Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbietjuh
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 25-09 11:38
Hi medetweakers,

Ik moet een keuze maken tussen mij uit te laten betalen via een uitzendbureau of als ZZP'er. Om een beetje context toe te voegen - ik ben 19 jaar en doe een opleiding informatica aan de Hanzehogeschool Groningen. Via de Hanzehogeschool Groningen kan ik een tijdelijke opdracht van 5 weken doen voor een bedrijf in de IT. In eerste instantie zal ik daarvoor een declaratieformulier moeten invullen bij de Hanzehogschool Groningen om de uren die ik maak bij het betreffende bedrijf uitbetaald te krijgen via een uitzendbureau waar de Hanzehogeschool een samenwerking mee heeft.

Ik heb mijn contactpersoon van de Hanze gemaild of het ook mogelijk is dat ik als ondernemer een factuur uitschrijf voor de uren die ik draai met het tarief dat de Hanze mij bied voor deze opdracht. Vanuit mijn opzicht, correct me if I'm wrong, is dat namelijk voordeliger: ik hoef dit jaar geen loonbelasting af te dragen door de verschillende aftrekposten bij de Belastingdienst en kan het BTW-bedrag houden door de KOR (ik verwacht het drempelbedrag niet te overschrijden voor het einde van dit jaar), iets wat ik mis zou lopen als ik via een uitzendbureau uitbetaald zou worden.

Echter heb ik een mail teruggekregen van mijn contactpersoon waarbij ze me dit afraadt te doen. Ik kan als persoon alle loonbelasting terugvragen aan het einde van het jaar als ik mij laat uitbetalen door het uitzendbureau, zo zegt ze: iets wat volgens haar voordeliger is. Echter, door de verschillende startersaftrekposten, zou ik als zzp'er dit jaar ook per definitie geen loonbelasting hoeven te betalen. Door de KOR is het dan, volgens mij, verstandiger als ik voor deze kwestie simpelweg een factuur uitschrijf voor de uren die ik besteed aan deze opdracht, zoals ik dat normaal ook voor mijn andere opdrachten zou doen.

Kan iemand me adviseren wat in dit geval verstandig is om te doen? Denk ik nu echt helemaal verkeerd?

Bij voorbaat dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
robbietjuh schreef op zondag 18 oktober 2015 @ 16:48:
Ik heb mijn contactpersoon van de Hanze gemaild of het ook mogelijk is dat ik als ondernemer een factuur uitschrijf voor de uren die ik draai met het tarief dat de Hanze mij bied voor deze opdracht. Vanuit mijn opzicht, correct me if I'm wrong, is dat namelijk voordeliger: ik hoef dit jaar geen loonbelasting af te dragen door de verschillende aftrekposten bij de Belastingdienst en kan het BTW-bedrag houden door de KOR (ik verwacht het drempelbedrag niet te overschrijden voor het einde van dit jaar), iets wat ik mis zou lopen als ik via een uitzendbureau uitbetaald zou worden.

Echter heb ik een mail teruggekregen van mijn contactpersoon waarbij ze me dit afraadt te doen. Ik kan als persoon alle loonbelasting terugvragen aan het einde van het jaar als ik mij laat uitbetalen door het uitzendbureau, zo zegt ze: iets wat volgens haar voordeliger is. Echter, door de verschillende startersaftrekposten, zou ik als zzp'er dit jaar ook per definitie geen loonbelasting hoeven te betalen. Door de KOR is het dan, volgens mij, verstandiger als ik voor deze kwestie simpelweg een factuur uitschrijf voor de uren die ik besteed aan deze opdracht, zoals ik dat normaal ook voor mijn andere opdrachten zou doen.
Een ZZP'er betaald wel inkomstenbelasting. Verder moet je ook nog BTW aangifte doen bij de Belastingdienst over de facturen die je verstuurt hebt. Vergeet overigens ook niet je VAR verklaring die je moet hebben. Officieel moet een ZZP'er ook meer dan een opdrachtgever hebben. Je hebt dan wel extra aftrek van je belastingen als startend ondernemer.

