Boyd schreef op zondag 18 oktober 2015 @ 18:12:
Wij hebben sinds kort een nieuwe internetverbinding, glasvezel, 500MB van Caiway. Als ik mijn computer rechtstreeks op de glasvezelmodem aansluit dan haal ik die 500MB ruim (530/522).
Maar zodra ik mijn TP-LINK 1043ND aansluit en daar mijn computer op doe, haal ik nog maar 120MB. Lijkt er dus sterk op dat die TP-Link de snelheden niet aankan.
Dan mijn volgende vraag dus: Welke router moet ik kopen om wel die snelheden te behalen?
120MB/s is 960Mb/s en gelijk het max wat je met Gigabit Ethernet kunt halen. Om hogere snelheden te behalen zul je naar 10GbE moeten overgaan, en heb je het over een heel andere categorie router.
Of bedoel je misschien 120M
b/s? Dat is 1/8 van wat je zegt
Hoofdletters zijn bij netwerken erg belangrijk. Weet je zeker dat je consequent bent? Misschien meet je inderdaad 120MB/s, wat dus veel meer is dan de 500Mb/s van je internetverbinding...
In ieder geval zou ik voor jezelf nog even heel goed nagaan wat je exact gemeten hebt en in geval van twijfel de woorden bit of Byte voluit schrijven ipv af te korten.
Verder mbt de router - er zijn meerdere revisies van de TL-WR1043ND, met sterk uiteenlopende performance. Zoek even op welke jij hebt.
En dan een volgende router: kijk even op de router charts op
www.smallnetbuilder.com. Conclusie is dat nagenoeg ieder mid/high-end router in staat is om 500Mb/s WAN-to-LAN te doen. Je geeft behalve die doorvoersnelheid werkelijk geen enkele andere eis die je stelt aan zo'n apparaat. Heb je echt geen andere eisen? Kies dan de goedkoopste die 500Mb/s kan routeren. Heb je wel bijkomende eisen? Deel die dan met ons, want we hebben geen glazen bol