekker wel goed contact maken? Na een aantal keren de stekker in en uit de laptop gedaan te hebben zag ik ineens mijn zwarte lcd schermpje grijs worden... een lampje op het toetsenbord ging branden.. en toen nog 1 en ook de lampjes aan de voorkant begonnen groen en oranje te branden.

Even schuiven met de helderheid en brightness schuif op het scherm gaf mij nog net de mogelijkheid om 00640 KB OK te zien. en voilá er verscheen een scherm dat ik al zeker sinds 1995 niet meer gezien heb.
3 wordperfectshell
De wordperfect shell met een leuke keuze lijst uit diverse programma's en vooral spellen.
4 spellen

Natuurlijk heb ik direct geprobeerd een aantal van deze spellen te starten. BLOCKOUT. een 3d tetris dat ook op deze hardware prima te spelen is. Grand prix start en speelt ook. Met geluid!

even wordperfect gestart en afgesloten met [f7].

leuk!

Nog maar eens opnieuw starten om te zien of alles nog steeds goed start. Super! dat is het geval. Dan maar even uit de shell naar de echte commandprompt. Even goed nadenken en wat zijn de commando's ook al weer??

Dir gaf een keurig overzicht wat er op de D: schijf stond. Wacht even D: schijf? Blijkbaar is de harde schijf in meerdere partities op gedeeld. volgende commandoc:: en daar maar even eendirr gedaan. en ver met als resultaat MS-DOS 5.00, Command gaf uiteraard een vergelijkbaar resultaat.

2 systemdisk

Dan maar even kijken naartimee endate::

tijd naar 23:50 ingesteld en de datum naar 18-10-2015 (oh wacht die kent hij niet) 10-18-2015 wordt gelukkig wel geaccepteerd als datum. (MM-DD-YYYY).
6 timeofdeath

Nog even terug naar de wordperfect shell en nog 1 spelletje blockout geprobeerd.

HET PROBLEEM

En wat is nu eigenlijk het probleem zul je afvragen? Nu dat komt hier. Nadat ik de datum had gewijzigd naar 2015, en de laptop opnieuw wilde starten klonken er 2 vreselijke piepjes "PIEP PIEP" om vervolgens te komen met de melding "162-System Options Not Set-(Run Setup) Insert DIAGNOSTIC diskette in Drive A:"
7 death

Potverdorie zou ik iets verkeerd hebben gedaan? Internet afgezocht naar bios opties voor deze oude compaq. Nu blijkt
1 dat de batterij en de rtc als 1 geheel op het moederbord gesoldeerd zitten
en 2 dat de melding zou kunnen komen door een lege biosbatterij of een invalide bios optie.
Ok, not only have I replaced about a dozen DS1287s with 12887, without problem, in a variety of different manufacturer's machines, but, I also have several systems where the 1287 is still functioning.

One thing to tryis setting the date to sometime in the mid-90ss. You can correct it through the DOS Date command when you have an OpSys on it.

I had this problem with a Commodore PC-40 and it took me an hour to figure out WTH was wrong with it.
Blijkbaar bestaat de milleniumbug dus toch.. alle begrip voor de ontwerpers overigens.( met weinig (én duur) geheugen is iedere bit en byte die je kunt besparen welkom.

Nu heb ik mijn hoop gezet op de optie om de datum terug naar 1980 te zetten d.m.v. een bootable 3.5" diskette met MS Dos (versie 5.00). (hoewel waarschijnlijk iedere ms-dos diskette (of zelf windows 95 diskette) zou kunnen werken)

Oeps.. Ik heb (net als vele tweakers met mij) geen enkele diskette meer in huis. Zelfs voor een 3.5" diskette station zou ik echt heel diep in oude verhuisdozen met hardware moeten zoeken (zonder zeker te weten of er uberhaupt een diskettestation in zit.)

Daarom in V&A maar een advertentie geplaatst. Met daarin het genoemde probleem en de vraag naar een bootable msdos diskette. Gezien alle reacties daar lijkt het mij gepast en gewenst om op het forum een post te openen.

In de onderstaande post zal ik de reacties die onder mijn advertentie geplaatst werden quoten..

