Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Bus/Auto vakantie

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heb even een vraagje, en hoop dat deze hier geplaatst kan/mag worden.
Mijn dochter (16) wil komende zomer op vakantie naar Bulgarije, met een groep van ongeveer 18 mensen. Van deze groep is de jongste 15 en de oudsten zijn 18 jaar (3 jongens). Deze 3 jongens hebben sinds een paar maanden hun reguliere rijbewijs. Nu willen ze met hun 18en 2 busjes kopen, en dan in deze 2 busjes naar Bulgarije rijden. Mag dat met hun normale rijbewijzen, zou de verzekering nog aanvullende eisen stellen?
Welke mogelijkheden/onmogelijkheden zien jullie. Wij als ouders zien het niet zitten, maar onze dochter ziet onze bezwaren als onterecht... :)

• Bazziek
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 20-11 11:09
Wettelijk gezien zie ik weinig problemen als ze alles netjes regelen. De verzekering zal wellicht wat hoger uitvallen omdat ze nog jong zijn maar als het eenmaal geregeld is zullen ze gewoon naar Bulgarije mogen rijden.

Het klinkt een beetje alsof je wettelijke onmogelijkheden zoekt om te voorkomen dat je dochter op vakantie gaat, lijkt me onnodig op haar 16e.

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Je mag maximaal 8 personen vervoeren met een rijbewijs B
http://www.anwb.nl/auto/r...t-rijbewijs/het-rijbewijs

Verder vind ik het nogal onverstandig om als beginnend bestuurder direct een monster rit naar Bulgarije te ondernemen. Vooral omdat je het leven van nogal wat passagiers in handen hebt. Vermoeidheid achter het stuur zal grof onderschat worden en hoe comfortabel is een afgetrapte bus?

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Ja, exclusief bestuurder idd. Maar met de bestuurder erbij mag je dus 9 mensen vervoeren in een bus, met B. Dat zou hier dus geen probleem zijn :18 man verdeeld over 2 busjes, dus ook 2 chauffeurs -> 9 man per bus, incl bestuurder, past net :)

Verder vind ik het ook niet erg verstandig om beginnende chauffeur te zijn en dan meteen zo'n lange rit te maken, met zoveel man aan boord.

Waarom gaan ze niet gewoon met het vliegtuig? Kost een paar tientjes de man, waarschijnlijk ben je dan nog goedkoper uit ook dan met die busjes (aanschaf, verzekeringen, brandstof, hotelovernachtingen onderweg etc)... en iig een stuk sneller in Bulgarije dan met de auto!

[ Voor 4% gewijzigd door wildhagen op 18-10-2015 17:02 ]

Virussen? Scan ze hier!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 00:33
Het zal kunnen zijn dat ze niet zomaar een busje verzekerd krijgen. Of tegen een flinke premie.
En mochten ze het op de naam van 1 van de ouders verzekeren kan het zijn dat er bepaalde zaken niet gedekt zijn.

Verder mag je gewoon een 9 persoon bus besturen met een B rijbewijs. (1 bestuurder en 8 passagiers)

Wat je aan kunt dragen is of het niet goedkoper is om te vliegen.
Je betaald al snel 500+ per kwartaal aan wegenbelasting en 100+ euro per maand aan verzekering.
En bij een verbruik van 1 op 9 en een afstand van 5000km gebruik je: 556 liter en dat kost ongeveer 640 euro per bus.
Verder komt er dan nog pechhulp bij. Dit kost bij de anwb met vervangend vervoer 145 euro voor een jaar. (Voor 1 bestuurder)
Tel daar nog de aanschaf bij op en een aantal reparaties.
En dan heb ik het nog niet over overnachtingen onderweg want zo'n busje rijd niet hard en je kunt niet afwisselen met bestuurders dus je moet het spreiden over meerdere dagen.

Als je het op telt kom je op een leuk bedrag per persoon. Voor diezelfde kosten kun je ook een weekje all in incl vliegreis.

[ Voor 16% gewijzigd door .Maarten op 18-10-2015 16:57 ]

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Voor jongeren hebben ze bij Gogo Tours toch hele goedkope busvakanties?

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

18 kinderen tussen 15 en 18 jaar met 3 chauffeurs die net hun rijbewijs hebben is een zeker recept voor ongelukken. Kinderen van die leeftijd herkennen risico's niet, zeker niet in een groep die elkaar opjut, en de vraag is niet of er ongelukken gebeuren maar alleen of ze met de schrik vrijkomen.

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Over het algemeen zou ik zoiets absoluut afraden. Twee jonkies van net 18 met twee busjes over de autobahn? Vragen om ongelukken. En over slechte wegen, in het donker? Met toch een redelijk formaat aan wagen? Nee, dan zou ik toch meer ervaring achter het stuur willen zien. Ga dan lekker vliegen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22:39
Inderdaad, levensgevaarlijk die autobahn. Men zou bij de grens moeten controleren hoe lang iemand zijn rijbewijs al heeft en indien dit minder dan 2 jaar is, de toegang weigeren. :')

On a more serious note: het ligt helemaal aan de groep . Als die 18-jarigen gewoon normale verantwoordelijke jongeren zijn, zie ik niet zo'n probleem. Hebben ze alle drie een verlaagde Golf GTI, dan zou ik me wel even bedenken.

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Awsom schreef op zondag 18 oktober 2015 @ 17:30:
On a more serious note: het ligt helemaal aan de groep . Als die 18-jarigen gewoon normale verantwoordelijke jongeren zijn, zie ik niet zo'n probleem. Hebben ze alle drie een verlaagde Golf GTI, dan zou ik me wel even bedenken.
Het ligt inderdaad aan de groep. Maar vooral omdat in zo'n groep iedereen elkaar opjut. Degenen die nergens gevaar zien overschreeuwen anderen die wat voorzichtiger zijn en uiteindelijk nemen ze veel meer risico dan ze individueel zouden doen. Dat die 18-jarige een "normale verantwoordelijke jongere" is maakt uiteindelijk weinig meer uit als de groepsdruk z'n werk gaat doen. Let wel, je hoeft echt geen 180km/u te rijden om met een brakke oude bus en 9 passagiers achterin brokken te maken.

