Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WDHBGS
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 09-09 07:52
Hallo,

Een tijd geleden vroeg ik op http://goeievraag.nl wat de beste manier is om de levensduur van mijn accu zolang mogelijk te houden. Bij andere laptops haalde ik de accu er gewoon uit en werkte ik altijd op netstroom. Maar mijn nieuwe laptop heb ik sinds eind augustus 2015, en die heeft een ingebouwde accu. Ik kan hem er wel uithalen, maar dan vervalt de garantie. Beetje zonde om de accu er dan toch uit te halen. Ik kreeg als advies om mijn laptop te gebruiken op de accu totdat die leeg is, en dan volledig opgeladen. Voorheen werkte ik zoveel mogelijk op de netstroom.

Maar wat is nou de beste manier?

Specificatie laptop: ALTERNATE 17CL68 (met onderdelen van ALTERNATE door ALTERNATE zelf in elkaar gezet, gebaseerd op Clevo N170SD).
Link naar vraag op http://goeievraag.nl: http://www.goeievraag.nl/...60/mije-laptopaccu-omgaan

Alvast bedankt!

Groetjes, WDHBGS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gangsta_playa
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 10-09 22:15
De meeste laptops gebruiken li-ion batterijen. Deze wil je het minst hard laten werken.
Bij alle nieuwe laptops (dus niet van het jaar 2000 ;) ) gaat de batterij, als deze vol is, verder laden door middel van "druppel laden". Zo overlaad je de batterij niet.

Dus als je gewoon de laptop constant in het stopcontact steekt zal hij altijd druppel laden: minst hard werken. Als voordeel heb je altijd een volle batterij voor als je hem toch eens nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veng7
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19-11-2023
Hier kun je lezen hoe een Li-accu zich gedraagt:https://nl.wikipedia.org/wiki/Lithium-ion-accu
Je accu gaat dus toch achteruit. Zelfs al leg je hem in de kast. Je zou kunnen denken dat je hem daarom telkens half moet ontladen. Dan komt echter de factor "aantal keren ontladen" weer om de hoek kijken.
Zelf handel ik zoals gangsta_playa aangeeft.

Weet veel niet, daarom slechts garantie tot op de stoep ;-) Vraag je niet af of je opslagmedium defect kan raken, maar vraag je af wanneer dat zal gebeuren! En dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
WDHBGS schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 10:10:
Ik kreeg als advies om mijn laptop te gebruiken op de accu totdat die leeg is, en dan volledig opgeladen. Voorheen werkte ik zoveel mogelijk op de netstroom.
Haha dat is het beste advies om je accu zo snel mogelijk te verslijten! Zoveel mogelijk op netstroom werken is inderdaad het beste wat je kunt doen. Zo af en toe moet je de accu wel gebruiken, maar dat zul je waarschijnlijk toch al wel doen bij normaal gebruik. Dus gewoon zo veel mogelijk op de netstroom en verder niet te veel over nadenken.
Indien mogelijk kun je kijken of je een laadschema in kunt stellen wat de accu tot max. 80% of zo oplaadt. Dat is niet bij alle laptops mogelijk maar zou nog wat schelen in het verval.

De accu uit de laptop halen maakt in principe weinig uit. Het heeft wel een voordeel dat je hem dan koud op kan bergen, maar het gedoe wat dat oplevert is het wat mij betreft eigenlijk nooit waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WDHBGS
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 09-09 07:52
Bedankt allemaal voor de reacties!

Ik zal voortaan zoveel mogelijk op netstroom werken.

Groetjes, WDHBGS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASUS_fan
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 10-09 22:42
Ik heb met mijn oude ASUS X53 laptop 2 jaar de 'leg in de kast'- methode gebruikt en nu na 1,5 jaar gebruik is de accu pas 15% van zijn capaciteit verloren volgens HWMonitor.

Voor mij heeft het goed uitgepakt?

Hij gaat alleen niet zo lang mee met turbo ingeschakeld op de cpu. De load van normale taken is in de afgelopen 3 jaar wel hoger geworden voor mijn i5-2450M die ook tijdens accugebruik op 3,1 GHz loopt met beide cores.

Na 2,5-3 uur gebruik (browsen, videootje, steam community, updates, programmeren ) is ie wel leeg ;)

Als ik beide cores lock op 800MHz met energiebesparende modus, dan gaat ie zeker 5 uur mee.

[ Voor 8% gewijzigd door ASUS_fan op 20-10-2015 08:09 . Reden: energiebeheer ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veng7
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19-11-2023
@ASUS_fan: Bij mijn beste weten: Behalve dat de capaciteit na verloop van tijd terugloopt, loopt ook de inwendige weerstand (Ri) van accus/batterijen op (in die hogere Ri krijg je ook hogere verliezen en daardoor
een lagere "klemspanning". Daaroverheen: een capaciteit wordt gespecificeerd bij een bepaalde ontlading. Ontlaad je minder, dus met een kleinere ontlaadstroom, kan je capaciteit zo maar hoger uitvallen. Nevenals als het omgekeerde.
Dit is net zoiets als met de laadstroom. De tijd om op te laden wordt vaak gegeven voor een laadstroom van 1/10 van de capaciteit. Voor de meeste accuus kom je dan op 14 uur voor een optimale oplading. Laad je met een 2 maal hogere stroom, dan is het niet zo dat de laadtijd precies halveert.

[ Voor 6% gewijzigd door Veng7 op 20-10-2015 09:57 ]

Weet veel niet, daarom slechts garantie tot op de stoep ;-) Vraag je niet af of je opslagmedium defect kan raken, maar vraag je af wanneer dat zal gebeuren! En dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:35

JT

VETAK y0

ASUS_fan schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 08:07:
Ik heb met mijn oude ASUS X53 laptop 2 jaar de 'leg in de kast'- methode gebruikt en nu na 1,5 jaar gebruik is de accu pas 15% van zijn capaciteit verloren volgens HWMonitor.

Voor mij heeft het goed uitgepakt?

Hij gaat alleen niet zo lang mee met turbo ingeschakeld op de cpu. De load van normale taken is in de afgelopen 3 jaar wel hoger geworden voor mijn i5-2450M die ook tijdens accugebruik op 3,1 GHz loopt met beide cores.

Na 2,5-3 uur gebruik (browsen, videootje, steam community, updates, programmeren ) is ie wel leeg ;)

Als ik beide cores lock op 800MHz met energiebesparende modus, dan gaat ie zeker 5 uur mee.
De accu van z'n laptop die er altijd in zit (wel met af-fabriek software om max op te laden tot 80%) zit nu na een jaar of 3 op <10% slijtage. En werkt regelmatig op de accu.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Pagina: 1