HET DOEL

Het doel is om deze laptop weer te kunnen gebruiken. Natuurlijk niet voor dagelijkse arbeid, en mobiel hoeft deze natuurlijk ook niet te zijn. Upgraden naar windows 10, 95, 3.11 of zelf 2.00 is ook niet nodig.
Ik was tevreden met versie 5.00 zoals deze gisteravond nog werkte.

Wat zoek ik nog?
-een (of meer) bootable diskettes naar een ms-dos commandpromptt.
-(indien mogelijk: de DIAGNOSTICS diskette behorende bij een compaq SLT/286 laptop.
volgens google zou ik dan moeten zoeken naar softpaq SP0308.ZIP helaas lijk ik die niet te kunnen vinden, laat staan dat ik die naar een FDD kan schrijven (bij gebrek aan..)
Inmiddels heb ik SP0308.zip gevonden en op mijn pc staan. helaas kan ik deze niet uitpakken naar een bedoelde diskette.
- alle overige tips die kunnen helpen bij het reanimeren van deze laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
supersnathan94
19 oktober 2015 00:39

wauw das apart. Ik snap dat ze er last mee hebben in informatica systemen enzo, maar dat hij helemaal niet opstart vind ik wel een beetje raar. 1916 of 2016, maakt toch niet zo veel uit?

Reageer
royb3
@supersnathan94 • 19 oktober 2015 00:44
Misschien problemen met het opslaan van de tijd in een integer.

Reageer
supersnathan94
@royb3 • 19 oktober 2015 00:53
nouja het idee van de millennium bug is dat jaartallen met 2 getallen eerder aangegeven. Dus als je in 1994 bent geboren staat er 94 in het bestand. Het probleem was echter dat het jaar 2000 dus betekende dat het getal 00 werd. En op het moment dat je dus met persoonsgegevens werkt lijkt het er dan dus op alsof je dingen wil doen bij personen die voor het systeem nog niet geboren zijn. Heel stom natuurlijk dat daar geen rekening mee werd gehouden.

maar voor het opstarten van een laptop zou het niet echt een groot probleem moeten zijn.

Reageer
mimang
@supersnathan94 • 19 oktober 2015 01:09
Wat nou als ik over 7985 jaar mn Windows 10 installatie wil gebruiken? :-(

Reageer
nachtnet
@supersnathan94 • 19 oktober 2015 00:45
rond 1982-1984 speelde dat milleniumbug nog niet zo..

Ik heb vanavond deze 286 laptop een aantal keren goed kunnen opstarten en wat spelletjes en het klassieke word perfect kunnnen starten. Toen stond de datum nog op 04-01-1980.

Nadat ik de datum wijzigde naar 10-18-2015 krijg ik een systeem foutmelding.
Nu hoop ik met een ms-dos bootdisk de datum weer terug naar 1980 te kunnen zetten en verder te kunnen kijken wat deze laptop nog kan.

Eigenlijk wel een eigen forum topic waard. <--- Daar ga ik over nadenken. Het is tenslotte tweakers.
[Reactie gewijzigd door nachtnet op 19 oktober 2015 00:46]

Wijzig
real[B]art
@nachtnet • 19 oktober 2015 01:56
Kun je de CMOS batterij niet los trekken? Of een reset jumper vinden?

Reageer
Helaas heeft deze laptop geen losse biosbatterij die losgetrokken kan worden of een reset jumper.
Antique
@real[B]art • 19 oktober 2015 06:00
Die batterij is denk ik al leeg, want eerst stond het ding op 1980. Dus de stroom eraf, accu eruit (of leeg laten lopen) en dan even op de power knop drukken om de laatste energie uit de condensatoren weg te krijgen. Even een nachtje zo laten staan, en hopelijk klaar.