• O88088
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18:36
Het kan, maar praktisch is het zeker niet. Allereerst moet je twee goede en goedkope busjes vinden waar 9 personen in kunnen. Dan hou je waarschijnlijk erg weinig bagageruimte over en het zal ook niet erg comfortabel zijn. Dan moet je nog zorgen dat de drie (misschien zijn dat er meer over een jaar) beginnende bestuurders genoeg rusten zodat het niet helemaal levensgevaarlijk wordt. En brandstofverbruik, verzekering, eventuele pechhulp moet ook meegerekend worden.

Ik snap best dat het idee van een roadtrip leuk is, maar zorg dan voor een kleinere groep en meer/meer ervaren chauffeurs.

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Inderdaad, levensgevaarlijk die autobahn. Men zou bij de grens moeten controleren hoe lang iemand zijn rijbewijs al heeft en indien dit minder dan 2 jaar is, de toegang weigeren. :')

Natuurlijk ligt het deels aan de groep. Echter iedereen wilt zich in een groep wat sneller bewijzen, zeker op die leeftijd. En dan is de Duitse Autobahn nu eenmaal een plek waar, door het snelheidsverschil tussen verkeersdeelnemers, het risico op een ongeluk wat groter is. En met slechts drie man die mogen rijden zo'n roadtrip ondernemen betekent dat het veel pauzes inlassen wordt. En jongeren zullen dan minder snel reageren op vermoeidheidssignalen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11-11 22:05

Iemand die waarschijnlijk nog nooit lange afstanden heeft gereden, nog nooit in een busje,met ander rij en remgedrag, nog nooit met 8 feestende mensen achterin heeft gereden. Iemand die waarschijnlijk niet volledig is uitgerust. Waarschijnlijk gaat het goed, maar een ongeluk heeft meestal meerdere oorzaken. Ik vind het risico wel groot bij deze manier van reizen. Ik kan mij ook niet voorstellen dat er geen meer ouders zijn die bezwaar hebben.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

8 jonge passagiers, een oud busje en lange ritten lijkt me ook wat te veel voor iemand die net zijn rijbewijs heeft. Leuk idee wel, wij hadden ook altijd zulke plannen maar gingen als het zo ver was toch vliegen ;)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Dick
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik zou het lekker even op zijn beloop laten. De zomer is net voorbij en dan komen er vaak allerlei wilde plannen voor de volgende zomer opborrelen. In mijn ervaring worden echter maar weinig van dit soort plannen ook daadwerkelijk uitgevoerd. Alles klinkt nu natuurlijk hartstikke leuk voor ze, maar een vakantie plannen met 18 personen kan helaas nog best lastig zijn. Ze zullen allemaal in dezelfde periode weg moeten kunnen, voldoende geld moeten hebben etc etc. Wellicht komen ze er als ze de reis echt aan het plannen zijn ook wel achter dat het niet heel efficient is om 5000 kilometer te gaan rijden voor een (waarschijnlijk) relatief korte vakantie. Aangenomen dat ze over een enkele reis ongeveer 3 dagen zullen doen, zitten ze dus in totaal 6 dagen in de auto. Voor een vakantie van een week of 2 niet erg handig. Vliegen is sneller, gemakkelijker en waarschijnlijk ook goedkoper.

Mochten ze uiteindelijk wel echt dit plan uit willen voeren dan zal eea. sterk afhangen van de de groep (en dan met name van de bestuurders) Wij kennen ze natuurlijk niet en weten niet in hoeverre zij rij-ervaring op gaan doen in het komende jaar. Als ze nu iedere dag of week achter het stuur zitten dan lijkt zo'n vakantieritje mij niet echt een probleem. Het is echter een heel ander verhaal als ze maar sporadisch rijden. Hetzelfde geldt voor het type persoon, zijn het jongens met een Golf en een petje of normale rustige types?

Ik vind de samenstelling van de groep trouwens wel een klein beetje raar. Tussen 15 en 18 zit natuurlijk maar 3 jaar verschil, maar het is wel een flink andere levensfase. De een zit net in de derde klas van de middelbare school terwijl de ander (wellicht) juist net gaat studeren.

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12-11 22:34
mijn eerste reactie: onverantwoord om onervaren bestuurders op pad te sturen met een grote bus vol jongeren.

maar zoals Dick ook al aangaf is het maar de vraag hoe concreet de plannen zijn voor volgend jaar.... Hebben ze er ook al over nagedacht wat te doen met de bus na de vakantie...?

...

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:15

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Onverantwoord in de zin van onveilig: valt denk ik alleszins mee. Een 9-persoons busje nodigt niet uit tot riskant rijgedrag, en gedurende zo'n lange rit zit men achterin echt niet heel de weg te feesten.

Onverstandig: dat zeker. Niet eens omwille van de leeftijd maar omwille van het gebrek aan chauffeurs en ervaring met lange ritten. Er zijn mensen die zo'n rit in hun eentje doen, maar dat zijn mensen die tienduizenden km/jaar achter het stuur zitten. Als je weinig ervaring hebt met lange ritten word je snel moe. Dat hoeft geen drama te zijn als je meerdere chauffeurs hebt, maar als je slechts drie in totaal hebt die bovendien alledrie even groen zijn zou het zomaar kunnen dat de road trip al halverwege DE stil komt te liggen omdat er geen twee chauffeurs in staat zijn tegelijk te rijden.

Even praktijkvoorbeeld: mijn meest recente lange rit (ondertussen ook paar jaar terug) was lang weekend naar Pula (HR). Dat is ongeveer 2/3 van de afstand die deze jongens willen doen, in totaal zo'n 3300km. We gingen met z'n drieen, alledrie met rijbewijs. Ik had op dat moment m'n rijbewijs het kortst, maar nog altijd een jaar of drie, bovendien rij ik veel en maak wekelijks langere (>125km enkele reis) ritten. De andere twee hadden geen auto en reden niet regelmatig, maar waren dus ervarener dan de drie jongens in deze situatie. Het is er uiteindelijk op neergekomen dat ik 2900km van de 3100km gereden heb omdat de ene weliswaar prima reed, maar steeds na driekwartier tot een uur te moe was om verder te rijden en de ander zodanig slecht reed dat hij bijna een ongeluk veroorzaakte in het sneeuw in de Alpen. In goed overleg werd besloten dat hij niet meer achter het stuur zou kruipen. Dus ik mocht het verder opknappen. Gelukkig kon ik dat, maar als ik het even niet meer getrokken zou hebben, lagen we stil.

