Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb sinds 1 jaar een koophuis. Toen ik het huis kocht kreeg ik ongeveer 160 euro per maand terug als hypotheekrenteaftrek. Nu heb ik in de loop van het jaar zonnepanelen gekocht, ik lever terug aan het net wat mij een ondernemer maakt. Ik kon daardoor de btw terugkrijgen bij de belastingdienst.

Sinds ik dat terug heb gekregen krijg ik maar 80 euro per maand terug. Kan iemand mij uitleggen waarom? Ik heb trouwens schriftelijke vrijstelling van het aangeven van de inkomensbelasting.

Alvast bedankt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thecola
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:27
Ik denk dat je in je eerste jaar dat je het huis hebt gekocht aftrekbare kosten hebt gemaakt (notariskosten / overdrachtsbelasting e.d.).

toettoett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Beetje summiere informatie
Hoe hoog is je hypotheek?
Wat is je rente?
In welke belastingschijf val je (wat is je jaarinkomen)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Wat Thecola al schreef, in het eerste jaar heb je naast de hypotheekrente ook aftrekbare eenmalige kosten. Dat je zonnepanelen hebt gekocht en daar btw over hebt teruggekregen staat hier los van, dat valt namelijk niet onder de inkomstenbelasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Zr40 schreef op zondag 18 oktober 2015 @ 21:53:
Wat Thecola al schreef, in het eerste jaar heb je naast de hypotheekrente ook aftrekbare eenmalige kosten
Dat lijkt me sterk. Hij kreeg € 160 per maand. Dat betreft dus voorlopige teruggave en daarin zijn die eenmalige kosten normaal gesproken niet verwerkt (tenzij je zelf foutief hebt aangevraagd).

[ Voor 5% gewijzigd door downtime op 18-10-2015 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoGu5
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:20

BoGu5

hmmmz

downtime schreef op zondag 18 oktober 2015 @ 22:10:
[...]

Dat lijkt me sterk. Hij kreeg € 160 per maand. Dat betreft dus voorlopige teruggave en daarin zijn die eenmalige kosten normaal gesproken niet verwerkt (tenzij je zelf foutief hebt aangevraagd).
Hoezo foutief? Je kan bij een VA alle kosten alvast terugvragen die je normaal bij een aangifte IB zou terugvragen. De info is inderdaad vrij summier, maar het meest waarschijnlijk is dat de eenmalige kosten dit jaar simpelweg niet kunnen worden afgetrokken.

request.getCookies();

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

BoGu5 schreef op zondag 18 oktober 2015 @ 23:00:
Hoezo foutief? Je kan bij een VA alle kosten alvast terugvragen die je normaal bij een aangifte IB zou terugvragen. De info is inderdaad vrij summier, maar het meest waarschijnlijk is dat de eenmalige kosten dit jaar simpelweg niet kunnen worden afgetrokken.
Je hebt gelijk. Niettemin heeft TS het dan wel zelf aangevraagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoGu5
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:20

BoGu5

hmmmz

Klopt. Ik ben trouwens niet gewend dat de belastingdienst zomaar uit zichzelf VA's gaat corrigeren. Uit de topicstart lijkt het alsof er gedurende het jaar een lager bedrag terugkomt, wat heel erg onlogisch is als je zelf geen wijziging hebt aangevraagd.

TS kun je ons wat meer vertellen?

[ Voor 13% gewijzigd door BoGu5 op 19-10-2015 09:54 ]

request.getCookies();

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy55
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-04 06:47

Speedy55

www.jpl-racing.nl

Het lijkt er op dat je half in een jaar een voorlopige teruggaaf hebt aangevraagd. Dan is op dat moment 160 euro de maandelijkse teruggave. Voor het 2e jaar zet de belastingdienst deze teruggave voor een half jaar gewoon 1 op 1 over naar een heel jaar, zonder ook maar enige herberekening te doen, dus ergo nog maar 80 euro per maand.

Je zult dan gewoon een nieuwe voorlopige teruggaaf aan moeten aanvragen.

JPL-Racing --- iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kleefding
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-09 13:26
Of zo laten en begin volgend jaar meer terug krijgen
Pagina: 1