Hoe gevangen ben je als je digital media online aanschaft?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3M1
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 11-10 23:33
Ik ben al een tijd opzoek om mijn collectie van DVD’s/BluRay’s te vervangen door hun online equivalent. Je ontkomt er dan niet aan om bij online diensten als Amazon, Itunes, etc je bestelling te plaatsen voor huren of koop.

Bij huren is het duidelijk, je betaald voor het gebruik voor een beperkte duur. Bij koop echter vraag ik mij af hoe bindend de koop eigenlijk is. Een DVD in handen en ik kan er alles meedoen, op elk apparaat afspelen, etc. Ik kan het zelfs verkopen of nalaten aan iemand anders.

Online, bijvoorbeeld Itunes, ben ik er niet uit wat ik eigenlijk ‘koop’, een licentie om het bestand af te spelen? Wat als ik verhuis naar een regio waar de door mij aangekochte film/serie niet wordt uitgezonden. Kan ik mijn licentie tot afspelen aan iemand anders overdragen, etc. Blijft mijn aangekochte collectie van straks honderden euro's bestaan over 20-30 jaar? Wat als er licenties verdwijnen op films die je in je collectie hebt?

Ik vraag mij af hoe de Tweakers hierover denken? Een Itunes, Amazon kan eenzijdig de voorwaarden van de licentie die je koopt veranderen, of licenties verwijderen, vinden Tweakers dit geen risico?

- is de media bibliotheek volledig online en vertrouw je erop dat je altijd toegang zult houden?
- vertrouw je erop dat verandering in licenties geen nadelig effect zullen hebben?
- gebruik je een mix?
- anders?

De onderstaande link is een mooie uiteenzetting die mij aan het denken bracht, en ik ben er nog niet uit.

http://www.cnet.com/news/...ital-movies-and-tv-shows/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Helaas heb ik dit persoonlijk meegemaakt, ik had een stapel ebooks via de Sony ebooks store gekocht. Welke store? Tja, die bestaat inderdaad niet meer.

Grotendeels van die boeken zijn uiteindelijk getransfered naar de kobo store. Maar een aantal was dus niet mogelijk. Die ben ik dus kwijt (als ik deze niet reeds had ontdaan van drm en omgezet had naar ePub)

Zelfde geld eigenlijk ook wel voor iTunes. Niet zo zeer het muziek (want die kan je gewoon drm-loos downloaden en bewaren. Als je dat niet doet is het je eigen probleem), maar de apps. Als Apple of ontwikkelaar een app uit de store haalt, dan ben je het kwijt als je niet zelf een Back-up hebt.

Van digitale media die ik belangrijk vind zal ik dus altijd wel een Back-up maken. Eventueel via een bdrip van je bekende piratensite.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Je koopt eigenlijk in alle gevallen een licentie en niet 'een kopie voor jezelf'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:08
Het erge is wel dat dit dan even duur is als den echte disk of boek. Terwijl je er eigenlijk minder kanten mee uit kan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiemelen
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13:58
Tarkin schreef op vrijdag 23 oktober 2015 @ 15:57:
Het erge is wel dat dit dan even duur is als den echte disk of boek. Terwijl je er eigenlijk minder kanten mee uit kan
Misschien niet altijd even duur, maar inderdaad je kan er minder kanten mee uit.
En hoe zit het bijvb. bij overlijden? Kunnen je nabestaanden muziek van bijvb itunes erven?
Of is dit echt persoonsgebonden?

Voorlopig hou ik het zelf nog bij CD's en af en toe een DVD box.
Ben wel nog even op zoek naar een makkelijke manier om mijn hele collectie te plaatsen op een (grote) NAS :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Dit is inderdaad de reden waarom ik wel stapels CD en DVD's en BluRays heb maar vrijwel geen DRM-beveiligde "gekochte" downloads. Eigenlijk alleen een paar boeken die ik toch maar één keertje lees, en dan alleen als de digitale versie een stuk goedkoper dan de fysieke versie is.
NetFlix en Spotify heb ik wel omdat de beperkingen van een abonnementsmodel ook vrij helder zijn. Maar DRM-beveiligde spullen die de verkoper mij zomaar weer "af kan pakken", ook al staan ze fysiek op mijn eigen PC, koop ik haast niet. Daar heb ik simpelweg geen geld voor over.