Paar jaar eerder exact zelfde meegemaakt tijdens rit naar Servie. Vier mensen in een Corsa A. Ik had m'n rijbewijs nog net niet (deed paar dagen na terugkomst examen B ), dus drie rijbewijzen. Vriendin van me met erg veel ervaring, dezelfde jongen hierboven die steeds na uurtje het niet meer trok en mijn ex, die langer rijbewijs had maar nauwelijks reed. Ex had moeite met winterse omstandigheden, bij Wien met ijzel tegen vangrail geknald. Schade was gelukkig beperkt tot een spiegel die eraf vloog; met duct tape vastgezet en ervaren vriendin van me reed de rest van de rit in d'r eentje. Ging ook maar net goed, ze was ergens bij Novi Sad zo moe dat ze een rood stoplicht (op snelweg...) niet zag en bijna een vrachtwagen in haar flank had :X

En dat waren dus gevallen met drie rijbewijzen in een auto. Hier wil men met drie rijbewijzen in twee busjes een anderhalf keer zo lange rit maken. Zou ik niet doen, ik zou minimaal twee rijbewijzen per busje willen hebben als het ging om ervaren bestuurders waarvan ik wist wat ik eraan had. Zo niet, minimaal drie, liefst vier per bus. Drie is sowieso handig: 1 rijdt, 1 navigeert/houdt chauffeur wakker, 1 slaapt. Navigatie/chauffeur wakker houden kan gedaan worden door iemand zonder rijbewijs, maar het helpt enorm als diegene zelf ook ervaren bestuurder is.

Verder mbt route e.d. - BG zelf heb ik nooit gereden, maar genoeg in RO en RS, en wat ik de keren dat ik met OV in BG was gezien heb doet vermoeden dat het niet noemenswaardig van de omliggende landen afwijkt. Dat wil zeggen dat je met beetje gezond verstand prima kunt rijden, maar rekening moet houden met veel slechtere wegen dan hier, met gebrekkige of afwezige bewegwijzering en verlichting, met soorten weggebruikers die je hier niet tegenkomt (paard+wagen, ook op de snelweg :X ) en met een significant aantal mensen achter stuur met meer dan een of twee glazen rakia op. Vuistregel is zodra je voorbij HU (laatste land met goede snelwegen en verkeer ongeveer zoals je gewend bent vanuit NL) bent niet meer 's nachts rijden sowieso voor ritten van deze lengte liever niet 's nachts rijden, oververmoeidheid is even slecht voor je rijvaardigheid als alcohol, en zodra je van snelwegen af bent, zorgen dat je altijd kunt stoppen binnen de afstand die je kunt overzien (want er kan een stilstaand paard met wagen of kudde schapen net achter die bocht/heveultje staan - of het wegdek kan weggespoeld zijn ofzo).
Om in BG te komen is de meest directe route via RS, maar de wegen in RS zijn, zeker ten zuiden van Beograd, deplorabel, en omdat RS niet in de EU zit kun je gedoe krijgen met verzekering of andere bureaucratie en momenteel zit de HU-RS grens sowieso potdicht ivm vluchtelingencrisis. Sinds een paar jaar is eindelijk de brug tussen Calafat (RO) en Vidin (BG) open waardoor dat een zinnige optie is. Tenslotte is er ook de brug bij Giorgiu/Ruse in het oosten van RO/BG.

Wat het handigste is hangt helemaal af van waar in BG je wilt zijn. Voor Sofia is de RS-route of Calafat-Vidin het best, maar als je naar de strand wilt (of sowieso richting Varna/Burgas) kun je allicht beter Giorgiu/Ruse nemen, met als bonus dat je zo over de Transfagaras kunt als is dat allicht als ouder niet de 'bonus' waar je op zit te wachten :+. Ander mooie combo is dat je alle relevante locaties uit Dracula kunt bezoeken - en vooral zien hoe overduidelijk is dat Bram Stoker nooit maar dan ook nooit in de buurt van de Balkan is geweest :')

Oslik blyat! Oslik!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11-11 22:05
dion_b schreef op zondag 18 oktober 2015 @ 20:09:
Onverantwoord in de zin van onveilig: valt denk ik alleszins mee. Een 9-persoons busje nodigt niet uit tot riskant rijgedrag, en gedurende zo'n lange rit zit men achterin echt niet heel de weg te feesten.

Onverstandig: dat zeker. Niet eens omwille van de leeftijd maar omwille van het gebrek aan chauffeurs en ervaring met lange ritten. Er zijn mensen die zo'n rit in hun eentje doen, maar dat zijn mensen die tienduizenden km/jaar achter het stuur zitten. Als je weinig ervaring hebt met lange ritten word je snel moe. Dat hoeft geen drama te zijn als je meerdere chauffeurs hebt, maar als je slechts drie in totaal hebt die bovendien alledrie even groen zijn zou het zomaar kunnen dat de road trip al halverwege DE stil komt te liggen omdat er geen twee chauffeurs in staat zijn tegelijk te rijden.

Even praktijkvoorbeeld: mijn meest recente lange rit (ondertussen ook paar jaar terug) was lang weekend naar Pula (HR). Dat is ongeveer 2/3 van de afstand die deze jongens willen doen, in totaal zo'n 3300km. We gingen met z'n drieen, alledrie met rijbewijs. Ik had op dat moment m'n rijbewijs het kortst, maar nog altijd een jaar of drie, bovendien rij ik veel en maak wekelijks langere (>125km enkele reis) ritten. De andere twee hadden geen auto en reden niet regelmatig, maar waren dus ervarener dan de drie jongens in deze situatie. Het is er uiteindelijk op neergekomen dat ik 2900km van de 3100km gereden heb omdat de ene weliswaar prima reed, maar steeds na driekwartier tot een uur te moe was om verder te rijden en de ander zodanig slecht reed dat hij bijna een ongeluk veroorzaakte in het sneeuw in de Alpen. In goed overleg werd besloten dat hij niet meer achter het stuur zou kruipen. Dus ik mocht het verder opknappen. Gelukkig kon ik dat, maar als ik het even niet meer getrokken zou hebben, lagen we stil.