Reageer
jeffer
19 oktober 2015 01:49
Toen mijn vader ging verhuizen heb ik zijn bak met diskettes eens bekeken.
Ik weet dat ik er toen enkele MS Dos diskettes uit heb gehaald.
Nu ben ik zelf aan het verhuizen en heb net die diskettes in me nieuwe huis gedumpt.
Ik weet niet of het echt 5.0 is maar dit kan ik eind van de week even bekijken voor je.
(het waren 2 blauwe diskettes met exact zon witte stikker en eigenlijk precies dezelfde tekst erop).
Als het echt 5.0 is dan hebben ze denk ik hun laatste nuttige doel hebben bereikt en mijn vaders motto "wie wat bewaard die heeft wat" toch niet zo'n onzin is als gedacht.

Mocht je niks van me hebben gehoord donderdag, stuur me dan nog een bericht...het is nogal druk en chaotisch ;)

Edit: typo's
[Reactie gewijzigd door jeffer op 19 oktober 2015 02:16]

Reageer
Robin4
19 oktober 2015 02:25
www.bootdisk.com kan je allerlei boot disks vinden.

In zo`n geval zal je altijd eigen diskettes en station moeten hebben, anders kom je niet echt ver.
[Reactie gewijzigd door Robin4 op 19 oktober 2015 02:27]

Reageer
Snowwie
19 oktober 2015 03:17
Idd, op www.bootdisk.com staat een image van een MS-DOS 5.0 diskette.

Ik heb die image gedownload en naar een diskette gekopieerd. Overigens beslaat deze versie maar 1 diskette.

Check het volgende filmpje, werkt zelfs nog prima op die oude Compaq.

YouTube: msdos 5.0

Mocht je er interesse in hebben, stuur me maar even een DM.

Reageer
vierkant228
19 oktober 2015 06:14
Ik heb nog een bak met diskettes liggen (ook nog ZIP drive + diskettes).
Als het goed is diverse bootdiskettes, dos en windows versies.

In Mijdrecht gratis af te halen, ruimt lekker op ;)

Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Foto's van het moederbord zouden stiekem handig kunnen zijn bij gebrek aan eenduidige documentatie van zo'n oud beestje.

Het klinkt mij in ieder geval als dode RTC/batterij, maar omdat met zekerheid te zeggen cq aan te kunnen geven wat je eraan zou kunnen doen moeten we weten wat voor vlees we in de kuip hebben.

Dode CMOS batterij verklaart ook waarom FDD niet doet wat het moet:
http://www.classic-comput...lection/compaq-stl286.htm
Its custom clock chip and soldered-in CMOS battery had long since expired, which meant it forgot the time and day when it started. A side affect of this memory loss, was that it was unable to recognise its 3.5 inch drive for the high-density model it is, therefore couldn't use it.
Gelijk eronder linkt hij echter naar een accu mod om dit te fixen:
http://www.classic-comput...p-in-a-compaq-slt-286.htm

Dat gezegd, aangezien de boel nog vrolijk doorboot naar HDD is dit puur een schoonheidsfout. Voor krijgen van OS op de HDD kun je altijd als Mohammed geen zin heeft om naar de berg te komen dat berg naar Mohammed brengen: HDD uit systeem schroeven en in ander systeem hangen. Dit is gewoon een reguliere 40-pins IDE (PATA) apparaat, dus zolang je recente PC nog een PATA aansluiting heeft, kun je het zonder verdere verloopjes of wat dan ook aansluiten.

Zelfs onder Windows 7 kun je nog een volume formatteren met /s switch, om het bootable te maken. Enige wat je dan hoeft te doen is systeembestanden overzetten van de gewenste DOS-versie.

Tenslotte even een minimale config.sys en autoexec.bat klussen en klaar is kees. Moet zeggen dat het een paar decennia is sinds ik iets met <386 gedaan hebt, maar dat maakt het in beginsel makkelijker, minder memory management enzo. Op een 286 zou himem.sys en dos=high,umb moeten werken, maar voor eerste boot voor de zekerheid uitcommenten.

Dan HDD terug in laptop en je zou moeten kunnen booten, zelfs zonder werkende FDD.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
dion_b schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 14:48:
Foto's van het moederbord zouden stiekem handig kunnen zijn bij gebrek aan eenduidige documentatie van zo'n oud beestje.