[ Voor 7% gewijzigd door downtime op 23-10-2015 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

Muziek heb ik nog een eigen digitale collectie. Daar maak ik weinig gebruik meer van, vaker speel ik af via Spotify. Maar ik vind het wel prettig om iets te hebben om op terug te vallen.
Films en series is iets wat ik vaak slechts eenmalig kijk. Films heb ik wel digitaal, niet echt met een reden. Goede films wil ik nog wel meerdere keren zien. De rest gaat via Netflix. Veel hoef ik ook niet te bezitten, na het gezien te hebben vind ik het meestal wel prima. Overstappen naar een andere aanbieder zou ik ook niet zo'n probleem vinden.

Ik ga voor een mix dus. Voor sommige zaken wil ik eigenaar zijn, maar bij andere media is een licentie goed genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ik haal digitale media (of software) het liefste bij aanbieders die verder minimaal DRM toepassen. Muziek heb ik wel digitaal aangeschaft bijvoorbeeld via Bandcamp of Deutsche Grammophon, etc Ik backup de bestanden die ik koop ook altijd, zodat ik verder ook niet afhankelijk ben van het voortbestaan van het leverende bedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:08
wiemelen schreef op vrijdag 23 oktober 2015 @ 16:31:
[...]

Misschien niet altijd even duur, maar inderdaad je kan er minder kanten mee uit.
En hoe zit het bijvb. bij overlijden? Kunnen je nabestaanden muziek van bijvb itunes erven?
Of is dit echt persoonsgebonden?

Voorlopig hou ik het zelf nog bij CD's en af en toe een DVD box.
Ben wel nog even op zoek naar een makkelijke manier om mijn hele collectie te plaatsen op een (grote) NAS :)
Bij ebooks verbaas ik me er toch altijd over dat de ebook even duur of misschien een 1€ goedkoper is. Dan koop ik toch nog liever een boek zelf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Tarkin schreef op vrijdag 23 oktober 2015 @ 18:54:
...

Bij ebooks verbaas ik me er toch altijd over dat de ebook even duur of misschien een 1€ goedkoper is. Dan koop ik toch nog liever een boek zelf
Als je echt veel boeken koopt wordt de factor 'ruimte in de bibliotheek' eventueel wel weer een kostenpost. (of als je veel boeken bij je wil dragen wordt de factor 'gewicht' relevant), ook is de factor tijdige beschikbaarheid van papieren versie eventueel relevant.

Een goed gezet en gedrukt boek vind ik ook een mooi voorwerp op zich, onafhankelijk van de inhoud, en het is ook goed houdbaar. Maar een slechtgezet boek op slecht papier is dat een stuk minder, en vaak ook minder houdbaar.

[ Voor 5% gewijzigd door begintmeta op 23-10-2015 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Is dit soort media niet altijd maar voor een bepaalde tijd, ongeacht de drager waar het opstaat?

Ik bedoel waarom zou iemand een film willen erven op VHS? Afspelen kan toch nergens meer, tv's hebben geen scart aansluiting en de vhs speler geen HDMI. Oftewel die dingen worden ook langzaamaan nutteloos. Net zoals een digitale aanschaf dat mogelijk wordt over tientallen jaren.

Sommige dingen zijn nou een maal niet voor eeuwig, ook niet als je het aanschaft.

Edit: De vraag is ook een beetje wat je koopt, mensen denken dat ze de film kopen als digitale download maar kopen ze niet eerder het recht hem te bekijken? (Gebruiker X koopt voor € 7,99 het recht om te mogen kijken naar.) . Iets wat automatisch verloopt op het moment dat je overlijd, gebruiker X is immers niet meer.

