Onverantwoord in de zin van onveilig: valt denk ik alleszins mee. Een 9-persoons busje nodigt niet uit tot riskant rijgedrag, en gedurende zo'n lange rit zit men achterin echt niet heel de weg te feesten.
Onverstandig: dat zeker. Niet eens omwille van de leeftijd maar omwille van het gebrek aan chauffeurs en ervaring met lange ritten. Er zijn mensen die zo'n rit in hun eentje doen, maar dat zijn mensen die tienduizenden km/jaar achter het stuur zitten. Als je weinig ervaring hebt met lange ritten word je snel moe. Dat hoeft geen drama te zijn als je meerdere chauffeurs hebt, maar als je slechts drie in totaal hebt die bovendien alledrie even groen zijn zou het zomaar kunnen dat de road trip al halverwege DE stil komt te liggen omdat er geen twee chauffeurs in staat zijn tegelijk te rijden.
Even praktijkvoorbeeld: mijn meest recente lange rit (ondertussen ook paar jaar terug) was lang weekend naar Pula (HR). Dat is ongeveer 2/3 van de afstand die deze jongens willen doen, in totaal zo'n 3300km. We gingen met z'n drieen, alledrie met rijbewijs. Ik had op dat moment m'n rijbewijs het kortst, maar nog altijd een jaar of drie, bovendien rij ik veel en maak wekelijks langere (>125km enkele reis) ritten. De andere twee hadden geen auto en reden niet regelmatig, maar waren dus ervarener dan de drie jongens in deze situatie. Het is er uiteindelijk op neergekomen dat ik 2900km van de 3100km gereden heb omdat de ene weliswaar prima reed, maar steeds na driekwartier tot een uur te moe was om verder te rijden en de ander zodanig slecht reed dat hij bijna een ongeluk veroorzaakte in het sneeuw in de Alpen. In goed overleg werd besloten dat hij niet meer achter het stuur zou kruipen. Dus ik mocht het verder opknappen. Gelukkig kon ik dat, maar als ik het even niet meer getrokken zou hebben, lagen we stil.
Paar jaar eerder exact zelfde meegemaakt tijdens rit naar Servie. Vier mensen in een Corsa A. Ik had m'n rijbewijs nog net niet (deed paar dagen na terugkomst examen B ), dus drie rijbewijzen. Vriendin van me met erg veel ervaring, dezelfde jongen hierboven die steeds na uurtje het niet meer trok en mijn ex, die langer rijbewijs had maar nauwelijks reed. Ex had moeite met winterse omstandigheden, bij Wien met ijzel tegen vangrail geknald. Schade was gelukkig beperkt tot een spiegel die eraf vloog; met duct tape vastgezet en ervaren vriendin van me reed de rest van de rit in d'r eentje. Ging ook maar net goed, ze was ergens bij Novi Sad zo moe dat ze een rood stoplicht (op snelweg...) niet zag en bijna een vrachtwagen in haar flank had
En dat waren dus gevallen met drie rijbewijzen in een auto. Hier wil men met drie rijbewijzen in twee busjes een anderhalf keer zo lange rit maken. Zou ik niet doen, ik zou minimaal twee rijbewijzen per busje willen hebben als het ging om ervaren bestuurders waarvan ik wist wat ik eraan had. Zo niet, minimaal drie, liefst vier per bus. Drie is sowieso handig: 1 rijdt, 1 navigeert/houdt chauffeur wakker, 1 slaapt. Navigatie/chauffeur wakker houden kan gedaan worden door iemand zonder rijbewijs, maar het helpt enorm als diegene zelf ook ervaren bestuurder is.
Verder mbt route e.d. - BG zelf heb ik nooit gereden, maar genoeg in RO en RS, en wat ik de keren dat ik met OV in BG was gezien heb doet vermoeden dat het niet noemenswaardig van de omliggende landen afwijkt. Dat wil zeggen dat je met beetje gezond verstand prima kunt rijden, maar rekening moet houden met veel slechtere wegen dan hier, met gebrekkige of afwezige bewegwijzering en verlichting, met soorten weggebruikers die je hier niet tegenkomt (paard+wagen, ook op de snelweg

) en met een significant aantal mensen achter stuur met meer dan een of twee glazen rakia op. Vuistregel is zodra je voorbij HU (laatste land met goede snelwegen en verkeer ongeveer zoals je gewend bent vanuit NL) bent niet meer 's nachts rijden
sowieso voor ritten van deze lengte liever niet 's nachts rijden, oververmoeidheid is even slecht voor je rijvaardigheid als alcohol, en zodra je van snelwegen af bent, zorgen dat je altijd kunt stoppen binnen de afstand die je kunt overzien (want er kan een stilstaand paard met wagen of kudde schapen net achter die bocht/heveultje staan - of het wegdek kan weggespoeld zijn ofzo).
Om in BG te komen is de meest directe route via RS, maar de wegen in RS zijn, zeker ten zuiden van Beograd, deplorabel, en omdat RS niet in de EU zit kun je gedoe krijgen met verzekering of andere bureaucratie
en momenteel zit de HU-RS grens sowieso potdicht ivm vluchtelingencrisis. Sinds een paar jaar is eindelijk de brug tussen Calafat (RO) en Vidin (BG) open waardoor dat een zinnige optie is. Tenslotte is er ook de brug bij Giorgiu/Ruse in het oosten van RO/BG.
Wat het handigste is hangt helemaal af van waar in BG je wilt zijn. Voor Sofia is de RS-route of Calafat-Vidin het best, maar als je naar de strand wilt (of sowieso richting Varna/Burgas) kun je allicht beter Giorgiu/Ruse nemen, met als bonus dat je zo over de Transfagaras kunt
als is dat allicht als ouder niet de 'bonus' waar je op zit te wachten 
. Ander mooie combo is dat je alle relevante locaties uit Dracula kunt bezoeken - en vooral zien hoe overduidelijk is dat Bram Stoker nooit maar dan ook nooit in de buurt van de Balkan is geweest