Dode CMOS batterij verklaart ook waarom FDD niet doet wat het moet:

Dan HDD terug in laptop en je zou moeten kunnen booten, zelfs zonder werkende FDD.
Even wat stukjes geknipt:

Momenteel heb ik de laptop weer volledig gedemonteerd

moederbord 286
- ASSY NO 00851 REV
- TRIUMPH SYSTEM BOARD
- DIAGRAM NO. 000852
- MADE IN U.S.A.
- (C) 1988, 89 Compaq

Midden op het moederbord zit inderdaad de beruchte Dallas DS1287 RTC/batterij.
Dallas rtc
Dallas DS1287
REAL TIME
9114B3 012248(of B)

Daarnaast is er 1 jumper aanwezig voor de processorkeuze: (en merk ik dat ik toch moet uitgaan van een gewone 80286 8Mhz processor (de jumper staat over 1-2))
cpu jumper

Ik moet overigens toegeven dat ik niet eens de cpu op dit bord herken. :o

ik heb nergens genoemd dat de FDD drive niet doet wat deze zou moeten doen, wel heb ik inderdaad gelezen dat niet perse de drive herkent wordt als HD FDD en dat de bootdisk mogelijk een 720KB versie gaat moeten zijn.

Tenslotte heeft het uitbouwen van de harde schijf en deze in een andere pc voorzien van andere software geen zin, dit omdat de laptop moeite heeft met de huidige biossettings. pas als deze "normaal" zijn zal de laptop weer doorstarten.

Nogmaals de gehele laptop werkte "prima" bij opstarten met de datum op 04-01-1980, pas na wijzigen in 10-18-2015 blijft deze hangen bij de melding "162-System Options Not Set"

Gezien de optie die ik in de startpost quote
Ok, not only have I replaced about a dozen DS1287s with 12887, without problem, in a variety of different manufacturer's machines, but, I also have several systems where the 1287 is still functioning.

One thing to try is setting the date to sometime in the mid-90ss. You can correct it through the DOS Date command when you have an OpSys on it..

I had this problem with a Commodore PC-40 and it took me an hour to figure out WTH was wrong with it.
wil ik toch proberen om met een bootdisk en de "juiste" datum weer in het systeem te komen.

De DS1287 mod wil ik nog even laten liggen. (Daar verwacht ik niet de juiste tools voor te hebben)

[ Voor 39% gewijzigd door nachtnet op 19-10-2015 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dan wordt het tijd die DS1287-mod uit te voeren.

Sowieso, los daarvan zou ik ook OS installeren op HDD in andere PC, veel makkelijker dan met FDD kloten ongeacht werking ervan.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justahuman
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18-06 16:37
een nieuwe DS1287 kopen op eBay en hem vervangen kan ook helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:56

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Nogmaals de gehele laptop werkte "prima" bij opstarten met de datum op 04-01-1980, pas na wijzigen in 10-18-2015 blijft deze hangen bij de melding "162-System Options Not Set"
Wat ik even niet begrijp: In je 2e screen met WP staat/stond al de juiste datum? Waar kwam die dan vandaan als dat de eerste keer opstarten was?

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
bvk schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 19:05:
[...]

Wat ik even niet begrijp: In je 2e screen met WP staat/stond al de juiste datum? Waar kwam die dan vandaan als dat de eerste keer opstarten was?
Volgorde van foto's is niet perse de juiste qua tijd. Ik heb de foto van het wordperfect shell menu gemaakt nadat ik de datum had gewijzigd, maar voordat ik de laptop opnieuw gestart heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

nachtnet schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 19:23:
[...]

Volgorde van foto's is niet perse de juiste qua tijd. Ik heb de foto van het wordperfect shell menu gemaakt nadat ik de datum had gewijzigd, maar voordat ik de laptop opnieuw gestart heb.
Ok, de datum is dus gewoon in DOS aangepast, niet in het BIOS. Dan wordt het allemaal wat lastiger inderdaad als een Clear BIOS niet lukt...

Je hebt overigens zo te zien wel een 12 MHz CPU, dat is dat ding met Harris er op en Intel '82 eronder ;)

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
bvk schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 19:37:
[...]