[ Voor 25% gewijzigd door Donstil op 23-10-2015 19:05 ]

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Donstil schreef op vrijdag 23 oktober 2015 @ 19:03:
Sommige dingen zijn nou een maal niet voor eeuwig, ook niet als je het aanschaft.
Hoe lang gaat een CD mee? Mits er zorgvuldig mee omgesprongen wordt heel erg lang. Mijn oudste CD's zijn ruim 25 jaar oud, ik spring er zuinig mee om, en ik heb nog nooit problemen gehad met CD's die het niet meer deden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
downtime schreef op vrijdag 23 oktober 2015 @ 19:16:
[...]

Hoe lang gaat een CD mee? Mits er zorgvuldig mee omgesprongen wordt heel erg lang. Mijn oudste CD's zijn ruim 25 jaar oud, ik spring er zuinig mee om, en ik heb nog nooit problemen gehad met CD's die het niet meer deden.
Toch is ook een CD niet voor eeuwig althans het draaien ervan, ik kan in huis al nergens meer een CD in afspelen en als het aankomt op een andere plek waar mensen vaak cds draaien (de auto) wordt dat ook al steeds minder. (In mijn privé auto zit nog een cd-speler maar in mijn vriendin haar auto al niet meer)

Dus als je zuinig bent op je cd's is dat leuk en aardig maar als je ze nergens meer in af kunt spelen heb je daar alsnog vrij weinig aan natuurlijk.

[ Voor 6% gewijzigd door Donstil op 23-10-2015 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Donstil schreef op vrijdag 23 oktober 2015 @ 19:26:
...
Toch is ook een CD niet voor eeuwig, ik kan in huis al nergens meer een CD in afspelen en als het aankomt op een andere plek waar mensen vaak cds draaien (de auto) wordt dat ook al steeds minder.
Dat klopt uiteraard, maar bijvoorbeeld hier in huis zijn nog 6 apparaten die CDs kunnen afspelen/uitlezen, dus of cd's zinvolle media zijn kan individueel verschillen. Alle CDs zijn hier overigens inmiddels gearchiveerd en eigenlijk worden alleen hun digitale geesten nog afgespeeld.
Dus als je zuinig bent op je cd's is dat leuk en aardig maar als je ze nergens meer in af kunt spelen heb je daar alsnog vrij weinig aan natuurlijk.
Als je een archief hebt moet dat altijd worden onderhouden, of het nou papieren boeken, microfilms, cd's, audiotapes, dia's, harddisks met jpegs, tiff-bestanden in een cloudopslag of kleitabletten zijn.
Bij digitale&drm-loze opslag is daarbij prettig dat conversie, transport etc maar met weinig verlies (en vaak ook weinig moeite) gepaard hoeft te gaan.

[ Voor 11% gewijzigd door begintmeta op 23-10-2015 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Donstil schreef op vrijdag 23 oktober 2015 @ 19:26:
Toch is ook een CD niet voor eeuwig althans het draaien ervan, ik kan in huis al nergens meer een CD in afspelen en als het aankomt op een andere plek waar mensen vaak cds draaien (de auto) wordt dat ook al steeds minder.
Dat is vooral een keuze. Ik heb een CD-speler, een BR-speler, en minstens 3 CDROM-spelers in huis. Dan tel ik de oude apparaten die werkeloos in de kast liggen nog niet mee. En volgens mij komt er alweer een UHD-versie van BR die waarschijnlijk ook gewoon weer CD's kan afspelen.
En voor wie wil zijn er zelfs nog steeds cassettespelers en platenspelers te koop. Het zou me verbazen als het afspelen van CD's binnen de komende 20 jaar een serieus probleem gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
Ja maar dat is nu, nu is een cd speler ook nog prima te koop. Over een X aantal jaar is dat niet meer zo en dan faseert het vanzelf uit. Net zoals dat met eerdere technieken is gegaan.