Let ook op andere zaken, als zelfstandige loop je meer risico's. Als jij ziek wordt dan heb je geen inkomsten. Ook bij arbeidsongeschiktheid en werkeloosheid krijg je geen uitkering tenzij je hiervoor verzekerd bent. Daarnaast loop je risico om zelf aansprakelijk te worden gesteld. Als jij in die 5 weken een laptop uit je handen laat vallen loop je kans zelf aansprakelijk te worden gesteld. Indien je in loondienst bent neemt je werkgever dit risico op zich.

Het lijkt mij in ieder geval erg veel moeite voor een baantje van 5 weken via je school. Ook gezien de extra risico's die zelfstandig zijn met zich mee kan brengen. Ergens denk ik dat als er verschil is dat het niet meer dan tientjes zullen zijn. Of je daar al die moeite voor wil doen om zzp'er te zijn in dit geval?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbietjuh
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 25-09 11:38
Uiteraard betaald een ZZP'er inkomstenbelasting, maar als startende ondernemer verwacht ik dit jaar vooralsnog geen inkomstenbelasting schuldig te zijn.

Door je laatste alinea heb ik het idee dat ik misschien niet helemaal duidelijk geweest ben. Ik ben niet van plan om een bedrijf op te zetten enkel voor de komende 5 weken. Ik ben reeds ondernemer en sta ingeschreven bij de KvK. Ik heb een aantal opdrachtgevers en verleen kleinschalige netwerkdiensten.

De risico's wie je noemt vind ik erg interessant. Dat is inderdaad wel een puntje om aan te denken - normaalgesproken werk ik enkel met eigen apparatuur dus heb ik dat probleem niet zozeer, maar in dit geval kan het inderdaad voorkomen dat ik met apparatuur van de opdrachtgever zal moeten werken. De kans is nog steeds klein (veelal BYOD namelijk), maar het is inderdaad wel een belangrijk punt.

Bij deze opdracht heb ik het "probleem" dat de opdrachtgever zich op relatief grote afstand bevindt. De reiskosten komen daardoor best hoog uit. Ik heb het nagerekend en als het goed is zou ik via de KOR regeling toch een groot gedeelte van de reiskosten kunnen dekken. Helaas biedt de school/opdrachtgever geen reiskostenvergoeding in deze, namelijk.

Ik ben puur benieuwd of mijn gedachtegang klopt of dat ik nu echt onzin uitkraam. Bedankt voor je antwoord!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-09 18:36
Startersaftrek krijg je alleen als je aan de ureneis voldoet: maak je ruim 1200 uur dit jaar? Zonee dan krijg je geen ondernemersaftrek of startersaftrek.

Verder is het voor 5 weken werk niet interessant als het tegen hetzelfde tarief gaat... Je moet een goede administratie opzetten of een boekhouder zoeken die dat voor je doet. En de administratie mag je 7 jaar bewaren. Ook wil je minimaal een bedrijfsaansprakelijkheidverzekering en het liefst ook een beroepsaansprakelijkheidverzekering. Als jij een bug veroorzaakt die een miljoen schade maakt (is al heel snel...) dan wil je daar tegen verzekerd zijn.

Ik denk dat als je het veilig en goed als ZZPer wilt doen dat je met 5 weken werk minder overhoud en veel meer "gedoe" hebt. Als je fulltime als ZZPer aan de slag gaat haal je dat er wel uit, maar niet voor 5 weken... Zeker niet tegen hetzelfde tarief vergeleken met loondienst. ZZP tarieven liggen niet voor niks hoger dan loondienst, je maakt meer kosten en loopt meer risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
robbietjuh schreef op zondag 18 oktober 2015 @ 19:21:
Uiteraard betaald een ZZP'er inkomstenbelasting, maar als startende ondernemer verwacht ik dit jaar vooralsnog geen inkomstenbelasting schuldig te zijn.
Of je inkomstenbelasting moet betalen ligt aan je omzet en eventuele geldende regelingen. Maar ook als student met bijbaantje kan je loonbelasting terugvragen. Dus wederom, per saldo is het denk ik tientjes werk. Plus dat als ondernemer je veel meer administratie moet bijhouden.
De risico's wie je noemt vind ik erg interessant. Dat is inderdaad wel een puntje om aan te denken - normaalgesproken werk ik enkel met eigen apparatuur dus heb ik dat probleem niet zozeer, maar in dit geval kan het inderdaad voorkomen dat ik met apparatuur van de opdrachtgever zal moeten werken. De kans is nog steeds klein (veelal BYOD namelijk), maar het is inderdaad wel een belangrijk punt.
Dat is niet alleen met laptops die stuk vallen. Elk verkeerd advies of elk foutje kan je aansprakelijk worden gesteld. En dat kan snel in de papieren gaan lopen.
Bij deze opdracht heb ik het "probleem" dat de opdrachtgever zich op relatief grote afstand bevindt. De reiskosten komen daardoor best hoog uit. Ik heb het nagerekend en als het goed is zou ik via de KOR regeling toch een groot gedeelte van de reiskosten kunnen dekken. Helaas biedt de school/opdrachtgever geen reiskostenvergoeding in deze, namelijk.
Je hebt toch gratis OV als student? Als je er kan komen met het OV hoeft het je in principe niets te kosten.