Paar jaar eerder exact zelfde meegemaakt tijdens rit naar Servie. Vier mensen in een Corsa A. Ik had m'n rijbewijs nog net niet (deed paar dagen na terugkomst examen B ), dus drie rijbewijzen. Vriendin van me met erg veel ervaring, dezelfde jongen hierboven die steeds na uurtje het niet meer trok en mijn ex, die langer rijbewijs had maar nauwelijks reed. Ex had moeite met winterse omstandigheden, bij Wien met ijzel tegen vangrail geknald. Schade was gelukkig beperkt tot een spiegel die eraf vloog; met duct tape vastgezet en ervaren vriendin van me reed de rest van de rit in d'r eentje. Ging ook maar net goed, ze was ergens bij Novi Sad zo moe dat ze een rood stoplicht (op snelweg...) niet zag en bijna een vrachtwagen in haar flank had :X

En dat waren dus gevallen met drie rijbewijzen in een auto. Hier wil men met drie rijbewijzen in twee busjes een anderhalf keer zo lange rit maken. Zou ik niet doen, ik zou minimaal twee rijbewijzen per busje willen hebben als het ging om ervaren bestuurders waarvan ik wist wat ik eraan had. Zo niet, minimaal drie, liefst vier per bus. Drie is sowieso handig: 1 rijdt, 1 navigeert/houdt chauffeur wakker, 1 slaapt. Navigatie/chauffeur wakker houden kan gedaan worden door iemand zonder rijbewijs, maar het helpt enorm als diegene zelf ook ervaren bestuurder is.

Verder mbt route e.d. - BG zelf heb ik nooit gereden, maar genoeg in RO en RS, en wat ik de keren dat ik met OV in BG was gezien heb doet vermoeden dat het niet noemenswaardig van de omliggende landen afwijkt. Dat wil zeggen dat je met beetje gezond verstand prima kunt rijden, maar rekening moet houden met veel slechtere wegen dan hier, met gebrekkige of afwezige bewegwijzering en verlichting, met soorten weggebruikers die je hier niet tegenkomt (paard+wagen, ook op de snelweg :X ) en met een significant aantal mensen achter stuur met meer dan een of twee glazen rakia op. Vuistregel is zodra je voorbij HU (laatste land met goede snelwegen en verkeer ongeveer zoals je gewend bent vanuit NL) bent niet meer 's nachts rijden sowieso voor ritten van deze lengte liever niet 's nachts rijden, oververmoeidheid is even slecht voor je rijvaardigheid als alcohol, en zodra je van snelwegen af bent, zorgen dat je altijd kunt stoppen binnen de afstand die je kunt overzien (want er kan een stilstaand paard met wagen of kudde schapen net achter die bocht/heveultje staan - of het wegdek kan weggespoeld zijn ofzo).
Om in BG te komen is de meest directe route via RS, maar de wegen in RS zijn, zeker ten zuiden van Beograd, deplorabel, en omdat RS niet in de EU zit kun je gedoe krijgen met verzekering of andere bureaucratie en momenteel zit de HU-RS grens sowieso potdicht ivm vluchtelingencrisis. Sinds een paar jaar is eindelijk de brug tussen Calafat (RO) en Vidin (BG) open waardoor dat een zinnige optie is. Tenslotte is er ook de brug bij Giorgiu/Ruse in het oosten van RO/BG.

Wat het handigste is hangt helemaal af van waar in BG je wilt zijn. Voor Sofia is de RS-route of Calafat-Vidin het best, maar als je naar de strand wilt (of sowieso richting Varna/Burgas) kun je allicht beter Giorgiu/Ruse nemen, met als bonus dat je zo over de Transfagaras kunt als is dat allicht als ouder niet de 'bonus' waar je op zit te wachten :+. Ander mooie combo is dat je alle relevante locaties uit Dracula kunt bezoeken - en vooral zien hoe overduidelijk is dat Bram Stoker nooit maar dan ook nooit in de buurt van de Balkan is geweest :')
Je noemt het veilig en vervolgens kom je met 2 voorbeelden waar het bijna mis gaat, met een personenwagen. Een busje is zwaarder en heeft daarom een langere remweg. Ook rijd een busje minder comfortabel en wordt je ook nog eens eerder moe. Tel daarbij op dat er geen vervanging is voor de chauffeur. De meeste 18 jarige zullen dan net even te lang doorgaan.

Verder ben ik het wel met Dick eens. Zelf hebben we in het verre verleden wel eens plannen gehad om met een aantal met een busje op vakantie te gaan. Dat is uiteindelijk ook nooit wat geworden.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

pacificocean schreef op zondag 18 oktober 2015 @ 23:13:
[...]

Je noemt het veilig en vervolgens kom je met 2 voorbeelden waar het bijna mis gaat, met een personenwagen. Een busje is zwaarder en heeft daarom een langere remweg.
OK. Detail is dat beide gevallen 's winters waren waar door de nacht gereden werd. 's Winters in de Alpen vraagt een stuk meer van je dan 's zomers dezelfde route, en ik had al aangegeven dat je op dit soort ritten echt niet 's nachts wilt rijden omdat je beoordelingsvermogen en rijvaardigheid dan net zo hard achteruit gaat als wanner je dronken zou zijn.
Ook rijd een busje minder comfortabel en wordt je ook nog eens eerder moe.
Huh? Ooit een busje gereden op een lang traject? Je zit in ieder busje waar ik ooit in gereden heb (op dit soort afstanden alles van Mercedes Vito en Ford Transit tot Zuidafrikaanse Toyota HiAce-derivaat) stukken comfortabeler dan in een regulier personenauto. Bovendien zit je hoger en vertikaler. Dat maakt overzicht beter, waardoor je juist veel minder moe wordt.
Tel daarbij op dat er geen vervanging is voor de chauffeur. De meeste 18 jarige zullen dan net even te lang doorgaan.
Dat is maar de vraag. Ik denk van niet, maar het niet hebben van vervanging voor de chauffeur is IMHO absoluut grootste reden waarom dit niet gaat vliegen.
Verder ben ik het wel met Dick eens. Zelf hebben we in het verre verleden wel eens plannen gehad om met een aantal met een busje op vakantie te gaan. Dat is uiteindelijk ook nooit wat geworden.
Het kan prima, ook over dit soort afstanden. Vorige werkgever van m'n vriendin regelt ieder jaar wintersportweekend voor alle medewerkers en partners op kosten van de baas. Dat betekent dus met twee of drie van dergelijke busjes naar de Zillertal en terug, per definitie als er flink sneeuw ligt. Dat doen ze nu al ruim tien jaar en er is nog nooit wat mis gegaan, ondanks weer en vermoeidheid (zowel heen als terug 's nachts rijden, heenweg begint na volle werkdag). Verschil is natuurlijk dat hier per busje doorgaans vijf of meer rijbewijzen aanwezig zijn en de meesten daarvan ook meer dan ervaren zijn, ondertussen ook specifiek in deze ritten. Meestal reden in praktijk steeds dezelfde twee of drie - mensen die het niet alleen konden maar ook leuk vonden.