Ok, de datum is dus gewoon in DOS aangepast, niet in het BIOS. Dan wordt het allemaal wat lastiger inderdaad als een Clear BIOS niet lukt...
Ja, lastiger is het inderdaad al, mijn hoop ligt nog in het kunnen terug zetten naar een gewone datum.
Je hebt overigens zo te zien wel een 12 MHz CPU, dat is dat ding met Harris er op en Intel '82 eronder ;)
Kijk dat is dan weer mooi meegenomen toch 50% snelheidswinst.. :P
Ik had er zelf al 100x overheen gelezen..

Ben trouwens benieuwd of er nog meer componenten herkend worden op het moederbord.

Vergeleken met een moderne laptop is er een zee van ruimte beschikbaar in de behuizing.

[ Voor 12% gewijzigd door nachtnet op 19-10-2015 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-06 21:14

Nemesizz

Untouchable

Jammer dat die Dallas RTC vas tgesoldeerd zit, heb bij een 486 van mij een 'modje' gemaakt omdat daar de batterij ook leeg was.

Had daarvan de pin-out opgezocht, met een zaagje de (plastic?) behuizing weggezaagd bij de + en - van de interne batterij, daar 2 draadjes aangesoldeerd, een knoopcelhouder van een dood moederbord afgesoldeerd en die aan die draadjes gesoldeerd en zo kon ik weer gebruik maken van die PC (ding kon zonder batterij ook niks, omdat ie iedere reboot alle settings vergat, dus je kon nooit een systeem booten).
En als nu de batterij leeg is, gewoon een CR2032 erin en weer gaan! 8)

Nu is een vast gesoldeerde Dallas natuurlijk ook wel te modden, maar een stuk lastiger, of je moet het aandurven om hem los te solderen (zoveel pinnen heeft die geloof ik niet), modden, en terug solderen.

Dat BIOS probleem bij Compaq heb ik ook met een 386 desktop. Heb daar de Dallas-mod nog niet toegepast, maar beetje zelfde verhaal. Vraagt ook om een diagnostic disk. Komt bij, dat dat ding erg picky is alleen 720KB (volgens mij) diskettes wil, het programma wil absoluut niet installeren op een 1,44MB diskette.

[ Voor 3% gewijzigd door Nemesizz op 19-10-2015 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

nachtnet schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 19:49:
[...]

Ja, lastiger is het inderdaad al, mijn hoop ligt nog in het kunnen terug zetten naar een gewone datum.

[...]

Kijk dat is dan weer mooi meegenomen toch 50% snelheidswinst.. :P
Ik had er zelf al 100x overheen gelezen..

Ben trouwens benieuwd of er nog meer componenten herkend worden op het moederbord.

Vergeleken met een moderne laptop is er een zee van ruimte beschikbaar in de behuizing.
Als je de chip niet kunt vervangen of modden is je laatste hoop zo te bezien nog de diagnostics diskette als die tenminste nog gelezen kan worden.

Je hebt de image begrijp ik, dus moet je alleen nog even een (USB) floppydrive scoren en een lege diskette natuurlijk.

Had je trouwens dit filmpje al gezien?

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
Nemesizz schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 20:09:
Vraagt ook om een diagnostic disk. Komt bij, dat dat ding erg picky is alleen 720KB (volgens mij) diskettes wil, het programma wil absoluut niet installeren op een 1,44MB diskette.
Ik hoop dat met het kunnen booten van een dos diskette de tijd terug te kunnen zetten en dan gewoon weer verder te kunnen. Het softpaq met de "DIAGNOSTICS" - Diskette staat hier al klaar. Mocht dat programma t.z.t. niet willen laden naar een 1.44MB diskette wil ik proberen om een 1.44MB disk af te plakken en dan te formateren naar 720KB en dan het programma te laden.
format a: /t:80 /n:9 zou ook moeten werken om een HD floppy naar DD te formateren.

Voorlopig eerst maar wachten op de post, en zoeken naar een werkend diskette station..
bvk schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 20:12:
[...]

Had je trouwens dit filmpje al gezien?

