2 monitoren aansluiten op de laptop

Pagina: 1
Acties:

• 1107972
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 30-01 07:07
Beste Tweakers,

Zoals de titel al zegt wil ik op mijn laptop 2 monitoren aansluiten om mijn productiviteit te verhogen.

De laptop is een ASUS UX501. Deze heeft een GTX960m videokaart met een HDMI en Mini DisplayPort aansluiting.

De monitoren zijn een BENQ G2420hdbl. Deze hebben een DVI en VGA aanlsuiting.

Poging 1:
Monitor 1 aansluiten op de laptop m.b.v. een door ASUS meegeleverde Mini DisplayPort naar VGA en een losse VGA kabel. Resultaat: bureaublad wordt uitgebreid met een 2e scherm.

Poging 2:
Monitor 2 aansluiten op de laptop m.b.v. een HDMI kabel en een goedkope merkloze HDMI naar DVI verloopstekker uit de 2 euro bak. Resultaat: scherm blijft zwart. Monitor geeft aan dat er geen kabel is aangesloten.

Poging 3:
Vervolgens heb ik diverse varianten nog geprobeerd met 1 of 2 monitoren tegelijk aangesloten en het verwisselen van de kabels. Resultaat: bij alle varianten werkt het scherm met de VGA aanlsuiting wel en blijft de monitor met de DVI aansluiting op zwart.

Poging 4:
Monitor 1 aansluiten m.b.v. de VGA oplossing. Vervolgens heb ik via een standaard HDMI kabel de TV op de laptop aangesloten. Resultaat: bureaublad wordt uitgebreid met een 2e en 3e scherm.

Conclusie:
De laptop kan via de HDMI en de Mini DisplayPort aansluiting 2 verschillende schermen aansturen en ook nog eens zijn eigen scherm aansturen. De verloopstekker DVI-HDMI is niet geschikt.

De vraag:
Uiteindelijk wil ik beide schermen via de DVI aansluiting aansturen dus heb ik een HDMI - DVI adapter nodig en een Mini DisplayPort - DVI adapter.

Nu is mijn vraag welke adapter ik het beste kan gebruiken en waar ik op moet letten?

Alvast bedankt.

• Ketho
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-01 00:35
1107972 schreef op zondag 18 oktober 2015 @ 18:30:
De vraag:
Uiteindelijk wil ik beide schermen via de DVI aansluiting aansturen dus heb ik een HDMI - DVI adapter nodig en een Mini DisplayPort - DVI adapter.

Nu is mijn vraag welke adapter ik het beste kan gebruiken en waar ik op moet letten?
Het is wel vreemd dat die 2 euro HDMI-DVI adapter niet schijnt te werken.
Of het ligt aan de HDMI kabel, maar je gaf al aan dat die op de TV wel werkte.

Ik zou proberen alsnog een andere HDMI-DVI-D adapter of kabel te vinden in de hoop dat die wel werkt.Wat is trouwens de reden dat je beide schermen digitaal (DVI) wilt aansluiten?
Anders moet je dus ook nog naar een Mini DisplayPort-DVI kabel/adapter op zoek, ipv de Asus Mini DisplayPort-VGA adapter die dus wel gewoon werkt :X

• 1107972
@ ketho,

Dat de goedkope verkoopsters niet werkt begrijp ik ook niet. Maar weet eigenlijk ook niet helemaal zeker meer hoe ik er aan kom. Zou best deal extreme kunnen zijn.

De voorkeur voor dvi is omdat voor mijn gevoel de kwaliteit beter is. Daarnaast kan de vga kabel niet geborgd worden in de adapter met schroefjes wat dus ook niet ideaal is.

Ik zal eens kijken of ik ergens nog een hdmi to dvi adapter kan scoren.

Alvast bedankt.

• 1107972
Hierbij even een kleine update,

Onlangs heb ik bij iBood de Belkin Ultrabook Dock / Dubbele Videopoort Replicator - USB3.0/RJ45 gekocht met als gedacht dat dit een mooie omlossing is om van mijn laptop snel een workstation te kunnen maken voor simpele office taken.

Vanmiddag heb ik deze proberen te installeren met behulp van de laatste drivers die ik via internet heb gedownload. Alles werkt behalve de tweede externe monitor die ik met behulp van de displayport to DVI adapter heb aangesloten. Ter info, het ligt puur aan de adapter want als ik de monitor via de DVI aansluit werkt het wel.

Heeft iemand een idee hoe ik uiteindelijk toch nog de monitor werkend krijg met deze adapter.

Alvast bedankt.

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-01 09:44

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Die adapter is hoogstwaarschijnlijk niet actief en zal dus niet werken.

• 1107972
Thanks voor de tip, dan ga ik een actieve adapter bestellen en de andere retourneren.

http://www.allekabels.nl/...ort-naar-dvi-adapter.html
Pagina: 1