Ook eenmalig gaat het gewoon goed met goede planning. Twee van mijn neven in Zuidafrika zijn binnen een paar weken van elkaar getrouwd, de een in Durban, de ander in Kaapstad en familie uit heel de wereld is bij elkaar gekomen ervoor, met een tour van Durban via Johannesburg naar Kaapstad, voor het grootste deel in twee bussen en een auto. Hier was grootste probleem dat er teveel mensen wilden rijden. Ik heb het mooiste stuk in de Drakensberg mogen doen in ons busje, omdat enkele oudere familieleden nerveus waren en m'n vriendin mijn ervaring in de Alpen aandroeg O-)

Maarja, rode draad mbt waar het goed gaat is nog altijd:
- veel meer rijbewijzen aanwezig
- veel meer ervaring met lange stukken rijden

Lijkt me inderdaad dat beide op orde moeten komen voordat die vrienden een dergelijke trip aanpakken.

Oslik blyat! Oslik!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:40

Bommes

Capo del formaggio

Ach toen ik net mij rijbewijs had reed ik ook alleen voor een weekendje op en neer naar Kroatië (eiland Krk).
En niet veel later met aanhanger en auto vol met Scouts naar en of andere zomerkamp locatie.
En een jaar later weer voor en weekendje naar Krk op en neer.

Ik vind het wel een avontuurlijk plan, natuurlijk met risico's maar ik denk dat de risico's op weg naar hun school net zo groot zijn, om nog maar te zwijgen van de ritjes in hun eigen omgeving met die zelfde gaten achter het stuur van hun eigen auto's.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:33
Ze nemen uiteraard wel een risico, vooral met de beginnende bestuurders en een opgefokte groep die wil feesten
Begin dan met een reis wat dichterbij, al is het Frankrijk, maar meteen naar Bulgarije, nee, dat is geen aanrader
dion_b schreef op zondag 18 oktober 2015 @ 23:55:
[...]

Huh? Ooit een busje gereden op een lang traject? Je zit in ieder busje waar ik ooit in gereden heb (op dit soort afstanden alles van Mercedes Vito en Ford Transit tot Zuidafrikaanse Toyota HiAce-derivaat) stukken comfortabeler dan in een regulier personenauto. Bovendien zit je hoger en vertikaler. Dat maakt overzicht beter, waardoor je juist veel minder moe wordt.
Mhoa, ik vind zelf ook altijd nog een personen auto fijner rijden dan een busje hoor, en jah, ik heb heel wat kilometers ermee gereden
Zal wel een beetje per persoon verschillend zijn

• tdw
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 01-10 17:46

tdw

Amai seg!

dion_b schreef op zondag 18 oktober 2015 @ 23:55:
[...]

Denk je dat de groep voldoende geld heeft om een recente, krachtige en goed-geisoleerde bus te kopen, laat staan twee? Ik denk dat het, als het door gaat, een hele oude Merc bus wordt met 80 pk en zonder isolatie. In dat geval zul je je op de snelweg tijdens het inhalen goed moeten concentreren om te plannen wanneer je dat gaat doen, of de hele dag achter de vrachtwagens aanrijden (wat ook niet zonder risico is).
[...]

Dat is maar de vraag. Ik denk van niet, maar het niet hebben van vervanging voor de chauffeur is IMHO absoluut grootste reden waarom dit niet gaat vliegen.
Mee eens. Het kan uiteraard wel, maar dan moet het écht een roadtrip worden waarbij elke dag gestopt wordt om een hotel/camping op te zoeken, en niet een "we gaan zo snel mogelijk van hier naar Bulgarije-race".
FabianGTI schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 11:27:
Ze nemen uiteraard wel een risico, vooral met de beginnende bestuurders en een opgefokte groep die wil feesten
Begin dan met een reis wat dichterbij, al is het Frankrijk, maar meteen naar Bulgarije, nee, dat is geen aanrader
Ongetwijfeld dat de groep naar Sunny Beach gaat, want daar is het zo lekker goedkoop. Dat gaat je in Frankrijk niet lukken ;)
Dick schreef op zondag 18 oktober 2015 @ 18:44:
Mochten ze uiteindelijk wel echt dit plan uit willen voeren dan zal eea. sterk afhangen van de de groep (en dan met name van de bestuurders) Wij kennen ze natuurlijk niet en weten niet in hoeverre zij rij-ervaring op gaan doen in het komende jaar. Als ze nu iedere dag of week achter het stuur zitten dan lijkt zo'n vakantieritje mij niet echt een probleem. Het is echter een heel ander verhaal als ze maar sporadisch rijden. Hetzelfde geldt voor het type persoon, zijn het jongens met een Golf en een petje of normale rustige types?
Dit is ook een goed punt. Mijn eerste "grote" rit was naar Mechelen (180 km) toen ik net anderhalve maand m'n rijbewijs had. In die tijd was ik een rustige bestuurder, en in die rit heb ik geen gevaar gezien. Ik reed gewoon rustig en liet me niet opfokken door de rest. Was gewoon erg gezellig. Maar in mijn auto zaten maar 4 mensen en de afstand was veel korter...

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

tdw schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 12:05:
[...]

Denk je dat de groep voldoende geld heeft om een recente, krachtige en goed-geisoleerde bus te kopen, laat staan twee? Ik denk dat het, als het door gaat, een hele oude Merc bus wordt met 80 pk en zonder isolatie. In dat geval zul je je op de snelweg tijdens het inhalen goed moeten concentreren om te plannen wanneer je dat gaat doen, of de hele dag achter de vrachtwagens aanrijden (wat ook niet zonder risico is).
Ook als ze wat ouder zijn vind ik ze beter voor lange ritten, afgeragde busjes zijn niet ideaal, maar dat zijn afgeragde personenautos evenmin - na half Europa doorkruist te hebben in Corsa A en (erger) m'n eigen Seat Cordoba geef ik echt voorkeur aan busjes als het al afgeragd moet zijn :P
[...]

Mee eens. Het kan uiteraard wel, maar dan moet het écht een roadtrip worden waarbij elke dag gestopt wordt om een hotel/camping op te zoeken, en niet een "we gaan zo snel mogelijk van hier naar Bulgarije-race".

[...]