[video]
Fimpje had ik nog niet gezien wel een grote handvol met how-to's waarin de Dallas open gedremelt wordt en voorzien van prik. Het gerelateerde filmpje heeft mijn mondhoeken wel doen krullen van verbazing.. wat een bende in die kamer, overal schroefjes en zooi..

Maar het lossolderen en modden van de Dallas is voor mij een stap verder dan ik aandurf.

Bij demonteren en monteren ook nog een goede foto gemaakt van de accu contact punten. Gezien de leeftijd verwacht ik niets meer van de accu. Wel zijn de lipjes die contact met de accu moeten maken enigzins aangetast, 3 van de 4 lipjes zijn afgebroken.
accu contacten slt-286

Iemand trouwens een idee of de jumper inderdaad op de verkeerde pins staat? Aangezien er een Harris 80c286 chip op het moederbord blijkt te zitten. Weet niet helemaal zeker of je de laptop sloopt als de cpu-jumpers verkeerd staan. (286 is echt pre-pre-plug en play tijdperk..)

[ Voor 52% gewijzigd door nachtnet op 19-10-2015 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
UPDATE
Inmiddels heb ik via de post een mooie collectie diskette's mogen ontvangen. Helaas werkte het opstarten met een ms-dos diskette toch niet zoals ik gehoopt had. De foutmelding bleef komen terwijl dos niet geladen werdt.

Dan maar de volgende stappen proberen. Op een oude windows XP (pentium IV) computer heb ik 2 diskettes geformateerd en geprobeerd bootable te maken. (diskette 1 crashte halverwege het formateren en die diskette is inmiddels voorzien van een mooi "defect" opschrift.) Diskette 2 wilde wel netjes formateren.

Vervolgens met de softpaq die ik eerder al had gedownload geprobeerd deze diskette te vullen. Helaas ook dat lukte niet omdat de softpaq toch echt een 720KB diskette wil zien.
Ok wat was de truc ook al weer? (gaatje links afplakken) en d.m.v. Command het volgende ingevoerd: format a: /fs:fat /t:80 /n:9 na eindeloos wachten had ik een netjes geformateerde 720KB diskette.

Terug naar de softpaq. Gelukkig, nu wil deze wel verder gaan. na nog langer wachten klaar.

Ok. terug naar de Compaq Laptop. opstarten.. wachten op de "162-system options not set"-melding.
diskette geplaatst en jawel hoor. Ik kan alles netjes zien en instellen. Gelukkig staat alle instellingen zoals ze horen te zijn.
[F3] drukken en opnieuw starten..

RESULTAAT

Helaas geen succes, de foutmelding blijft komen en de tijd lijkt nu echt gekomen om de DALLAS chip/batterij te gaan vervangen/modden.. Helaas lijkt mij dat voor nu echt een stap te ingewikkeld te zijn. Ik ben dan wel een beetje een tweaker en ik ben ook niet bang van een schroevendraaier... Solderen is echter iets wat nog niet op mijn vaardigheden lijstje staat.
Ik ga wel de stappen voor modificatie duidelijk op een rijtje zetten en bedenken of ik inderdaad deze modificatie zelf wil doen.. of toch het geheel in V&A laat staan voor een volgende tweaker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 771787

Hallo,

Ik weet dat dit al een oude post is en dat dit mijn eerste post is maar ik wil alvast de originele poster bedanken! Deze draad is een schat van informatie. Ik heb gisteren een Compaq SLT 286 gekocht met docking station erbij. Maar zit dus nu in dezelfde situatie als jij. Ik heb ook al een diagnostic disk gemaakt. Maar zit ook eigenlijk in een loop. elke keer als ik save en op F3 druk kom ik terug op hetzelfde scherm uit. Mij maakt dit nu niet zo veel uit dat de klok niet juist staat maar ik zou graag wel verder kunnen. IS daar geen trukje rond?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
Lang geleden inderdaad.

De enige werkende methode die ik heb gezien (naast het vervangen van de dallas chip.) is het aanpassen van de dallas-chip zelf.

Zie ook de video waar BVK mij eerder op wees.

YouTube: Compaq SLT/286 - From a dead RTC to a working one...

