Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H8M3CuzUaintM3
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 01-03-2024
Goedemorgen,

Ik wil mijn bruto jaarinkomen berekenen.

Berekening is normaliter: 12 x maandsalaris + vakantiegeld + 13e maand(als je dit hebt).

Als je een winstuitkering hebt mag dit dan bij je bruto jaarsalaris opgeteld worden, of wordt dit mee verrekend in je jaarinkomen? Dit heeft natuurlijk invloed op bijvoorbeeld het aanvragen van een hypotheek of op de berekening van je bijtelling van je lease auto...

[ Voor 7% gewijzigd door H8M3CuzUaintM3 op 19-10-2015 08:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Welke definitie van bruto jaarsalaris gehanteerd wordt hangt of van de context waarin het gebruikt wordt zoals bepaald door de andere partij. Voor je hypotheek worden typisch alleen alle vaste geldelijke inkomenselementen meegerekend [u]door de geldschieter[/[. Voor de belasting betreft het alle geldelijke inkomenselementen evenals inkomen in natura zoals een leaseauto (bijtelling) door de belastingdienst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heinemancp
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 07:28
Ik ben geen professional, maar volgens mij zit het zo:
Hypotheek: alleen structurele uitkeringen mogen meegenomen worden - bijvoorbeeld onregelmatigheidstoeslag of vaste 13e maand. Bonus op basis van prestaties van jezelf of bedrijf niet.
Leaseauto: Je bonus wordt extra belast, om te voorkomen dat je moet bijbetalen, Hierin zit dus al extra belasting zodat je auto niet opeens duurder wordt. Er wordt nl [bijtellings%] bij je bruto loon opgeteld, hierover wordt belasting betaald, of je nou in totaal x+delta-bijtelling of x+delta x betaald, totaal blijft hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Volgens mij telt het niet mee voor een hypotheek, omdat het een variabel onderdeel betreft en er dus niet met zekerheid kan worden aangenomen dat jijin de toekomst dit ook nog krijgt.

Bijtelling auto staat los van salaris/winstuitkering. Bijtelling wordt bepaalt op basis van uitstoot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Rukapul schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 08:47:
Welke definitie van bruto jaarsalaris gehanteerd wordt hangt of van de context waarin het gebruikt wordt zoals bepaald door de andere partij. Voor je hypotheek worden typisch alleen alle vaste geldelijke inkomenselementen meegerekend door de geldschieter. Voor de belasting betreft het alle geldelijke inkomenselementen evenals inkomen in natura zoals een leaseauto (bijtelling) door de belastingdienst.
Dat ja.

Al kan je bij bonussen die je aantoonbaar al vele jaren krijgt, misschien nog aankomen bij de hypotheekverstrekker (weet ik niet zeker, maar er zijn beroepsgroepen waar een heel significant deel van het inkomen bestaat uit bonussen).

Offtopic:
Verschil tussen salaris, loon en inkomen
De begrippen salaris, loon en inkomen worden regelmatig door elkaar gehaald, de verschillen zijn:
• salaris is het bedrag dat een werknemer maandelijks of jaarlijks verdient, meestal het kale bedrag zonder vakantietoeslag, emolumenten en bonussen. Van Dale geeft de omschrijving ‘bezoldiging’ of ‘vast loon’;
• loon is vooral een juridisch/fiscaal begrip, dat tot uitdrukking komt in begrippen als minimum loon, bruto en netto loon, SV-loon¹ en dagloon. De wet definieert wat men onder loon moet verstaan en belast is. Niet alleen het salaris maar ook vergoedingen, inkomsten in goederen of diensten (loon in natura), diverse aanspraken, sociale uitkeringen en pensioenen rekent men tot het loon. Van Dale geeft als omschrijving ‘geldelijke vergoeding voor ten behoeve van een ander verricht werk’;
• inkomen is een verzamelbegrip, meestal op jaarbasis, van salaris, vakantietoeslag, 13e maand, tantième en bonus.
geeft wel een mooi onderscheid.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H8M3CuzUaintM3
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 01-03-2024
BastaRhymez schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 08:48:
Volgens mij telt het niet mee voor een hypotheek, omdat het een variabel onderdeel betreft en er dus niet met zekerheid kan worden aangenomen dat jijin de toekomst dit ook nog krijgt.

Bijtelling auto staat los van salaris/winstuitkering. Bijtelling wordt bepaalt op basis van uitstoot.
Dat een auto een bepaald percentage krijgt voor uitstoot is duidelijk. Ik hoop dat je begrijpt dat mijn vraag niet bedoeld is op welk percentage de auto in de bijtelling krijgt maar hoeveel ik moet betalen m.b.t. de waarden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

maar hoeveel ik moet betalen m.b.t. de waarden
Dat staat toch vast? Of heb je een bepaalde regeling met je werkgever daarover?

offtopic:
'Voor de uitstoot' is ook wat kort door de bocht.

[ Voor 19% gewijzigd door F_J_K op 19-10-2015 09:30 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Je bruto jaarinkomen, als je kijkt naar belastingen, is het totaal van ALLE bruto inkomsten.
Dus je maandloon, vakantiegeld, bonussen, 13e/14e/15e maand, toeslagen, uitbetalingen van vakantiedagen/ATV/overwerk, bijtelling auto etc etc.

Wanneer je naar een hypotheek gaat kijken, gelden alleen de VASTE waarden. Iets als een bonus geldt dan vaak niet, evenals verkoop van ATV/vakantie dagen of natura zoals een lease-auto. Immers is dat vaak per jaar te bepalen, en daarmee niet gegarandeerd. Maar je maandloon, vakantiegeld, sommige toeslagen (denk aan ploegendienst onregelmatigheidstoeslagen) en 13e maand tellen dan weer vaak wel mee.

Zo heb ik een ~36k bruto jaarloon als ik voor een hypotheek kijk, maar >40k bruto jaarloon als de belastingen gedaan worden. Simpelweg omdat de basisbepaling anders ligt. Zo vallen mijn ATV dagen die ik verkoop (+5,2% loon elke maand erbij) buiten de hypotheek omdat het een variabel onderdeel is (dien ze elk jaar opnieuw te verkopen). Echter voor de belastingen, is het 'gewoon' uitbetaald loon dat meetelt voor het gewone inkomen.

Pensioen is natuurlijk weer net anders dan deze beiden, daar tellen zaken als lease-auto wederom niet mee (net als voor een hypotheek) maar zaken als verkochte atv/vakantie dagen juist weer wel (net zoals bij belastingaangifte).

Je zal dus zelf iets meer werk moeten doen, zoals je eigen contract erbij pakken en daarbij dan specifiek gaan kijken naar waar je het voor nodig hebt en wat in die context wel of niet meetelt.

[ Voor 24% gewijzigd door Xanaroth op 19-10-2015 09:56 ]

Pagina: 1