Ongetwijfeld dat de groep naar Sunny Beach gaat, want daar is het zo lekker goedkoop. Dat gaat je in Frankrijk niet lukken ;)
Het zal toch niet om de prijs te doen zijn? Nog los van hotels/campings onderweg is puur brandstof een enorme kostenpost hier. Dat gaat gelijk al ruim EUR 750 kosten per bus, dus EUR 83 per inzittende als ze vol zijn. Voeg daar minimaal twee keer onderweg slapen bij en je bent al snel EUR 25 extra kwijt (uitgaande van cheap-ass campings) en hetzelfde aan eten voor drie dagen. Kortom, ex aanschaf, verzekering en pechhulp busje ga je zeker EUR 133pp retour kwijt zijn.

Mbt busje is de vraag hoeveel je bij aanschaf uit kan geven en wat je er na terugkomst (*als* je het terug krijgt) voor kunt vragen. EUR 2k is ongeveer ondergrens voor 9-pers busjes die niet "rijdt niet" bij de advertentie hebben. Als je gelijk na vakantie verkoopt kun je misschien weer die EUR 2k terugkrijgen, maar ik zou rekenen op zeker EUR 1k aan onkosten in tussentijd (belasting, verzekering en knutselwerk) .Dus zelfs in beste geval komt er nog EUR 111 bij, Al met al heb je het over EUR 244 retour, met risico op total loss en dus nog EUR 222 pp daar bovenop erbij. Het lijkt me sterk dat 9 15-18-jarigen elk EUR 466 kunnen dragen voor alleen vervoer voor een vakantie. Maar zo ja doen ze het duidelijk niet om het geld.

Doe je dat wel:
Retourtje Eindhoven <-> Sofia met Wizzair kost EUR 55, retourtje Sofia <-> Burgas met BDZ Bulgaarse spoorwegen kost EUR 19 of EUR 30 voor couchette (aanrader!). Geen idee wat bus Burgas -> Sunny Beach kost, maar dat gaat gezien korte afstand in BG peanuts zijn.

Bovendien is dit minder dan 24u reizen en kan iedereen onderweg zo knetterzat zijn als je wilt. Sowieso avontuurlijk genoeg voor stel jongeren lijkt me :)
[...]

Dit is ook een goed punt. Mijn eerste "grote" rit was naar Mechelen (180 km) toen ik net anderhalve maand m'n rijbewijs had. In die tijd was ik een rustige bestuurder, en in die rit heb ik geen gevaar gezien. Ik reed gewoon rustig en liet me niet opfokken door de rest. Was gewoon erg gezellig. Maar in mijn auto zaten maar 4 mensen en de afstand was veel korter...
...en muv een soms wat interessante Ring Antwerpen is het ook totaal geen ander verkeersbeeld dan je gewend was. Zelfs op Ring Antwerpen kom je zelden tot nooit paard+wagen tegen :+

Weet nog dat ik in mijn eerste jaar met rijbewijs soms bij ritten van Nijmegen van of naar Lauwersoog halverwege de auto langs kant moest zetten om even 5 min bij te komen. Dat had overigens ook met auto te maken, die Hyundai Excel was gewoon te klein voor mij achter het stuur, wat extra stress en dus sneller moe maakte.

Oslik blyat! Oslik!

• tdw
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 01-10 17:46

tdw

Amai seg!

dion_b schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 13:09:
met risico op total loss en dus nog EUR 222 pp daar bovenop erbij.
Goed punt: wat doe je bij TL? Extra vervoer voor 9 personen is niet zo makkelijk geregeld.

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:33
tdw schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 13:30:
[...]

Goed punt: wat doe je bij TL? Extra vervoer voor 9 personen is niet zo makkelijk geregeld.
Waarschijnlijk een peperdure last minute vliegticket boeken, of met de trein terug
Auto mogen ze nog niet huren, dus dat kan niet

Tsjah, en wil je het met zoiets willen? Ik kan je garanderen dat je rug gesloopt is na zo'n rit :P

[ Voor 5% gewijzigd door FabianGTI op 19-10-2015 13:41 ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

tdw schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 13:30:
[...]

Als het goed is zorg je voor uitgebreide pechhulp. De meeste reisverzekeringen met pechhulp hebben een clausule dat ze alleen dekken voor auto's <10j oud, dus je moet gaan voor een aparte. ANWB Wegenwacht Europa Standaard is voldoende, daar zit vervangend vervoer in en repatriering voertuig. Maar ze repatrieren niet als kosten daarvan hoger dan dagwaarde liggen. Maw je moet er vanuit gaan dat je wel thuiskomt, maar zonder el-crappo busje.

Heb gecontroleerd in kleine lettertjes en de hele route (incl evt Servie) is gedekt met 'Europa'. Dat kost EUR 145 maar voor de afwisseling krijjg je juist als jongere <24 korting en betaal je maar EUR 80 voor een jaar. Je zit er dus wel een jaar aan vast, ongeacht hoe snel na terugkomst je het busje verkoopt, maar dit zijn de kosten niet en bij een dergelijke rit zou ik zeker iets als dit aanraden.

Oslik blyat! Oslik!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Tsurany schreef op zondag 18 oktober 2015 @ 18:08:
Natuurlijk ligt het deels aan de groep. Echter iedereen wilt zich in een groep wat sneller bewijzen, zeker op die leeftijd. En dan is de Duitse Autobahn nu eenmaal een plek waar, door het snelheidsverschil tussen verkeersdeelnemers, het risico op een ongeluk wat groter is. En met slechts drie man die mogen rijden zo'n roadtrip ondernemen betekent dat het veel pauzes inlassen wordt. En jongeren zullen dan minder snel reageren op vermoeidheidssignalen.
Denk dat je blij mag zijn als dergelijke busjes de 140 halen...

Verder:
Ik zou altijd zorgen voor minimaal 2 bestuurders per busje... Wat ga je nu doen als iemand moe is?
Komende zomer, dus zat tijd om een rijbewijs te halen...

Een grote groep kan ook een voordeel zijn, namelijk altijd iemand die de bestuurder actief in de gaten kan en moet houden...

Ik ben in 2013 naar Roemenie gereden en dan zit ik met een slapende vrouw naast me... Tja, dan heb ik liever een groep van 8 jongeren in de auto. Want de grootste zorg is vermoeidheid en niets anders als het gaat om veiligheid.

Let er ook op dat vanaf Roemenie (afhankelijk van hoe je rijdt) de wegen een stuk slechter worden en deed je in west Europa 1600 km op een dag, dan wordt dat vanaf Roemenie nog maar 600.
Geen snelwegen, iedere keer van 80 naar 50 terug in de dorpjes, slechte wegen en geen verlichting.