Ik zie niet hoe de kleine ondernemers regeling direct over reiskosten gaat. De regeling is voornamelijk op het gebied van verlichting van de administratieplicht en dat je mogelijk weinig of helemaal geen belasting hoeft te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Administratie plicht blijft, hooguit dat je een deel van de BTW mag houden. Maar je mag een veelvoud aan de verzekeringsmaatschappij geven als je je risico's goed wilt afdekken.

Als consument en als werknemer wordt je enorm beschermd door het Nederlandse recht. Als ondernemer wordt je totaal niet beschermd. Zorg dat je naast verzekeringen ook goede algemene voorwaarden hebt en maak elke afspraak schriftelijk in contractvorm. Doe je dat niet dan kun je achteraf zoveel problemen krijgen die minimaal duizenden euro's kosten. Een claim van 100.000 euro is erg weinig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Wil een uitzendbureau niet een percentage voor zichzelf houden?

Als dit je enige opdracht is, het niet in de tienduizenden euro's gaat lopen en je niet voornemens bent om op korte termijn 'echt te gaan ondernemen', dan kan je AFAIK ook een factuur sturen zonder btw.
Als je een eenmalig freelancet dan ben je voor de bdienst (nog steeds: AFAIK, zelf verifiëren) geen ondernemer, heb je 'dus' geen btw-nummer en kan je zonder btw factureren. Dat wel vooraf bespreken met de opdrachtgever, die een factuur zonder btw zou kunnen weigeren. Dan op de factuur expliciet benoemen dat er is geen sprake van btw.

Natuurlijk wel de inkomsten opgeven bij de bdienst, onder overige werkzaamheden.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
Ook in het laatste geval: regel je aansprakelijkheid. Alles gaat om tientjeswerk totdat je iets (per ongeluk) fout doet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisjan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:55
je kunt als privepersoon ook prima facturen sturen. uiteraard zonder BTW (want die kan/mag je ook niet afdragen). bij je jaaraangifte vul je deze extra inkomsten in bij "resultaat overige werkzaamheden" en je betaald hier dan normale inkomstenbelasting over.

let wel op dat als je boven een grens gaat (zo rond de 8000€ op jaarbasis) dat de belastingdienst je overige werkzaamheden aan gaat merken als bedrijfsactviteiten, en je kan verplichten een bedrijf te starten.

het is vergelijkbaar met de Kleine Ondernemersregeling (KOR), maar dan vanuit de prive-kant, niet vanuit de zakelijke kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-09 22:58

igmar

ISO20022

robbietjuh schreef op zondag 18 oktober 2015 @ 16:48:
Met een opdracht van 5 weken ga je niet aan de urennorm komen : In dat geval heb je geen recht op de aftrekposten van het ondernemerschap.

Verder is de vraag of de BD je als ondernemer gaat beschouwen : Met 1 opdrachtgever loop je het risico dat ze zeggen "nee", en dat het als verkapte loondienst wordt beschouw. Ook aanspraak op WW, ziektewet, etc moet je nu allemaal zelf regelen.

Ik zou voor die kortdurende opdracht me lekker door het uitzendbureau laten uitbetalen.
Pagina: 1