Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boyd
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 06-09 07:34
Wij hebben sinds kort een nieuwe internetverbinding, glasvezel, 500MB van Caiway. Als ik mijn computer rechtstreeks op de glasvezelmodem aansluit dan haal ik die 500MB ruim (530/522).

Maar zodra ik mijn TP-LINK 1043ND aansluit en daar mijn computer op doe, haal ik nog maar 120MB. Lijkt er dus sterk op dat die TP-Link de snelheden niet aankan.

Dan mijn volgende vraag dus: Welke router moet ik kopen om wel die snelheden te behalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 16:02
Kan je in de pricewatch geen doorvoersnelheden (en gigabitpoorten) selecteren bij routers?

[ Voor 3% gewijzigd door zetje01 op 18-10-2015 18:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Een router die het wel kan uiteraard.

Pointers:

- Ga voor routers die ook goede FOSS support hebben van bijv. OpenWRT en DD-WRT
- Neem een router met een SoC die tenminste op 700Mhz draait
- Zorg dat alle poorten gigabit ethernet ondersteunen
- Zorg er voor dat je een router neemt met 64MB RAM of meer

Stel dat je perse een out-of-the-box oplossing wil hebben: routerboard, mikrotik, ubiquity edgerouter, pfsense netgate.
zetje01 schreef op zondag 18 oktober 2015 @ 18:15:
Kan je in de pricewatch geen doorvoersnelheden (en gigabitpoorten) selecteren bij routers?
Heeft geen zin, wat een poort kan zegt niks over wat de NAT troughput is. Dat is meestal iets wat afhankelijk is van de SoC, de software, en of er geforceerd Hardware-NAT gebruikt moet worden om de snelheid te halen.

[ Voor 32% gewijzigd door johnkeates op 18-10-2015 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vizzie
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 01-07 14:20
Wat voor bekabeling heb je liggen? Ik kan me slecht voorstellen dat deze router met goede kabels geen 500Mbit door kan geven.

Volgens de specs heeft ie een 800Mbit+ hardware NAT en kan ie gewoon gigabit routeren

[ Voor 26% gewijzigd door Vizzie op 18-10-2015 18:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boyd
Dezelfde kabel rechtstreeks geeft 500MB, die kabel op de TP-Link geeft 120MB, kabel is prima. Ligt Cat5e

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnie
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
http://www.smallnetbuilde.../router/bar/74-wan-to-lan

Genoeg te krijgen die deze snelheiden wel gewoon netjes kan routeren.

C:\>_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ADDG
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
Vizzie schreef op zondag 18 oktober 2015 @ 18:18:
Wat voor bekabeling heb je liggen? Ik kan me slecht voorstellen dat deze router met goede kabels geen 500Mbit door kan geven.

Volgens de specs heeft ie een 800Mbit+ hardware NAT en kan ie gewoon gigabit routeren
Er zijn twee verschillende versies van deze router de oude versie die komt inderdaad niet verder dan 120Mbit maar de nieuwere kan veel hogere snelheden aan. De eerste versie is de witte en de tweede versie is blauw. Het is niet echt slim van TP-link om de zelfde naam voering te gebruiken bij twee heel verschillende apparaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vizzie
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 01-07 14:20
ADDG schreef op zondag 18 oktober 2015 @ 18:31:
[...]

Er zijn twee verschillende versies van deze router de oude versie die komt inderdaad niet verder dan 120Mbit maar de nieuwere kan veel hogere snelheden aan. De eerste versie is de witte en de tweede versie is blauw. Het is niet echt slim van TP-link om de zelfde naam voering te gebruiken bij twee heel verschillende apparaten.
Ah ok, weer wat geleerd. Inderdaad dom van TP link

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:01

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Boyd schreef op zondag 18 oktober 2015 @ 18:12:
Wij hebben sinds kort een nieuwe internetverbinding, glasvezel, 500MB van Caiway. Als ik mijn computer rechtstreeks op de glasvezelmodem aansluit dan haal ik die 500MB ruim (530/522).

Maar zodra ik mijn TP-LINK 1043ND aansluit en daar mijn computer op doe, haal ik nog maar 120MB. Lijkt er dus sterk op dat die TP-Link de snelheden niet aankan.

Dan mijn volgende vraag dus: Welke router moet ik kopen om wel die snelheden te behalen?
120MB/s is 960Mb/s en gelijk het max wat je met Gigabit Ethernet kunt halen. Om hogere snelheden te behalen zul je naar 10GbE moeten overgaan, en heb je het over een heel andere categorie router.

Of bedoel je misschien 120Mb/s? Dat is 1/8 van wat je zegt :o

Hoofdletters zijn bij netwerken erg belangrijk. Weet je zeker dat je consequent bent? Misschien meet je inderdaad 120MB/s, wat dus veel meer is dan de 500Mb/s van je internetverbinding...

In ieder geval zou ik voor jezelf nog even heel goed nagaan wat je exact gemeten hebt en in geval van twijfel de woorden bit of Byte voluit schrijven ipv af te korten.

Verder mbt de router - er zijn meerdere revisies van de TL-WR1043ND, met sterk uiteenlopende performance. Zoek even op welke jij hebt.

En dan een volgende router: kijk even op de router charts op www.smallnetbuilder.com. Conclusie is dat nagenoeg ieder mid/high-end router in staat is om 500Mb/s WAN-to-LAN te doen. Je geeft behalve die doorvoersnelheid werkelijk geen enkele andere eis die je stelt aan zo'n apparaat. Heb je echt geen andere eisen? Kies dan de goedkoopste die 500Mb/s kan routeren. Heb je wel bijkomende eisen? Deel die dan met ons, want we hebben geen glazen bol :')

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boyd
De speedtest geeft 120 aan op tp-link, en 520 rechtstreeks. Speedtest.net.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:01

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ja, 120 hadden we al door. 120 wat exact?

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boyd
120Mbit, dat is wat speedtest test toch? ;)

Hoe dan ook, ik heb inderdaad de witte TP-Link, volgens de charts dus inderdaad 120Mbit, daar zit het probleem. Superfijn lijstje, daar kan ik prima een andere uitzoeken om wel m'n 500 te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Boyd schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 02:18:
120Mbit, dat is wat speedtest test toch? ;)
Nope, Speedtest geeft keurig aan wat jijzelf hebt ingesteld. ;)

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/lrhZsbv.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 19-10-2015 02:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Default zonder account is het bits per second.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomdabom
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10-09 20:36
Ik zou lekker naar een Asus RT-AC66/68U kijken, prima routers met zeer goed bereik en voldoende WAN > LAN throughput. Of als je zelf wilt gaan knutselen, PFsense, Mikrotik of Ubiquiti.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boyd
Maarrrr dank voor de tips, zeker die chart is helder. Ik heb nog de oude 1043ND en die haalt bij mij gewoon wat de charts zeggen. Ik moet dus gaan upgraden.

-edit-
Netgear R7000 vandaag binnengekregen, doorvoersnelheid is weer helemaal goed. Bijzonder dat een 1043ND dat niet aankan..

[ Voor 29% gewijzigd door Boyd op 22-10-2015 19:29 ]

Pagina: 1