Zelfs met bi-xenon is in Roemenie in het donker rijden, opletten geblazen.

Maar echt, zorg nog even voor extra rijdbewijzen om af te wisselen.... Ik reed uiteindelijk gewoon 90% van de kilometers, maar die 10% ontlasten enorm en maken het verschil tussen veilig en niet veilig.

MAar daarnaast, zorg met zo'n grote groep altijd voor een wakkere spotter op de bijrijdersstoel, wissel die persoon ook af, en liever nog vaker dan de bestuurder.

Het is natuurlijk wel veeeeeel leuker dan met het vliegtuig...
Ik heb het er jaarlijks weer over met mijn vrouw, dat ik weer een eker naar Roemenie wil, met de auto

[ Voor 4% gewijzigd door BlakHawk op 19-10-2015 14:38 ]

Youtube: DashcamNL

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21:51
Om te mogen rijden moet je wel 18(+) zijn in het buitenland. De groep is relatief jong. Dus ik vraag mij af of er zomaar nog een paar het rijbewijs kunnen halen voor die tijd.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

dfrenner schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 14:36:

Denk dat je blij mag zijn als dergelijke busjes de 140 halen...
Maar waar in Nederland je met 120 best naar de linker rijstrook kan is dat in Duitsland toch anders. Met zo'n bus ben je niet wendbaar en geef je niet snel gas bij. Dus als je denkt net voor iemand te kunnen omdat dat in Nederland ook wel lukt kom je van een koude kermis thuis.

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Tsurany schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 15:15:
Maar waar in Nederland je met 120 best naar de linker rijstrook kan is dat in Duitsland toch anders. Met zo'n bus ben je niet wendbaar en geef je niet snel gas bij. Dus als je denkt net voor iemand te kunnen omdat dat in Nederland ook wel lukt kom je van een koude kermis thuis.
Ja hallo, net alsof anderen niet kunnen aniticiperen op "fouten" van andere weggebruikers...
Ik rijd regelmatig in Duitsland en wat jij hier noemt gebeurt echt iedere kilometer wel... Mensen die hem gewoon naar links gooien...

Het is autorijden op de snelweg, men gaat niet bergbeklimmen zonder touw o.i.d....

We zijn hier wel erg overbezorgd zeg!

Youtube: DashcamNL

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:02

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Puur financiëel zou ik al aanraden lekker te gaan vliegen en dan heb ik het nog niet gehad over gemiddeld 1,5 (onervaren) chauffeur per bus. Als ze nu minimaal twee ervaren chauffeurs per bus hadden, zou ik het nog een interessant idee vinden als ze ook de intentie hadden onderweg nog wat te bekijken, maar dat lijkt me met die leeftijdsgroep ook onwaarschijnlijk.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Freee!! schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 15:55:
Puur financiëel zou ik al aanraden lekker te gaan vliegen en dan heb ik het nog niet gehad over gemiddeld 1,5 (onervaren) chauffeur per bus. Als ze nu minimaal twee ervaren chauffeurs per bus hadden, zou ik het nog een interessant idee vinden als ze ook de intentie hadden onderweg nog wat te bekijken, maar dat lijkt me met die leeftijdsgroep ook onwaarschijnlijk.
Lijkt me handig als TS wat meer info gaat geven...

Er is inderdaad een groot verschil, ook qua te verwachten rijstijl, tussen naar BG gaan voor bezoek aan Rila-klooster en de oude steden van Ruse, Plovdiv en Veliko Tarnovo - of zuipen + neuken aan de strand met nul interesse in het land en de cultuur.

Als je cultureel geinteresseerd bent kun je op een road trip als deze helemaal je ei kwijt, bijvoorbeeld door de gehele Romeinse limes langs Rijn en Donau van Katwijk tot Constanta volgen, of zoals ik al eerder aangaf de Dracula-legende (en Vlad Tepes realiteit) bekijken. Of... of... of... Maar inderdaad, als je zsm wil zuipen en neuken in een 13-in-een-dozijn strandresort dat muv andere biermerken zo Salou of Cherso had kunnen zijn, tja, dan is het weggegooide tijd, geld en moeite.

Niet dat ik tegenstander ben van zuipen en neuken, maar dat doe ik liever op plekken waar je de lokale cultuur en mensen beter leert kennen. Mede daarom dat m'n dochter in Romania geboren is O-)

Oslik blyat! Oslik!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:33
dfrenner schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 15:32:
[...]

Ja hallo, net alsof anderen niet kunnen aniticiperen op "fouten" van andere weggebruikers...
Ik rijd regelmatig in Duitsland en wat jij hier noemt gebeurt echt iedere kilometer wel... Mensen die hem gewoon naar links gooien...

Het is autorijden op de snelweg, men gaat niet bergbeklimmen zonder touw o.i.d....

We zijn hier wel erg overbezorgd zeg!
Dus je moet maar vertrouwen op het anticiperen van je medeweggebruiker?
Deze jongens hebben PAS 3 maanden hun rijbewijs.
Hoeveel ervaring denk je hun hebben in het verkeer? Laat staan snelwegverkeer, laat staan enorm lange ritten, laat staan anticiperen en rekening houden met de rest op de weg.

Sorry hoor, in geen enkel opzicht is dit een goed (aan te raden) plan.

Je zit met jongeren in een bus, je bent zelf jong... denk je dat het daar rustig zitten is en rustig over het nieuws praten is?
Noem mij bevooroordeeld, maar ik zie daar toch andere praktijken gebeuren in die bus.

En even niet opletten, want moe of afleiding (die zal er zeker zijn!) en je rijdt even over de streep, vergeet je knipperlicht of ziet die snel naderende achterligger niet.

Die achterligger kan anticiperen wat die wil, dat kan 1x goed gaan en een 2e keer ook met een sisser aflopen.
De kans dat het wel fout gaat is mijns inziens wel een stuk groter.

• wimpie
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Ongeacht of het verstandig is om te gaan of niet, zou ik altijd opteren voor het huren van twee busjes met onbeperkte kilometers. Deze zijn goed onderhouden, nieuwer (veiliger) en je blijft er niet mee zitten. Als je een oud busje koopt voor een maand moet je maar hopen dat er geen achterstallig onderhoud is.

Divide and conquer.