En wat dion_b zegt : http://www.classic-comput...p-in-a-compaq-slt-286.htm

maar voel je vrij om jouw vragen en resultaten in dit topic te plaatsen hoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 922079

Mij is het bij wijze van zeggen "gelukt" om een configuratie-diskette aan te maken, maar zij wordt niet door de PC herkend, waarschijnlijk omdat . Dus gewoon mijn DOS boot-diskette erin en de PC opgestaart ... en dat lukt!

Nu even kijken of ik iets met de harde schijf kan doen.

Update

Ja!
  • Vanaf de boot-diskette starten
  • Configuratie-diskette erin
  • SETUP
  • Alle waarden onveranderd laten (vooral de datum niet op een datum na 31.12.1999 instellen!)
  • F3
  • Boot-diskette erin terwijl het geheugen wordt gecontroleerd
  • F1 om de melding over instellingen te negeren en DOS te starten
  • C:
En daar is ie.

Maar hoezo maar 1 MB vrij, terwijl ik maar pakweg 100 kB aan bestanden kan vinden?
  • dir/ah/s
Wat blijkt? Er is een "ongemounted" disk, die je met een utility namens Stacker moet monteren.
  • ren a:config.sys config.old
  • copy c:config.sys a:
(om de drivers en settings voor Stacker bij het volgende opstaart te laden)
  • PC opnieuw starten (dmv ctrl-alt-del, niet een/uit schakelen, anders verdwijnt de informatie over de harde schijf)
  • Weer F1 om dat gezeur over BIOS te negeren
  • D:
  • dir
:

En daar staan Works, Norton Utilities en weet ik veel wat. :*) Morgen ga ik dit verder onderzoeken!

[ Voor 67% gewijzigd door Anoniem: 922079 op 14-05-2017 23:28 . Reden: Nieuwe ontdekkingen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alectronic
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 18-04-2021
Hallo beste forumlezers.

Ik lees hier jullie pogingen om een Compaq SLT-286 model 2860 weer werkend te krijgen.
Dat heb ik na succesvol repareren en fixmodden met een nieuwe 3V lithium van de RTC chip opgegeven.
(De RTC chip had ik na probleemloos uitsolderen en aanpassen geplaatst op een kwaliteits gedraaide buscontacten socket).
De loodzware Nicad batterij was immers ook al dood en het ding was ondanks alle juiste voedingsspanningen niet werkend te krijgen. Het board is een Triumph system board, Diagram No. 000852 made in USA, Assy No. 000851 Rev.

En de gehele elektronica heb ik verwijderd op de aluminium bodemplaat na die nu van een standaard gemonteerde 3.5 inch HD Floppydrive is voorzien.
En nu doet de behuizing dienst als een perfecte Amiga Floppydisk naar SD kaart copier. Compleet met een Arduino Atmega2560 board en enkele uitbreiding shields.

Alle Compaq printen heb ik nog bewaard inclusief de originele 26 pins floppydrive (een Citizen OSDA-53B drive), het interne scherm gedeelte, en de nog perfect werkende voeding. De floppydrive heeft een onbekende speciale afwijkende 26 pins interface die hem onbruikbaar maakt voor de standaard PS1 IBM of andere 26 pins computer interfaces. Zodoende dat ik er voor in de plaats een standaard PC diskdrive monteerde.

De on-even pinnen 1 t/m 13 zijn met elkaar doorverbonden (dit zal waarschijnlijk de ground zijn) en pin 9 hiervan is ongebruikt (waarschijnlijk MEDIA pin). Pen 21 is waarschijnlijk 5V. En naast die dikke kopertracks heeft ook pin 18 een bredere koperbaan.

De aansluitspanningen op de interne voedingsconnector zijn als volgt:

20 polige Flatcable Pin 1 (RED):

Pinnen 1, 3, 5 , 7 , 9, 11 , 13 + 2 , 4 en 10 zijn GND.
Pinnen 17, 19 en 20 zijn +5V
Pinnen 15, 16 en 18 zijn +17,88V (laadspanning voor Nicad batterij)
Pin 14 is -27,3V
Pin 12 is -13,7V
Pin 8 is +5V
Pin 6 is +12V

Bij interesse kan ik alle originele printen opsturen tegen een kleine vergoeding voor verzendkosten inclusief een acceptabele vergoeding voor de Compaq onderdelen en het verpakken ervan. Daar zit dan ook de gemodde RTC chip bij. :)

[ Voor 11% gewijzigd door Alectronic op 22-12-2017 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alectronic
Hereby I give you in English the yesterday by reverse engineering destillated pin configuration of the Citizen OSDA 53B (26 pins) floppy drive connector.