Fysieke media is naar mijn mening hopeloos aan het verouderen, ook als er meer en meer op kan zoals met BR je blijft toch schijfjes wisselen. 1 schijfje met 10 nummers van die artiest, ander schijfje met 15 nummers van een andere artiest, en maar wisselen. Onhandig allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• absrnd
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Ik denk dat de media bedrijven al reikhalzend uitkijken naar de tijd dat er geen CD of BluRay speler meer op de markt is,
en dan zal hun macht over media nog groter worden.

Ze proberen nu al in te perken wat je met de gekochte media kan en mag doen, dit zal alleen maar erger worden :(

Ik koop zoveel mogelijk fysieke muziek en films, en dan rip ik deze naar iTunes, de winkel prijs is vaker hetzelfde en met oude media zelfs vele malen goedkoper.
( oude media en 2e hands, is goedkoper is niet doorgedrongen naar online shops)
ik kan het omzetten naar elk gewenst format en kan het overal afspelen wanneer ik maar wil.

het zal nog wel even duren voordat ik overstap op digitale aankopen, en dan ook pas als ik totaal eigenaar wordt van de media, en deze kan doorverkopen of overdragen aan famillie.

[edit]
Een goed voorbeeld is de Back to the Future trilogie, nu helemaal in, en in iTunes te koop
https://itunes.apple.com/...OVIES&l=en&ign-mpt=uo%3D4
dus alle 3 films voor €30,-

Maar wacht:
http://www.amazon.co.uk/Back-Future-Trilogy-Blu-ray-Region/dp/B0124HNGZW/ref=sr_1_3?s=dvd&ie=UTF8&qid=1444479552&sr=1-3&keywords=back+to+the+future
voor alle drie de films, in nog beter beeld en geluidskwaliteit :)

[ Voor 28% gewijzigd door absrnd op 23-10-2015 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

Onbekend

...

Als je iets fysieks aanschaft kan je het in principe onbeperkt lang gebruiken. Maar zoals iedereen weet is de levensduur van elk product beperkt vanwege slijtage door gebruik en materiaalveroudering. (Ik laat even risico's zoals brand, waterschade e.d. buiten beschouwing.) Je mag er vanuit gaan dat je gedurende X jaar een bruikbaar product hebt, en dat is eigenlijk de garantie die een fabrikant geeft.

Ditzelfde geldt eigenlijk ook niet tastbare producten. Je koopt 20 jaar geleden bijvoorbeeld een Windows95-programma, waarbij is aangegeven dat de computer aan bepaalde minimale eisen moet voldoen. Maar om dat programma nu nog steeds te kunnen draaien moet je heel veel moeite doen terwijl de nieuwere computer nog steeds aan de minimale eisen voldoet. Je weet eigenlijk gewoon dat het programma minimaal werkt totdat je een nieuwe pc koopt, en dat is dus eigenlijk de levensduur.
Met digitale content koop je dus een download en dat gaat net zolang mee totdat jouw apparaat er mee ophoudt. En bij een DRM-achtige content koop je het product eigenlijk niet, maar sluit je eenmalig een abonnement af om het te gebruiken totdat de dienst zelf sluit.
Je kunt dus beter alles in eigen beheer houden en zoveel mogelijk DRM vrij zien te krijgen.

Als voorbeeldje geef ik Windows XP. Stel dat ik nog een oude computer hebt staan en daar wil ik over 30 jaar nog Windows XP op installeren. Hoe krijg ik hem dan binnen 30 dagen geactiveerd? Ik verwacht dat Microsoft de activatieservers inmiddels al uit heeft gezet. (Niet dat ik dat dus wil installeren, maar iemand die dat juist nog wel wil zal dus een gekraakte versie van Windows XP moeten vinden om dat dan nog te kunnen gebruiken.)

Speel ook Balls Connect en Repeat

Pagina: 1