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:02

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

wimpie schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 16:33:
Ongeacht of het verstandig is om te gaan of niet, zou ik altijd opteren voor het huren van twee busjes met onbeperkte kilometers. Deze zijn goed onderhouden, nieuwer (veiliger) en je blijft er niet mee zitten.
Maar wel veel duurder.
Als je een oud busje koopt voor een maand moet je maar hopen dat er geen weet je zeker dat er achterstallig onderhoud is.
FTFY.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Valt mee, vooral omdat je risico navenant lager ligt.

Als ik eerste de beste verhuurder pak die ik vind die expliciete bepalingen heeft voor Balkanlanden en km-vrij heeft bij langere verhuur, dan kom ik uit op EUR 1460 voor 14 dagen een Mercedes Vito die 1:11 doet (bron: spritmonitor), wat incl wegenwacht, vervangend vervoer, toeslag risicolanden (BG en RO en/of RS in dit geval) is en afkopen eigen risico tot EUR 300. Dan kom je in totaal uit op EUR 2085 per busje. Deel dat door negen wordt EUR 231. Daar nog EUR 50 voor goedkope overnachtingen + eten bij doen wordt het EUR 281. Iets duurder dan best-case EUR 244 pp voor eigen busje, maar eigen risico is hier een mooi afgebakende EUR 33 pp vs EUR 222 risico bij eigen busje (en gezien prijscategorie ook een vrij hoge waarschijnlijkheid dat op zo'n lange rit iets mis gaat).

Extra chauffeurs kosten EUR 1.50 pp. Dat is verwaarloosbar op deze bedragen.

Komt bij dat een Vito weliswaar iets minder comfortabel is dan pakweg een Transit (die ze ook voor EUR 120 meer hebben, het overwegen waard, ook omdat de Transit marginaal zuiniger is, wat op zoveel km de meerprijs aardig compenseert), maar prima te doen voor lange ritten als het niet afgeragd is, itt wat je voor EUR 2k koopt dat geheid wel afgeragd is.

Ik zou het wel weten, al zou ik ook nu als ouwe lul met zat ervaring op lange ritten, in busjes en in dat soort landen ook gewoon vliegtuig+trein pakken, tenzij ik een buitengewoon goede reden had om te rijden :z
[...]

FTFY.
Daarom dus niet duurder om te huren.

Maar dat is voor ons. Ivm deze clausule is het voor dochter van TS geen optie:
Aan personen, die korter dan 1 jaar hun rijbewijs hebben en /of jonger zijn dan 21 jaar, wordt door ons niet verhuurd
18 man waarvan de oudste 18 is en niemand langer dan paar maanden rijbewijs heeft gaan geen busje kunnen huren, al helemaal niet als de verhuurder hoort wat de plannen zijn...

Oslik blyat! Oslik!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:28
Trein is ook nog een optie. Is avontuur zat voor die kinderen, kunnen ze zich lekker vermaken gedurende de reis.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Is zeker een goede, maar geen goedkope. Als ze niet al te verwend zijn hoeven ze geen couchettes, maar het blijft een lange rit, 48u onderweg met snelste route (of langer als je ook stopt en iets van de omgeving ziet).

Beste optie met trein als je jong bent met een hele schoolvakantie (itt wij oude loonslaven voor wie tijd waardevoller is dan geld) is IMHO steeds 's nachts reizen (zodat je geen hotelkosten hebt) en overdag de stad waar je bent bekijken. Zo kun je Muenchen, Budapest, Beograd en Sofia mooi onderweg meepikken als je vier dagen over de rit wilt/kunt doen. Of andere plekken als je daar zin in hebt.

Oslik blyat! Oslik!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

dion_b schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 01:12:
Beste optie met trein als je jong bent met een hele schoolvakantie (itt wij oude loonslaven voor wie tijd waardevoller is dan geld) is IMHO steeds 's nachts reizen (zodat je geen hotelkosten hebt)
Dat zal lekker gaan ruiken na 4 dagen. Waar gaan ze dan douchen zonder hotel/camping?

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
downtime schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 01:22:
[...]

Dat zal lekker gaan ruiken na 4 dagen. Waar gaan ze dan douchen zonder hotel/camping?
Je moet idd geen NL-sprinters pakken, maar "normale" treinen hebben gewoon toiletten en anders hebben genoeg bars/restaurants/kroegen ook toiletten.

En als je daar helemaal geen zin in hebt dan huur je 1 hotelkamer per dag en daar douche je met 18 man in.

Zo spannend is het allemaal niet hoor.

• xleeuwx
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09-11 23:39

xleeuwx

developer Tweakers Elect
Ondanks dat @dion_b al zijn verhaal heeft gedaan, wil ik toch de mijne nog even delen.

Ik ben inmiddels 23 en ben ondertussen 2x naar Finland (1x winter, 1x zomer) en 1x naar Noorwegen gereden.

Daarnaast heb ik een half jaar in Finland (Jyväskylä) gewoond (Aug - Feb) en dus in Februari terug gereden naar NL (in een stuk door :O)

Bij alle ritten die ik gedaan heb wat korter is als de rit naar BG is moet ik zeggen dat vermoeidheid het zwaarst wordt onderschat. Na mijn eerst rit heen ben ik daarna altijd op langere stukken om de 2 uur een kwartier gestopt (Of wisselen als er meerdere chauffeurs zijn).

Daarnaast heb ik bij elke rit andere bijrijder gehad en de 2de keer naar FI alleen gereden echter maar 8 uur op een dag. Echter was ik een stuk veiliger toen ik zelf reed als de bijrijders en heb ik meerdere doodservaringen gehad, en discussies (dat licht was echt wel groen.... nee rechtdoor was groen voor linksaf staat aan de overkant van de weg :X)

Al met al moet ik zeggen dat ik er ondertussen met me auto 50.000 km op heb zitten maar dat ik die rit voor geen goud zonder 2 ervaren bestuurders ga doen en dus meer als 10.000km gereden hebben en in het buitenland.

Zoals @dion_b al aangeeft is in winterse omstandigheden rijden in buitenland nog vele male erger (al 500m van te voren remmen als er een kruising aan komt omdat je anders niet op tijd stil staat.... 8)7 )

Vergeet overigens niet het belangrijkste, in een 9persoons busje kan je bijna geen baggage mee nemen

Ons 6 persoons busje afgelopen zomer naar Noorwegen (Dubbele Cabine):
Busje

Dus ik zou lekker het vliegtuig pakken :)
Pagina: 1