This information was obtained by tracking down the connections to a DP8473V (4x13 =52 pins) floppy controller chip on board of the Compaq SLT/286 model 2680 mainboard. The floppy mainboard connector was marked as P112.

The pins are as follows: pin1 to 15 => GND, pin 17 => RPM/LC (speed select), pin 19 => unknown, pin 21 + 18 => must be +5V connected to Drain of two parallel MTD4P05 power mosfets, pin 23 => to pin 13 of Fujitsu chip 9014/114390-001 (4 x 30 pins chip), pin 25 => to pin 3 of Fujitsu chip 9014/114390-001, pin 24 => to pin 2 of Fujitsu chip 9014/114390-001, pin 26 => to pin 12 of Fujitsu chip 9014/114390-001,

and

pin2 = STEP, pin4 = WDATA, pin6 = WGATE, pin8 = TRK0, pin10 = WRT PROT, pin12 = RDATA, pin14 = HDSEL, pin16 = DISKCHNG, pin20 = INDEX, pin22 = DIR.

The datasheet of the Fujitsu chip 9014/114390-001 I did not find yet. Like I neither could find any information of this deviating 26pins Floppy interface connector. Not in forums neither anywhere on the internet!

And firms who sell and test these CITIZEN Compaq floppy drives use an old working Compaq Deskpro 2860 Desktop model 3010 computer (286/12MHz) with that same 1.44MB floppy connector on board. So if that model breaks down they even can't test these Citizen drives anymore.

Outgoing signals from Floppy drive to the mentioned DP8473V controller chip are:

TRK0, WRT PROT, RDATA, DISKCHNG, INDEX

and STEP, RPM/LC, WGATE, WDATA, HDSEL are ingoing signals from the controller chip to the Floppy drive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 97348

ik heb zelf nog een compaq 286 laptop waarvan het toetsenbord los kan en gebruikt kan worden als een normaal los toetsenbord.
er zit een 40MB HDD in, maar er is keuze om tot 2 extra HDD's te plaatsen, of 2 FDD's.
Als je het helemaal aandurft kun je zelfs de FDD weglaten en de nog orgineel aanwezig klepjes gebruiken om het mooi af te sluiten.
Windows 3.1 en MS-Dos 5.0 als OS.
En games Duke Nukem 1, Supaplex, Mario (full) speelt met dit oud techniek dubbel zo leuk!

Iemand een goed idee om nog onderdelen voor oude 286 laptops te vinden? website?
Mijn voeding is helaas kapot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alectronic
Als je bedoeld dat jouw originele power supply model 2687 (18,3V 3,0A 33W) defect is zou je in de meeste gevallen de controller en of de MOSFET/transistor samen moeten kunnen vervangen. In de meeste gevallen werkt de 'adapter' dan weer. Of de fuse T2A vervangen als deze ook defect geraakt was in the proces. Of de elcos vervangen als deze ook defect waren.

In de bodem de 2 kruislings geplaatste torx 1.5 x 40 schroeven gewoon verwijderen en de 2 kruislings geplaatste plastic lipjes indrukken.

Er zit o.a. een 6 pins Philips NX82A chipje in plus een Ph615ct triode en een UC80669 8 pins controller.

succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alectronic
PS: 2 genoemde lipjes voorzichtig wegdrukken en tegelijkertijd de bodemplaat voorzichtig los nemen zonder de haakjes af te breken!
Eventueel kan ik foto's uploaden van het interne 18,3V 3,0A adapter gedeelte.
By-the-way: zonder de aangesloten laptop voedingsprint zal de groene adapter led enkel knipperen bij het ontbreken van die load. Dit betekend dus niet dat de adapter stuk is!
Pagina: 1